Skoda 120LS op Tamiya-TL01, vraagjes!

ja idd, dat is waar:D.
wegwerken moet idd nog even gebeuren.
nu verder zoeken naar een echt goed chassis:p

Zo, eens even een oud topic boven water halen! Heb even een tijdje niks aan modelbouw gedaan vanwege de aanschaf van een 1 op 1 Saab 900 classic iets meer dan een jaar geleden:cool:. Vandaag de Skoda er maar weer bij gepakt en besloten om zelf een chassis te bouwen. De bedoeling is om een houten chassis te bouwen met een tamiya ophanging (afkomstig van een oude tl-01). Dus een plaat multiplex gekocht en aan het zagen geweest. De basis is er, nu moeten er nog wat verstevigingen aangebracht worden in de vorm van over de lengte geplaatse 'balken' van hetzelfde multiplex.
De werkzaamheden van vandaag:):
2013-03-04172644_zpsbb5d2312.jpg

2013-03-04180443_zps51918b9d.jpg

2013-03-04201826_zpsa2a13fbf.jpg

2013-03-04214732_zps7708c4fb.jpg

2013-03-04214851_zps70075100.jpg

Alleen passen de voorbumper en voorspoiler niet meer, dus de voorkant moet nog even wat korter gemaakt. Achterbumper past wel:
2013-03-04220433_zpsc5ed9008.jpg

Dankje!:)

Vandaag weer even verder gegaan, de voorkant wat ingekort en alles past weer mooi. Ik heb besloten de originele bevestigingspunten te gebruiken en heb de gaatjes op de bodem afgetekend en geboord. Helaas zit 1 van de 4 gaten in de auto dicht, daar moet ik nog even wat op verzinnen..

2013-03-05141304_zps4cc59f3d.jpg

2013-03-05150127_zpsb94e1031.jpg

2013-03-05150240_zpsa9d99271.jpg

2013-03-05150317_zps39ca7027.jpg

2013-03-05151402_zpsac6c0324.jpg

Ik ben inmiddels ook bezig om een oude TL-01 sloper te bemachtigen, ik hoop dat dat lukt:p

Ik heb een oud TL01 chassis geregeld, die zal binnenkort wel over de post komen:). En dan kan ik weer verder met de Skoda.. Is het een idee om dit topic naar bouwverslagen te verplaatsen?

Je kan een nieuw topic maken bij bouwverslagen wanneer je het chassis binnen hebt enz. maar hier verder gaan kan natuurlijk ook,dan moeten ze deze topic maar verplaatsen en jij de titel aanpassen.

Dat kan natuurlijk ook, dat ik even een nieuwe aanmaak als alles binnen is.
Ik twijfel nu of de houten bodemplaat wel zo handig is, hopelijk gaat de tl01 een beetje passen bij de body. Dan kan ik stukken van de houten bodemplaat gebruiken voor de bevestiging van de body op het chassis. Als ik de tl01 dan verder intact kan laten blijft het stevig en scheelt dat een hoop werk:p

Bedankt voor de tip! Ook voor de site, erg mooi allemaal:). Daar ga ik eens even op rondkijken. Ik heb het chassis vandaag net binnen gekregen. Ziet er wel vrij compleet uit, ik zal hem binnenkort eens loshalen en alles goed bekijken. Hopelijk valt het mee en staat er hier een mooi en goed chassis op tafel.
Wat foto's:
IMAG0878_zpse1f64576.jpg

IMAG0879_zps8a75e2c1.jpg

Hij is dus iets aan de lange kant voor de skoda, dat moet nog aangepast worden. Maar eerst maar eens het ding loshalen en goed bekijken. En dan eens nadenken hoe ik het aan ga passen:p

En nog een sfeerplaatje:
IMAG0881_zps73726b74.jpg

Idd! Dat vind ik zelf ook echt vet staan:cool:.
Maar het chassis is dus helaas net te lang.. Maar daar wordt wat aan gedaan uiteraard. Vandaag weer even verder gegaan, eerst maar eens het chassis uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.
BILD4066_zpsca152377.jpg

Alles lijkt best netjes nog, volgens mij ook aardig compleet. Verder mist er wel een tandwiel, bij de aandrijving achter, die aan de motor vast hoort te zitten?:
BILD4055_zpse0bb6260.jpg

Heeft iemand nog zo'n tandwieltje over toevallig? Anders maar even kijken of ik hem nieuw kan vinden.

Maar het chassis is dus 15mm te lang voor de body. Ik wil een stuk van het chassis er tussen weg halen en de aandrijfstang van de achteraandrijving naar de vooraandrijving ook inkorten. Nieuw gaatje in de stang en dan kan het tandwiel er weer op. Het leek mij het beste om tussen de 'accubak' en de stuurinrichting 1,5cm weg te halen, hierzo:
BILD4068_zpsdcc3075c.jpg

Eerst nog eens een nachtje extra over denken en dan weer verder:p

Vanmiddag weer even aan het chassis gewerkt. Aan de achterkant inkorten leek me toch wel het handigst, dus heb de zaag dr maar in gezet. Eerst even afgemeten en getekend. Daarna 2 stukken rode tape om de afstand tussen die twee voor en na het inkorten op te meten, dan weet ik exact hoeveel korter de aandrijfstang straks moet.
BILD4069_zps398061b6.jpg

BILD4070_zps261d6a54.jpg

BILD4071_zps5f90c174.jpg

BILD4072_zps89483303.jpg

Ik heb het weer vast gelijmd met 2 componenten lijm, straks nog wel even wat extra verstevigingen aanbrengen want het wordt er zo natuurlijk niet steviger op. Verder sluit het mooi aan nu, als het droog is maar eens even kijken of de kap zo beter past. Ik heb er 15mm tussen weg nu.

goed opweg :) doe zo verder.
Ik zou als ik jou was eens kijken om aan de onderkant te voorzien van een aluminium of plastic plaatje dat over de breuklijn gaat.Dat vastzetten met 4 boutjes ofzo,ik denk maar even hard op :) zeker foto's blijven trekken en posten.
Er is op het forum ook bij bouwverslagen een topic van 2 e-revo chassis die aan elkaar gezet zijn om een langer chassis te krijgen.Misschien dat je daar ook inspiratie uit kan halen om de stukken aan elkaar te zetten.

De onderkant van een alu of plastic plaatje voorzien lijkt me idd een goed idee. Hard op denken is juist goed hoor, alle adviezen zijn welkom;). Bedankt ook voor de link naar het topic over de e-revo! Hij pakt dat wel mooi aan met carbon plaatjes, ook over de breuklijn. Ik ben van plan het zelfde te doen met plastic of misschien alu.

Heb het ingekorte chassis ook weer even in elkaar gezet en de body erop gezet om te kijken of het wel mooi past:
BILD4075_zpsec3f96fd.jpg

BILD4078_zps1744a105.jpg

(het voorwiel staat wat scheef, ik had de bovenste draagarmen voor en achter per ongelijk verwisseld, die zijn dus verschillend kwam ik achter)

Lijkt verder prima zo qua wielbasis.

Dus maar een begin gemaakt aan de bevestiging van de body, ik heb de stukken hout die ik eerder heb gemaakt gebruikt. Moet ze nog even afwerken, maar deze wil ik op de 'bumpers' van het chassis schroeven.
BILD4081_zpsd0f23ea3.jpg

BILD4079_zpsb3e45183.jpg

Het heeft even geduurd, ben hiernaast druk met een ander mooi project. Maar gisteren ben ik er weer even mee bezig geweest. Achter was er een ophangingspunt afgebroken. Dat heb ik uitgevijld, een moertje erin gelijmd met 2 componentenlijm en toen de demper/veer met een boutje vast gezet:

Ben benieuwd hoelang dat blijft zitten :lol:

De veren waren ook wat slap, ik kon ze op en neer bewegen in de demper.. tiewrapje er tussen en t zit weer strak. Ook lekker stug nu.

Dat heeft ook meteen een ander probleem opgelost, de onderkant van het chassis schuurde bijna over de grond. Hij staat wat hoger van de grond nu, kunnen er ook kleinere velgen onder:

Verder staat de body wel weer te hoog nu, achter al wat van de houten bevestiging afgeschuurd en de voorkant moet nog. Maar hij moet nog lager uiteraard:cool: . Ook eens even kijken voor wat M-chassis velgen, deze zijn veel te groot vind ik

Back