Slingsby Swallow 1:4

Kanonne, dat is building speed.:p

Ziet er mooi uit Maarten, wat voor bespanning komt er op de romp en vleugels (beetje doorzichtig?)

Terence

Hi Terence, er komt waarschijnlijk Solartex op. Maar ik ben mij ook al aan het orienteren op zijde. Ben er nog niet helemaal uit. In ieder geval textiele bespanning.

Zo lekker bezig.

Ik heb alleen een vraagje.
Als ik het goed zie zit de houtdraad van de boven en onderkant in de lengterichting?
Is het balsa of triplex?
Als het balsa is had je de houtdraad indien de te lijmen oppervlakte niet gebogen is beter haaks op de vliegrichting kunnen lijmen.
Daar wordt de romp veel sterker van.
Wat ik me ook af vraag is die triplex driehoekjes op de verbindingen van de vuren latten blijf je die zien of komt daar nog wat overheen?

Vragen vragen.:D:D:D

De onderkant is triplex, boven balsa in de lengterichting. Dat stond ook zo op de tekening..... De romp is iig stijf genoeg zo, gaat echt geen kant op.
Die driehoekjes liggen erop maar zijn van 0,3 mm triplex. Die blijf je wel zien na het bespannen en dat is bij het origineel ook zo.
Dus dan doe ik het ook maar zo. Het moet wel schaal blijven ;)

Inmiddels de voorzijde van de romp onder ook ingedekt. Dat wilde ik eerst met triplex doen maar met de complexe bochten ben ik daar maar snel vanaf geweken. Er zit nu balsa op. Aangezien er nog een schaats op komt heeft het weinig te lijden.

De zijkanten van de romp voor worden wel met triplex bekleed. Dat ga ik dan morgen avond doen. Morgen overdag druk met andere zaken.

Jammer anders was de romp morgen klaar geweest :D:D
Geintje, er zit nog aardig wat werk in hoor.
Elke dag een beetje verder en dan komt het vanzelf klaar.:yes:

Nee inderdaad Jacob, volgende stap is dat we Maarten zulke kisten in serie gaan laten bouwen ;)

Mooi hoor !

Verstuurd van mijn GT-I9300

Ha ha dank je Sander.
Als deze kist klaar is gaat ik iig direct verder met het volgende project.
Ik heb nog aardig wat tekeningen liggen (Schweizer 2-32, Goeppingen Goe 1, Sedberg.......)

Ik bedoelde voor het lijmen...

JB

Oke Jacob, Bij alle verlijmingen is het kool eerst verwijderd.
Dat moet ook wel want anders trek je het zo uit elkaar.
Vanavond ga ik eerst het kool van de spanten verwijderen en dan de romp verder bekleden met vliegtuigtriplex.
Bij een volgend project met laser gesneden delen zal ik eerst alle delen van kool ontdoen voor het bouwen......

Bedankt v dan ir de antwoorden Maarten.
Dat je daar nog tijd voor kan vinden met je bouwtempo.
Succes met je unieke zwever.

verstuurd met mijn smartphone

Dank je Bertus.

Hier een foto van de onderkant van de romp. De voorkant van de onderzijde is nu ook bekleed. Om Jacob een beetje tevreden te houden heb ik het kool ook maar even van de spanten verwijderd :mrgreen::mrgreen:

a71m.jpg

Vanavond gaat het verder

Oke Jacob, Bij alle verlijmingen is het kool eerst verwijderd.
Dat moet ook wel want anders trek je het zo uit elkaar.
Vanavond ga ik eerst het kool van de spanten verwijderen en dan de romp verder bekleden met vliegtuigtriplex.
Bij een volgend project met laser gesneden delen zal ik eerst alle delen van kool ontdoen voor het bouwen......

Je bent een topper!

Romp is verder bekleed met vliegtuigtriplex.
Dat was nog een aardig klusje om het allemaal pas te maken.
Met balsa is dat toch een stuk makkelijker.
Dit geeft echter een mooier resultaat en is veel sterker.

f1yk.jpg

lqrk.jpg

q791.jpg

Morgen eens kijken of ik nog ergens een blok vurenhout heb liggen om een neusblok van te maken. Volgende week ga starten met de vleugels.

Vandaag niet zoveel gedaan, stuk romp ingedekt. Omdat het een rond stuk is met verschillende delen gedaan. Verder aan de slag gegaan met een blok vurenhout voor een neus stuk. Dat is toch wel heel bewerkelijk dus van de week maar eens een poging in balsa wagen. Op de Ka4 zit ook een balsa neus en dat is toch een stuk sneller in vorm gebracht :rolleyes:

8i4q.jpg

Hij wordt weer steeds mooier Maarten! :D

Over die neus: Waarom wacht je daar niet mee tot het allerlaatst? Dan kun je die neus hol maken en er lood in aanbrengen. Dat zit dan wel op de meest voorlijke plaats, is het meest efficient (=minste lood nodig).
Max 2/3 - 3/4 van de hoeveelheid die je nodig denkt te hebben plaatsen. Je kunt het nauwelijks meer verwijderen ...

Dirk

Over die neus: Waarom wacht je daar niet mee tot het allerlaatst? Dan kun je die neus hol maken en er lood in aanbrengen.
Dirk

Ik wil wel zien hoe de romp eruit ziet met de neus erop.....
Maar ik ga de neus iig uitboren en er vast 500g lood in stoppen.

Het project Vurenhouten Neus ga ik toch doorzetten. Was er al even mee bezig dus ik geef niet op. Met een haakse slijper gaat het beter:
nxz1.jpg

Nu nog verder in vorm brengen.

500 gram? :confused:

Weet je zeker dat je dat nodig hebt?

(Sneu als je straks lood in de staart moet stoppen . . .) :mad:

BTW, wat voor profiel wordt gebruikt?

jan.

500 gram? :confused:

Weet je zeker dat je dat nodig hebt?

(Sneu als je straks lood in de staart moet stoppen . . .) :mad:

BTW, wat voor profiel wordt gebruikt?

jan.

Korte neus, lange staart, er zal wel flink wat lood in moeten ja.
In mijn Ka 4 ging volgens mij 800 gram lood en die heeft verhoudingsgewijs een lange neus.
Het profiel is een NACA profiel. Ik moet eens even uitzoeken welke precies.

Het is idd een kort neusje. Zo uit de foto op te maken misschien nog wel korter dan het neusje van mijn Möwe / Raçek III.

Ha Maarten
Dat gaat lekker zeg.
Ik gebruik voor dat soort "zware" schuurklusjes een bandschuurmachine. Dat gaat ook prima en die kun je als bonus ook nog eens veel vaker gebruiken bij klusjes in huis :-)
Waar komt je sleepkoppeling eigenlijk?

Over het lood, Als je een draadeindje in je holle neus maakt kun je daar schijfjes lood op schuiven en borgen met een ring en moer. dat geeft je de mogelijkheid later lood toe te voegen of weg te halen. Heb ik in mijn Ka-8b (ook zo'n short-nose) ook, werkt uitstekend.

Ha Maarten
Dat gaat lekker zeg.
Ik gebruik voor dat soort "zware" schuurklusjes een bandschuurmachine. Dat gaat ook prima en die kun je als bonus ook nog eens veel vaker gebruiken bij klusjes in huis :-)
Waar komt je sleepkoppeling eigenlijk?

Over het lood, Als je een draadeindje in je holle neus maakt kun je daar schijfjes lood op schuiven en borgen met een ring en moer. dat geeft je de mogelijkheid later lood toe te voegen of weg te halen. Heb ik in mijn Ka-8b (ook zo'n short-nose) ook, werkt uitstekend.

Bandschuurmachine heb ik nie....
Maar je weet het niet met de Sint in aantocht:D
De sleepkoppeling komt pal in de neus. Ik denk aan hetzelfde principe als je Ka8. Er moet fors lood in de neus. Ik overweeg je optie. Bij mijn Ka4 heb ik een vloertje gelegd in het vooronder met draadeinden. Daarop zit het lood met vleugelmoeren. Morgen maar eens zien.

Back