Fotor
Forum veteraan
Ik kwam in een winkel enige tijd geleden een slopemaster tegen in een hoekje. Hij stond daar gemonteerd, er was een stuk folie van de neus verwijderd. Ik mocht hem meenemen voor 20 euro. Tja, da's niet zo moeilijk.....
Wat ervaringen.
De folie was zeer beroerd. De hele kist was één groot duinlandschap, overal bubbels in de folie. Ik heb het op een groot deel van het vliegtuig redelijk weg kunnen fohnen, maar de staartvlakken heb ik opnieuw moeten folien. Gelukkig had ik nog rode folie staan in bijna dezelfde kleur. Het kielvlak was erg krom, dit heb ik recht kunnen krijgen door het een aantal keer vochtig te maken en net iets krom (de andere kant op) klem te zetten om te drogen. Het is nu acceptabel.
(hier was het nog krom)
De constructie van de kist lijkt erg haastig in elkaar gezet. Het past niet overal even mooi, en ik krijg ook de indruk dat niet overal genoeg lijm is gebruikt. Als je de kap opendoet prijkt er meteen een sticker in beeld: "made in China". Ach, voor 20 euro hoef ik ook geen topkwaliteit.
Afgelopen week heb ik na een mislukte manoeuvre de slopemaster met 90 graden slagzij op het duin neergezet. Het ging helemaal niet hard, maar de batterij kwam toch spontaan het gras kussen, dwars door de romp naar buiten. Ook een triplex balkje waar de vleugel op vastgemaakt wordt brak los. Diverse lijmverbindingen zijn los, meer dan had gehoeven. Nee, de constructie van het geheel is niet alles.
Wat maakt de slopemaster (en kulbutin en madslide) zo bijzonder? Dit:
Ik heb naar beneden niet zoveel uitslag kunnen krijgen als naar boven, maar toch genoeg voor leuk vliegwerk. De mogelijkheden die deze uitslagen creeren zijn goed te zien in dit filmpje:
Deze mogelijkheden kan ik nog lang niet benutten, maar lol beleef ik zeker met de slopemaster. De kist is redelijk vlot onderweg en heeft meer wind nodig dan ik op basis van het gewicht verwachtte. Met wat minder wind (<5) kan je nog wel voorzichtig heen en weer cruisen, maar zodra je gaat spelen lig je beneden op het strand. Meestal hou ik normale uitslagen aan op het hoogteroer. Met het hoogteroer op volle uitslagen moet je zeer voorzichtig zijn met de knuppel. Met 100% expo (wow, nog nooit gebruikt!) kan je ermee vliegen, maar dan nog is beleid noodzakelijk om de kist niet continu te stallen. Ook de overige roeren kunnen behoorlijk uitslaan. Het vliegtuig reageert lekker direct op de uitslagen. Hij is weinig stabiel op rol, de neus staat wel lekker strak.
Ik heb wat van die salto's geprobeerd, valt niet mee. Je moet genoeg snelheid hebben en goed timen. Te weinig trekken en je maakt een normale looping, teveel/te snel trekken en de kist maakt een noodstop midden in de lucht (ook leuk om te zien). Een aantal keren leek het erop. Het schijnt dat snap-flap de salto's beter maakt. Ik ben wat aan het experimenteren met verschillende soorten snap-flap (uit, rolroeren mee met hoogteroer, rolroeren apart aansturen met gasknuppel). De grootste mogelijkheden krijg je als je de gasknuppel gebruikt voor aansturing van de rolroeren (tegelijk up/down) waarbij de gasknuppel geveerd is naar het midden. Voor gevorderden zeg maar.
Ik ben de kist weer in elkaar aan het lijmen en voorzie in de toekomst nog wel meer herstelwerkzaamheden in het verschiet. Ik gebruik de slopemaster om lekker te klooien aan het duin. Als het lijmen niet meer gaat en hij is op gaat hij gewoon de kliko in. De 20 euro is hij dan meer dan waard geweest.
Wat ervaringen.
De folie was zeer beroerd. De hele kist was één groot duinlandschap, overal bubbels in de folie. Ik heb het op een groot deel van het vliegtuig redelijk weg kunnen fohnen, maar de staartvlakken heb ik opnieuw moeten folien. Gelukkig had ik nog rode folie staan in bijna dezelfde kleur. Het kielvlak was erg krom, dit heb ik recht kunnen krijgen door het een aantal keer vochtig te maken en net iets krom (de andere kant op) klem te zetten om te drogen. Het is nu acceptabel.
(hier was het nog krom)
De constructie van de kist lijkt erg haastig in elkaar gezet. Het past niet overal even mooi, en ik krijg ook de indruk dat niet overal genoeg lijm is gebruikt. Als je de kap opendoet prijkt er meteen een sticker in beeld: "made in China". Ach, voor 20 euro hoef ik ook geen topkwaliteit.
Afgelopen week heb ik na een mislukte manoeuvre de slopemaster met 90 graden slagzij op het duin neergezet. Het ging helemaal niet hard, maar de batterij kwam toch spontaan het gras kussen, dwars door de romp naar buiten. Ook een triplex balkje waar de vleugel op vastgemaakt wordt brak los. Diverse lijmverbindingen zijn los, meer dan had gehoeven. Nee, de constructie van het geheel is niet alles.
Wat maakt de slopemaster (en kulbutin en madslide) zo bijzonder? Dit:
Ik heb naar beneden niet zoveel uitslag kunnen krijgen als naar boven, maar toch genoeg voor leuk vliegwerk. De mogelijkheden die deze uitslagen creeren zijn goed te zien in dit filmpje:
Deze mogelijkheden kan ik nog lang niet benutten, maar lol beleef ik zeker met de slopemaster. De kist is redelijk vlot onderweg en heeft meer wind nodig dan ik op basis van het gewicht verwachtte. Met wat minder wind (<5) kan je nog wel voorzichtig heen en weer cruisen, maar zodra je gaat spelen lig je beneden op het strand. Meestal hou ik normale uitslagen aan op het hoogteroer. Met het hoogteroer op volle uitslagen moet je zeer voorzichtig zijn met de knuppel. Met 100% expo (wow, nog nooit gebruikt!) kan je ermee vliegen, maar dan nog is beleid noodzakelijk om de kist niet continu te stallen. Ook de overige roeren kunnen behoorlijk uitslaan. Het vliegtuig reageert lekker direct op de uitslagen. Hij is weinig stabiel op rol, de neus staat wel lekker strak.
Ik heb wat van die salto's geprobeerd, valt niet mee. Je moet genoeg snelheid hebben en goed timen. Te weinig trekken en je maakt een normale looping, teveel/te snel trekken en de kist maakt een noodstop midden in de lucht (ook leuk om te zien). Een aantal keren leek het erop. Het schijnt dat snap-flap de salto's beter maakt. Ik ben wat aan het experimenteren met verschillende soorten snap-flap (uit, rolroeren mee met hoogteroer, rolroeren apart aansturen met gasknuppel). De grootste mogelijkheden krijg je als je de gasknuppel gebruikt voor aansturing van de rolroeren (tegelijk up/down) waarbij de gasknuppel geveerd is naar het midden. Voor gevorderden zeg maar.
Ik ben de kist weer in elkaar aan het lijmen en voorzie in de toekomst nog wel meer herstelwerkzaamheden in het verschiet. Ik gebruik de slopemaster om lekker te klooien aan het duin. Als het lijmen niet meer gaat en hij is op gaat hij gewoon de kliko in. De 20 euro is hij dan meer dan waard geweest.
Laatst bewerkt door een moderator: