SKYFUN v1.1 vragen thread!

Net mijn allereerste rc vliegtuig aangeschaft!! Een SKYFUN v1.1:D

Heb de vleugels gelijmd met Yuki 30 min epoxy. Vleugels en fuselage verstevigd met tape (ben van plan goed te crashen). Schroefjes aangedraaid met threadlocker. Een pin door de deus geduwd zodat de canopy niet kan wegvliegen. Electronica aangesloten en elevon mixing ingesteld met mn futaba t6. Cog gebalanceerd. Ennn de antennes van mn receiver lopen door mn fuselage.

Hier wat vragen:

1. De motor begint pas te lopen op precies 50 throttle, dus als ik mijn throttle stick precies in het midden heb. Is dit normaal? / Hoe kan je dat veranderen? (EPA staan op gewoon op 100).

2. Morgen ga ik dus voor het allereerst rc vliegen! Iemand nog tips hoe je het vliegtuig het beste kan laten opstijgen door 'm in de lucht te gooien? Op hoeveel throttle zetten jullie je vliegtuig dan in eerste instantie. En hebben jullie de elevons dan helemaal omhoog, of juist plat?

3. En moet de ESC niet gecalibreerd of ingesteld worden oid?

Tnx a lot

full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Piet,

Met wat voor modellen heb je het afgelopen jaar gevlogen?
Want dat is bepalend voor het advies dat ik je zou geven.

Ik ben pas een paar maanden bezig met deze hobby. Heb alleen gevlogen met een Phantom 2 quadcopter en een Flip 260 mini quadcopter.

Ik ben pas een paar maanden bezig met deze hobby. Heb alleen gevlogen met een Phantom 2 quadcopter en een Flip 260 mini quadcopter.
Dan is dit model compleet ongeschikt voor je om te vliegen.
Vergelijkbaar met dat je hebt leren fietsen op een eenwieler -op zich een hele kunst, vergelijkbaar met je quadcopter- en dat je nu een 500 cc motorfiets wilt gaan proberen.
Ik zou dan zeggen, probeer eerst een snorfiets.
Serieus, zo'n geleid projectiel als een Skyfun -wat een misleidende naam, Skyterror was meer op z'n plaats geweest- is niets voor iemand die het vleugelvliegen nog moet leren.
Je hoort het niet zo vaak meer, maar het gebeurt dus toch nog steeds, modelbouwzaken die een nietsvermoedende beginner met de totaal verkeerde spullen de deur uit laten gaan.

Ga je gang.
Onder 2 voorwaarden:
Er zijn geen andere personen binnen een straal van een kilometer.
Je hebt toestemming van de eigenaar van het terrein waarvan je wilt opstijgen.
'Schijnt niet moeilijk te besturen te zijn'. Je bent nogal makkelijk te misleiden, zoals hierdoor blijkt.
Dit is typisch zo'n modeltype waar zelfs ik, met 40+ jaar vliegervaring, al mijn concentratie bij inschakel om vliegfouten te voorkomen.
Vandaar dat jij, met 0,0 ervaring kansloos bent.
Gun jezelf succes, laat je dus helpen bij de eerste vluchten.

Hmm, eerst ff veeeel simmen en dan pas proberen.

Crashen ga je hem sowieso..

Ik zou hem nog ff op de plank laten haha
Ik was ook eigenwijs, nadat ik wat ervaring opgedaan had met een Eflite apprentice ( aanrader trouwens!) heb ik een radjet gekocht..

Heeft het een paar vluchtjes overleefd haha

Oja en esc calibreren ja, volgas, accu aansluiten esc zal nu piepen, gas omlaag en zal waarschijnlijk nog een keer piepen.

Ik heb dit type vliegtuig ook als eerste toestel gekocht. Het waren 3 prachtige seconden alvorens hij in 10 stukken op de grond verspreid lag.

Ik had al redelijk wat simulator ervaring en met een hacker delta wing van familie. Dit is toch andere koek. Voor het starten moet je vrij veel gas geven en hem meteen onder controle kunnen houden. Als het je al lukt om hem goed te starten dan is in de lucht houden ook nog lastig omdat hij vrij snel is en heel direct reageert.

Ik heb na de eerste crash een EPP p51 mustang van hobbyking gekocht om te oefenen. Dat is echt een prima betaalbaar beginners vliegtuig en omdat hij van EPP is heel crashbestendig. Stuurt ook heel strak trouwens.

Succes in iedergeval

Oke ik geef het toe. Hed deze skyfun in een impulsieve bui gekocht en heb het rc vliegen onderschat. Dacht dat dit een geschikt beginnersvliegtuig was maar ik had het mis. Had meer research moeten doen.

Ik ga op zoek naar een goedkoop trainertje en ga de vliegsimulator downloaden. De skyfun staat voorlopig nog even in de kast.

Bruno, ik heb de Skyfun online gekocht. Ik ben niet makkelijk te misleiden, wel eigenwijs.

Misschien een UCF van multiplex aanschaffen, goede trainer, en meer schaal idee van een vliegtuig?

Tevens ook even bij de lokale vliegclub langs gaan voor info en vlieglessen.

Bruno, ik heb de Skyfun online gekocht. Ik ben niet makkelijk te misleiden, wel eigenwijs.
O gelukkig....
Dat is namelijk een heel bruikbare eigenschap voor een modelvlieger.
Het feit dat je jezelf hebt leren vliegen met een quadcopter is ook al een dikke plus.
Als je er nou verder vanuit gaat dat wij allen niets liever willen dan jou vlot aan het vleugelvliegen krijgen.
Met een minimum aan brokken.
Vandaar dat een aantal veteranen zich er tegenaan bemoeit als zij denken dat je akelig -en vooral: onnodig- de mist in dreigt te gaan.
Als je dus een idee krijgt, check het dan eerst hier op haalbaarheid.
Succes!

Back