SJM430 - opvolger van SJM500

Vorige week de nieuwe SJM430 (laatste nieuwe versie van de SJM500) in elkaar gestoken en dit weekend de maiden gedaan. Nog wat fijn afstelwerk aan, maar hij vliegt prima !!!
Het ziet er een gemeen machien uit :-)

Filmpje met een loopingkje, rolletje, kort wat inverted : http://nl.youtube.com/watch?v=opCjvavUtgI

SJM430-2u-vijver.jpg

Er stond vrij veel wind voor de maiden (toch 3-4 beaufort met windstoten). Je hoort op het einde de wind soms fluiten in de camera, maar buiten wat gevoeligheid op collective pitch en een wat zenuwachtige staart (kan ook aan gyro afstelling liggen, moet ik nog mee spelen) hield de SJM zich prima.

Filmpje van de maiden op youtube : -GFrZYlNOoY[/media] - SJM430 hobbycity - maiden flight

Als je deze heli wil bouwen, dan kan het bouwdraadje dat ik erover gemaakt heb goed van pas komen :
SJM430 helicopter from hobbycity build blog - My Hobby City

En om eventuele crashes op te vangen kan je best wel wat reserve onderdelen liggen hebben :

China :
Spare / Replacing Parts for SJM500 Carbon-Fiber & Metal 3D CCPM Electric Helicopter Kit>Helicopters - Electric>Helicopters-
Hobbycity Online R/C Hobby Store : SJM Heli Parts

Duitsland :
Mans-Toy - SPH SJM430 PRO

Amerika :
Welcome to RC-TEK Ltd. - SJMRC Parts/Upgrades :: SJM430-C PRO (500 class) Parts/Upgrades

Let wel op : sommige chinese winkels hebben de onderdelen voor verschillende versies allemaal bij elkaar zitten. Check goed aan de hand van het partnummer of je wel het juiste onderdeel bestelt.
Bij RC-TEK nooit zeggen dat je heli van hobbycity (of een andere chinees) komt want dan wil hij je geen spares verkopen (den koppige duen zoals wij belgen dat zeggen :-) )

SJM430-088.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Voel je eigenlijk veel verschil in die twee versie's. Ik zou denken dat een langere tail een stabielere vlucht geeft. Of denk ik dat verkeerd.

btw. als ik dat zo zie vliegen wordt ik er alleen maar ongeduldiger van, goh en als ie zo op toeren komt hopelijk krijg ik er geen schrik van:)

Ik wil binnenkort ook over op een grotere heli ( heb nu mini titan) en de sjm 500 vind ik ook wel een hele mooie heli.Maar hoe zit het met onderdelen ?? zijn die makkelijk te verkrijgen of is dat drama ? Welke SJM zou je dan nu het beste kopen ? de nieuwe 430 lijkt me wel goeie keus dan.Waar het beste kopen ?

Ja, de SJM430 voelt vooral door zijn grotere bladedisk nog een stuk stabieler aan dan de SJM500 V1.

De heli geeft me echt veel vertrouwen. Op het laatste in het filmpje zie je me even de cyclics eens testen (als de heli even links-rechts en vooruit-achteruit zwabbert). Daar moest ik me inhouden om geen flip te proberen :-) Deze heli voelt aan zoals mijn honda motorfiets : van zodra je in het zadel zit (de heli van de grond gaat) lijkt het alsof je er al jaren mee rijdt (vliegt).
Doordat de heli GEEN DEMPING heeft in de kop reageert hij super direct en precies, maar is hij heel gevoelig voor vibraties. Je moet hem goed uitbalanceren, de blades niet te vast zetten en goed en precies afstellen (bekijk de video's van Bob Finless die hier sticky staan bij electro helis).

Die toeren zijn in het begin best beangstigend ja :-) Op de club gaan ze ook een stapje achteruit als dat razende ding voor de eerste keer optoert :-). Momenteel nogtans met klein tandwiel en zo'n 2200 RPM op de kop. Voor hard 3D nemen ze 2600 RPM dacht ik en de kop mag tot 3000 RPM gaan als ik me niet vergis.

