Slingsby Petrel

13 jaar gevlogen, 13 jaar niet en nu weer bezig, het gaat niet over - 't is hier al meer gezegd.
Ik heb nu een ASW19 van 3 m voorzien van elektromotor. Leuk ding, vliegt goed, maar 2e hands.
Altijd graag gebouwd, dus dat willen we nu ook weer. De vraag heeft er iemand een leuke suggestie?

- spanw. 4 - 4,5 m
- te voorzien van elektromotor
- indien mogelijk schaal (motor niet meegerekend)
- als laatste en niet onbelangrijk: met een beetje uitmelken zonder veel risico te landen in hoog gras, omdat ik er buiten de club ook achter het huis mee wil kunnen vliegen (polderbewoner)

Mees Ippel

Laatst bewerkt door een moderator:
- spanw. 4 - 4,5 m
- te voorzien van elektromotor
- indien mogelijk schaal (motor niet meegerekend)
- als laatste en niet onbelangrijk: met een beetje uitmelken zonder veel risico te landen in hoog gras, omdat ik er buiten de club ook achter het huis mee wil kunnen vliegen (polderbewoner)

Mees Ippel

Mees,

Leuk dat je je hobby weer op pakt! Ik denk dat het verstandig is dat je nog wat meer detail in je wensen gaat aanbrengen, er is anders te veel keus en je gaat hier dan overstelpt worden met suggesties. Een van de dingen die ik me afvroeg: je woont in Werkendan, dat is vlakbij de Maasvlakte, wil je dus ook gaan hellingvliegen? Een andere: 'uitmelken' klinkt als langzaam kunnen vliegen of vliegen met 4-kleppen vleugel. Schaalmodel wil je ook, maar moet het dan een oud-hout model zijn, of een moderne plastic-fantastic...

Je ziet, ik schud zo een paar vragen uit de mouwen. Dus kom maar op met je wensen.

Groet,

Jacob Bos

Dank voor je reactie Jacob.

Werkendam is toch nog een uurtje hobbelen van de Maasvlakte, we zoeken dus een thermieker. Een houtbouwer geeft meer uitdaging vind ik al is het met een elektro aandrijving misschien wel een beetje vloeken in de kerk. Maar de omstandigheden achter het huis zijn te mooi om niets mee te doen op een mooie avond of zondag. Randje laagvlieggebied van Gilze haalt daar tegenwoordig helaas wel een paar uurtjes vanaf.

Mees

Hee mees leuk dat je het vliegen en bouwen weer oppakt. Daar zal wel een mooi modelletje uitkomen. Ben benieuwd kunnen we weer eens komen vliegen.

Ik ben voorzichtig aan het kijken of het haalbaar is een Sperber Junior van tekening te bouwen (4,8m), maar daar zitten ook wel wat lastige dingen in. 't Ziet er in ieder geval uit als een uitdaging.

Ah, je bedoelde deze?

Sperber Junior

(Ik heb het idee dat er de laatste tijd veel aanbieders van CAD-CNC-lasercut frasesets etc. aanbieders bijgekomen zijn (Island Models, Aerosente, Iwaru Oy, etc.etc.)

Zou mooi zijn als we daar een compleet overzicht van hadden!

(Of sowieso het forum opsplitsen: 'Superorchideeen' (kunststof) en 'Goud van hout' (oid.)

En maar weer :ontopic:

jan.

De Sperber is het uiteindelijk niet geworden. De lijnen van het model vind ik schitterend, maar een glazen kap met piloot maakt het toch weer iets gezelliger dan de kleine raampjes van de Sperber. We zijn uiteindelijk bij de Slingsby Petrel uitgekomen; die tekeningen heb ik gister besteld. Van de Slingsby is ook iets meer documentatie te vinden en zo links en rechts een bouwverslag.

Mees

Ging niet om een Chris Wiliams? Wat overigens niet betekent dat de pasvorm dan bagger mag zijn of de kit niet compleet...........dacht ik

Volgens mij ging het om het freezen van de delen voor zijn Staggerwing.

Als ik me goed herinner: eindeloos gezeur, te laat geleverd, niet compleet, paste niet, verkeerde diktes, etc.etc. :mad:

Maar: de mail waarin jetpropdlx het mij uit de doeken deed heb ik niet meer(mailbox vol). :(

Maar, nogmaals: vraag het hem, hij zal ongetwijfeld reageren.

jan.

jetpropdlx heeft niet zulke beste ervaringen gehad met Belair . . .

Kijk uit!

Als ik me goed herinner: eindeloos gezeur, te laat geleverd, niet compleet, paste niet, verkeerde diktes, etc.etc. :mad:

Maar, nogmaals: vraag het hem, hij zal ongetwijfeld reageren.

Inderdaad: vraag het hem zelf.
Het is heel makkelijk een bedrijf zwart te maken en deze negatieve geruchten gaan snel de ronde.
Jetpropdlx heeft een set besteld welke een andere schaal had dan het origineel, logisch dat een fabrikant niet ieder spantje opnieuw gaat uittekenen om de liggers etc. passend te krijgen daar zitten weken werk in.
De set is gewoon opgeschaald en zo gefreesd, eigenlijk logisch dat het dan niet goed past. (tenzij ze zelf anders beweert zouden hebben)

Ze leveren verder gewoon goed werk.

Groeten, Ralf

Goed dat Ralf eea. even nuanceert.

Het gaat inderdaad om een vergrote tekening, en dan is het logisch dat het anders uitpakt dan bij een 'standaard opdracht'.

Maar, zoals gezegd: het zat 'm, als ik me goed herinner, in meer dan alleen dat: jetpropdlx was mn. niet te spreken over de professionaliteit in de zin van afspraken nakomen, reageren op mails, levertijden, fouten herstellen, etc.etc.

Breaking news!

Net even gecheckt: ga naar de eerste post ovan het Staggerwing draadje; daar is de mail die jetpropdlx mij destijds gestuurd heeft te lezen.

Het gaat om een samenwerkingsverband tussen Funmodellbau en Belairkits.

Lees en huiver. :shock:

jan.

Back