Slingsby Swallow 1:4

Pas sprak ik Raymond op het duin en toen had ik het erover dat ik een beetje "bouwmoe" was. Na de Ka4 is het even rustig geweest in het bouwhok op enkele kleinere projecten na. Inmiddels heb ik wat opgeruimd en heb ik weer ruimte (ook in het hoofd ;))
Tijd voor een nieuw project dus. De Slingsby Swallow heeft het even gewonnen van de Schweizer 2-32, die komt nog.
Er komt dus een Slingsby Swallow in 1:4. Het origineel was een klein kistje dus deze wordt met zo'n drieeneenhalve meter span niet te groot maar de romp wordt net als de Ka4 een flinke koffer.
Eerst maar begonnen met het stabilo. De spanwijdte van het stabilo is overigens 75 cm.
od3d.jpg

cfcv.jpg

fqci.jpg

gudm.jpg

Hoogteroer met "trimklepje"
q967.jpg

zib5.jpg

En het stabilo is klaar. Door de verjongde liggers was het nog een aardig klusje.

3t1i.jpg

Maarten,
Je vertelde eerder dat jij hem met de originele dikke vleugel zou bouwen (net zoals de eerste versie in het filmpje van James May). Is dat nog steeds zo of heb je toch besloten om er een goed vliegend vliegtuig van te maken ;).

Max

En verder met de romp.
Eerst het spant gemaakt met de opname voor de vlakstaal vleugelverbinder. Deze zit in een sandwich van berkentriplex en populierentriplex. Er komt later nog een extra verkasting omheen.

azh8.jpg

Maarten,
Je vertelde eerder dat jij hem met de originele dikke vleugel zou bouwen (net zoals de eerste versie in het filmpje van James May). Is dat nog steeds zo of heb je toch besloten om er een goed vliegend vliegtuig van te maken ;).

Max

Dag Max, Deze ga ik bouwen met het NACA profiel aan de wortel welke naar de tippen toe wel dunner wordt

En dit konijnenhok gaat later de romp worden

q6ea.jpg

De gang heb ik er aardig in. Met een week of twee verwacht ik een heel eind te zijn met de romp. Overigens ben ik goed een week geleden begonnen.
Ik weet dat ik een reputatie als vlotte bouwer heb en ik verwacht dat ik de kist vrij snel klaar zal hebben. Het hoofd zit vol met ideen en projecten waar ik mee aan de slag wil.

Dit zijn de vakwerk rompzijkanten. Mooi Engels woord voor vakwerk is "warren girders"
cjn4.jpg

Ik heb trouwens voor de bouw ook beslag weten te leggen op het Model World tijdschrift van januari 1991 met een bouwbeschrijving. Dat maakt het wel zo makkelijk.

Ik bouw deze kist van een freessetje van Traplet (eigenlijk laser gesneden)
Kwaliteit van de delen is erg goed.

qxiq.jpg

Ik hoop vanavond nog de rompzijkanten met de gordingen op de spanten te kunnen zetten.

Oh ja en het totaal gewicht zal een kilo of zes worden schat ik zo.

Ja dit wordt weer een mooi project Maarten!
En het tempo zit er inderdaad weer flink in. Mik je op het vintage glider wintertreffen?
Max

Mik je op het vintage glider wintertreffen?

Ik mik op rond de kerst :D:D:D:D

Nee ik weet niet of ik voor de kerst klaar ben maar ik wil deze idd voor het VGG wintertreffen klaar hebben. Er komt uiteraard een sleepkoppeling in maar ook een haak om te lieren. Ik sluit niet uit dat ik ook nog een aufstecktriebwerk erop ga zetten om helemaal autonoom te kunnen starten. Motor met verlengde as in de neus kan ook nog. Het origineel had stoorkleppen aan de boven-, en onderkant. Ik zie er wat tegenop om dat allemaal zelf te gaan bouwen dus het kan maar zo zijn dat er Schempp-Hirth kleppen in komen (Multiplex Contest 25 cm).
Groeten, Maarten

Heeft dat profiel nu een erg goede glijhoek?;)

Het wordt weer een lekker eigenwijze kist Maarten en neem bij deze gelijk een abotje

Maarten,

Het wordt mooi, maar ik schrik ook een beetje. Ik zie dat het een laser-gesneden kist is. Ik hoop dat je het verbrandde spul wel een beetje hebt weggeschuurd voor het verlijmen, anders ben ik bang dat de boel snel uit elkaar rammelt. De lijm gaat maar moeizaam door dit soort carbon heen ... :(

Dirk.

Maarten,

Het wordt mooi, maar ik schrik ook een beetje. Ik zie dat het een laser-gesneden kist is. Ik hoop dat je het verbrandde spul wel een beetje hebt weggeschuurd voor het verlijmen, anders ben ik bang dat de boel snel uit elkaar rammelt. De lijm gaat maar moeizaam door dit soort carbon heen ... :(

Dirk.

wees gerust, bij alle lijmverbindingen is het kool weggeschuurd.

Back