Wat onderdelen betreft : van de SJM500 (oude versie) zijn die ondertussen vlot te krijgen. Ik heb er in elk geval geen probleem mee. Van de SJM430 zouden onderdelen binnen 2 weken ruim verkrijgbaar moeten zijn (nu hebben nog maar enkele shops ze).
Ik heb zelf altijd mainblades, mainshaft, tailshaft, flybar, maingear, one-way bearing en wat schroefjes op voorraad liggen. Voor de oude SJM500 kostte me dat iets van 30-40 euro. bij een crash bestelde ik dan nieuwe spul en repareerde met wat ik op voorraad had. 2 weken later was mijn voorraad dan terug compleet.
Nooit een dag zonder spares gezeten.
Paar links voor spares :

China :
Spare / Replacing Parts for SJM500 Carbon-Fiber & Metal 3D CCPM Electric Helicopter Kit>Helicopters - Electric>Helicopters-
Hobbycity Online R/C Hobby Store : SJM Heli Parts

Duitsland :
Mans-Toy - SPH SJM430 PRO

Amerika :
Welcome to RC-TEK Ltd. - SJMRC Parts/Upgrades :: SJM430-C PRO (500 class) Parts/Upgrades

Let wel op : sommige chinese winkels hebben de onderdelen voor verschillende versies allemaal bij elkaar zitten. Check goed aan de hand van het partnummer of je wel het juiste onderdeel bestelt.
Bij RC-TEK nooit zeggen dat je heli van hobbycity (of een andere chinees) komt want dan wil hij je geen spares verkopen (den koppige duen zoals wij belgen dat zeggen :-) )

De SJM430 is de laatste en volgens mij ook beste versie ICE. Ik heb de mijne van bij hobbycity en soulbro ook (die heeft daar nog een goeie deal gedaan omdat de heli 1 dag in flashsale stond aan een SUPER prijs, goedkoper dan een minititan).

Ow, nog een hint : slijp de sleuf op de motoras ietsje verder door want anders komen de setscrews van het motortandwiel er net niet op en komt je motortandwiel los tijdens je eerste hoovertjes en kan je meteen eens autoroteren :-) Vraag me niet hoe ik het weet ;-)

Laatst bewerkt:
Ja, de SJM430 voelt vooral door zijn grotere bladedisk nog een stuk stabieler aan dan de SJM500 V1.

De heli geeft me echt veel vertrouwen. Op het laatste in het filmpje zie je me even de cyclics eens testen (als de heli even links-rechts en vooruit-achteruit zwabbert). Daar moest ik me inhouden om geen flip te proberen :-) Deze heli voelt aan zoals mijn honda motorfiets : van zodra je in het zadel zit (de heli van de grond gaat) lijkt het alsof je er al jaren mee rijdt (vliegt).

Die toeren zijn in het begin best beangstigend ja :-) Op de club gaan ze ook een stapje achteruit als dat razende ding voor de eerste keer optoert :-). Momenteel nogtans met klein tandwiel en zo'n 2200 RPM op de kop. Voor hard 3D nemen ze 2600 RPM dacht ik en de kop mag tot 3000 RPM gaan als ik me niet vergis.

Wat onderdelen betreft : van de SJM500 (oude versie) zijn die ondertussen vlot overal te krijgen. Ik heb er in elk geval geen probleem mee. Van de SJM430 zouden onderdelen binnen 2 weken ruim verkrijgbaar moeten zijn (nu hebben nog maar enkele shops ze).
Ik heb zelf altijd mainblades, mainshaft, tailshaft, flybar, maingear, one-way bearing en wat schroefjes op voorraad liggen. Voor de oude SJM500 kostte me dat iets van 30-40 euro. bij een crash bestelde ik dan nieuwe spul en repareerde met wat ik op voorraad had. 2 weken later was mijn voorraad dan terug compleet.
Nooit een dag zonder spares gezeten.

De SJM430 is de laatste en volgens mij ook beste versie ICE. Ik heb de mijne van bij hobbycity en soulbro ook (die heeft daar nog een goeie deal gedaan omdat de heli 1 dag in flashsale stond aan een SUPER prijs, goedkoper dan een minititan)

Zou deze camera voldoende kracht hebben om een 150gram zware camera te vervoeren en nog een stabiel beel te geven?

Ik denk niet dat deze heli van 150g extra gewicht veel last heeft. Hij weegt vliegklaar 1766g en op het filmpje zie je hoe vlot hij omhoog gaat (was nog niet eens vol pitch). Volgens mij sleurt die 1kg ook nog vlot omhoog.

Stabiel, tja, wiebelen zal dat altijd wel wat, tenzij bij windstil weer en dan nog. Ook wordt het moeilijker een heli stabiel te houden naarmate hij verder van je weg (hoger) is. Een statief zal je er nooit kunnen van maken :-)
Wil je er een gebouw in zijn geheel mee van uit de lucht filmen, of wil je voor het badkamer raam van de buurvrouw stil kunnen blijven hangen en inzoomen op euhmmm.... de bloemetjes op het douchegordijn ? :-) De laatste optie zal denk ik niet goedkomen :-)

Ik denk niet dat deze heli van 150g extra gewicht veel last heeft. Hij weegt vliegklaar 1766g en op het filmpje zie je hoe vlot hij omhoog gaat (was nog niet eens vol pitch). Volgens mij sleurt die 1kg ook nog vlot omhoog.

Stabiel, tja, wiebelen zal dat altijd wel wat, tenzij bij windstil weer en dan nog. Ook wordt het moeilijker een heli stabiel te houden naarmate hij verder van je weg (hoger) is. Een statief zal je er nooit kunnen van maken :-)
Wil je er een gebouw in zijn geheel mee van uit de lucht filmen, of wil je voor het badkamer raam van de buurvrouw stil kunnen blijven hangen en inzoomen op euhmmm.... de bloemetjes op het douchegordijn ? :-) De laatste optie zal denk ik niet goedkomen :-)

Wat flyovers maken van een bowuproject (zie ook ander topic). Natuurlijk is er altijd beweging, maar dit kunnen we achteraf stabiliseren tijdens de montage lijkt me zo. Mits het niet te heftig is
Mmmmm, dit lijkt dus een goed ding. Nu nog leren vliegen :-)

Wat flyovers maken van een bowuproject (zie ook ander topic). Natuurlijk is er altijd beweging, maar dit kunnen we achteraf stabiliseren tijdens de montage lijkt me zo. Mits het niet te heftig is
Mmmmm, dit lijkt dus een goed ding. Nu nog leren vliegen :-)

Even de advocaat van de duivel spelen... De SJM heeft absoluut géén dempers in zijn rotorkop. Je moet dan een goed gestabiliseerde mount hebben (b.v. Askman) om nog enigszins bruikbaar beeld te kunnen opnemen, en ook dan heb ik mijn twijfels of je sluierloos met een Askman kan filmen onder een SJM??

Bovendien is het gewicht van de Askman of iedere andere gestabiliseerde mount al boven de 250 gram. Een SJM kan (uit ervaring) nog redelijk vertrouwd vliegen met 300 gram meergewicht, maar méér moet je er echt niet onder willen hangen, of je moet de throttlemanagement hebben als een getalenteerd jaren ervaring wedstrijdvlieger!

Kijk ook eens naar een Mikado heli!

Greetz, Aldert

De heli is ontworpen voor 6S lipos (of 2 x 3S in serie).
Standaard is een 14 en 15 tanden motortandwiel geleverd en een 125 tanden hoofdtandwiel.

Dus om op 4S te kunnen vliegen ga je er een andere motor met hoger kv moeten opzetten denk ik. Ik zou het zelf niet doen.

Zou je hem niet beter vliegen dan op 8s lipo. Of twee 4s in serie. Heb je mss een langere vliegtijd.
Je hebt natuurlijk ook een pak extra gewicht bij dan dus dat weet ik niet zeker.
Maar in beide gevallen moet je de motor aanpassen. Of heb je motoren die op 14,4V zowel als op 22,2V werken.

