~~ SJM 180 (215) bouwdraadje + ervaringen ~~

Hallo,
Hij staat in bestelling nog even afwachten dus :wink: maar hoop spoedig meer te kunnen melden.
Zijn andere mensen hem van plan te gaan bestellen ?
Design wel of niet goed ? persoonlijk lijkt het mij gezien zijn formaat een degelijke (lees stevige) heli.

setup is grotendeels al bekend namelijk:
3x Hyperion Atlas DS09-SCD voor op de swash

Dimensions mm 23.0 x 9.0 x 22.8
Weight gram: 7.45
Speed (sec/60 deg @ 4.8/6.0V) 0.15/0.13
Dynamic torque (kg/cm @ 4.8/6.0V) 1.6/2.0
Holding torque (kg/cm @ 4.8/6.0V) 3.2/4.0

1x Hyperion Atlas HP-DS09-GMD voor op de staart

Dimensions mm 23.0 x 9.0 x 22.8
Weight gram 8.4
Speed (sec/60 deg @ 4.8/6.0V) 0.06/0.05
Dynamic torque (kg/cm @ 4.8/6.0V) 0.8/1.0
Holding torque (kg/cm @ 4.8/6.0V) 1.6/2.0

Als regelaar een Castle Creations 25A en de accu word een 3s700 mah Hyperion VZ (30-50c)

Kwa gyro ben ik er nog niet uit of een Spartan Ds760 of flybarless, ja inderdaad goed gelezen flybarless de Sjm is namelijk zo goed als flybarless te maken out of the box, geen extra onderdelen nodig op diverse forums is dit al gedaan.

Alleen het systeem een enkeling gebruikt de Ac-3X die zich inmiddels al wel bewezen heeft, maar Gaui heeft sinds kort ook een systeem op de markt, voor omgerekend €150 schijnt nog (goed) te werken ook. Vandaar dus de keuze van gyro of flybarless, 1 ding wel de unit van gaui kun je niet echt vergelijken met de Ac-3X simpel, omdat deze in een andere klasse zit net zoals je met heading hold gyro's hebt.

Meer binnenkort dus..:)

Grt,
Jan-Willem
 
Laatst bewerkt:
castle 25? wat gaat deze verbruiken dan?

Ik heb mijn 400 gr hellietje met een castle 10..
5 amp globaal verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Sjm leverd zelfs een 30A regelaar met ingebouwde bec, de 180 kan zowel op 3s als op 4s vliegen vandaar hun keuze. De CC is iniedergeval lichter als de Gaui regelaar denk ik.
Het is een 200 watt motor al gauw dus 18 A als ik het goed heb. De scorpion motoren in deze klasse trekken zelfs 21A. De meeste hebben de Sjm op 435-475 gram gekregen, wat vrij zwaar is in vergelijk met de gaui 200 vandaar de 4s optie denk ik.

Grt,
Jan-Willem
 
Laatst bewerkt:
Hmm, dat wordt dus een 'niet in de weg gaan staan' eng gevalletje dus..

3000 op de kop oid?
 
Laatst bewerkt:
Brrrrr... klinkt niet echt gezond om uberhaupt bij indoor meetingen bij te staan.
Mag ook niet van je moeder in de huiskamer.

18 x 11 = 200 W 40 cm circelzaagje, geef mijn portie maar aan dobbie.

Als deze kop ook nog last krijgt van de sjm gammelheid... La ma.
 
Laatst bewerkt:
Kwa gyro ben ik er nog niet uit of een Spartan Ds760 of flybarless ja inderdaad goed gelezen flybarless de Sjm is namelijk zo goed als flybarless te maken out of the box geen extra onderdelen nodig op diverse forums is dit al gedaan.

Alleen het systeem een enkeling gebruikt de Ac-3X die zich inmiddels al wel bewezen heeft maar Gaui heeft sinds kort ook een systeem op de markt voor omgerekend €150 schijnt nog (goed) te werken ook. Vandaar dus de keuze van gyro of flybarless 1 ding wel de unit van gaui kun je niet echt vergelijken met de Ac-3X simpel omdat deze in een andere klasse zit net zoals je met heading hold gyro's hebt.

Flybarless is helemaal zo gek nog niet, sterker nog, hoe kleiner de heli, hoe meer profijt je er van hebt. Je kunt het systeem immers zo afstellen dat de stabiliteit toeneemt, en aangezien kleine heli's erg gevoelig reageren op de sticks, zal je daarmee een veel beter te besturen heli'tje krijgen.

Heb je een link naar zo'n flybarless mini heli'tje ?

Bas
 
Natuurlijk, alleen foto's helaas Klik en het wat meer informatie + filmpjes van het gaui flybarless systeem zijn hier te vinden Klik

Indoor is hij wel voor bedoeld ,en niet voorin de huiskamer safety first, en geen een heli wil je tegen je hoofd hebben ongeacht voormaat of Rpm.;)

Grt,
Jan-Willem
 
Laatst bewerkt:
Voor de geintreseerden forum gebruiker ''mahbouni'' op rcgroups heeft er 1 aan de logger gehangen.

''Here is a graph showing the current draw and headspeed of my SJM180. The headspeed is represented by the Formula3 curve, which is calculated from motor rpm using a brushless rpm phase sensor. Also here are the stats:

Current (avg): 7.0 A
Current (max): 13.3 A
Power (avg): 74.5 W
Power (max): 137.5 W
Headspeed (avg): 2895 rpm
Headspeed (max): 3387 rpm

The headspeed is surprising lower than I expected, which suggests this heli has a lot more potential than people think. Spin these blades at 4000rpm and this heli is going to be a monster. Scott says the stock motor is capable of 200W so perhaps 4s will reach it. The problem is I'm getting just over 5min flight times with the 91g battery I'm using. I don't want to lose much of that and I don't want to add any more weight.''

Log is hier te vinden

kortom het kan een monstertje worden.

Grt,
Jan-Willem
 
Laatst bewerkt:
Hij is vandaag binnen gekomen :eek: :banana: Ook een kleine wijziging regelaar word een Jeti Spin 22 ook geen 3s maar een 4s850(20c) met de meegeleverde 10T pinion. Deze zullen van de week besteld worden.

Whats in the Box !!

Zo kwam hij vanochtend binnen
312fzf7.jpg



De inhoud van het kleine doosje
2latyfo.jpg


De servo's en hun specs
2w6e1eh.jpg

25qu652.jpg

33tnoqu.jpg


Canopy en het motortje
99hpoo.jpg

2n73vvk.jpg


Cd-rom met de handleiding en screw glue
25g54cy.jpg


Grote zak waar de rest van de kleinere zakjes in zitten
2dbuwpg.jpg


Inhoud van de grote Zak
30agpoi.jpg


Onderdelen zien er zo op het eerste gezicht goed, Alles mooi genummerd
2w53vhd.jpg


Van zakje 1 tot 7 + een zakje waar de bladhouder,ding om je accu vast te strippen en klein gereedschap (Boortje voor de canopy rubbers en een paar inbus sleutels).

Heli is wel vrij stevig dat kun je aan de onderdelen zien (staartbuis,canopy enz) daardoor is hij zwaarder dan bijvoorbeeld een gaui 200.

Morgen meer foto's van de bouw, ook zal ik tijdens de bouw gaan wegen en kijken of ik foto's kan maken om te laten zien hoe klein hij is en wat scherper :wink:.
:-D

Grt,
Jan-Willem
 
Laatst bewerkt:
Pas op: je kunt aardig screwed zijn met die glue, het is gewoon secondenlijm!
Beter loctite gebruiken, dan is de schroef weer los te krijgen.

Handleiding, overzichtstekening? Ik ben beniewd hoe de kop er ge-explodeerd uitziet.
 
Vertrouw ook niks uit de fabriek ;) toch bedankt voor de tip. De kop ge-explodeerd bedoel je denk ik hoe het in de handleiding staat ? Je bouwt de heli per zakje net zoals een align. Een voorbeeld uit de handleiding van de Cd

28iqbzo.jpg


De nieuwste handleiding zal er zo uit gaan zien.
30jp4w0.jpg

Bron: Rc-Tek

Nog een klein vraagje iemand die het volgende kan verklaren:
Notes for safety:
5.This heli has a max rev. The max rev of the frame part is 3000rpm, and the max rev of main rotor, please look at the sign on the package.
Please do not try to test it with the max rev. as in this situation the main rotor will be overloaded.

10.The speed should not exceed 3500RPM 。

Terwijl er bij de heli voor 4s een 10t pinion geleverd word. Met Mr-Mels headspeedcalulator, kom ik dan op het volgende uit.

