SJM-400 V2 topic.

Dat morgen testen van mijn vorige post ging niet helemaal goed( Honden helikopter en tafel, ze hadden hem van tafel gelopen ) , wat nieuwe onderdelen en gisteren dus voor het eerst wat geprobeerd. Het vliegt !

Het is even wennen want het is wel anders als mijn t-rex , maar dan moet ik natuurlijk ook vermelden dat ik voor de sjm een goedkopere opzet heb met oa towerpro servo's en een MS044 gyro. (ipv een 401 digitaal op staart etc etc)

Dus freak als ik het kan kan jij het zeker ook , naast mijn trex (pas eerste maiden met CP ) nu zelf de sjm ingevlogen

Ik heb een SJM400 van een forumlid overgenomen, krijg hem morgen thuis en ben erg benieuwd. Ik heb aardig wat met mijn Df04 gevlogen, die ik flink ontgroeid ben. Ik heb ook de trex van aviador een keertje mogen vliegen, en zelfstandig wat rond kunnen vliegen zonder brokken. Met deze heli zou ik dus zonder al teveel schade op moeten kunnen starten. Het vliegen zal nog even op zich laten wachten, want gyro (LTG-2100) en accu zijn onderweg uit het Verre Oosten, en tegen de tijd dat die hier zijn ga ik zelf 3 weken naar het Verre Westen (USA).

Aangezien ik nog nooit een CP heli afgesteld heb zal het even goed kijken zijn naar de instellingen. De filmpjes van Bob Finless zijn al voor de helft bekeken. Is wel voor een T-rex, maar toch heeeeeel leerzaam. Ik verwacht zelf ver te kunnen komen, maar laat de heli voor de eerste vlucht maar wel controleren door Aviador / Sietse / iemand anders.

Kunnen jullie me vertellen met wat voor throttle- en pitch-curves jullie vliegen? Ik kan op mijn MX-12 2 curves instellen. De 'rondvlieg' curve wil ik meteen maar geschikt maken voor 3d vliegen. Voorlopig zal het daar wel niet van komen (hoewel ik op de sim al wat figuren begin te beheersen), maar ik wil later niet hoeven wennen aan andere curves.

Ik heb er zin in,
Raymond

Vanmorgen heb ik de eerste hopjes met de sjm gemaakt. Ik wilde de plaatsing van de staartservo goed afstellen. Die was bij het derde hopje goed (staart draaide met gyro (=Logictech 2100) op normal mode niet meer weg), maar toen de heli wat achteruit en opzij wegliep heb ik een reflex van de df4 toegepast: gas meteen helemaal dicht. De heli klapte staart eerst tegen de grond en waarschijnlijk heb ik een boomstrike gehad. De staartboom is helemaal door :( . Dat wordt weer knutselen. Volgende keer moet ik de heli iets beheerster naar de Aarde leiden.

Eerste indruk: wat een geweld! Dit is andere koek dan een fixed-pitch! De heli is zeer stabiel tov mijn vorige df4. Wat een verschil. Het zwaartepunt lag op de hoofdas, maar toch liep de heli wat naar achteren weg. Er stond een lichte wind, misschien is dat een deel van de oorzaak. Ik zal hem voor volgende pogingen iets voorover trimmen. De heli reageert lekker direct, maar zeker niet zenuwachtig. De uitslagen heb ik bewust niet al te groot gemaakt.
De staartaansturing heb ik meteen gemodificeerd naar de nieuwe aansturing. De (flinke) speling die in de aansturing zat is totaal verdwenen. Aanrader.

Beetje jammer van deze crash, maar ik kijk zeker uit naar het vervolg!

[edit] Ik zie net bij een nadere inspectie dat de hoofdas ook nog eens krom is :evil: . Om die te vervangen moet volgens mij de halve heli uit elkaar. Ik vrees dat ik mijn sjm goed ga leren kennen de komende tijd.....

