Stoomsleepboot Maarten

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Jan Walpot, 17 nov 2009.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    Bij jouw is het echt inpassen op de vierkante mm.
    Mooi gemaakt.
    Succes met het vervolg.
     
  2. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Dankjewel Henk.
    Er is inderdaad weinig ruimte en de afsluiters zijn toch al buiten proportie.
    Voor het zicht wil ik wat ruimte over hebben want er moet in een machinekamer ook plaats zijn voor de machinisten.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  3. Imre68

    Imre68

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb met belangstelling de bouw van de Mel-gasbrander gevolgd en heb in ons club archief de publicaties op gezocht in de Modelbouwer van 1991.
    Wat mij nog niet duidelijk is hoe je de verdamping op gang brengt, dit gaat eerst in gang als de verdampers heet zijn.
    In het artikel in de MB houdt de schrijver de gastank ondersteboven zodat er eerst gas in de brander stroomt en de vergasser verwarmd.
    Mijn inziens een ingewikkelde manier om je brander in een schip voor te verwarmen.
    Zou je het vloeibare gas on verdampt in je brander spuiten en het daar pas verdampt krijg je hele mooie hele grote vlammen.
    Ervaring hier mee, als beginnende campeerder gasfles van camping kooktoestelniet staande gebruikt maar liggend, resultaat ongeveer een meter hoge vlam.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    Vanochtend had ik je bericht gelezen.
    Tijdens het schoonmaken van mijn werkplaatsje(vroeger met 48 urige werkweek werd de zaterdag ochtend na tienen gebruikt om de werkplaats en de machines schoon te maken), heb ik verder nagedacht over jouw opstelling.
    Misschien als mosterd na de maaltijd. Kan je niet de terugslagklep en het verdampervaatje niet tussen de gastank en de machine plaatsen?
    Voor informatie zie onderstaande bewerkte foto van een eerder bericht.

    Jan Walpoort 20181229 01.jpg

    Ik wil echt geen negatief commentaar leveren, want ik heb ook door advies/aanbeveling van anderen, die anders tegen je project aankijken, diverse malen plaats en leidingwerk aangepast.
    In jouw geval. Voor de gastank maakt het niet uit, of de vulnippel nu links op rechts zit, wat is het nadeel?.
    De terugslagklep en de gas opvangtank pos. 9 kunnen ook in de met geel aangegeven ruimte staan.
    Voordeel, de leidingen worden langer en je kan de leiding naar de brander met de sproeier ook beter losnemen voor onderhoud/wisselen van de sproeier.
    Nogmaals, ik hoop, dat je dit niet ervaart als negatief commentaar. Mijn Dockyard is een samenvoeging van diverse tekeningen en vele adviezen/opmerkingen.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2019
  5. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    @ Imre68, het is voor mij ook afwachten maar ik ga eerst uitvoerig testen met de installatie buiten de boot.
    @ Stoompomp, de verbinding tussen het buffertankje en de gasafsluiter en de verbinding tussen de afsluiter en de sproeier maak ik met koppelingen. De rest komt aan elkaar en kan als geheel verwijderd worden. Dat is voorlopig de bedoeling maar als de praktijk aantoont dat het anders moet kan ik altijd nog aanpassen. De ruimte voor de machine wil ik eigenlijk zo laten omdat dat meer overeenkomt met de werkelijkheid.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Vandaag een vuurdeurtje gemaakt.
    [​IMG]
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarom heb je een vuurdeurtje gemaakt?
    Dit is de enige opening, waardoor je met een flexibele aansteker de brander kan aansteken, maar veel belangrijker de enige luchttoevoer voor de verbranding!
    In je link:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/sleepboot-maarten-in-aanbouw.96933/page-36#post-3913033
    is je ketel te zien.
    Ik heb een scan gemaakt uit de A.D.F.W. Lichtenbelt, Het Scheepsstoomwerktuig deel I, blz. 422, waarop een gelijksoortige grootbedrijf stoomketel staat.
    Op de tekening is deze met kolen gestookt, echter het principe van toevoer van verbrandingslucht blijft gelijk, groot of klein, de vlam moet verbrandingslucht hebben.
    In jouw geval maak je geen gebruik van de intredende lucht via inlaat "a", langs een soort van luchtvoorverhitter naar de verbrandingskamer. Blijft alleen nog over opening "c", onderkant in het midden bij fig..351.
    Deze mogelijkheid wil je afsluiten!
    Indien je onvoldoende verbrandingslucht hebt, krijg je een roetende vlam.
    Indien je nog meer vragen hebt, dan hoor ik dit wel.
    Indien via mijn draadje:
    Vragen aan Stoompomp.
    .
     

