SJM-500

• Topicstarter Topicstarter David Wielemaker
  • Startdatum Startdatum
Hehe hou ik je aan :D

Maar de 500 RTF wil ik graag toevoegen aan ons asortiment omdat ik met de RTF 400 met futaba zender leuke ervaringen heb, en volgens velen is het zo slecht nog niet.
Maar mocht jij of iemand anders op de forum bereid zijn om van een ARF 500 pakket een goed RTF pakket samentestellen laat mij dit via een PB weten. En als we het tekoop aangaanbieden krijgt diegene een leuk beloning van mij :wink:

crash1000 zei:
lol, dus zoals align, esky en de rest prijzen gewoon kunstmatig hoog houden :) Vraag voor de gein een prijslijst van align (doe alsof je een dealer wilt worden) je lach je echt kapot dat het zo goedkoop kan :) Er staat wel bij hoeveel je zelf minimaal moet gaan vragen.( uit mijn hoofd 2,5keer zoveel!)

En dan nl-shops krijgen het voo elkaar om nog duurder te zijn. :oops:

Is het niet te opvallend dat kingv2 bij elke nl-shop voor 160,- euro verkocht wordt?

Heey crash1000
Ben met je eens dat in Nederland de prijzen hoog zijn maar als je kijkt naar wat een Nederlandse ondernemer moet betalen sta je verbaasd van te kijken dat we het hier voor zon prijs te koop aangeboden krijgen.
Even een aantal punten op een rij wat een ondernemer in Nederland moet betalen als hij een vracht rc - producten invoert:
- Invoerrechten
- Belastingen (omzet) (soms meerdere omdat accu’s inzitten en dat als risico factor gezien wordt. Als het lipo accu’s zijn dan betaal je zelf nog meer en moeten ze in een speciaal container opgeslagen worden en ook moeten ze nog in een speciaal terminal opgeslagen worden en als dat niet genoeg is worden ze door een speciaal crew behandeld. Lijkt wel of lipo’s nucleaire afval is)
- Terminal handeling kosten
- Laat volgen administratiekosten
- ISPS toeslag
- Eco Tax ( aardig aan de hoge kant omdat het kunststof is en een accu bevat)
- Inklaringskosten
- Afgeven wegvoeringexemplaar
- Transportkosten ( Blijft enkel stijgen)
- Diesel toeslag zit tussen 10% a 13%
- Porti, Papier, Telefoon toeslag (hoe ze het berekenen weet ik nog steeds niet maar is belachelijk hoog)
- Huur van de container.
- En de verzending; vanaf China hier heen wat na speelgoed crises (dat er teveel lood geconstateerd werd in bepaalde speelgoed soorten) verboden is dus alles moet naar Hongkong wat ook nog eens kosten met zich meebrengt en ze vragen daar 3 keer zoveel voor om het hier heen te schepen als de chinezen, omdat ze weten dat men geen keus heeft.

(Je krijgt ze dus echt niet voor de prijzen die jij op een dealer lijst gezien hebt. Als jij ze voor zon bedrag kan krijgen dan betaal ik jou IPV aangegeven USD op de lijst Euro’s. Je mag dan op een 40ft container bestelling van mij rekenen ;) )

Dit zijn een aantal punten die ik me kan herinneren maar ik kan je verzekeren dat er nog meer dingen zijn waar je als een Nederlands ondernemer verplicht ben te betalen. (verzekeringen ; brand, diefstal, transactiekosten etc.)

Maar als we kijken naar de prijzen in US en of HK die zijn even duur als je het legaal bij hun besteld . Ze hebben bijna geen kosten en betalen ook eens geen belastingen omdat het grootste deel illegaal is. Ik heb vaker berekeningen gemaakt als je een helikopter of vliegtuig legaal Nederland in wilt voeren dus zonder de risico te lopen om een boete te krijgen van de douane dan betaal je in de meeste gevallen zelfs meer dan als je het hier koopt en je moet ook nog eens langer op je product wachten.

Door een product buiten Nederland of EU te kopen en de belasting daarvan proberen te ontduiken steun je de Nederlandse economie niet mee en dat zorgt ervoor dat wij in Nederland achterblijven lopen met ons prijzen.

Mijn advies: koop in Nederland zover het kan maar als het echt te gek wordt wat betreft prijzenverschil dan heb je alle recht om het uit buitenland te bestellen maar benader altijd wel eerst de winkeliers die ze wel verkoopt je hebt dan groot kans dat ze je een betere prijs geven dan de buitenlandse concurrenten vooral als het om nieuwe producten gaat. Ze willen dan graag iemand hebben die het uit test en als jij de kennis daarvoor hebt….

Ik hoop dat je dit niet als een aanval op jou ziet en of als reclame maar meer als een vriendschappelijk uitleg: waarom de prijzen in NL hoog zijn en wat er eventueel aan gedaan kan worden om het te verlagen.

Hartelijke groeten,

Zapata

hoi V-NIX;

Ik bedoel het ook niet slecht tegenover nl shops. Ik heb het over bijvoorbeeld align zelf die al opgeeft wat je minimaal MOET voor vragen. Ik bedoel een winkelier moet toch zelf kunnen weten wat hij voor een product gaat vragen :) Een advies prijs mag, maar een fabriek moet toch niet een minimum prijs gaan erop zetten!

Van nederlandse belastingdienst weet ik ook alles van! en het is gewoon ziek!

groetjes,
sam

aviador zei:
Fire-Fly zei:
hey

is hij niet een beetje aan de zwaare kant, de zoom 450 bijvoorbeeld heeft een rotor diameter van ong 78cm en weegt 850 gram en de SJM 500 heeft een diameter van 87cm en weegt 1.45kg. 600 gram vind ik best veel eigelijk als de diameter maar 10cm groter is.
maar hij blijft er apart uit zien

Mvg Tom

Je ziet het verkeerd, hij is niet 10cm groter maar 90pi^2 - 78pi^2 = 118cm^2 meer :wink:

hoi, kun je wat meer uitleg geven over je berekening? Ik neem aan dat het iets met opervlakte van een cirkel te maken heeft (rotorbladen/lift) :oops:

Je creëert lift door een drukverschil te maken tussen de bovenkant en de onderkant van de rotordisk. Druk is een kracht per oppervlakte-eenheid, bij eenzelfde drukverschil wordt de kracht groter als het oppervlak groter wordt.

Simpel gezegd, bij dezelfde rotorsnelheid en pitch, zal je kracht groter worden naarmate de oppervlakte van de rotordisk groter wordt. Om het verschil in liftkracht te berekenen moet je dus het vershil in rotordisk oppervlakte (pi x r²) berekenen, niet het verschil in diameter. Dus (3.1415 x 45²) - (3.1415 x 39²) geeft je het verschil in oppervlakte tussen een 90cm rotordiameter of een 78cm rotordiameter.

Uiteindelijk zijn echter ook toerental en pitch (tot bepaalde grenzen) bepalend voor hoeveel lift een rotor kan genereren, dus de diskdiameter zegt lang niet alles.

V-NIX zei:
crash1000 zei:
lol, dus zoals align, esky en de rest prijzen gewoon kunstmatig hoog houden :) Vraag voor de gein een prijslijst van align (doe alsof je een dealer wilt worden) je lach je echt kapot dat het zo goedkoop kan :) Er staat wel bij hoeveel je zelf minimaal moet gaan vragen.( uit mijn hoofd 2,5keer zoveel!)

En dan nl-shops krijgen het voo elkaar om nog duurder te zijn. :oops:

Is het niet te opvallend dat kingv2 bij elke nl-shop voor 160,- euro verkocht wordt?

Heey crash1000
Ben met je eens dat in Nederland de prijzen hoog zijn maar als je kijkt naar wat een Nederlandse ondernemer moet betalen sta je verbaasd van te kijken dat we het hier voor zon prijs te koop aangeboden krijgen.
Even een aantal punten op een rij wat een ondernemer in Nederland moet betalen als hij een vracht rc - producten invoert:
- Invoerrechten
- Belastingen (omzet) (soms meerdere omdat accu’s inzitten en dat als risico factor gezien wordt. Als het lipo accu’s zijn dan betaal je zelf nog meer en moeten ze in een speciaal container opgeslagen worden en ook moeten ze nog in een speciaal terminal opgeslagen worden en als dat niet genoeg is worden ze door een speciaal crew behandeld. Lijkt wel of lipo’s nucleaire afval is)
- Terminal handeling kosten
- Laat volgen administratiekosten
- ISPS toeslag
- Eco Tax ( aardig aan de hoge kant omdat het kunststof is en een accu bevat)
- Inklaringskosten
- Afgeven wegvoeringexemplaar
- Transportkosten ( Blijft enkel stijgen)
- Diesel toeslag zit tussen 10% a 13%
- Porti, Papier, Telefoon toeslag (hoe ze het berekenen weet ik nog steeds niet maar is belachelijk hoog)
- Huur van de container.
- En de verzending; vanaf China hier heen wat na speelgoed crises (dat er teveel lood geconstateerd werd in bepaalde speelgoed soorten) verboden is dus alles moet naar Hongkong wat ook nog eens kosten met zich meebrengt en ze vragen daar 3 keer zoveel voor om het hier heen te schepen als de chinezen, omdat ze weten dat men geen keus heeft.

