Sleeptoestel Calypso met romp in onconventionele bouwwijze ...

Dat is zeker daar is het forum voor toch?

Ik volg je draadje op de voet.
Het boeit mij altijd enorm als mensen het anders doen dan anders.

verstuurd met mijn smartphone

Hier een filmpje van de Calypso sleper met een 62 cc Zenoah die een 16 kilogram Standaard Libelle opsleept
De uitlaat zit in de romp ...

Laatst bewerkt door een moderator:
gisteren avond de huls gemaakt voor het afneembare stabilo...

Natuurlijk ook weer met glasweefsel slang

glasvezel-slang-100-mm.jpg

HPIM4915.JPG

De stabilo-buis is 20 mm dik

Ik had ondertussen ook reeds een plaatje Honeycomb ( Honinggraad ) gelamineerd ...

Hier worden 2 spanten uit gemaakt ! Aangezien de romp achterkant/zijkant tamelijk recht is , is dit een welgekome versteviging daarvoor

HPIM4916.JPG

Laatst bewerkt:
De vleugelkernen zijn inmiddels ook doorgesneden op 38 cm van de wortelrib .
In dit stuk word de tunnel om de vleugelhuls in te lijmen gesneden . De V-stelling bedraagt 2° per helft. Dit gloeien gebeurt ook met schablonen.
De vleugelbuis komt in totaal 40 cm in de vleugel te zitten...

Zo gaat weeral eens anders dan gewoonlijk de vleugelbuis vastgehouden worden .
Normaal gebeurd dit met een houten spantje ...
Ik ga het met glasweefsel doen zoals hier even in een testopstelling te zien is.
Waar het afgegloeide stuk vleugel terug tegen de vleugel gelijmd word met epoxyhars snij ik in glasweefsel een profielvorm uit plus extra nog een paar rechthoekjes waar de huls ook doorgaat. De huls steekt immer in het buiteneinde van de vleugel ook 2 cm diep in.

HPIM4919.JPG

Als ik aan de vleugel begin zal ik er wel een foto van posten...Bovenstaande foto is maar om een idee te vormen.
In het uiteinde van de huls komt er eerst een stop in , zodat de alu vleugelbuis niet dieper kan

Set-up verandering....

Ik heb omwille van verschillende denkpistes toch besloten om dit toestel electro te gaan uitvoeren...
Hierop komt dus de set-up die voor de Pilatus PC6 bedoeld was.
Waarom deze beslissing ?
Dit toestel is kleiner en dus makkelijker te vervoeren dan de grote PC6. Het gaat tevens ook een flink stuk lichter wegen ( minder dan 10 kilogram ) daar de PC6 zeker tussen de 15 en 16 kilogram gaat wegen.
Ik ga nogal dikwijls op sleeptreffens in het buitenland, voornamelijk Duitsland . In Duitsland mag je tussen 12 en 14 uur NIET met brandstofmotoren vliegen! Dan komt deze electro sleepkist in actie .
Op de Pilatus PC 6 komt dan de DA 85 set-up , die normaal voor dit toestel was voorzien.
De Pilatus PC6 zal dan in onze club ingezet worden...

Laatst bewerkt:
De Eagle Tree logger ( 150 ampére ) , het display om de gegevens te kunnen uitlezen ( stroom, verbruik, temperatuur en toerental ), de temperatuur- en toerental sensoren

HPIM5174.JPG

Als afwisseling het landingsstel gemaakt ...
Dit bestaat uit 6 mm. staaldraad ( voor ) en 4 mm staaldraad ( achter )
Omwonden met nikkeldraad en moet nu nog gesoldeerd worden.

HPIM5180.JPG

HPIM5184.JPG

Volgens mij hoort het anders om.
Nu druk je met een harde landing het landingsgestel in de romp ipv dat je een paar schroefjes uit je romp trekt.

Dit soort landingsgestel heeft zijn degelijkheid reeds lange tijd bewezen op andere sleeptoestellen in de club...
en wanneer maak ik eens een harde landing ?

Laatst bewerkt:
Ik had vorige week ook nog een GFK landingsgestel op de kop kunnen tikken met dezelfde afmetingen als ik nodig had .
De wielkappen heb ik te danken aan Erick ( looping )

Nogmaals bedankt Erick

0

Back