RPM at low load: 4307 at 14,8 volt
RPM at medium load: 4016 at 13,36 volt
RPM at full load: 3725 at 12,8 volt

Edit: Al gevonden een nieuwere manuel (klik) geeft aan de standaard bladen niet boven de 4000 rpm te draaien. En de CF bladen niet boven de 4300 Rpm. verder veschilt er in de manuel niks alleen het begin stukje.

Zijn er eigenlijk optische tachometers voor heli's die tot zo'n hoog rpm gaan ?


Grt,
Jan-Willem
 
Laatst bewerkt:
elk optisch metertje toch wel? vliegtuigpropjes draaien veel harder!

wel leuk dat soort handleidingen idd. Je frame explodeert bij 3000 toeren en DUS moet je niet meer dan 3500 rpm draaien... logisch!
 
Ahh wat een schatje, lijkt me wel ontzettend irritant allemaal van die mini schroefjes, vond die van mijn 600 al erg klein en irritant.
 
Je punt is duidelijk ;) je vertrouwt Sjm niet,dat is jouw goed recht inmiddels hebben ze al weer 2-3 modellen voor deze uitgebracht en hier nog geen klachten over gelezen. Maar iederzijn mening gelukkig. Eens kijken hoe deze het uithoud.

Vanavond meer foto's.
 
Maar ben toch wel benieuwd hoor, houd emmloord weer eens een indoor waar jij m voorvliegt? ;)
 
Indoor seizoen is net begonnen dus je zult hem zeker een keer zien in Emmeloord. Neem jij dan de gevreeste aap mee wil hem wel eens in het echt bewonderen.:)

De heli word helemaal rond de staartbuis gebouwd.
Erg apart maar de boom is er stevig zat voor.

Verder zit er een zakje met tools bij. Ik persoonlijk gebruik liever mijn eigen inbussleutels maar toch gaaf.
2135i61.jpg


Stap 1#

Alle onderdelen zitten in 1 grote zak,met daarin 2 kleinere zakjes. 1 met grotere onderdelen :wink: en 1 met schroefjes boutjes etc. Dit is bij alle 7 zakjes zo. Zit allemaal per stuk verpakt zoals op de foto te zien is, veel knip werk dus. :wink:
313hnhy.jpg


Uitgepakt ziet het er zo uit.
rmmf82.jpg


Gemonteerd ziet het er dan zo uit.
2q8ovpy.jpg


De lagers worden door 2 kleine schroefjes op hun plek gehouden even een vergelijking ze zijn dus zo groot :wink:
2s1rknd.jpg


Tandwiel gemonteerd in en om de boom
33y3k20.jpg



Stap 2#

Gyro bordje gemonteerd mooi verzonken schroefjes.
2luuf01.jpg


Wel mooi is dat deze kit al een update heeft,namelijk inplaats van de plastic tailshaft de metalen 8)
2n8ol1g.jpg

25iqayp.jpg


Toen tegen een klein probleem met grote gevolgen aanglopen,namelijk het volgende:
Lagers gaan er wel mooi 90 graden in maar er zit 1mm verschil tussen de lagers in de lengte richting. Wat is nu 1mm zul je zeggen nou dit dus..

9b99bm.jpg

2e0qrt0.jpg


Nieuwe is inmiddels besteld en contact opgenomen met de leverancier hoe dit eventueel opgelost kan worden.
Verder worden de tailfin en de staart servo houder gemonteerd.

Een totaal plaatje tot nu toe.
2z6cwoj.jpg


Stap 3#
Even over geslagen in verband met probleem van de tailshaft houder

Stap 4#
Zo groot is de main gear
rjnkgk.jpg

en samen met de swashplate en mainshaft
jgp92x.jpg


Verder word de houder voor de mainshaft in elkaar gezet,de anti rotatie bracket met de servo houders bij stap 5 een overzicht foto hiervan

Stap 5#

Stelt niet zo heel veel voor de skids,boomstruts,motormount en het traytje voor de accu en regelaar.

2rgg7xi.jpg


als je alles hebt liggen en je begint om een uur of 8 dan kun je hem s'middags rond een uur of 4 invliegen. Heb gister erg veel dingen tussendoor gedaan maar

to be continued....
 
Back
Top