(Je krijgt ze dus echt niet voor de prijzen die jij op een dealer lijst gezien hebt. Als jij ze voor zon bedrag kan krijgen dan betaal ik jou IPV aangegeven USD op de lijst Euro’s. Je mag dan op een 40ft container bestelling van mij rekenen ;) )

Dit zijn een aantal punten die ik me kan herinneren maar ik kan je verzekeren dat er nog meer dingen zijn waar je als een Nederlands ondernemer verplicht ben te betalen. (verzekeringen ; brand, diefstal, transactiekosten etc.)

Maar als we kijken naar de prijzen in US en of HK die zijn even duur als je het legaal bij hun besteld . Ze hebben bijna geen kosten en betalen ook eens geen belastingen omdat het grootste deel illegaal is. Ik heb vaker berekeningen gemaakt als je een helikopter of vliegtuig legaal Nederland in wilt voeren dus zonder de risico te lopen om een boete te krijgen van de douane dan betaal je in de meeste gevallen zelfs meer dan als je het hier koopt en je moet ook nog eens langer op je product wachten.

Door een product buiten Nederland of EU te kopen en de belasting daarvan proberen te ontduiken steun je de Nederlandse economie niet mee en dat zorgt ervoor dat wij in Nederland achterblijven lopen met ons prijzen.

Mijn advies: koop in Nederland zover het kan maar als het echt te gek wordt wat betreft prijzenverschil dan heb je alle recht om het uit buitenland te bestellen maar benader altijd wel eerst de winkeliers die ze wel verkoopt je hebt dan groot kans dat ze je een betere prijs geven dan de buitenlandse concurrenten vooral als het om nieuwe producten gaat. Ze willen dan graag iemand hebben die het uit test en als jij de kennis daarvoor hebt….

Ik hoop dat je dit niet als een aanval op jou ziet en of als reclame maar meer als een vriendschappelijk uitleg: waarom de prijzen in NL hoog zijn en wat er eventueel aan gedaan kan worden om het te verlagen.

Hartelijke groeten,

Zapata

Bedankt voor deze woorden Zapata.

Kort maar krachtig wil ik hier graag aan toevoegen.

voor vele merken zijn distributeurs aan het werk in Europa, Align is b.v. Robbe, bij WET mag een winkelier niet Grijs importen, om deze reden kosten Align rotorbladen bij de reguliere winkelier, 18 tot 21 euro. hou je je niet aan deze prijzen zal je nooit meer ROBBE kunnen leveren.
http://at.robbe-online.net/rims_at.storefront/473e0bdf001283d8271b3e0dc1460635/Catalog/10290/5

Belastingen voor de winkelier!

19% die is standaard.
43% Omzet belasting.
daar naast nog Huur Pand, Gas water ligt, verzekeringen..
een prijs stijging van 50 tot 100% is dus eigenlijk normaal te noemen.!!!

de diverse webwinkels zijn hobbyisten met weinig tot geen verstand van Handel en soms zelfs niet van Modelbouw.

de prijs verschillen ter vergelijking met het buitenland. een Chinees verdient nog niet een half x zoveel als een Nederlander de belasting is minder, en het is vaak daar geproduceerd, waardoor dus geen Transport, Invoer en BTW berekend wordt.

OOK Mijn advies: koop in Nederland zover het kan maar als het echt te gek wordt wat betreft prijzenverschil dan heb je alle recht om het uit buitenland te bestellen maar benader altijd wel eerst de winkeliers die ze wel verkoopt je hebt dan groot kans dat ze je een betere prijs geven dan de buitenlandse concurrenten vooral als het om nieuwe producten gaat. Ze willen dan graag iemand hebben die het uit test en als jij de kennis daarvoor hebt…. hierbij toevoegend. Bedenk ook dat je garantie hier makkelijker te verhalen is als ver over de grenzen.

Alle merken waaronder ook SJM is verkrijgbaar in Nederland, er is namelijk een SJM dealer in Nederland.

