Slingsby Swallow 1:4

Als je sleepkoppeling in de neus komt kun je de schijfjes lood van een gaatje voorzien en dan over de buis van de koppeling schuiven. Dat gaat nog makkelijker.

Lekker bezig geweest vandaag. Vanochtend begonnen aan de vleugels en ik ben nu zo ver:

nb5q.jpg

r6yx.jpg

Hoe komt de verbinding tussen de vleugels tot stand?

Kale boel aan de wortels! :confused:

Wel een mooi profiel (mooi scale).

jan.

Hoe komt de verbinding tussen de vleugels tot stand?

Met vlakstaal :D

Eerst de ruimte tussen de messing huls en de liggers opgevuld met triplex.

Vervolgens het geheel ingepakt met vliegtuigtriplex zodat de messing huls geheel is ingepakt tussen de liggers:

hr33.jpg

Met het berekenen van de v-stelling, de aanpassing van de wortelrib tegen de romp en het passen en meten was dat een tijdrovende klus.

Er is nu wel sprake van een zeer stabiele inbouw van de vleugelverbinder.
Ik zou ook nog shearwebs tegen de voor en achterkant van de constructie kunnen maken maar weet niet of dat nodig is.

En zo ziet de wortelrib er nu uit.

yw9p.jpg

Er komt nog een haak in om de vleugels met elastiek tegen elkaar te maken en een multiplex stekker

Ook maar begonnen met het kielvlak:

ozc2.jpg

Met het inbouwen van de vleugelverbinder en het verkrijgen van een mooie aansluiting op de romp is er een belangrijke klus geklaard.
Nu kan ik rust verder werken met het aanbrengen van de shearwebs tegen de liggers en het indekken van de vleugels.

Er komt nog 1 flinke klus aan en dat is het zelf maken van een mechanisme voor de aan de boven -, en onderzijde uitklappende stoorkleppen.

Aanvankelijk wilde ik gewoon Schempp-Hirth kleppen inbouwen maar dat schijnt niet te mogen van de schaalpolitie ;);)

Maarten,
Ik had het toch goed onthouden; bij CNC-bauteile.eu hebben ze setjes om dubbele kleppen te bouwen. Zie onderaan bij de ASK-13: "Available on request: Air brakes made of FBE - Price: 38 Euro (set)"
Milling set

Ik zou er even een mailtje aan wagen als ik jou was.

En zo ziet de wortelrib er nu uit.

yw9p.jpg

Er komt nog een haak in om de vleugels met elastiek tegen elkaar te maken en een multiplex stekker

Hoi Maarten, uiteraard volg ik dit project al vanaf het begin,... gaaf toestel! :D

Heerlijk om naar je vorderingen te kijken, het tempo zit er goed in.
Toch nog een opmerking betreffende de hoofdliggers van de vleugel.
Op de foto kan ik duidelijk het aantal jaarringen van de boven- en onderligger zien. Wat mij opvalt is dat de ligger boven veel minder jaarringen heeft dan de ligger aan de onderkant.
Beter was geweest om deze andersom in te bouwen.
Maar ik weet, deze dikke vleugel kan je ook met hardbalsa liggers bouwen en heerlijke vluchten mee maken.

Veel plezier met bouwen!

Johannes

Hoi Maarten, uiteraard volg ik dit project al vanaf het begin,... gaaf toestel! :D

Heerlijk om naar je vorderingen te kijken, het tempo zit er goed in.
Toch nog een opmerking betreffende de hoofdliggers van de vleugel.
Op de foto kan ik duidelijk het aantal jaarringen van de boven- en onderligger zien. Wat mij opvalt is dat de ligger boven veel minder jaarringen heeft dan de ligger aan de onderkant.
Beter was geweest om deze andersom in te bouwen.
Maar ik weet, deze dikke vleugel kan je ook met hardbalsa liggers bouwen en heerlijke vluchten me maken.

Veel plezier met bouwen!

Johannes

Oké meester, daar zal ik bij een volgend project waar de liggers meer te verduren krijgen goed op letten ;-)

Denk je dat het nodig is om nog een extra verkasting om de constructie van de vleugelverbinder aan te brengen voor een betere verbinding tussen de liggers en kan dat ook met kops (hard) balsa?

