Slingsby T31

Wijziging profiel

Niet moeilijk, enkel instelhoek aanpassen.
In dit bouwverslag wordt deze oefening ook gedaan.
t.t.z. wijziging profiel.

monterey-van-astro-flight-2

Vanaf 1 juli hervatten de werkzaamheden.

Mooi dat er een advies komt over het profiel, voordat ik er een vraag over kan stellen.... :yes: Want die vraag wilde ik stellen, hoe jullie dachten over het vleugelprofiel. Zoveel kennis heb ik niet, maar had al wel een beetje in de gaten dat het profiel op de tekening niet je van het zou zijn.

Ik hoor goede verhalen over het Crark Y profiel, en op het www ( waar niet) opteren ze ook het Clark Y profiel tov Aquila profiel. (is ook niet gek, en persoonlijk gaat mijn voorkeur hier dan ook naar uit)

Snel hoeft deze T31 niet te gaan, zweven des te meer...

Dan komt nu toch wel de belangrijkste vraag. Hoe krijg ik het voor elkaar om deze T31 te bouwen met de Clark Y profiel? Zijn er programmas voor om dit om te zetten, en dit over te zetten op papier?

Laatst bewerkt door een moderator:
via profili kun je idd de ribben ingeven en op maat zetten (de juiste aantallen nemen voor schuurmallen ) en uitprinten .liggers neem je over en gaan met die zaag .

papier plak ik altijd dan met pritstift op hout en zaag ze dan uit op de elektrische figuur zaag .

populieren triplex haal ik altijd bij de gamma in 3mm ideaal voor spantjes .vliegtuig tripex en balsa altijd bij de modelbouwzaak .
er zit een zaakje in arnhem die vliegtuig triplex levert per vierkante meter .

Gaaf dat je gaat beginnen! Ik denk dat je aan dit linkje veel hebt, constructie gewijs staan er veel foto's in die je kunnen helpen met het beter begrijpen van je bouwplannen. Ook staan er veel plaatjes in van de 1:1 T31
Slingsby T-31M - RC Groups

Succes!

Laatst bewerkt:
Ben nu ff druk bezig met googlen. Termen als instelhoek, proflili (een programma voor vleugels, maar als ik het goed heb zou ik een licentie moeten kopen?) komen wel bekent voor. Maar als leek ga ik eerst ff inlezen in deze materie, erg leerzaam en dan weet ik in iedergeval waar ik mee bezig ben. (beetje dan)

@Aurectar,

Niet moeilijk, enkel instelhoek aanpassen.

Als ik de profielen vergelijk, zie ik dat bij de Aquila profiel geen P.E. heeft, en de Clark Y wel. (P.E. = Philips Entry)

Als ik het goed begrijp blijft grotendeels het profiel bijna het zelfde op de neuslijst na. (lees meer ronding van onderen naar de lijst toe)

In 1 avondje al veel wijzer geworden. Gaat een leuk draadje worden. (en bouwplezier)

@Serge, Waar zit die zaak precies?

De ribben voor de vleugels, die worden toch van balsa gemaakt? (weet niet van welke matrialen de vleugels worden opgebouwd) Ik kan natuurlijk wat een partijtje hout bestellen, maar wil het graag goed doen...

Edit, na het lezen van het verslag van de Surprois is het e.e.a. véél duidelijker geworden.

Laatst bewerkt:
PE

Je bent er recht op.

Een meerwaarde voor je dwarsstabiliteit is PE laten afnemen naar de tippen toe.
Je hoeft dit niet te doen voor je eerste vleugel, maar probeer het later eens, je zult het verschil wel merken.

@Aurectar,

Als ik de profielen vergelijk, zie ik dat bij de Aquila profiel geen P.E. heeft, en de Clark Y wel. (P.E. = Philips Entry)

Als ik het goed begrijp blijft grotendeels het profiel bijna het zelfde op de neuslijst na. (lees meer ronding van onderen naar de lijst toe)

In 1 avondje al veel wijzer geworden. Gaat een leuk draadje worden. (en bouwplezier)

@Serge, Waar zit die zaak precies?

De ribben voor de vleugels, die worden toch van balsa gemaakt? (weet niet van welke matrialen de vleugels worden opgebouwd) Ik kan natuurlijk wat een partijtje hout bestellen, maar wil het graag goed doen...

@Aurectar, bedank voor de uitleg!

Inmiddels een gratis versie van Profili op de computer staan, het lijkt voor mij dat het werkbaar is voor mij. Het is een kwestie van de koortlengte invullen, een profiel uitkiezen (Clark Y in dit geval, maar een mix van 2 profielen kan ook) en uitprinten...

Dit programma gebruik ik. Profili 1.2

Back