Skipjack revell 1:72

Discussie in 'Duikboten' gestart door hermor, 9 dec 2020.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Die info kan ik wel wat mee, zeker dat het lekken eigenlijk iets is waar je mee moet leren omgaan door er een voorziening in te maken om het water wat aan de verkeertde kant van de zuiger zit kwijt te raken. Inmiddels over gestapt op een wat eenvoudiger systeem maar bij een volgens project kan ik daar wel gebruik van maken, bedankt!
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Inmiddels duiktest 2 gedaan, in tegenstelling tot een eerdere poging ging alles nu redelijk goed, qua techniek dan, Wat wel een beetje vervelend is dat ondanks dat ik een grotere duiktank heb gemaakt die in eerste instantie groot genoeg leek het nu toch lijkt dat ie wat aan de krappe kant lijkt te zijn.

    Na duiken komt het water door de overloop spuiten maar komt het topje van de sail nog net boven water, nu is dat lekker veilig en bij varen zal hij wel onder gaan maar ik heb toch liever iets meer marge, ook omdat er dan wat lucht overblijft in de tank.

    Ik was al van plan de ballasttank nieuw te maken dus op zich niet erg maar hij is nu redelijk in balans en hoop dat dat niet te veel veranderd. Het duiken gaat niet heel snel, maar het werkt in ieder geval



    Tevens heb ik zoals al eerder gemeld de Frsky R9 STAB ontvanger aangesloten en ingesteld. Ik heb een filmpje gemaakt hoe dat er uitziet. De uitslag gevoeligheid kan je eenvoudig instellen vanaf de zender.



    Verder werkt alles eigenlijk nu naar behoren, toch is de ontluchting nog een punt van aandacht, de valve blijkt soms te blijven hangen, dat was vorige sessie het geval, ik weet dus niet of dat de meest handige optie is, van een forumlid het aanbod gekregen eens naar zijn R&R systeem te kijken, dat werkt met een snorkel ipv de ontluchtings en beluchtingsklep die ik gebruik. van dat aanbod ga ik zeker gebruik maken.

    Wat de WTC zelf betreft, ik werk met een simpele buis met 2 flenzen aan beide uiteinden, de afdichtingen zijn 2 bij de bouwmarkt verkrijgbare rubber ringen van 80x2 welke ik gewoon tussen de kopse kant van de buis en de flens plaats, dit blijkt eigenlijk foutloos te werken, als ik lekkage had washet bij een as of de vorige pistontank.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2022
    Henk Freubelaer en robbert de rouw vinden dit leuk.
  3. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Thuis
    Dat ziet er al veelbelovend uit, de Skipjack is een lastige om te balanceren.
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Dat zei je inderdaad eerder al, ik heb geen ervaring met andere modellen, wat maakt de skipjack anders? De rompvorm? Ik moet eigenlijk achter iets schuim boven de waterlijn, echter daar is weinig plaats voor, is dat wat het lastiger maakt?
     
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Als met een volle tank the top van de toren nog boven water is zou ik wat lood toevoegen. Met tank vol zou ik eerst de boot met de hand wat heen en weer bewegen om te zien of ergens nog bellen uit de vloedzones komen. Dan heb je meer of grotere vloedgaten nodig.

    Voor de bovenwaterlijn zou ik me niet veel zorgen maken, die is bij onderzeeboten sterk afhankelijk van de hoeveelheid brandstof, water en andere zaken in de tanks en belangrijk is dat je neutraal kan trimmen om met minimale snelheid te kunnen varen onder water.
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ha Freek, als ik lood toevoeg ligt hij lager en dat is nu al op het randje en een nieuwe tank maken zou ik toch al doen. Dan heb ik ook wat marge om onder water de balans te trimmen. Als ik nu achter wat schuim doe komt hij nog iets minder ver onder water.
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Inmiddels weer wat verder gekomen met mn Skipjack

    Heb een nieuwe ballast tank gemaakt, zelfde principe als eerst maar dan iets groter. Daarbij de uiteinden die geprint waren nu gefreesd van acryl. Deze gelijmd met acryllijm. Dit omdat ik mn twijfels had bij de waterdichtheid van de geprintte delen.

    Dit betekende echter dat de gehele indeling wat anders moest want mn wtc werd niet groter. Dus ook dat ben ik weer aan het herindelen. Altijd best wat werk maar nu hoop ik toch echt voor de laatste keer.

    Voor de tankont- en beluchting heb ik.nu 2 opties, met snorkel/vlotter of ventiel. Heb een ander type ventiel welke ik aanstuur met een rc schakelaar. Maar ga eerst voor de snorkeloptie daar dit mij eenvoudiger leek.

    Heb voorlopig een eigen ontwerpje gemaakt maar wellicht te vervangen voor een getest werkend exemplaar.

    Heb met de resin printer een vlotter geprint welke hol is. En bij onder water gaan de luchtaansluiting afsluit. Heb dit getest en dat lijkt goed te werken maar nu ingebouwd in de sail/ opbouw. Na verder installeren van de techniek straks de vuurdoop. 20221206_120246.jpg 20221206_134755.jpg 20221206_134806.jpg 20221206_134846.jpg 20221206_134852.jpg 20221206_185324.jpg 20221206_225107.jpg 20221206_225127.jpg 20221206_225140.jpg
     
    Henk Freubelaer, Tamiya1970 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Vandaag een begin gemaakt met het spuiten en afwerken van de Skipjack, dat is een van de leukste klusjes, ik ga hem ook weatheren. Hoop dat ik er wat moois van kan maken.. 20230104_194430.jpg 20230104_194438.jpg 20230104_194443.jpg
     
    Henk Freubelaer en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Inmiddels eea aan spuitwerk gedaan, met wisselend resultaat..

    20230106_184911.jpg 20230106_184916.jpg 20230106_184933.jpg 20230107_125831.jpg 20230107_125826.jpg 20230107_172206.jpg
     
    Henk Freubelaer en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Bii de laatste actie trek ik de hele laag mee, blijkbaar toch iets mis gegaan met ontvetten of gewoon slechte primer/-:

    Iemand tips dit te herstellen?
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    20230108_171535.jpg Inmiddels heb ik al die waardevolle tips niet afgewacht(-;

    Heb met Allerlei verschillende middeltjes de romp weer zo goed als kaal gekregen.

    Eerst reinigingsthinner, geen aanrader.. ipo..werkte niet, ovenreiniger..idem. Toen gewoon tape omdat de reden de slechte hechting was. Dus met redelijk klevende tape de brazilianwax methode toegepast. Dat bleek de juiste oplossing. Plakken en met veel kracht er in 1x aftrekken daarmee kwam de laklaag grotendeels los. Dat werkt echter niet op kleine oppervlakken.

    Daarna met fijn schuurpapier en water de rest er af.

    Nu de romp goed ontvet en na goed drogen weer in een ander type primer. .. op hoop van zegen. Heb hier en daar wat plamuur meegetrokken of beschadigd die dus ook hersteld
     
    Henk Freubelaer en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,Belgiƫ
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Howel het niet geheel over rozen ging heb ik inmiddels de romp voor een groot deel gespoten. De blanke laag zit er op nu nog weatheren. Dat ga ik met olieverf proberen. Niet te veel, beetje zoutstrepen en heel kleine roestplekjes en beschadigingen denk ik.

    Technisch lijkt het nu allemaal in orde, nu de proefvaart nog als het wat warmer is in het voorjaar. 20230119_162909.jpg 20230119_162914.jpg 20230119_162924.jpg 20230119_162930.jpg 20230119_162946.jpg 20230119_162950.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina