[Slopium] Een DIY ultra-light VTPR kist

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door prop-er, 26 dec 2011.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Er is een filmpje. Mogelijk alleen zichtbaar als je een Facebook-account hebt.
    Ik vind hem prachtig!


    Nav. de foto's nog wat vragen:
    • het lijkt erop dat je hem met lamineerfolie hebt bespannen. Ja?
    • je hebt de kist voor het lamineren een kleur gegeven. Waarmee?
    • Op de foto onder lijkt het erop dat je vleugelverdraaiing hebt gemaakt, maar ik meen me ook te herinerren dat jij een zeer fraaie rolroer-spleet hebt gesneden. Wat zie ik dan op die foto?
    Gr. Dirk

    [​IMG]
     
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Hallo Dirk,

    Ja, helemaal in de lamineerfolie. Werkt op zich wel prettig, maar je krijgt het niet superstrak, doordat het vrijwel niet krimpt. Ik vind het niet storend, en accepteer het als een gegeven van deze bouwwijze.

    Alle delen heb ik simpel met een roller in de witte verf gezet. Normaal gesproken gebruik ik acrylverf uit zo'n doorzichtige 75ml tube, van de Hema of Kruidvat, maar dit keer kon ik grote 200ml tubes bij de Xenos krijgen. Dat is echter rotspul. Het stinkt, dekt slecht, droogt langzaam en is niet watervast. Duidelijk anders dan de verf die ik gewend ben.

    Die foto is wel een beetje een puzzel. Ik vond het geen goed idee om een servo in de vleugel te bouwen. Die vleugel zat immers vol gaten om 'm lichter te maken. Daarom koos ik er voor de servo's in de romp te bouwen. Via een bellcrank drijf ik dan een aileron aan. De vleugels zijn zo zeer makkelijk aan te brengen, en het is ook nog eens goed voor de massa centralisatie.

    Ik zal later nog eens wat betere foto's maken.

    Vincent
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi,

    En? Lukt het al een beetje met vliegen met Slopium?

    Je moet wel doorwerken, want de wereld haalt je in ...
    Er is een nieuwe truuk verzonnen en uitgevoerd: de rudderflip :D

    Dirk.



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Haha, nou, tegen de groten der aarde, ben ik volstrekt verloren, Dirk.

    Als Steve dit kistje promoot, en Michael (Dream-flight.com) serieproductie start, is succes gegarandeerd...

    Ik ben trouwens benieuwd of er ellipsvormige cams in het ontwerp voorkomen...

    Sinds de Wasserkuppe expeditie heeft het leven hier vooral even om het gezin gedraaid, en da's ook erg leuk.

    Daarbij komt dat de wind de laatste tijd vooral uit het noorden kwam, en da's een rotrichting, want ik weet er hier in de buurt geen geschikte helling voor te vinden.

    Verder zijn er plannen om het kistje in een kleine serie uit EPP te snijden. Doordat mijn vrouw twee maanden ouderschapsverlof heeft, moeten we het even tijdelijk op 1 salaris doen, wat betekend dat ik pas over een paar weken kan gaan inkopen.

    Vincent
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb wel interesse in dit kitje als je gaat snijden. Ik wil je dan ook wel voorruit betalen voor een bouwset.

    Je hebt immers ook enkele dingen voor mij gedaan jaren geleden...........
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Bedankt voor dit vriendelijke aanbod, maar zo erg is het nou ook weer niet.

    Het is helemaal niet erg om eventjes te wachten tot het materiaal er is. Zo heb ik voor het eerst in een jaar tijd m'n hobbykamer op kunnen ruimen. Echt geweldig als je weer gewoon kunt werken, zonder eerst alle troep van vijf lopende projecten aan de kant te hoeven schuiven.

    Daarnaast wil ik komende weken zoveel als mogelijk mijn vliegkunsten versterken door te gaan oefenen met de monsterlijk grote Tensor 4D. Ik heb daar nieuwe zwaardere servo's, en een 600W aandrijfset op gezet. Deze kist is ideaal om in het weiland tegenover ons huis te oefenen met kunstvlucht.

    Er zijn een flink aantal verbeteringen die ik aan de Slopium wil doorvoeren, zoals:
    - Romp aan de voorzijde wat langer (minder ballast, lager gewicht, en minder gelijkenis met de Wasabi, om mogelijk (terechte) copyright claims te voorkomen)
    - Romp aan de voorzijde ietsje breder, zodat het twincam systeem er beter in past.
    - Romp aan de achterzijde breder, en beter aangepast aan de vorm van de staart.
    - Vleugels aangepast, zodat er gewoon servo's in passen. (= makkelijker)
    - Romp aan de binnenzijde/zijkanten voorzien van een kleine inkeping voor carbon roving. (is nu te slap)

    Twincam systeem:
    - Dyneema draad met siliconen snoer (=duurzaam) permanent onder spanning zetten.
    - Cams beter verlijmen. (onder druk)
    - Duw/trekstang moet qua lengte instelbaar worden, zodat het afstellen / later bijstellen makkelijker wordt.

    Als ik dit allemaal verwerkt heb (Romp opnieuw ontwerpen gaat weer aardig wat tijd kosten) ga ik EPP snijden, totdat het op is. Dan heb ik hopelijk 4 tot 5 kitjes op voorraad, en dan pas zal ik wat mensen benaderen of ze interesse hebben.

    Eigenlijk volledig omgekeerd aan hoe Dirk zijn snijproject uitvoerde, maar ik voorkom op deze manier druk op het project. Het moet namelijk wel hobby blijven...

    Vincent
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    moesten er ooit kitjes van komen hou ik me ook aanbevolen, wat een leuk project!
     
  8. crg

    crg

    Lid geworden:
    4 jan 2012
    Berichten:
    1.158
    Locatie:
    westervoort/voorthuizen
    zouden deze kistjes i depron gemaakt kunnen worden
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Trouwens, er staat een dik pak EPP op zolder te wachten...
     
  11. crg

    crg

    Lid geworden:
    4 jan 2012
    Berichten:
    1.158
    Locatie:
    westervoort/voorthuizen
    ik ga aankomend weekend de le fish maken van depron
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    14 pagina's tips 'n trick over het bouwen van een Aroso.

    Dirk.
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    En toen was het ruim een jaar stil...

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de Slopium nu wel eens goed gevlogen heeft, en of we al een kitje kunnen bestellen ;)
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik ben dol op nieuwsgierige mensen!

    - Nee, de Slopium is de testfase nog niet ontgroeid. Ik moet weer even zin maken om er naar te kijken. Het speciale mechanisme in de staart zit niet goed vast. Het moet uit elkaar, en goed verlijmd worden.
    - Kitjes bestellen is derhalve niet mogelijk.

    Nu even bezig met de Scandera en een RCRCM Sunbird.
    Daarna ga ik verder met Ultima DLG.
    De Slopium staat zolang even op HOLD.
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Heeft er iemand ervaring met de Aroso (3D)? Ik ben aan het uitkijken wat de mogelijkheden zijn ivm een klein (depron of EPP) VTPR toestel.

    Nu heb ik er geen probleem mee om zelf wat uit te tekenen, maar ik heb verder geen ervaring met dit soort van toestellen. Met acro vliegen met depron indoor motorkistjes dan weer wel :)
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2014
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina