Slopemaster (van Protech) 3D glider

• Topicstarter Topicstarter mive
  • Startdatum Startdatum
Ik kwam in een winkel enige tijd geleden een slopemaster tegen in een hoekje. Hij stond daar gemonteerd, er was een stuk folie van de neus verwijderd. Ik mocht hem meenemen voor 20 euro. Tja, da's niet zo moeilijk.....

Wat ervaringen.
De folie was zeer beroerd. De hele kist was één groot duinlandschap, overal bubbels in de folie. Ik heb het op een groot deel van het vliegtuig redelijk weg kunnen fohnen, maar de staartvlakken heb ik opnieuw moeten folien. Gelukkig had ik nog rode folie staan in bijna dezelfde kleur. Het kielvlak was erg krom, dit heb ik recht kunnen krijgen door het een aantal keer vochtig te maken en net iets krom (de andere kant op) klem te zetten om te drogen. Het is nu acceptabel.
Slopemaster01.JPG

(hier was het nog krom)

De constructie van de kist lijkt erg haastig in elkaar gezet. Het past niet overal even mooi, en ik krijg ook de indruk dat niet overal genoeg lijm is gebruikt. Als je de kap opendoet prijkt er meteen een sticker in beeld: "made in China". Ach, voor 20 euro hoef ik ook geen topkwaliteit.
Afgelopen week heb ik na een mislukte manoeuvre de slopemaster met 90 graden slagzij op het duin neergezet. Het ging helemaal niet hard, maar de batterij kwam toch spontaan het gras kussen, dwars door de romp naar buiten. Ook een triplex balkje waar de vleugel op vastgemaakt wordt brak los. Diverse lijmverbindingen zijn los, meer dan had gehoeven. Nee, de constructie van het geheel is niet alles.
Slopemaster02.JPG

Wat maakt de slopemaster (en kulbutin en madslide) zo bijzonder? Dit:
Slopemaster03.JPG

Slopemaster04.JPG

Ik heb naar beneden niet zoveel uitslag kunnen krijgen als naar boven, maar toch genoeg voor leuk vliegwerk. De mogelijkheden die deze uitslagen creeren zijn goed te zien in dit filmpje:

Deze mogelijkheden kan ik nog lang niet benutten, maar lol beleef ik zeker met de slopemaster. De kist is redelijk vlot onderweg en heeft meer wind nodig dan ik op basis van het gewicht verwachtte. Met wat minder wind (<5) kan je nog wel voorzichtig heen en weer cruisen, maar zodra je gaat spelen lig je beneden op het strand. Meestal hou ik normale uitslagen aan op het hoogteroer. Met het hoogteroer op volle uitslagen moet je zeer voorzichtig zijn met de knuppel. Met 100% expo (wow, nog nooit gebruikt!) kan je ermee vliegen, maar dan nog is beleid noodzakelijk om de kist niet continu te stallen. Ook de overige roeren kunnen behoorlijk uitslaan. Het vliegtuig reageert lekker direct op de uitslagen. Hij is weinig stabiel op rol, de neus staat wel lekker strak.
Ik heb wat van die salto's geprobeerd, valt niet mee. Je moet genoeg snelheid hebben en goed timen. Te weinig trekken en je maakt een normale looping, teveel/te snel trekken en de kist maakt een noodstop midden in de lucht (ook leuk om te zien). Een aantal keren leek het erop. Het schijnt dat snap-flap de salto's beter maakt. Ik ben wat aan het experimenteren met verschillende soorten snap-flap (uit, rolroeren mee met hoogteroer, rolroeren apart aansturen met gasknuppel). De grootste mogelijkheden krijg je als je de gasknuppel gebruikt voor aansturing van de rolroeren (tegelijk up/down) waarbij de gasknuppel geveerd is naar het midden. Voor gevorderden zeg maar.

Ik ben de kist weer in elkaar aan het lijmen en voorzie in de toekomst nog wel meer herstelwerkzaamheden in het verschiet. Ik gebruik de slopemaster om lekker te klooien aan het duin. Als het lijmen niet meer gaat en hij is op gaat hij gewoon de kliko in. De 20 euro is hij dan meer dan waard geweest.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de geinteresseerden: bij JenJ Modelbouw (Amsterdam) is er nog 1 MADSLIDE van JR Models te koop in de opruiming voor 100 Euro. Tot vanmiddag 15:00 hadden ze er nog twee staan ..... :wink:

Ik zal laten horen hoe het bevalt.

Hans

Oke, dit is er nog één uit de serie: nog even niet aan toe gekomen. Vorige weken de Booby gereed gemaakt, vandaag tijdens het wachten op de wasdroger-reparateur de EPP romp van mijn P51D geshaped met een hobby-styroporsnijdertje en van het weekend goed gaan schuren hopelijk is mijn brede glasvezeltape dan ook binnen, tapen en apparatuur inbouwen. En daarna, ja daarna dan moet ik de MAD Slide van JR maar eens gaan bouwen.
Qua uiterlijk vergelijkbaar met bovengenoemde vliegtuigen, echter van binnen behoorlijk anders. Kunststof romp maar heel vervormbaar, dus moet er een servoplank gemaakt worden en dan eens bekijken of ik de romp van de vleugel naar de staart nog moet verstevigen (ivm verdraaien/torderen in de lucht).
Door het bericht van Raymond begint die kist ineens ook weer wat duidelijker op het oogvlies te komen. Zoveel projecten...........

Hans

Laatst bewerkt:
Raymond,
wat heb je gebruikt aan servo's?
Ik be vooral benieuwd wat voor servo er bij jou op het hoogteroer zit.

Hans

Protech Fuego

Wellicht een bericht dat niet direct bij dit draadje past maar zijn er ook mensen met ervaring met een ander model van Protech, de Fuego?

Verder: Hans is je P51 al af?

Endless lift,

Maarten

Maarten,
ik ben nooit zo snel.
Net een weekje Texel achter de rug.
De vleugel moet nog gefolied worden, van een clubgenoot nog een cockpitje met piloot van (door hem gecrashte) P51 gekregen, staat leuk.
Voor de regenachtige dagen wel meegenomen naar Texel om dan te gaan folieën, maar mijn vrouw wilde toen nog wat vriendinnen bezoeken (zij heeft 20 jaar op Texel gewoond) en "even" winkelen. Kortom ik heb alleen de staart kunnen vastplakken.

Hans

Dag Hans,

Voor dat je gaat folien
Ik had wat hechtingsproblemen met oracover op glasvezeltape.

Vervolgens Paul Janssens van pjmodelclassics.be om raad gevraagd.
Hierbij zijn antwoord:

dag maarten,
de beste resultaten die ik met epp heb is naar de volgende werkwijze.
spray, of zet met een borstel, een laag neopreen contactlijm op de epp, en laat 20 minuten drogen. dan zet je de tape op de plaatsen waar een vezelversteviging nodig is. Ik zet dan op de tape weer een laagje neopreen, en daarop komt de oracover. Het moet soms wel eens nagestreken worden, maar bij mij houd het prima.

Ik heb mijn EPP PSS model inmiddels opnieuw gefolied en het houdt nu prima.

De laatste tijd regelmatig ermee op de Slufter gevlogen en vorige week donderdag op Langevelderslag. De vooruitzichten voor komende donderdag zijn goed dus dan ben ik waarschijnlijk wel op Langevelderslag te vinden.

Om even aan te sluiten op dit draadje: ik heb voor €64 een Protech Fuego hellingzwever gekocht en die is bijna klaar. Bij het aanhouden van de bouwbeschrijving ligt het zwaartepunt zelfs met een 4x AA ontvanger accu nog duidelijk te ver naar achteren dus ik moet straks nog wat lood toevoegen :(. Het geadviseerde zwaartepunt ligt op 55 (!!)mm tot 70 mm vanaf de voorzijde van de vleugel. Deze romp heeft overigens ook een vrij zwakke constructie zoals de Slopemaster. De vleugel ziet er wel goed uit en is stijf en licht. De romp heb ik dus van binnen flink verstevigd. Ben benieuwd hoe deze kist met een bijna symmetrisch profiel vliegt. Ik verwacht redelijk vlot.

Wordt vervolgd

Maarten

Wanneer ga je naar Langevelderslag? Overdag of 's avonds? Als ik kan kom ik ook. Niet met de slopemaster, die heeft nog geen nieuwe rolroerservo's. Die zijn laatst tijdens een tripje naar Duitsland gesneuveld tijdens transport in de overvolle auto.

Hans, ik zie nu je vraag over de servo's pas. Op het hoogteroer zit een HGD250HB, een digitale servo van UH (ze hebben ze niet meer). Op richting zit een digitale GWS (is niet nodig, maar die had een vriend van me liggen tijdens de bouw), op rol komen deze of deze.

Slopemaster 3d glider

Ik verwacht er in de loop van de ochtend te zijn rond een uur of 11.
Volgens mij is de verwachting dat het noordwestenwind zal zijn. Dus als de windrichting goed is dan zal ik er zeker zijn.
Ik heb net een paar handstarts gemaakt met de Fuego, het zwaartepunt lag iets verder naar achteren dan volgens opgave. Verder moet het wel lukken denk ik :smile: Ik moet nog wel een paar kleine aanpassingen maken aan de vleugelophanging en dan krijgt hij donderdag de maiden. Ik ben benieuwd.
Ik neem in ieder geval mijn Yak 3 mee.

Maarten

Als het weer goed is kom ik ook. Ik moet alleen om 3 uur mijn kind van school halen, dus rond 2 uur ben ik weer weg.

Slopemaster 3d

Dag Raymond,

Dat komt mooi uit want ik moet mijn kinderen ook om drie uur ophalen!!

Groeten, Maarten

protech slopemaster

Gisteren heeft de Protech Fuego de maiden gehad op Langevelderslag.
Ingooien en vloog meteen strak weg.
Prima kist, rolt goed en houdt snelheid ook tegen de wind in goed vast.
De omstandigheden waren prima ondanks de twijfelachtige verwachting ten aanzien van de windrichting (stond toch vrijwel haaks op het strand).
Als iemand deze kist ook gaat vliegen, het zwaartepunt ligt bij mij op 75mm. Zoals ik eerder had aangegeven moet je de romp wel verstevigen.

Justus en Raymond bedankt voor jullie aanwezigheid (Justus ik hoop dat je Talon snel de lucht weer in kan)

Groeten Maarten
** endless lift to you**

Hij is al weer gerepareerd, 2 uurtjes werk om liggers en beplanking te repareren en vervangen en nieuwe folie erop. Alleen het rolroer opnieuw tapen en hij kan van de week weer op de maasvlakte het luchtruim kiezen

Back