Groeten, Maarten

Oké meester, daar zal ik bij een volgend project waar de liggers meer te verduren krijgen goed op letten ;-)

Denk je dat het nodig is om nog een extra verkasting om de constructie van de vleugelverbinder aan te brengen voor een betere verbinding tussen de liggers en kan dat ook met kops (hard) balsa?

Groeten, Maarten

Ik zou het wel doen, gewoon met balsa hard.
Is wel veel werk maar te sterkte van de vleugel neemt enorm doe.
Vooral de torsiestijfheid verbetert aanzienlijk!

Johannes

Maar ik weet, deze dikke vleugel kan je ook met hardbalsa liggers bouwen en heerlijke vluchten mee maken.

Veel plezier met bouwen!

Johannes

Hallo Maarten,

Mooi project man.

Wat zijn afmetingen van die liggers (doorsnede).
Ik vind die nogal aan kleine kant.
Nu, een foto kan optisch bedrog genereren.

Veel succes,

Mvg,
Aurectar

Hallo Maarten,

Mooi project man.

Wat zijn afmetingen van die liggers (doorsnede).
Ik vind die nogal aan kleine kant.
Nu, een foto kan optisch bedrog genereren.

Veel succes,

Mvg,
Aurectar

Goedemorgen Aurectar, goed om hier een bijdrage van u te lezen.
De liggers zijn 6 x 6 vuren. Door het enorm dikke profiel lijkt het minder.
Zoals Johannes al zei, in combinatie met het gekozen profiel zal het afdoende zijn.
In combinatie met de shearwebs en het indekken van de vleugel verwacht ik een sterke vleugel te kunnen bouwen.

Het vleugelprofiel is overigens een NACA 63 aan de wortel en NACA 4412 gemodificeerd aan de tip met anderhalve graad washout.

De v-stelling is vier graden per kant.

Verhoudingsgewijs heeft dit model een zeer groot stabilo. Ik ben benieuwd naar de vliegeigenschappen.

Beste groeten, Maarten (die vandaag gaat vliegen)

Goedemorgen Aurectar, goed om hier een bijdrage van u te lezen.
De liggers zijn 6 x 6 vuren. Door het enorm dikke profiel lijkt het minder.
Zoals Johannes al zei, in combinatie met het gekozen profiel zal het afdoende zijn.
I

Normaal moet dit volstaan (bij normale omstandigheden).
Maar mijn bezorgdheid gaat vooral naar de druk die een zweeftoestel moet ondergaan bij heavy-sleepkisten.
Dan denk ik vooral aan wat ik heb kunnen aanschouwen bij sleepacties bij BIGS evenementen.
Ook het wedervaren van FOTOR met zijn Elefant is bij mij blijven hangen.
Ik wil je niet ongerust maken maar wil enkel een veiligheidsmarge (voorstel) aanpraten door eventueel een liggertje toe te voegen tot 2/3 van de vleugel (vanaf koorde).
Doe ik beslist zelf voor mijn Mucha.

Welke spanwijdte heeft je Slingsby?

Mvg,
Aurectar

Ik wil je niet ongerust maken maar wil enkel een veiligheidsmarge (voorstel) aanpraten door eventueel een liggertje toe te voegen tot 2/3 van de vleugel (vanaf koorde).

Welke spanwijdte heeft je Slingsby?

Dat is zeker het overwegen waard Aurectar.
Een andere oplossing is het indekken van de vleugel met vliegtuigtriplex.
Dat zal de sterkte van de vleugel ook ten goede komen. Het geweld van sommige slepers moet wel in acht genomen worden. In tegelstelling tot de elefant gaat het hierbij om een brede vleugel die relatief kort is. De spanwijdte is ongeveer drieeneenhalve meter. Door de grote koorde en het dikke profiel oogt de vleugel forser.

Groeten, Maarten

Vanavond alle shearwebs aangebracht met kops balsa.
2,5 mm hard balsa op de binnenste vleugelhelft en 2 mm op de buitenste.
Dit blijft toch altijd weer een flinke klus.

Verder de "false leading edge" ( is daar een Nederlands woord voor?) opgebouwd en dan kan ik die morgen gaan schaven.

Beide vleugels liggen nu op een helling ivm de tipverdraaiing (1,5 graden) te drogen.

Morgen verder.

Wellicht kan ik vrijdag al de vleugels gaan indekken.

Groeten, Maarten

Back