sleepvliegtreffen in Wijk en Aalburg 1 groot succes de volgende is op 21-11-2009 in Kennemerland

Dit zou een leuke set-up zijn voor mijn Pilatus PC 6 ( 3,2 meter spanwijdte ) volgens Gerben :smile:

Goedkope set-up:

Turnigy C80-100 130KV $138.--
Turnigy Monster regelaar $180,--
Turnigy Flightmax 6S 4000mAh, 4x $55, $220,--
Xoar 27x10 prop
Zit je rond de 5kw, 18kg trekkracht

Ik zit met het probleem dat de Pilatus in benzine-versie een echte klankkast is, en in electro-versie ziet hij er alleen niet beter uit maar zal ook beter klinken...

Laatst bewerkt:
Hans,

Met electro kun je meer vermogen op een toestel zetten dan met brandstof.
Op mijn Ibis hoort een 20cc 4takt. Nu zit daar met electro 2500W op, power vergelijkbaar met een 35 a 40cc. Hoveren met een 1kg zwevertje op sleeptouw gaat prima...

Wat weegt je Calmato nu en welke motor heb je er precies op?
Die 10S pakketten, zijn die 5000mAh?

Groet,
Gerben

Ik heb net een cnc kitje besteld voor een 280cm vleugel.
Daar moet even een sterk maar licht rompje onder gefabriekt worden met zo min mogelijk weerstand maar wel zo groot dat er een partij accu's in kan.

Ik kreeg van de Stick van Vosje niet het idee dat ie veel energie nodig had.
Je zou inderdaad moeten loggen hoeveel hij nodig heeft om te vliegen, Gerben zijn Ibis heeft (even graven in het geheugen) maar 200 watt nodig om boven te blijven.
Dat is niet heel veel, als je nagaat dat er een Clark-Y profiel op zit en de kist redelijk 4kant is.

We loggen nu zoveel mogelijk, eigenlijk gaat er bij elke verandering aan de setup de logger in en kijken wat dat scheelt.
Props zijn heel belangrijk, die Xoar props schijnen erg goed te zijn, en superlicht.

Mocht er de 21e iemand willen loggen dan moet hij me even mailen, dan zeg ik even hoe de stekkers aan de accu en zo moeten.
Ook wil ik weten hoeveel polen je motor is.

GJ

Hans,
Wat weegt je Calmato nu en welke motor heb je er precies op?
Die 10S pakketten, zijn die 5000mAh?
Die weegt nu 7kg. Motor een MVVS35 met KS1050 pijp. Draait 7700 tpm met een 20*10
Dat vermogen is net wat meer dan wat je uit een motor van een gram of 600 en een 10s setup haalt.
Deze op 12s lijkt mij wel wat:
Scorpion S-5535-190KV - Scorpion Power System
Of de Plettenberg Terminator:
Terminator

De 10s packs zijn mijn F3A packs van 4000 - 5000mAh.

Laatst bewerkt:
Hans,

Dat is een mooi gewicht en prima te electrificeren.
Scorpion maakt mooie motoren, zijn goed bestand tegen zware belasting.
Als je naar 12S gaat, en grondspeling genoeg hebt, kun je kunnen overwegen een nog iets lagere kv motor te nemen met een grotere prop. Je prop rendement wordt dan nog hoger.

Voor slepen reken ik met 400 a 450W/kg.

Groet,
Gerben

Dit zou een leuke set-up zijn voor mijn Pilatus PC 6 ( 3,2 meter spanwijdte ) volgens Gerben :smile:

Goedkope set-up:

Turnigy C80-100 130KV $138.--
Turnigy Monster regelaar $180,--
Turnigy Flightmax 6S 4000mAh, 4x $55, $220,--
Xoar 27x10 prop
Zit je rond de 5kw, 18kg trekkracht

Ik zit met het probleem dat de Pilatus in benzine-versie een echte klankkast is, en in electro-versie ziet hij er alleen niet beter uit maar zal ook beter klinken...

@ Gerben

Hoeveel vliegtijd verwacht je ongeveer met deze set-up

Mvg

Dirk

Vermogen van de sleper alleen Bertus.

Tuurlijk kan minder, maar met dit vermogen heb je een sleper waar je een zwever die tot de sleper in verhouding staat nog goed weg kan krijgen.

Groet,
Gerben

Bert, waarom wil je 2 motoren achter elkaar?
Meer gewicht, meer dingen die stuk kunnen, 2 regelaars, stuk duurder.
2x verlies over 2 motoren en 2 regelaars.
1 grote buitenloper heeft veel meer koppel dan 2 kleine motortjes achter elkaar.
En je wilt juist een grote prop met weinig toeren ronddraaien omdat dat het hoogste rendement heeft.
Een platte motor met een diameter van 100mm of zo lijkt me wel wat.
Beetje het idee van de Plettenberg Predator, maar dan betaalbaar.

GJ

Je bedoelt vast deze:
AXI5330D20.gif

http://www.modelmotors.cz/index.php?page=61&product=5330D&serie=20&line=GOLD

Goed initiatief trouwens electro slepen. Ik zou bijna een sleephaak in m'n toestel gaan bouwen.
Vorig jaar heb ik de 4 meter ASH/W van Piet nog gesleept op Uddel. Dat ging net met m'n SkyStar. Bertus kent de zwever wel denk ik.

@Jan,

De man met de zwarte Ninja zwever (Fred) heeft een reclamestudio. Art Studio Thomas
Hij heeft al meer logo's en dergelijke voor ons ontworpen.
Ik vroeg hem in Wijk en Aalburg om een idee voor F5B.
Binnen een seconde kwam dit idee uit zijn mond en nu een paar dagen later heeft ie een logo klaar.
Stickers voor op het kielvlak komen beschikbaar voor nederlandse F5B vliegers.

@Bertus.
Met 2 motoren heb je 2x zoveel draden, 2x zoveel weerstand in je regelaar.
Enige is dat de stromen misschien lager zijn waardoor je verlies ietsje lager is.
Maar dat weegt niet op tegen je draadlengte en je gewicht.

En zo groot zijn je stromen niet, 50-70 A. dat is niks.

@Johan, Gerben zat ook al met het idee van slepen achter een hotliner.
Maar als je een kist over hebt om te slepen of gesleept te worden... gewoon komen!

GJ

Back