Skoda 120LS op Tamiya-TL01, vraagjes!

ik heb een model van de Skoda 120LS gekocht, waarschijnlijk iets van 1:10. ik ben er echt superblij mee als Skoda-verzamelaar, maar nog niets is zeker, er moet nog het een en ander geregeld worden.
maar nu was ik van plan om deze om te bouwen naar RC (hij is al wel RC, maar het is waarschijnlijk gewoon een oude speelgoed RC auto).
ik heb op youtube een filmpje gezien van zo'n Skoda met als onderstel een Tamiya TL01.
nu is mijn vraag, is dit een goed beginners chassis? hij hoeft niet heel extreem hard te kunnen ofzo, moet ook een beetje low-budget blijven.
ik kan een mooie 2e hands TL01 kopen, alleen zonder motor, accu en regelaar. wat voor motoren kunnen hierin? en wat mag dat ongeveer kosten? (accu, regelaar, zender en ontvanger heb ik nog wel liggen)
wie kan mij helpen?:D

even een sfeerplaatje, het gaat om zo een:
680644c543_43109166_o2.jpg

EDIT: toch nog weer even verder gezocht en ik kwam terecht bij een standaard Tamiya 540-motor, lijkt me goed genoeg? ze zijn genoeg te vinden voor weinig

Laatst bewerkt:
een tl01 is een leuk wagentje maar als je toch sneller wilt dan een tamiya 27t motortje is aan te raden om een tt01 te kopen of een M chassis.

geef even de maten van midden wiel tot midden wiel en de breedte voor en achter van wiel tot wiel, dan kunnen we kijken of het gaat passen.

@mickietjuh: oke, bedankt voor de info.
zodra ik de Skoda binnen heb geef ik de maten even door, dat gaat nog wel eventjes duren. ik kan de maten ook niet opzoeken op internet omdat het een behoorlijk zeldzaam model is. dus dat komt nog ;)

@jurre corally cct: ah, kijk das mooi om te weten. verder zijn ze wel ongeveer hetzelfde? dan heb ik dus sowieso 2 mogelijkheden in types voor het chasis, dat scheelt alweer een stuk met het vinden van een mooi onderstel :)

dankje! mooie site, daar heb ik wat aan:)
daar ga ik nog zeker even goed naar kijken
ik ga nog ff wat beter zoeken op die site, want ik zou graag een van deze velgen willen:

deze vind ik het mooist:
61313.jpg

deze zijn ook leuk:
6718.jpg

of natuurlijk zoiets:
an05.jpg

zijn er passende velgen te vinden die hier goed op lijken? dat zou mooi zijn:cool:

als ik een tl-01 of een tt-01 2e hands wil kopen, zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten?

als je een 2ehands tt01 of tl01 gaat kopen is het handig om te kijken aan de onderkant van het chassis ,
(als dat helemaal versleten is kan het zijn dat iemand er heel ruw mee omgegaan is.) en of de diffs (differentieel) goed draaien,
verder kijken of er niks stuk is en vragen of je een proefrit mag maken ;)

oke, dan zal ik daar op letten.
ik ga hem waarschijnlijk wel op ebay kopen, maar dan kan ik nu dus ook het een en ander aan de verkoper vragen:)

heja, das ook een goede;) maar dan moet het wel een complete zijn.
ik ga meer op zoek naar eentje waar het een en ander mist, heb thuis ook nog wel wat spul liggen:p

yeah, alles met de Skoda is geregeld nu, dan zal ie binnenkort wel op de post gaan:D

YESYESYES!
vrijdag is de Skoda binnengekomen:cool:
ben er erg blij mee, ff wat plaatjes dan maar:
104n5te.jpg

2418ppg.jpg

er zit wat los achter, zo lijkt ie wat doorgezakt:
zvy9u8.jpg

maar dat is zo weer gefixt:p
9fza02.jpg

even 20 cent naast gelegd, hij is nog best groot:):
imj96h.jpg

ik heb nog geen maten, maar ik zal de boel eens opmeten.
maten van het onderstel (TL-01 of TT-01) zijn wel te vinden denk ik?
heeft iemand nog een idee hoe ik de kap op het chassis kan bevestigen? ik vind het namelijk zonde om in de ruitjes te boren. anders moet ik er maar andere ruitjes in zetten

zo, allle drukte voor school is even voorbij, dus ik heb weer tijd om me hier verder in te verdiepen. ik ben nu aan het rondkijken naar een chassis, het valt me op de de TL01 makkelijker te vinden is op internet dan de TT01.

@xxsanderxx: bedankt voor de maten.
ik denk dat een TT01 dan niet gaat passen, ik heb de Skoda even opgemeten:
Wielbasis 240mm
Spoorbreedte voor: 105mm en 144mm incl. wielen
Spoorbreedte achter: 105mm en 144mm incl. wielen
Diameter wielen: 57mm (ik heb nog heel veel ruimte over in de wielkasten)
Lengte huidig chassis: 390mm
Breedte huidig chassis: 144mm

een TT01 is dus net wat te groot, zijn de wielbasis en (spoor)breedte makkelijk aan te passen? is wel weer een mooie uitdaging:cool:.
als een TL01 kwa maten dichter in de buurt komt ga ik voor de TL01, die is (momenteel) ook makkelijker te vinden op internet.

ohja, de tip voor kunstof modellen:
heb de body met zo'n een of andere kunststofcleaner (voor de bumpers enzo van onze oude Saabjes) behandeld, hij glimt weer mooi:):
2cxcc3s.jpg

snni1d.jpg

ik denk dat een TT01 dan niet gaat passen, ik heb de Skoda even opgemeten:
Wielbasis 240mm
Spoorbreedte voor: 105mm en 144mm incl. wielen
Spoorbreedte achter: 105mm en 144mm incl. wielen

De wielbasis van een TL01 is gelijk aan die van TT01 259mm, en niet te verstellen. Natuurlijk is alles pas te maken, maar waarom niet een Tamiya M02, M04 of M06. Deze hebben net als het 1:1 model achterwiel aandrijving en de wielbasis is in te stellen naar 240 mm.
Ook de spoorbreedte is wat kleiner ,wat dichter in de buurt komt van wat je vermeld.

De wielbasis van een TL01 is gelijk aan die van TT01 259mm, en niet te verstellen. Natuurlijk is alles pas te maken, maar waarom niet een Tamiya M02, M04 of M06. Deze hebben net als het 1:1 model achterwiel aandrijving en de wielbasis is in te stellen naar 240 mm.
Ook de spoorbreedte is wat kleiner ,wat dichter in de buurt komt van wat je vermeld.

idd dat zal best wel kunnen passen.
een M0#.
de wielen een beetje camber en dan past hij net onder de body.
want zo te zien zit er nog wel veel ruimte tussen.

gr Sander.

oke, een Tamiya M0# kan ook. heeft iemand hier de precieze afmetingen van? ik kan ze niet vinden.
moet ik nog op iets speciaals letten bij het kopen van zo'n 2e hands M0# chassis?
en wat zijn precies de verschillen tussen M02, M04 en M06?
(ik ben nog wel een groentje op dit gebied;))

De M02 is het oudste type chassis, deze zal je 2e hands wel niet vaak meer tegen komen. De M06 is net uit dus vrij prijzig. Je kan hier mijn bouwverslag zienbouw-verslag-van-een-tamiya-m06-achterwiel-aangedreven-m-chassis

De M04 maak je meeste kans.
De afmetingen:
Wielbasis 225mm of 240mm , door het tussen voegen van 2 15 mm lange chassis deeltjes.
De spoorbreedte voor ca 140 mm . hart op hart
De breedte : gemeten over de wielen 160mm
Wiel diameter 57mm (een zg.60D band)
hier een foto van het chassis
58236_01.jpg

Verder hier op het forum een bouwverslag met een M04 chassis.
haastnooits-m04l-baja-beetle
imgres

Laatst bewerkt door een moderator:
oke, bedankt voor de info:). Ik wordt al een stuk wijzer op dit gebied, mooi dit forum:cool:.
ik kan alleen nog niet echt een chassis vinden.. op een M04 na die net boven mijn budget uit kwam op ebay. Er staat wel een perfecte TL01 op voor mijn project, mist het een en ander wat ik nog wel heb liggen en bij de achterophanging is wat gescheurd/gebroken waar ik me wel aan wil wagen:p. Wil de verkoper het niet naar Nederland versturen..:(

ik wacht nog even af, geduld is belangrijk;)

nog steeds geen chassis gevonden binnen mijn budget.. maar ik blijf zoeken:p. aangezien ik niet kon wachten, heb ik de apparatuur uit mijn profielwerktstuk gehaald en ingebouwd ik de Skoda.. beetje knutselen en hier en daar rommel bij elkaar zoeken om tot een oplossing te komen.. maar het is gelukt. hij rijdt nu:D. alleen niet zo snel, maar daarmee wacht ik tot ik het chassis gevonden heb.
jq1dnb.jpg

i3dnxx.jpg

6gg75d.jpg

oude motortje doet het nog prima, alleen moest ik ff een bevestiging van plexiglas maken.
35co2yt.jpg

en de accu heb ik naar achteren geplaatst ivm grip

wat ik me ook nog afvraag:
bestaat er een soort van 1/10 imperiaal of dakrek? dat lijk me wel leuk staan. misschien kan ik het ook wel zelf maken..:p

Back