Slingsby Petrel

Zo, de tekeningen zijn binnen. Als ze op de grond liggen hebben we geen ruimte meer in de woonkamer om te lopen; kijken wat dat gaat doen op de bouwplank.

De tekening leert al dat we nog niet klaar zijn met kiezen. De tekening geeft dit resultaat:

Modellers - Steve Fraquet - Slingsby Petrel

Als we echter voor deze versie kiezen:

Slingsby Petrel Glider | Flickr - Photo Sharing!

zullen we het staartgedeelte aan moeten passen. Een te downloaden revisietekening heb ik al uitgeprint.

M'n rikketik zegt dat ik voor de 2e optie moet gaan. Is er buiten de schaalkeuze een goede reden dat wel of niet te doen?

Mees (die geen 28 meer is, maar dit hiernaast niet aangepast krijgt (28+22))

Tekeningen zijn drie keer gekopieerd (toch goed voor een meter of 15 papier). Eén voor tegen de muur, één op de bouwplank en én om te verknippen (origineel gaat de kast in). Wat hout bij elkaar gescharreld en carbon..........papier. We kunnen ons uit gaan leven. Dat wordt vast nog een uitdaging want de tekening is niet echt met de nieuwste middelen gemaakt. Echt een gevalletje van iemand die nog uit de hand leerde tekenen lang geleden en vergat dat je met een liniaal betere rechte lijntjes krijgt.
We hebben er wat vertier bij voor de regenachtige avond of zondagmiddag.

Mees

Succes en veel plezier!

Ik ga het volgen!

(Ben tegenwoordig wel errug blij met de perfecte pasvorm van via CAD-gegenereerde tekeningen . . . :oops: )

jan.

De Slingsby tekening ligt op de bouwplank. Stukje carbonpapier, wat waaibomentriplex, balsa en berkentriplex, en het feest kan beginnen.

Nou ja, feest............. (stukje vleugelrib)

De tekening is werkelijk een pareltje van handmatig gekriebel. Of dit uiteindelijk allemaal recht achter elkaar op de bouwplank komt te liggen wordt een verrassing. Een freessetje had ook besteld kunnen worden, maar als die daadwerkelijk op basis van deze tekening is gemaakt, dan doen we het toch maar met eigen middelen. 't Is een oldtimer zullen we maar denken. Uitdagingen genoeg nog.
Zo zit ik nu al naar de vleugelbevestiging te kijken. Op tekening houdt de vleugel netjes bij de eerste rib op en hebben we op andere tekening een zijaanzicht van de romp met uiteraard rondlopende spanten. Wat er tussen die spanten en de eerste rib zit..........mogen we zelf invullen.
Intussen is al het rompmateriaal gezaagd en kunnen we wat in elkaar gaan brouwen.

'K heb de handleiding gevolgd, maar de foto's komen inderdaad erg klein in beeld. Een verbetering lukte me ( nog) niet.

Komend weekend klaar........2015?

Je hebt de "thumbnail-versie" van je foto's geselecteerd, dat is te zien aan de ".th" in de url naar je foto. Als je dat weghaalt krijg je de normale afmetingen

[img]http://www.modelbouwforum.nl/images/2014/03/24/DSC07922.th.jpg[/img]

Geeft dit:

DSC07922.th.jpg

Maar dit:
[img]http://www.modelbouwforum.nl/images/2014/03/24/DSC07922.jpg[/img]

Geeft:

DSC07922.jpg

DSC07920.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou van al die halfspantjes op de tweede foto (eigenlijk derde) van post 29 even checken of ze wel symmetrisch zijn. 8O

Iets in mij zegt mij dat dat hier en daar beduidend te wensen overlaat . . .:?

(Overigens: niemand hier (denk ik) zal je erop aankijken als je besluit: dit wordt één groot tranendal, ik ga wel voor een CAD-tekening, of een CAD-CNC-gelaserde whatever perfecte kit.)

SUcces!

jan.

Eeeeeehhhhhhh symetrisch?

DSC07959.jpg

DSC07960.jpg

Bedoel je dan dat spant F5 onderaan ongeveer niet helemaal gelijk zit aan F4 en 6 of bedoel je dat de uitsparingen voor de zijligger op één lijn moeten zitten. Ik heb zo het idee dat je dat bedoeld. Ik kan je zeggen, daar dacht de tekenaar blijkbaar heel anders over; die Engelsen zijn gek op alles wat krom en oud is. En nee, m'n ogen zijn nog voldoende.
Ach, 't is wel een leuk uitdaging om mee verder te worstelen. Het is letterlijk hier en daar iets BIJsnijden en -zagen.

Vanmiddag een lesje Kaizen gehad, dus ook geleerd naar mezelf te kijken.
Komt goed,

Mees

Ik zat meer naar deze te kijken.

full

Die moeten toch symmetrisch zijn.

Zijn ze dat?

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een ding.

Moeten er geen openingen zitten in de (halve) spanten die in de neus, onder de kap zitten? :confused:

Doorvoer van snoeren en zo?

Je bent trouwens wel lekker bezig! :p

jan.

Nee, die blijven dicht..............zolang ze er nog in zitten. De voorzijde (onderste deel) van de romp, tot net onder het zwaartepunt wordt geheel bekleed met 1,5 mm berkentriplex. Tussen de spanten vervolgens aan de binnenzijde bekleedt met een dun matje waarna de spanten er uit gebroken worden en de matjes doorgetrokken worden tot een geheel. Een beetje bootjesbouw.

Mees

Ach de Landrover was klaar, kids worden groter en na 30 jaar verbouwen (we beginnen plaatselijk weer opnieuw) hebben we alleen nog een uitgebroken badkamer zonder plafond, kasten, tegels en nog wat te installeren sanitair, en ik loop weer bij de cardioloog (beetje onderzoek). Dus dan wordt het tijd om er weer wat naast te doen. Nog niet te actief, maar gewoon elke avond een latje of een dingetje. Ik lijm vrijwel alles met constructielijm dus dat draagt ook niet bij aan snel bouwen.
Je wil niet weten hoe vaak ik naar die bouwplank heb gekeken, ha.

Waar bouw je?

Ja, thuis, ik ook, maar ik bedoel, heb je een sort van 'eigen hobbyruimte', waar je je 'als man' terug kunt trekken?

Heel zinvol. :yes:

jan.

Back