Sloep van de hmav Bounty

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 aug 2020.

  1. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Dag Piet. Wat mooi gedaan! Ik volg nu al enige weken bouwverslagen op deze site. Superknap wat jullie allemaal kunnen! Ik ben nu een (plastic, excuses) model aan het bouwen van de Batavia (Revell). Ik heb thans een houten schip liggen: HMS Peregrine van Corel. Als ik de Batavia af heb wil ik daar aan beginnen, maar heb nog nooit in hout gewerkt en heb ook geen enkele ervaring met werken met mijn handen... Zal wel een puinhoop worden haha. Maar ik lees je bouwverslagen graag. Ik vind de Diana zo mooi! Ik twijfel. Als ik aan de Peregrine begin, zal ik wel of niet dit op deze site zetten? Ik ben echt niet handig, aan de andere kant heb ik echt wel hulp nodig... Ik wil je in ieder geval bedanken Piet voor al die keren dat je anderen verteld hoe een en ander werkt. Een soort van masterclass modelbouw! Groet, Peter
     
    Hoosterw, pietsan, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Piet, compliment het ziet er erg mooi uit:thumbsup: blijf met heel veel plezier volgen :wave
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Inderdaad!
     
    Peter. en pietsan vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hallo Peter, leuk om je bericht te lezen. En we zijn natuurlijk allemaal ooit begonnen met het bouwen van scheepjes, zelf heb ik ook menig model van Revell in elkaar gezet voor ik met houtbouw begon. Je maakt je excuus hiervoor omdat het plastic is, maar dat is niet nodig hoor, want de modellen van Revell zijn in feite een goede start voor de latere houten modelbouw. Het voordeel, wat eigenlijk tevens een nadeel is, is dat je voor deze modellen niet hoeft uit te zoeken hoe het in elkaar zit omdat het complete modellen zijn die maar op één manier in elkaar kunnen worden gezet. Als je met houten modellen start ligt dat wel een beetje anders. En juist om die reden is het misschien toch van belang dat je je terughoudendheid overboord zet en je hier ondanks dat je helemaal geen ervaring hebt gewoon een verslag maakt zodat je alle hulp en adviezen kunt krijgen die je nodig hebt om een leuk model van de hms Peregrine neer te zetten. Handigheid en vakmanschap groeien hier op het forum vanzelf en bovendien leer je hier gigantisch veel over de anatomie van de oude zeilschepen. Wat je besluit ook is, ik wens je in ieder geval veel succes met het bouwen van je model(len)

    En bedankt voor je mooie compliment!
     
    Jaques, TIMBERWOLF, Peter. en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Bedankt voor de uitgebreide reactie Piet. Ik zal je advies opvolgen en de bouw van de Peregrine hier posten. Voorlopig kom ik daar nog niet aan toe helaas, maar ik zal weer melden als ik er aan begin.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag het stagzeil gezet wat verbonden is met messing ringetjes aan de topstag van de achterste mast;
    JPG_0659_5767_bewerkt-1.jpg

    JPG_0663_5771_bewerkt-1.jpg

    JPG_0660_5768_bewerkt-1.jpg
    De schoten gaan direct naar de reling naast het dekhuis aan weerszijde alwaar ze zijn belegd, de hals (neerhaler) gaat via een blok op de zaling van de fokkemast naar een geleide blok aan de achtermast ook naar de reling naast het dekhuis aan stuurboord en de ophaler gaat via het blok aan de achtermast net onder stag eveneens naar de reling naast het dekhuis aan bakboord.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2020
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag begonnen met het voorbereiden van de bezaan (of dit zeil ook werkelijk bezaan word genoemd op dit soort schepen weet ik niet zeker, maar daar het er het zelfde uitziet noem ik het dus de bezaan)

    Het zeil is behoorlijk van afmeting, de grootste lengte is 290 mm en de grootste breedte is 280 mm. Eerst het 'lijk' om het zeil genaaid en de riflijnen bevestigd,
    JPG_0665_5775_bewerkt-1.jpg
    daarna het zeil aan de gaffel genaaid,
    JPG_0668_5773_bewerkt-1.jpg

    De boom van het zeil heeft een wat aparte constructie om aan de mast te bevestigen, i.p.v. een klauw zit er een metalen ring om de mast waar een klein buisje aan vast is gesoldeerd zodat de boom dan met een pen in het buisje past. Het buisje zat echter behoorlijk scheef aan de ring gesoldeerd waardoor de boom niet mooi haaks aan de mast kwam te hangen, dus dit heb ik er met een tangetje afgebroken. Eigenlijk jammer dat ik dat nu pas heb gezien want solderen op dit punt is nagenoeg onmogelijk geworden wegens alle tuigage die er reeds zit. Als alternatief heb ik het buisje met 2 componenten metaallijm weer aan de ring gelijmd wat zeker zo sterk zo niet nog sterker is als solderen. Nadeel is dat de de lijm minstens 24 uur moet uitharden, dus ik kan er een dag niets aan doen.

    de foto hier onder maakt het één en ander wat duidelijker, (de tape zit er tot de lijm uitgehard is)
    JPG_0667_5772_bewerkt-1.jpg
    Uiteindelijk komt het er dan zo uit te zien,
    JPG_0669_5774_bewerkt-1.jpg
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit opknappertje wordt prachtig Piet. Ik kijk mijn ogen uit
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de uurtjes volgemaakt met het voorbereiden van de bezaan en het is nog niet af:rolleyes:, dus morgen de rest en het afhangen...

    Links aan de nok van de gaffel de beide gaffelgeerden, op de gaffel 2 bokken voor de piekeval en rechts boven de klauw het blok voor de klauwval. Aan de onderkant van de gaffel de blokken voor de geien (geien zijn al ingeschoren). Onder de boom rechts de boomschoot en links 2 talies, (normaal zit de de boomschoot wat verder naar achteren, maar omdat ik ook de talies gebruik voor het in positie houden van de boom is de boomschoot dus iets naar voren gezet. De boomschoot dient om de boom naar onderen te stagen als het ware dus maakt dit in principe niet zo heel veel uit.) De schoot en de hals van het zeil moeten nog worden bevestigd, tevens moet de dirk er nog op en de touwen om het zeil aan de mast te rijgen.

    JPG_0674_5778_bewerkt-1.jpg
    Op de volgende foto 3 blokken voor de piekeval aan de masttop en het onderste (dubbel)blok is boor de klauwval, op de bovenste ring komt nog een blok voor de dirk,
    JPG_0672_5776_bewerkt-1.jpg
    De onderschenkels voor de gaffelgeerden kon ik een beetje moeilijk kwijt i.v.m. de helmstok van het roer, dus die heb ik uiteindelijk maar aan de buitenkant bevestigd. De halende parten komen straks wel aan de binnenkant op twee klampen,
    JPG_0673_5777_bewerkt-1.jpg
    En het laatste plaatje toont de gerepareerde houder voor de boom,
    JPG_0675_5779_bewerkt-1.jpg
     
  10. Wodkadrinker

    Wodkadrinker

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Overbodig om te schrijven dat dit er ook weer erg netjes uitziet, maar toch gedaan .
     
    pietsan vindt dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat wordt een schitterend modelletje als ze af is.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De bezaan is afgehangen,

    stuurboord;
    JPG_0683_5782_bewerkt-1.jpg

    bakboord;
    JPG_0691_5788_bewerkt-1.jpg

    Piekeval, bij de pijl zit het blok van de 'dirk' aan de zaling dus en niet zoals eerder vermeld aan het ezelshoofd omdat dit niet uit kwam met de belijning;
    JPG_0685_5784_bewerkt-1.jpg

    Bevestiging aan de mast;
    JPG_0686_5785_bewerkt-1.jpg

    details onderkant, talies boom, boomschoot en bevestiging schoot van het zeil, dirk en de hals....
    JPG_0684_5783_bewerkt-1.jpg

    en tenslotte het hele plaatje;
    JPG_0690_5787_bewerkt-1.jpg
    Aanvankelijk had ik er een zwaar hoofd in, want het model zag er echt niet uit en was behoorlijk beschadigd, maar nu geloof ik wel dat het goed gaat komen:)

    Aan de gaffel komt nog een vlaggenlijn waar ik de Hollandse vlag in ga hangen. Ik heb nog wat materiaal over van de vlag van het Statenjacht, waar ik nog een vlag uit kan maken...
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2020
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Niet te bescheiden hoor Piet.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Volgens mij is het al goed gekomen :worship::worship::worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Nou Piet, niet alleen mooi gemaakt maar het is ook nog eens een prachtig model!
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2020
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Wodkadrinker

    Wodkadrinker

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Rijswijk ZH
    Typisch weer een bootje ala Piet, klasse gemaakt en weer haar waardigheid terug.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. Wederom een fantastisch mooi resultaat Piet, :worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Heel mooi geworden Piet! Je zou er zo een dagje mee op het IJsselmeer willen gaan zeilen hè? :) Ik ben trouwens aan de Peregrine begonnen. Het lukte me niet om haar weg te leggen en eerst iets anders af te maken, haha!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  20. ArjenSpiek

    ArjenSpiek

    Lid geworden:
    28 apr 2020
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Nieuwegein
    Een heel verschil met de eerdere status, erg mooi geworden.
    Groet Arjen.
     
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina