sleepboot JAN van robbe

ben begonnen met de bouw van de sleper Jan van Robbe, ik weet wel dat deze boot niet meer leverbaar is maar toch wil ik er af en toe iets van laten zien door middel van foto's
groetjes piet kuiper

de boot
afb6489.jpg

romp
afb6490.jpg

motorhouder, accubak en ruimte voor electronica
afb6491.jpg

meerdere foto's zullen in de toekomst volgen.

gaafe boot hoop dat we nog meer foto's te zien krijgen :D .
Wil zelf namelijk ook een sleper bouwen :D

groetjes Jon :)

Coole boot maar wel heeell erg moeilijk om te bouwen voor beginners

zon boot als jouw kan niet gebouwd worde door beginners?

Gr Jeroen

jeroen nooit de moet opgeven, toen ik 14 was deed ik ongeveer drie jaar aan modelbouw en als dan iets niet goed was deed ik het opnieuw, alleen is dat tegenwoordig iets moeilijker.
meestal zijn bouwdozen onderverdeeld in gradaties van moeilijkheid, soms door sterren en soms anders, maar dat wil niets zeggen, als je een serieuze bouwer kun je in principe alles.
maar ja geduld is een schone zaak.
dus als je al een beetje ervaring hebt kun je best een iets moeilijker project aanpakken.
groetjes piet kuiper

hierbij een foto van de ompoolelektronika voor de motoren van het uitzetten van de reddingsboot alsmede de sleeplier

afb7484.jpg

het is samengesteld uit twee conrad units en per motor 4 relais op een door mij zelf ontworpen printplaat.

motor en schroefas
afb8065.jpg

schroef en roer
afb8066.jpg

in de toekomst zullen nog meer foto's volgen met het vorderen van de bouw.

Hoi Piet,

Even een tip voor de Power 1000 motor.

Misschien weet je het al, maar je kunt de motor uit elkaar halen door de moertjes die op het draadeind zitten los te halen. Als je de motor dan weer in elkaar zet draai je die moertjes weer vast, maar niet te vast!

Ik heb twee Power 1000 motoren voor mijn Smitwijs Singapore, één van de motoren heb ik toen opengemaakt (was nieuwschierig hoe het er uit zou zien daarbinnen :? ). Daarna de motor weer in elkaar gezet en getest. De stroom die toen ging lopen was 1,2A en de motor liep niet echt lekker, dus de andere motor erbij gepakt die ik niet uit elkaar had gehaald en die vroeg maar 0,6A. Nu bleek dat ik de moertjes te strak had aangedraaid en daardoor kon de as moeilijk bewegen.

Als je dus je motor gaat richten om een zo laag mogelijk stroomverbruik te krijgen kun je daar misschien ook nog wel wat winst boeken :D .

Groetjes Danny.

Hoi Piet,

Ik heb de motor nog even verder onder de loep genomen, om de as zitten in de motor een aantal plastic ringentjes. Ik denk dat als je één of meer van die ringetjes weghaalt de as ook beter zal draaien. In dat geval kun je de moertjes wel helemaal vastzetten.

Ik ga dat binnenkort nog even uitproberen, als ik meer weet hoor je het wel :D .

Groetjes Danny.

ik heb de motor losgemaakt en een van die ringetjes weggehaald, je hoort hem nu zeker wat soepeler lopen en met de amperemeter erop, motor en as en schroef zijn aangesloten, komt ik uit op ongeveer 0,85 tot 0,9A en dat vind ik een heel mooie waarde.
temeer omdat er straks aan accu's 12V14A in de boot ligt.
alleen zal de opgenomen stroom straks in het water wel wat hoger uitvallen maar dat zien we dan wel.
gr.piet

Hoi Piet,

Die ringetjes weghalen werkt dus ook :D. Door de boutjes los te draaien kwam ik uit op ongeveer 0,6A. Maar het maakt geen verschil of je de boutjes losser zet of één of meer ringetjes weghaalt. Op beide manieren krijgt de as iets meer ruimte. Ringetjes weghalen lijkt mij het beste, want als de boutjes losser zitten krijg je wat meer lawaai.

Dat de stroom bij jouw hoger is is natuurlijk logisch, jij hebt immers de as en schroef erop zitten.

Als mijn Smitwijs Singapore zover is dat de motoren er in kunnen ga ik ook maar eens een paar ringetjes verwijderen 8) .

Groetjes Danny.

Everts, sorry hoor maar ik begrijp je antwoord niet, heb je soms een reply gegeven op de verkeerde topic?
of bedoel je dat je het jammer vindt dat de Jan niet meer leverbaar is maar in dat geval zou ik eens zoeken op internet misschien dat iemand hem nog heeft en er van af wil.
gr. piet

hier weer twee foto's van de bovenbouw, deze is nog niet helemaal compleet.
met de voorkant had ik wat problemen,deze was gemaakt van giethars en had dusdanig in de doos klem gezeten dat ze niet meer goed was te monteren zodat ze brak en ik het heb vervangen door dun triplex..

afb9039.jpg

afb9040.jpg

ook de ronde rand is gemonteerd, bij de lager gelegen rand moet nog de ronding worden aangebracht.

Knap stukje werk Piet. Hoe wordt de opbouw in de mooie houtkleur met nerf gemaakt als ik vragen mag??

de stuurhut wordt in ieder geval bekleed met hout en de rest geschilderd alleen twijfel ik nog of ik ook het dek zal bekleden met de zelfde houtsoort als de stuurhut, deze wordt bekleed met mahonielatjes.
het achterdek boven het roer is daar namelijk ook mee bekleed dus moet ik het nog even bekijken hoe het verder gaat maar in ieder geval komen er foto's van.
groetjes piet

Kan je mijn eens eem schema geven van hoe of dar je dat heb gedaan met die omkeer beweging van je motoren met dat eigen ontworpen printplaatje etc etc

Back