(@Moderators, excuses voor deze post, maar vond dat hier een reactie op moest volgen.!)

Beste Sam,
Met deze quote ben ik ook weer met je eens.

Ik ben dan ook erg blij dat de Chinezen zich steeds meer mee zijn gaan bemoeien. De Chinezen gaan ook steeds meer op kwaliteit letten. Ze zijn dan ook druk op weg naar de echte hobby kant uit te gaan (dus niet alleen maar RTF en wat ARF wat meestal voor de beginners of als erbij bedoeld is).

Als je kijkt naar de bedrijfskundige ontwikkelingen binnen China, dan zien we dat de kwaliteitsverbeteringen in het gehele productieproces steeds belangrijker aan het worden is. Het heeft even geduurd maar ze hebben eindelijk toch ingezien dat kwantiteit niet met kwaliteit op lange termijn kan concurreren :)

Het zal mij dan ook niet verbazen dat de Chinezen over een aantal jaar bedrijven als Futaba en Graupner wat betreft kwaliteit ingehaald hebben. :)

Hartelijke groeten,
Zapata
[Off topic]

Ik begrijp het hele verhaal van belastingen en overhead en lagere lonen in China en kan daar begrip voor opbrengen.
Wat ik echter niet zo goed begrijp is dat je altijd eerst de winkeliers moet benaderen en dat je dan opeens WEL een betere prijs als in het buitenland zou krijgen, zeker bij een nieuw product. Hoe kan dat ? Vallen de taksen, belastingen en overhead dan ineens weg ofzo ?

u4eake zei:
Ik begrijp het hele verhaal van belastingen en overhead en lagere lonen in China en kan daar begrip voor opbrengen.
Wat ik echter niet zo goed begrijp is dat je altijd eerst de winkeliers moet benaderen en dat je dan opeens WEL een betere prijs als in het buitenland zou krijgen, zeker bij een nieuw product. Hoe kan dat ? Vallen de taksen, belastingen en overhead dan ineens weg ofzo ?

beter minder winst, als een klant niet kunnen helpen..!!! en een klant die met een ontevreden gevoel over zijn locale winkelier in china gaat bestellen..!!

door vraag en aanbod zit er op sommige producten slecht 0.4% bruto winstmarge, dit is dus omzet zonder aftrek van belastingen en overige kosten.

reken dat is uit op b.v. een volledige BAJA B5, of in Heli termen, een Mini Titan ...

Goed, even terug naar de SJM500 :-)
Eindelijk goed weer, dus ik heb dit weekend al flink gehooverd, ja met die goedkope blue arrow gyro en een HXT9320 (15msec/60°) op de staart.

Met 2 HXT D9 2200mAh 3S lipos (gen2) heb ik net 9min 38sec gehooverd. Restvoltage na 5min rust 10.9V per lipo.

De heli lijkt wind enkel op pitch te voelen en stijgt daalt lichtjes bij windstoten. Pitch is vrij gevoelig, wat ik van de sjm400 ook dikwijls las, maar kan minder gevoelig ingesteld worden, wat ik ook gedaan heb. Ik gebruik momenteel bijlange de volledige pitch uitslag niet en ook throttle staat op ongeveer 80% bij hooveren.

Op cyclic is de heli heel gemoedelijk en makkelijk te controleren. Ook weinig last van wind op cyclic bij hooveren.

Ondertussen heb ik de motor beter gebalanceerd door wat aluminium van de koelfanvinnen af te dremelen. De motor ook opengehad en deze ziet er prima uit. 14 polen, 10 magneten. Lekker dunne lamellen in de stator, dus weinig eddy current verliezen. Er zitten 3 lagers in de motor : een aan de kant van het tandwiel en 2 aan de kant van de bel.

Op bepaalde toerentallen heb ik nog lichte trillingen in de kop, maar de ervaren helivliegers op de club zeiden dat dit niets is om me zorgen over te maken.

Al bij al ben ik dus zeer tevreden over mijn chinees helietje :-) Ik voel dat ik er vertrouwen begin in te krijgen (waarschijnlijk dus binnenkort 1ste crash :wink: )

Vlliegklaar gewicht (inclusief lipos en canopy) is 1520g. Die HXT D9 lipos wegen 183g.

