Sloep van de hmav Bounty

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 aug 2020.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het model word geleverd zonder standaard, dus die moet ik zelf maken.

    Ik heb hiervoor een stukje massief eiken uit een oud bijzet tafeltje gezaagd, waarvan ik de zij- en kopse kanten rond heb geschuurd en vervolgens bekleed aan de bovenkant met linden latten van 2x 5 mm. en de steunen haal ik uit twee oude schaakstukken. Op de foto ben ik bezig met het verlijmen van de linden latten,
    JPG_0308_5529_bewerkt-1.jpg

    Na alles mooi glad te hebben geschuurd is dit het resultaat van de basis, tevens gleuven in de schaakstukken gemaakt waar de kiel in past,
    JPG_0309_5530_bewerkt-1.jpg

    Eind resultaat van de standaard, nog onbewerkt want ik zit nog na te denken of ik alles beits of in de blank lak zet...
    JPG_0312_5532_bewerkt-1.jpg

    en met het model (dryfit) op de standaard,
    JPG_0311_5531_bewerkt-1.jpg
     
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.790
    Locatie:
    Ittervoort
    https://www.wood-database.com/ramin/
    Asiatische hardhoutsoort had er ook nog nooit van gehoord. Maar er zijn honderden boomsoorten, en je kunt van alle planken zagen. Alleen wonderlijk dat je deze onbekende soorten in modelbouwpakketten tegenkomt. Of de pakketten zijn samengesteld en made in taiwan en worden hier onder een andere noemer verkocht
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb natuurlijk weer een eigen mening, over je standaard en klakkeloos op de leuk-knop drukken zou zomaar kunnen. Maar we zitten hier toch ook wel een beetje elkaar scherp te houden;) Begrijp me niet verkeerd!.Ik vind het ietsie grof in verhouding met deze sloep uitgevoerd als ik eerlijk ben.:) met name dan je steuntjes.
     
    Wodkadrinker en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.790
    Locatie:
    Ittervoort
    je hebt wel een punt. Zijn iets aan de grote kant, voornamelijk het voet gedeelte
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Wel Hans, uiteraard respecteer ik je mening, maar toch is dit bewust zo gedaan. Dat de verhouding niet klopt is een beetje kort door de bocht omdat de foto de sloep toont zonder masten, zeil, roer en boegspriet waardoor de sloep in lengte nog 14 cm groeit en in hoogte nog 21 cm. En uiteraard valt er over smaak niet te twisten daarover zullen de meningen altijd verdeeld blijven. Ik heb zojuist commentaar terug gehad na het opsturen van de foto naar de man waarvoor ik de sloep bouw en hij vind het prachtig. Ik heb de foto opgestuurd omdat ik ieder commentaar serieus neem en daardoor wat begon te twijfelen... Mocht het zo zijn dat na voltooien van de sloep de steunen inderdaad te grof blijken, dan zet ik er kleinere op....
     
    Pingu57 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dan is het toch helemaal goed zoals je het hebt uitgevoerd. Maar ik maak van mijn hart geen moordkuil en zeg het dan ook liever dan dat ik niets zou zeggen als mij iets opvalt:) en het is zeker niet lelijk.
     
    Marcus Botanicus, Ruud Pont en pietsan vinden dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag één kant van de kiel gefineerd, met latten van 0,5 x 5 mm, dat lijkt niet veel, maar ik ben er de nodige uurtjes mee bezig geweest. Bij de boeg bestaat het fineer uit 5 stukjes die ik naadloos wou aan laten sluiten en dat kost de nodige tijd omdat netjes voor elkaar te krijgen,
    JPG_0316_5535_bewerkt-1.jpg
    Onder de pijlen is de hoek bekleed met sapelli, waar ook de romp mee word bekleed. De kiel word later in de eiken beits gezet evenals het roer, dus de kleur wijkt dan iets af van de romp, zo staat het ook in het boekje en dat ziet er wel goed uit. In de beschrijving word de hoek onder pijlen ook gebeitst, maar ik vind dit er beter uitzien.
     
  9. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Mooi sloep aan het worden Piet!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je sloep ziet er weer hartstikke netjes uit Piet.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. Piet ziet er prima uit, maar man wat ga je snel.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je wel, en wat dat snel betreft, ik hoef niet meer te werken, dus ik heb nogal wat tijd voor mijn hobby;)
     
    Stephan Kertész en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de SB-kant van de kiel gefineerd, 4 huidgangen aangebracht en het dolboord aan de buitenkant versterkt met een beukenlat van 1x5 mm.
    My Collage_bewerkt-1.jpg

    De voor- onderkant van de kiel word ook nog gefineerd, want het triplex ziet er niet zo mooi uit,
    JPG_0323_5539_bewerkt-1.jpg
    JPG_0325_5541_bewerkt-1.jpg

    en op het hek word de beplanking het zelfde als de rest van de romp, behalve de beuken lat,
    JPG_0320_5538_bewerkt-1.jpg
     
  15. :worship: Bijzonder netjes
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    Heel mooi piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de kiel gefineerd + aan beide kanten een 3e huidgang aangebracht, is tevens de laatste in deze tint,
    JPG_0327_5544_bewerkt-1.jpg
    De beide berghouten gemaakt van 2x3 mm linde en de kiel en de berghouten in de eiken beits gezet, is nog niet 100% droog, dus morgen worden ze gemonteerd,
    JPG_0332_5545_bewerkt-1.jpg
    En terwijl de verf moest drogen kon ik niet aan het model werken dus in de tussentijd de windas gemaakt van 10x10 linde hout,
    JPG_0328_5542_bewerkt-1.jpg
    In het model ziet dat er dan zo uit, (is nog dryfit, want de as krijgt nog een kleurtje...) de as is verbonden met de blokjes tegen de huid met een messing pin en kan draaien,
    JPG_0330_5543_bewerkt-1.jpg
    Tot slot de standaard een passend kleurtje gegeven, (gisteren avond gebeitst en vandaag in de zijdeglans vernis gezet)
    JPG_0334_5546_bewerkt-1.jpg
     
    TIMBERWOLF, Herby63, Jaques en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig Piet.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Oke oké oké.... in de accenten van de verschillende houttinten vind ik het toch wel een gave standaard. Zo zie je maar, ik maak van mijn hart geen moordkuil.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2020
    Stephan Kertész, pietsan en Pingu57 vinden dit leuk.
  20. Bijzonder mooie combinatie Piet licht met donker, de standaard lijkt erg goed .:thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina