SJM-500

• Topicstarter Topicstarter David Wielemaker
  • Startdatum Startdatum
lol, dus zoals align, esky en de rest prijzen gewoon kunstmatig hoog houden :) Vraag voor de gein een prijslijst van align (doe alsof je een dealer wilt worden) je lach je echt kapot dat het zo goedkoop kan :) Er staat wel bij hoeveel je zelf minimaal moet gaan vragen.( uit mijn hoofd 2,5keer zoveel!)

En dan nl-shops krijgen het voo elkaar om nog duurder te zijn. :oops:

Is het niet te opvallend dat kingv2 bij elke nl-shop voor 160,- euro verkocht wordt?

YOEHOE, hij is binnen :-) 11 dagen van bestelling tot levering, lang niet slecht lijkt me.
Ziet er op eerste zicht een prima heli uit voor geen geld. Onderdelen lijken stevig en van prima kwaliteit, alles van carbon of aluminium. Canopy is van composiet, niet van gewoon plastiek.

zo komt het uit de doos :
all_parts.jpg

Een beetje meer in detail:
de blades en kleine onderdelen
bladesparts.jpg

de fiberglass canopy, vrij zwaar, maar wel vrij stevig. Dient natuurlijk nog een beetje kleur gegeven te worden
canopy.jpg

60 ampere ESC bijgeleverd. De handleiding ervan lijkt verdacht veel op die van hobbywing esc's. Ik vermoed dat dit een geherlabelde H-wing 60 amp esc is. Ik moet nog testen of deze esc een bec heeft. Volgens de handleiding wel, maar de handleiding is ook voor een 'guard' type esc (met bewaking van individuele cel voltages) en deze connector zit in elk geval niet op de geleverde esc. Ik vermoed dus dat het een gewone 60 amp (sword of pentium) esc is van H-wing.
edit : Esc heeft wel degelijk een bec. Opstart tonen en programmering is hetzelfde als bij mijn OEMRC 25A escs (ook herlabelde H-wings). Deze 60A speelt ook wel een deuntje na de opstarttonen (hij speelt dus echt een bekend melodietje he, maf gewoon, volgens handleiding kan je met een programming card kiezen uit 15 melodietjes :lol: )
esc.jpg

Een flink uit de kluiten gewassen outrunner met geïntergreerde koelfan zit ook in het pakket. KV zou rond de 1000 moeten zijn en 850W (de upgrade motor is 1000W). Zou voorlopig ruim voldoende moeten zijn want ik kan toch nog geen 3D. Als ik wat kan rondvliegen ben ik al heel tevreden.
motor.jpg

De kop : zal moeten gecontroleerd worden of er overal locktite aan de schroefjes zit. Er zit in elk geval een flesje 'screw glue' bij de set.
head.jpg

Body : het frame geeft een zeer stevige indruk voor zover ik dat als leek kan beoordelen.
body.jpg

quick and dirty assembly : om eens te zien hoe het geheel eruit gaat zien :
assy.jpg

Ziet er goed uit, begint toch wel een beetje te kriebelen zo´n SJM500 :D

Ben heel benieuwd wat je er van vind... als je ermee gevlogen hebt 8)

Ondertussen is de prijs van Unitedhobbies weer naar de normale hoogte gestegen, je hebt dus geluk gehad u2eake.

Ge moogt gerust zijn :-) 225 euro, inclusief 2 HXT 9320MG servo's voor de swash (heb er nog 1 liggen) en inclusief verzending is echt geen geld voor wat ik nu hier liggen heb. Inderdaad jammer van de prijsstijging nu. Zeg Laurens, in jouw mail naar Stein-elektronik heb jij toch niet de prijs van UH vermeld hoop ik ? Want UH krijgt veel klachten van andere dealers over hun lage prijzen en ik weet zeker dat deze prijsstijging een gevolg hiervan is.
Ik ga hier verder niet teveel meer zeggen over UH prijzen, enkel dat het loont om goeie klant te zijn bij UH :-)

Oh, de 60A esc heeft trouwens wel een bec en deze functioneert prima op 3S en 4S. Ik weet echter (nog) niet of hij het ook op 6S uithoudt :-)

Morgen afbouwen en ik zal het fototoestel zeker bij de hand houden.

Stein gaat daar niet echt over, dat is meer de Europese dealer. Op RCGroups is er wel een bericht over geplaatst waarna de prijs snel verhoogd is.

Wel motor en esc zitten er al bij he :-)
Verder nog 2 2200mAh 3S (hextronic D9) lipo's in serie voor een 6S pakket en 4 HXT9320MG servos.
Als gyro zou ik graag de logictech 2100 eens proberen, maar ik vind em niet direct ergens aan een leuk prijsje. Voorlopig zal het dus met een goedkoop rate gyrootje worden (blue arrow). Ik ga toch alleen nog maar wat hooveren (is mijn 1e collective pitch).
Ontvanger is een RS610 van corona en zender de MX12 van graupner.

Die servo's zijn perfect voor op de swash, ze zitten ook op min HDX500. Ze zijn ongeveer gelijk aan de HS81MG's.

Maar voor de staart zoals jvthert al zei is ie wat traag, en een betere gyro vliegt zoveel fijner. Die logictech of een GY401 icm een snelle digitale servo kan je daarom het best gelijk kopen.

gyro.jpg

Je gaat toch niet echt deze gyro gebruiken he 8O 8O
Die is voor micro heli's van max 350gram! Niet voor een 1,5kg wegende heli...

Hij zal natuurlijk wel vliegen zonder top of the bill gyro, maar je kan ook overdrijven :wink:

I used the blue arrow gyro from hobbycity, but this gyro is actually intended for small indoor helicopters, so I do not recommend using this gyro for the SJM500. Use a good heading hold gyro instead (like GY401 or logictech LTD2100). I plan to use the logictech gyro once I can get my hands on it. I'll find out if the blue arrow gyro is sufficient for hoovering or basic flying around soon :-)

Nee, ik ben dus niet van plan die gyro te blijven gebruiken. Hij was bedoeld voor mijn dragonfly, maar nog niet getest geraakt. Nou de gyro werkt dus en was nuttig om de richting van de staartservo te checken. Ik hoor graag waar ik die logictech gyro voor een zacht prijsje vandaan kan halen (en waar hij op voorraad is...). Zelf heb ik em nog niet gevonden. (blijkbaar nog niet zo algemeen verspreid)

Ondertussen sluit ik niet uit dat ik een voorzichtig hopje waag met de blue arrow gyro. ;-) En indien dat heel goed lukt misschien wat tail in hooveren.

De futaba GY401 is bewezen goed...
De Logictech 2100 is vergelijkbaar met de GY401 maar goedkoper.
Als je een gyro in het buitenland kan bestellen:
De JRG770 is een goeie (Laurens vliegt ermee geloof ik)
of als je de nieuwste hype wil volgen de: http://www.spartan-rc.com/direct/product.php?productid=16156&cat=0&page=1&featured
Deze is wat duurder maar schijnt net zo goed te zijn als de duurste types van logictech en futaba en je kan de firmware upgraden en instellingen wijzigen vanaf je PC.

Keuze genoeg :)

Eric

Gisteren een paar voorzichtige hoovertjes gedaan met de SJM500. Er stond vrij veel wind EN ik had nog steeds die blue arrow gyro, maar het ging goed. De heli is nog altijd onbeschadigd :-)
Mijn eerste collective pitch stapjes en wow, wat een verschil met een dragonfly :)

Vanmiddag in het park op 't werk nog wat gehooverd. Stond toch vrij veel wind (2-3 beaufort) en als er een goei vlaag wind kwam ging hij omhoog en de staart opzij, wat natuurlijk te verwachten was met dat gyrootje. Maar ik ben dit gewend van de dragonfly, dus geen probleem om te ondervangen. De heli staat wel echt goed stabiel op zijn landingstel :-) Je moet al goed knoeien om hem omver te gooien.

Wel gemerkt dat ik wat trillingen had in de kop. Bij nameten bleek de flybar niet mooi in 't midden te staan, ze stak ongeveer 1mm te ver naar 1 kant. Straks flybar in 't midden zetten en hopelijk zijn de trillingen in de kop dan weg.
Motor moet ik ook nog altijd wel eens balanceren, die trilt ook omdat de bel heel lichtjes scheef staat. Kwam naar verluidt ook veel voor bij de SJM400's.

Een constructiefout die op de club werd opgemerkt : de servostang van de staart is van staal en wordt door een aluminium geleider gesteund. Bewegend metaal op metaal contact dus. Ga hier waarschijnlijk plastiek busje voor maken en de geleiding uitboren (of carbon servostang op de kop zien te tikken).

Allemaal kleine dingetjes die bij veel ARF's voorkomen. Ben nog altijd super tevreden met mijn SJM500 :-)

jvthert zei:
Of zet hem er helemaal niet op! Dan leer je wel 'echt' heli vliegen. Google eens naar HeliChair, icm met een fpv set kun je in je achtertuin best aardig leren vliegen. Haha!

Geniaal zon heli-chair :P had het nooit eerder gezien en of van gehoord. Ik ga zeker een aanschaffen als ze tenminste te koop zijn anders wordt het een zomer project.

Zo te lezen is iedereen erg positief over de SJM 500 maar weet iemand ook of de SJM 500 in RTF mode al beschikbaar is?

Back