Edit : vandaag ook trouwens mijn eerste ongelukje gehad met de SJM500. Een dikke stommiteit.
Ik had de zender opgezet en de lipo's aangesloten en het kapje erop gezet om te gaan vliegen. Echter op dat moment stijgt juist de persoon die een F-18 bijhad daarmee op. Nu zijn jets hetgeen wat mij het meest interesseert op rc gebied (maar mijn vliegkunst is er nog niet echt klaar voor) dus ik maar eerst even kijken naar die F-18. Ik laat zender en heli even opstaan anders weer zo'n gedoe met het kapje. Dan roept er iemand en ik ga daar naartoe, met de zender met ingeschoven antenne rond mijn nek, zender op throttle hold. Ik wandel blijkbaar buiten bereik (ontvanger antenne ligt vlakbij de grond) en de heli begint te piepen dat hij geen signaal krijgt. Zelf had ik dat niet gehoord, maar een collega vlieger die korter bij stond wel.
Nu heb ik wel een DSP ontvanger met failsafe, dus de heli blijft rustig staan piepen. Ik had dat thuis al getest door zender gewoon af te zetten, dan blijft de motor 2 sec draaien en alle servos in hold en daarna gaat de thottle langzaam naar 0.
Helaas stonden er nu een aantal zenders met uitgetrokken antenne te zenden en blijkbaar heeft de ontvanger op een bepaald moment een signaal van een van die andere zenders opgevangen waardoor de heli wilde optoeren en omklapte.

Schade : enkel een gebogen flybar die ik ondertussen weer min of meer recht geplooid heb.

Wat hebben we geleerd : toch maar beter kapje er terug af doen en lipos loskoppelen als je niet onmiddelijk gaat vliegen.

Oeps vervelend...wijze les i.d.
Ik zou de flybar toch maar gelijk vervangen en de volledige aandrijving nakijken, met de hand rechtbuigen is echt geen optie m.i., je blijft onbalans houden zo, en er in de lucht achterkomen dat er toch iets beschadigd was is meestal geen garantie voor een gecontroleerde landing ;).

Eric

Hier een eagletree datalogje van een kalm vluchtje met wat hooveren en heel traag rondvliegen. Temp is de temperatuur van de 2 HXT D9 GEN2 2200mAh 3S lipo packs die in serie geschakeld zijn om 6S te leveren. De packs hadden 5 cycles.
Normaal vlieg ik ze wel niet zo ver leeg als nu.
Ik gebruikte de 13 tanden pinion en 0-60-73-87-100 gascurve. Hoover op 2/3e throttlestand van de stick.

SJM500-Gen2-5cycles.jpg

En hier een bouwverslagje met veel fotos : http://myhobbycity.com/blog.php?b=29

Laatst bewerkt:
Deze avond bij het laatste licht nog rap een hoovertje gedaan met mijn SJM500. Merk ik na een minuutje ofzo happy hooveren dat de staart in rate mode langzaam begint te driften. Verdikke. Heading hold dan maar opgezet en staart bleef terug mooi strak.
Dan begon de heli wat moeilijker te reageren op pitch. Hoewel het toerental niet hoorbaar inzakte, merkte ik dat ik meer pitch moest geven om de heli in de lucht te houden.
Hoe langer hoe slechter de heli begon te hooveren. Het leek wel of mijn batterijen helemaal plat waren, maar het toerental zakte niet hoorbaar in en anders is het duidelijk te horen als de lipo's het beste van zichzelf gegeven hebben.

Het werd echt te gortig en ik ben maar geland uit schrik schade te vliegen. Toen ik de heli oppakte bleek de oorzaak :

sjm500-ijs1.jpg

sjm500-ijs2.jpg

sjm500-ijs4.jpg

Het vriest hier flink en het is bovendien mistig, met ijsvorming op de hoofdbladen, staartbladen en flybar paddles als gevolg :-)
Ik had niet verwacht dat dit zo'n invloed op het vlieggedrag zou hebben :-)

sjm500-ijs5.jpg

sjm500-ijs6.jpg

Laatst bewerkt:
Goed zeg! Ik heb dit op een modelvliegtuig of heli ook nog nooit gezien. Dat het veel invloed heeft op de vliegprestaties wist ik wel. Ik heb wel eens met een Fokker50 in behoorlijke icing conditions gehangen, daar werd je niet vrolijk van. De gebruikelijke ca 190 knopen zakten in tot minder dan 160. Niet lollig!

@u4eake,

Moderate Icing conditions.

De volgende keer toch maar Goodrich ICEX® II aanbrengen.