    Bijgevoegde bestanden:

    kaapstander vindt dit leuk.
  8. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, het klopt dat dit de enige opening is om de brander aan te steken. Daarom kan het deurtje ook open en dicht.
    Dat het de enige luchttoevoer naar de brander is ben ik niet met je eens. Er zitten net als op de tekening 8 gaten voor luchttoevoer in de branderbuis.
    Het deurtje heeft net als andere onderdelen van mijn model een functie voor het zicht en bovendien hoeft het niet dicht als extra lucht nodig is.
     
    Dunsz vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Een inspuitnozzle gemaakt voor de gasbrander met een 0,3 mm gat.
    Om met zulke kleine boortjes te werken heb ik het Proxxon tolletje aan de freeskolom bevestigd. Je kan dan met de spindel van de freeskolom heel gecontroleerd werken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kaapstander, Bert V en Dunsz vinden dit leuk.
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Jan, Proxxon heeft hier een houder voor die in de beitelhouder van je draaibank past. Dan kun je dit ook gewoon in je draaibank doen zonder machines om te bouwen :)
     
  12. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    @ Dunsz, dat wist ik niet maar zal er eens naar kijken.
     
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Echt heel handig. De houder is 8 x 8 mm en er zit een klem aan waar de Proxxon frees in wordt geklemd. Als je schuitjes hebt kun je hem precies op centerhoogte brengen. Ook heb je de mogelijkheid om zo eventueel excentrisch gaatjes te boren via de draaibank.


    Ff een ploatie opgezocht Jan.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2019
    kaapstander, Zeiler en Jan Walpot vinden dit leuk.
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Vandaag de machinehouder ontvangen. Bedankt voor de tip Dunsz ! :D

    [​IMG]
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ga je veel plezier van hebben Jan :banana:

    Suc6 :bye:
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Misschien (omdat ik van niemand nog deze vraag of opmerking gezien heb) een heel dom vraagje van mij :hammer::oops:, maar waarom gebeurd dit hier niet met behulp van de losse kop, of heeft dat met de precisie te maken? Want excentrisch is het toch ook niet :weetnie:?
     
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    @ Bert V, de draaibank haalt maximaal 2200 toeren. Het Proxxon tolletje kan tot 20000 toeren. Voor precisie is het nadeel dat je met deze opstelling moet centreren.
     
  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je voor het antwoord Jan.
    Het moest een reden hebben en ik vermoede al zoiets, maar omdat ik het bij jou voor het eerst en zo gedetailleerd zie ( :oops: misschien heb ik er bij een ander steeds overheen gekeken :weetnie:) vroeg ik me dat gewoon even af :).
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  19. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    De afvoer aan het gastankje gesoldeerd.
    De terugslagklep aan de bodem van het gastankje gesoldeerd om de maten van de gasafsluiter te kunnen bepalen.
    [​IMG]
     
    Dunsz vindt dit leuk.
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En als ik een aanvulling mag geven Jan ;)

    De hoge toerentallen heb je nodig bij boortjes van 0.3 ( en de andere waar een 0. voorstaat) want bij lagere toerentallen breken ze geheid af :eek:
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina