Sleep/zweef trainingsdag in Moerstraten

Zwevers/slepers,

Zoals het nu er uit ziet kunnen we Zondag 16 okt terecht in Moerstraten, dat ligt bij Roosendaal (W Brabant).
Jammer, Bertus, het kon helaas niet op zaterdag.

We doen dit op uitnodiging van de BVL, die wilden wel eens kennis maken met deze tak. Al vast erg veel dank voor de gastvrijheid, forumlid Hans Schillemans zijn we dank verschuldigd voor de uitnodiging.

De bedoeling is dat we nu wat meer gaan trainen, we denken aan voorrang voor beginnende slepers, mensen die hun zwever op het gemak in willen vliegen of nog wat meer startjes willen maken, misschien trainen in schaalslepen en we proberen acro lui te laten komen.
Of gewoon mensen die het eens willen zien en niet in Wieringen konden komen.
DWZ dat de "gewone" slepers en zwevers natuurlijk ook welkom zijn, maar zoals ik al zei, krijgen de beginners en dem's voorrang!

Verdere details komen nog maar zet het vast in je agenda.
We zitten in de herfst, dus de kans op niet-doorgaan wordt groter en groter. Bovendien worden de dagen al weer een stuk korter!

Mochten er meer mensen zijn die het hele circus een dagje eens op hun veld willen zien, we zijn altijd bereid dit te bekijken, we zoeken met name in België nog wat plaatsen voor zo'n enkel dagje. Dat kost weinig organiseren voor de club.

Leuk!
Ik ga zeker proberen te komen en dan ook te vliegen.
Vond mijn 2,5m zweeftrainertje in wieringen wel een beetje "uit de toon vallen" :wink:
Maar zonder te vliegen was het in Wieringen al zeeeer de moeite waard.

Er waren nog wel meer kleinere kisten ]erwin, had je gerust kunnen doen...

Helaas kan ik er de 16e niet bij zijn, geef net als Bert overigens de voorkeur aan een zaterdag dus kom maar op met die datum in Wijk en Aalburg!

Vraagje:
wie komen er allemaal van de forum leden?
Dan hebben we een beetje een indruk wat er te verwachten is.
evt PMmetje sturen naar me.
Er komt een schaaldemo plus training en acro vliegen, trainen wie er wil en een geschikte kist heeft

Richard,

als ik welkom ben met een kleine swift van 2m50 wil ik graag komen.

groeten,

Peter

Peter, je bent méér dan welkom.

Iedereen die slepen/gesleept worden wil leren (of kun je dat al?) moet gewoon komen.
We hebben kleinere sleepkisten die prima overweg kunnen met kleinere zwevers (CQ langzaam kunnen vliegen).

Schaal/geen schaal, groot/klein, alles kan.
Alleen voor héle kleine zwevertjes (tussen 1m en 1,5m), dan is slepen niet echt aan te raden, mocht er iemand zo eentje hebben, dan nemen we wel onze Hückepack mee. FF laten weten dus.

Kistjes met alléén richtingsroer, die slepen we niet, dat lukt alleen zéér ervaren vliegers!

Zorg wel dat je een goede ontkoppelhaak/servo op hebt en dat je spullen verder in orde zijn. De ontkoppelhaak moet minimaal nog kunnen loskoppelen bij het eigen gewicht van het model.
En dat je verzekerd bent natuurlijk.(KNVvL/WA cq Belgische gelijkwaardige voorzieningen)

Ik zal zaterdag de 15e, uiterlijk zondagochtend in dit draadje melden of het doorgaat of niet, zodat je bij slecht weer niet voor niets komt, want de kans erop is natuurlijk erg groot in dit jaargetijde.

Simen,

Een eigen sleeplijn meebrengen geldt enkel voor de slepers. Aan het uiteinde van de sleeplijn gebruiken de slepers gewoonlijk een nylon draadje van 0.7mm tot 2mm. Heb je een apart systeem, bijvoorbeeld het bolletje van Flair, dan breng je dit best zelf mee.

ik dacht dat we een eigen kabel mochten meebrengen, in Helchteren hadden de zweefpiloten ook een eigen lijn mee ( ik niet )

Simen,

Nee, ik sleep met mijn eigen lijn omdat die speciale voorzieningen heeft om schade te beperken aan de sleper, de goede lussen heeft (breekstukken) en makkelijk terug te vinden is.
Het is een 6mm nylontouw wat een goede verhouding heeft tussen elasticiteit en veerkracht.
Alleen bij de lichte zwevers en slepers gebruiken we normaler touw.

Ik begrijp dat jij dus ook komt?

Zondag komt Jaap Niermeijer ook een demo geven met zijn reusachtige Swift.
Jaap vliegt mee in de Acrowedstrijden tussen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, en die volgend jaar voor het eerst in de Benelux, in Nijverdal komen.

Jaapswift02a.jpg
.

En dan heb je nog niet eens gezien hoe hij er mee vliegt....
Volgend jaar in Nijverdal een internationale wedstrijd met tientallen van dit soort bakken, een speciaal onderdeel is de "Kür", met rook patronen etc.

Ik hoop dat het weer zondag meewerkt, met een beetje goede wil is er een leuke opkomst. De ST staat te trappelen.

Back