China orders

Hoi allemaal,

.....volg als bezitter van meerdere van SJM Heli's dit "500" forum alsook het "400" forum".

Gelet thans het "modelbouwforum" gelukking terug levende is en ik eveneens terug wat tijd heb om achter mijn PC te zitten heb ik mijn achterstand ingehaald inzake het lezen van de berichten en discussies in deze topics.

........ik las wat problematiek rond het bestellen van modelbouwspul in China, Hong Kong etc.

Wel, ik blijf het doen, zeker weten. Ik kijk gewoonweg naar mijn eigen voordeel.
Steeds vind ik de SJM onderdelen niet hier in Belgie of Nederland, indien wel zijn ze duur, zeker in vergelijk met de "China prijzen". Of de items die nodig heb staan 6 maanden in back order.
Vandaag bestellen, eind van de week al wat ik wil, aan de deur geleverd. Die verzendkosten, wel daar kan ik thans geen benzine voor kopen om modelbouwwinkels af te schuimen.
Douane, boetes??? Wel, ik bestelde onlangs voor meer dan 1.000us dollars aan modelbouw elektronica en deelde voor de eerste keer sinds vele jaren in de prijzen. Pakket werd tegengehouden bij de douane en diende mijn betaling voor te leggen. Wel ik moest 170 euro bij betalen. Even schrikken en balen, doch als ik dit verreken in de winst die ik bij deze bestelling heb gedaan, dan heb ik nog meer dan het tweevoudige van de betaalde boete aan winst over, niet slecht dus.

Service in winkels hier, buikje van vol, meer dan vol. Breng maar eens een gezwollen lipo pakket terug, of een opgesmoorde elektro motor, steeds hetzelfde verhaal, te leeg gevlogen zeker, te zwaar belast, welke balancer, etc...... .
Wel, mijn China winkels, no problem, onmiddellijk verzending van nieuwe lipo, etc.... .
Ik heb ook align spul, wel sinds Robbe zich met het zaakje bemoeit, zijn de prijzen behoorlijk gestegen inzake parts. Ofwel heeft de dealer het onderdeel niet ofwel is de importeur uitgeput of wordt er steeds getracht een ander verhaal te verkopen aan me...... .
Niet mijn zaak, snel even achter de PC, winkelmandje vol tikken, een paar luttele dollars aan verzending en binnen de 3 dagen alles aan de deur.

Dit is totaal geen kritiek op onze modelbouwwinkels, ik kijk gewoon naar mijn beurs.
als die modelbouwhandelaar morgen een nieuwe auto, of dergelijke nodig heeft, kijkt hij toch ook eens rond om de voordeligste koop te doen.

We doen niets illegaal, bestellen, betalen, verzending betalen, voila.
Eigenlijk is het de komst van het internet en het webshoppen dat voor velen de wereld en vooral de ogen heeft geopend. Dit niet alleen in onze hobby, maar in alle soorten van bedrijvigheid, van A tot Z. Ik kan dan maar best begrijpen dat handelaars alle middelen aanwenden om deze manier van aankopen te veroordelen, doch dat is dan hun probleem.

zo, wat betreft die SJM 500, Hij wordt besteld, ineens met een pak aan onderdelen erbij.

SJM bezitters, allen het beste in 2008.

tduc, de nieuwe versie van de SJM500 pro staat bij rc-tek. Snel zijn is de boodschap, der zijn er al maar 2 meer over heb ik gezien !!!

Ik hoop dat hobbycity ook eerstdaags de upgrade parts in stock krijgt, dan kan ik mijn basic versie ombouwen. Niet dat deze slecht vliegt, verre van, maar die 3 bladed staart wil ik ook :-)

Gisteren mijn SJM500 voor de eerste maal gecrashed...
Op 1.5m hoogte even de orientatie verloren terwijl de heli nose in hing. PATS, met 2300RPM op de kop de grond in. Duurde nog een seconde ofzo eer ik de ingeving had om em op throttle hold te zetten, dus hij heeft nog een paar sprongetjes gemaakt voor hij stillag.

Schade : hoofdas beetje krom, main blades kapot, flybar verbogen. Als ik met mijn GWS dragonfly crash kost het mij verdorie meer !!!. Gelukkig heb ik al deze onderdelen op voorraad liggen.

Verder was ook 1 swashplate servo uit zijn rubbertjes gerukt, maar de servo lijkt nog goed te werken (metal gears) en waren enkele schroefjes in de bell-hiller links en blade grips wat los gekomen.

Back