Fotor zei:
[edit] Ik zie net bij een nadere inspectie dat de hoofdas ook nog eens krom is :evil: . Om die te vervangen moet volgens mij de halve heli uit elkaar. Ik vrees dat ik mijn sjm goed ga leren kennen de komende tijd.....

valt opzich allemaal wel mee hoor servo armpjes los, de vulring boven het tandwiel los en je trek de hele kop er zo uit (wel voorzichtig draaien en trekken) kan je de rest laten zitten.

kijk je meteen je lagers van de hoofd as na (bij mijn 400 pro zitten er 5 gewone in + 1 one way), ik had laatst ook een crashje en nieuwe as erin gezet jammer genoeg niet naar de lagers gekeken dus vrat ie me tandwiel helemaal op kan je weer aan de gang.

suc6 met sleutelen :wink:

Fotor zei:
, want gyro (LTG-2100) en accu zijn onderweg uit het Verre Oosten,
Raymond

Mag ik vragen waar je em besteld hebt in het verre oosten ? Ik overweeg namelijk ook deze gyro om op mijn aankomende SJM500 te zetten.

go4air zei:
valt opzich allemaal wel mee hoor

Nou, ben nu aan het demonteren, ik vind het toch een aardige klus. Ik heb de swashplate en die armen erboven allemaal wel los (als een min of meer samenhangend geheel), maar nu moet de begeleider van het pennetje aan de swashplate eraf (jullie weten vast wel wat ik bedoel), en daarvoor moet de motor opzij, en daarvoor moet het tandwiel eraf enz enz :| . En net vind ik een heel klein ringetje, maar waar zat dat dan??
En dan moet zo ook de staartboom nog vervangen worden. En dan alles weer helemaal opnieuw afstellen.
Is allemaal de eerste keer vast heel spannend, na een paar keer weet je het wel..... Dit vraagt wat mij betreft niet om herhaling. Paar uur klussen na 20 sec vliegen is geen optimaal rendement. Volgende keer maar beter sturen!

Fotor zei:
Dit vraagt wat mij betreft niet om herhaling. Paar uur klussen na 20 sec vliegen is geen optimaal rendement. Volgende keer maar beter sturen!

Welkom in de wereld van CP heli's raymond! :lol: :wink:

lol,
als ie weer in elkaar zit moet je maar eens langskomen, of bij de indoor meeting in delft. Kunnen we in ieder geval kijken of alles goed staat afgesteld. en dan gewoon 1 ding in je kop prenten: RUSTIG STUREN! hahaha

Maar troost je, jij weet in ieder geval waarom het mis is gegaan.. Bij mij ging gister ineens mijn motor uit toen ik de 3D-switch omgooide... echt vaag. Ook stuk dus, maar zonder dat ik weet waardoor.. Paar dagen ervoor nog flink gevlogen en genoeg geswitched.... ben dus ook weer een tijdje aan het klussen gok ik zo..

Jij kent me nog niet goed genoeg Sietse: ik heb echt niet het geduld te wachten tot een meeting in Delft of tot ik een keer naar Den Haag kan komen. Als hij in elkaar zit (en de wind is een beetje weg) dan moet hij wel weer vliegen. Het zou misschien wel wijzer zijn om de heli van tevoren te laten inspecteren door iemand met meer ervaring, maar ik denk goed genoeg te weten hoe eea zou moeten werken (ja, ik weet het, is eigenwijs :oops: ). Aan de afstelling heeft het vorige keer ook niet gelegen, die voelde best goed aan. Rustig sturen deed ik ook wel tot ik het gas te snel dicht trok. En dan staart eerst op de grond: klassieke boomstrike volgens mij.

Het klussen valt me alles mee. Ik heb alles nu los gekregen zonder demontage van de motor, de nieuwe as is al onderweg ingebouwd te worden. Eerst eten koken voor gasten. Morgen heb ik de hele dag vrij en niemand om me heen, dus dan kan ik lekker klussen (als het geen hellingweer wordt tenminste). Komt morgen wel af, dan wachten op minder wind. Ik ben ook bezig een shocky te bouwen, dus ik kom de tijd wel door.

Sietse, beetje jammer van je heli. Wel eens van autoroteren gehoord :wink: ?? (niet dat ik dat nu zou kunnen.....)

autoroteren vanaf 5m... ging niet echt lekker...
maar goed. redelijk aan de grond gezet, maar toch een boomstrike... net ietsjes te hard :).

Morgen bouwen word hem niet denk ik! 20 knopen NW. ideaal hellingweer voor een snel kistje dus! :D.

en ik ken het ook wel idd. gewoon ff proberen. zodra hij in elkaar zit, dus gewoon maar voorzichtig proberen dan! haha

Na reparatie ben ik gisteren toch maar naar Delft geweest. Lekker windstil en vlakke vloer, ideaal om je heli in te vliegen. Voor de zekerheid heb ik toch maar een trainingskruis gemonteerd, bleek goed te werken voor het goed krijgen van de staart.
Initieel kreeg ik de staart niet goed. Hij tolde voornamelijk linksom, ik kreeg hem niet rechtsaf. Na een paar keer knoeien toch de heli maar opgepakt voor een goede inspectie. Het bleek dat de aansturing van een van de staartrotorbladen los hing. Tja, en met slechts één bestuurbaar blad begin je niet zoveel. Na dit opgelost te hebben opnieuw gestart. Dit ging al snel goed. Met hulp van Sietse alle bladspoor eruit gehaald, en hij vliegt nu als een :zon: ! Heerlijk! Vergelijking met mijn df4: waanzinnig stabiel en acceleert veel sneller als hij een beetje kantelt. 2 sec handen van de knuppels geen probleem, hij blijft prachtig stil hangen. Ik heb wel wat expo op de staart gezet. Met gyro op minimale draaisnelheid was hij nog steeds erg gevoelig. Nu met stil weer naar buiten en dan de hoogte in zodat we wat rondjes kunnen gaan vliegen. Ik kijk ernaar uit.

Hallo SJM fans,

........Ik heb al een tijdje een SJM 400 V1, tot alle tevredenheid toe zelfs.

thans ben ik in bezit van een V 2 (V2.5) en Pro 3d.

toch heb ik een rare bemerking inzake mijn V2. Heli is nu opgebouwd en als ik de rotorbladen in de bladhouders steek en de swashplate en/of pallen op 0° zet dan merk ik dat de rotorbladen echt naar beneden wijzen, doorhangen in een echt negatieve V vorm dus. Als ik de rotorkop inverted, dus ondersteboven houd, dan staan de pallen in een positieve V vorm 8O

Alles gekontroleerd en niets verkeerd bevonden, bladhouders zitten juist ect.... .

Ik merk wel dat de opening in de bladhouders, daar waar je de rotorbladen inschuift, wat negatief zijn uitgefreesd of gemaakt.
In elk geval een vreemd uitzicht en nog nooit eerder bij heli's opgemerkt,en ik heb er toch al wat opgebouwd.

Misschien is dit door de "makers" dus SJM zo ingebouwd, ik weet het niet. Misschien is het een fout in de bladhouders.

Hoe zit dit met jullie V2's..

tduc

Ik weet niet precies wat je bedoelt. Kun je misschien een foto maken van de rechtop- en ondersteboven situatie? Dan zal ik bij mij eens kijken.

Morgen eindelijk rustiger weer, dan kan ik misschien mijn eerste rondjes gaan vliegen!

lijkt dus alsof ze doorbuigen zoals bij echte grote heli's? Zou het kunnen zijn dat de blad-as krom is?
Zou wel stom zijn als ze de bladhouders zelf scheef hebben gefreesd...

Hoi Sietse,

.......inderdaad, het heeft hetzelfde effekt-uitzicht alsof de spindle shaft (vijzen in dit geval) krom zouden zijn.

Maar neen, het is duidelijk de opening in de bladhouders die niet haaks zijn uitgefreesd of gegoten tov de rotoras. Je ziet echt de pallen een regenscherm-paraplu effekt hebben.

Ik heb er wel wat foto's van genomen doch eerst eens uitzoeken hoe ik deze op forum kan inlassen.

tduc

Ik heb vandaag voor het eerst goed buiten gevlogen met de SJM. Op Runryder had ik al gelezen dat de SJM400 erg windgevoelig zou zijn, en dat klopt wel. Er stond een windkracht 3 en de heli pompte soms lekker op en neer. Het rondjes vliegen laat dus nog heel even op zich wachten, ik had mijn handen vol aan een beetje lekker rondhoveren. Klein UpDgjHLVqEM[/media] gemaakt. Tweede helft van het filmpje is de eerste vlucht met een Phase3 Fidget (depron kistje). Mijn reflexen voor vliegtuigen zijn al wat verder ontwikkeld, dus als zo'n vliegtuigje dan lekker aanvoelt kun je meteen wat verder gaan dan alleen rondjes vliegen :D .

SJMklein1.jpg

Nog steeds erg blij met deze jongen.

Raymond

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk man! lekker gevlogen!
Depron kistje ook een mooi vliegbeeld. Welke setup zit erop?

Binnenkort weer eens samen vliegen? :)

lache filmpje :).

Ik vind de T-Rex nog behoorlijk stabiel (en de JSM zo te zien ook). enige is idd dat hij flink op en neer gaat bij windvlagen. Maar hij blijft wel prima op z'n plek!

die fidget vliegt mooi!

Kapje van de SJM vind ik echter nog steeds echt lelijk... maar goed, das persoonlijk ;)

Back