Je kan beter voor een hogere mah waarde gaan om de vliegtijd te verlengen dan voltage dit zal de heli alleen meer vermoge geven. 8s is ook wel overkill voor deze heli ik vlieg em zelf op 6s en ik ruim voldoende vermogen voor 3d!
het blijft me nog steeds verbazen hoe fijn deze heli vliegt met een vele male hogere rollrate dan de t-rex500 en bijna voor de helft van het geld is het voor mij een blijvertje!

gr Tom

Hoe meer volt = hoe minder amp. Vermogen wat de heli vraagt blijft hetzelfde, alleen bij meer accu's in serie word de gevraagde stroom een stuk minder, wat eigelijk nog efficienter is ook.

Kijk maar naar de Outrage G5 : een 450-size op 6S 1200 mAh lipo's die 6 minuten zware 3D kan vliegen en vlot 10 minuten gwoon rondvliegen...volgens de verkpers toch

klopt de outrage is trouwens ook een mooi ding! als je meer dan 6cellen plaatst in de sjm430 moet je denk ik wel voor een andere tandwiel verhouding gaan zou trouwens gruwelijk zijn om er een 8cell machine van te maken powerrrrrr!

Met 6 cellen 2500mAh kan je met de SJM430 ook best wel een 9-10 min rondvliegen met hier en daar een looping en een rolletje.

Edit : correctie, 't zal eerder 7-8 min zijn. Met mijn oude 2200mAh cellen kan ik een 6 minuten hooveren. De sjm430 vebruikt blijkbaar toch wel wat meer dan de oude SJM500. Daarmee haalde ik 9min hooveren met 2200 packs

Laatst bewerkt:
Was maar een idee, geen goed dus:)
Trouwens 9 à 10 minuten met een looping en een rolletje, zonder te crashen, zou al mooi zijn.
Eerst nog ontvangen, kan niet lang meer duren nu.

De SJM motoren durven blijkbaar soms nogal eens slecht gebalanceerd zijn en trillen. De mijne had er ook van.
De motor balanceren is enkel nodig als hij trilt. De mijne wobbelde echt en ik heb em serieus moeten balanceren, anders trilde de hele heli met een hoge frequentie (niet zichtbaar maar wel hoor en voelbaar)
Mijn methode : markeer met een stift 1 vakje van de koelventilator bovenop de motor. Dan stop ik in dat vakje iets met wat gewicht (let wel op dat het niet in de motor valt door de luchtgaten) en sluit ik dat vakje af met een ring die over de motor schuift. Dan proberen en trillingen voelen (altijd op volgas bij 3S bvb). Dan het vakje er rechttegenover proberen en weer trillingen voelen. Is het erger dan het vakje naast het 1e proberen, is het beter dan vakje naast het 2e proberen.
Als je het ideale vakje gevonden hebt (met minste trillingen) kan je de hoeveelheid gewicht aanpassen tot je vrijwel geen trillingen meer hebt.
Je kan natuurlijk die koelgaten niet afgedekt laten, dus eenmaal de motor niet veel meer trilt dremel ik wat materiaal weg aan de tegengestelde kant van waar ik iets bijgestoken had en haal ik het gewichtje weg. (een kant zwaarder maken is 't zelfde als de andere kant lichter maken)
Voor mijn motor kwam ik echter niet toe met dremelen en heb ik in de koelventilator een gaatje geboord en daar een M2 vijsje door gevezen voor extra gewicht.

Haha!! Eindelijk binnen!
Ik heb hem al in elkaar gezet, schroefjes gechecked.
Motor lijkt me niet te trillen. Few, want dat zou weer een uitdaging zijn.
Nu kunnen we beginnen met de bladen af te stellen. Ik heb hem al is laten draaien, eerst manueel. Bleek dat de riem toch op een bepaalde manier gedraaid zat. Maar dat is nu opgelost door hem een paar toeren te draaien, links en rechts en nu zit hij goed.
Ik heb ook gemerkt dat de mainblade houders niet helemaal vast zitten. De feathering shaft zit er stevig tegen aan maar je kan de houders naar elkaar duwen en van mekaar weg trekken. mm of 2.
Is dit wel normaal? Ook de staart rotor houders hebben dit.
En als ik hem een beetje op toer trilt hij ongelooflijk.
Ik ga nog werk hebben:):)

Back