[Slopium] Een DIY ultra-light VTPR kist

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door prop-er, 26 dec 2011.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Voor een gesopte 24K roving kan je +/- 1.45mm^2 in rekening brengen. Klopt dat met de ruimte die je gereserveerd had?
     
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Ja, dat klopt wel ongeveer. Ik had er verder ook totaal niet aan gerekend. De Rovings zitten nog net iets onder de top van het profiel, zodat het profiel netjes geplamuurd en geschuurd kan worden.

    Moet eens gaan nadenken over de te gebruiken kleurtjes verf.
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Kleurtjes?
    Lamineerfolie! Helder!
    Je gaat die schitterende decor-uitsparingen toch niet dichtkwasten .... :confused: :(

    Dirk.
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    De werkvolgorde is: het gele schuim verven met acryl (gewoon met de roller), laten drogen, en dan pas de lamineerfolie (NS) aanbrengen.

    Moet alleen wel eerst even testen of de folie goed plakt op acrylverf.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oeps... weet ook niet alles... wat is NS in deze?
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Domme vragen bestaan niet!

    Kretologie van RCgroups. NS staat voor "New stuff". Lamineerfolie verwerk je op dezelfde manier als gewone oracover, het krimpt alleen niet. Het is erg licht van gewicht, makkelijk te verwerken, goedkoop en als je het over schuim aanbrengt krijg je een behoorlijk crashbestendige constructie. (Maar dat moet ik nog testen...)
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ah! Mylar... (folie waarmee je ook elektrostaten kan bouwen...)
    Theoretisch hoef je alleen de spantopeningen te dichten?

    Een hele vleugel aflappen zal nog een kunst zijn. De spanning aan beide zijden gelijk te houden om de zaak niet te laten kromtrekken. Waarbij je de mylar mogelijk niet eens onder zeer hoge spanning hoeft aan te brengen...

    Gebruik je de acrylverf tevens als lijm? Ofwel... gaat deze verlijmen bij lichte verhitting? Of werk je met fotomontage spuitbus?
    Mocht je Oracover Heissiegelkleber gaan gebruiken... die stof is mogelijk agressief op latex/acryl verfjes...

    Groet Bas
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Driewerf neen...

    Mylarfolie heeft geen plaklaag. Dit is lamineerfolie. Wordt gebruikt en verkocht om zelf geprinte foto's of andere documenten in een lamineerapparaat te ..eh...lamineren. Plaklaag wordt geactiveerd door warmte. Zoals gezegd, net als oracover.

    Zoals gezegd: de folie wordt aangebracht om de crashbestendigheid van het schuim te verhogen. En natuurlijk tevens als afwerking. Alles wordt dus ingep(l)akt.

    Zoals gezegd: de folie krimpt niet. "De boel" gaat dus niet kromtrekken.
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat gaat toch nog moeilijk worden om dat rompje netjes te beplakken...
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Dat wordt inderdaad een leuke uitdaging. Ook hiervoor is een leuke oplossing bedacht.

    Geen foto's vanavond.
    Eerste vleugel is bokstijf. Torsie is nog drama, maar ik hoop dat de folie wat torsiestijfheid brengt.
    Kiertjes naast de rovings zijn nu geplamuurd.
    Tweede vleugel is net van gesopte rovings voorzien.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Hobbydeformatie... stik.. ik dacht folie om mee te vacu-baggen...
    Maar schier 'lamineerfolie'! Slim!

    Zal 's wat bij Staples ophalen... voor een testje...
    En... aan de boekbinder of drukker... want in lamineerfolie voor drukwerk is nogal wat keuze... glanzend t/m gematteerd. Dan ook nog eens van de rol... te lakken met UV vernis...
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2012
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    is dat spul niet erg zwaar?
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Dat spul is inderdaad niet erg zwaar. ;)

    Oracover is zo'n 80 g/m².
    Oralight is 36 g/m²
    Lamineerfilm 32 micron is 28 g/m².
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb nog nooit lamineerfolie gebruikt, maar er al wel een hoop over gelezen en gehoord. Het schijnt idd. heel aardig spul te zijn.

    Voor de vleugel van Vincent is het goed te gebruiken, maar omdat het niet (of nauwelijks) krimpt moet een vleugel die uit x panelen bestaat met net zoveel aparte stukken worden gelamineerd met een stukje overlap om toch stevig te worden. En dat kan aardig lastig worden.

    Dirk
     
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Mechanical expo: is hetzelfde als de expo die je in een zender kan instellen, maar dan mechanisch uitgevoerd.

    Lijkt simpel, maar is het niet. De te realiseren beweging moet zowel bij "up" als "down" exponentieel werken.

    Het voordeel? Een servo heeft een resolutie. Om optimaal gebruik te maken van de aanwezige resolutie, zou het mooi zijn als de de eerste 22,5° uitslag van een servohevel een kleine uitslag van het roer tot gevolg heeft. Bij een servo uitslag tussen 22,5 en 45° mag het roer snel richting max uitslag.

    Het idee was om dit principe toe te passen op de Fox Pitcheron. De vleugels kunnen een behoorlijke uitslag hebben, maar rondom het nulpunt wil je maximale resolutie. Er zijn tientallen systemen bedacht, maar ik kwam er niet uit.

    Twee jaar terug hebben vijf volwassen mannen tijdens de Wasserkuppe expeditie de hele nacht wakker gelegen om een werkende oplossing voor mechanical expo te bedenken. Tevergeefs.

    Maar nu, twee jaar later, is het toch gelukt. Zie hier mijn twincam (©) systeem:

    (Linker cam stelt de staart voor, rechter cam is de servo)



    Op RCgroups hebben Steve en Dawson met een "madstab" geëxperimenteerd. De full flying stab heeft een uitslag van +90° tot -90°. Hiermee zijn prachtige nieuwe acrofiguren mogelijk.

    Juist met dit madstab systeem lijkt mechexpo grote voordelen te hebben. Een te grove resolutie rondom +5° tot -5° vliegt niet lekker.

    Het Twincam systeem werkt met twee cams :)rolleyes:) waaromheen een draad gespannen zit. De draadeinden zitten vast aan een pushrod. Om slip te voorkomen kan de draad onderaan de cam gefixeerd worden met een drupje CA. Door de cams ellipsvormig te maken, en 90° verdraaid ten opzichte van elkaar te monteren, ontstaat er een tegengestelde dubbele natuurlijke aanpassing van de armlengte, waardoor een nogal behoorlijk expo effect ontstaat.

    Code:
    servo     staart
    0°         0°
    10°        5°
    20°        10°
    30°        25°
    40°        40°
    50°        75°
    55°        100°
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vincent
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Heerlijk stukje techniek Vincent :cool:
    Ziet er prima uit! Enige nadeel is misschien de benodigde servokracht bij volle uitslag, net als roer naar vol gaat (en meeste kracht nodig is) hou je minder over, dubbelop (lange hevel bij servo en korte bij roer).

    Ben benieuwd naar praktische uitvoering, toevallig een linkje naar RCGroups topic?
    Anders snuffel ik zelf wel even.
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Briljant! Ik kan me de diskussie nog goed herinneren. Ik zag het geloof ik niet zitten. Knap dat het gelukt is!!

    (welke kwestie gaan we komende expeditie bespreken?)
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Daar moet ik nog even over nadenken, Berrie!

    Dual madCAMs:
    [​IMG]
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De afplatting van de ovalen is wel enorm. De overbrengingsverhouding gaat van 1:5 naar 5:1 of zo. Heb je ook met minder afplatting geprobeerd?
     
  20. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    De overbrenging verloopt nu van 2:1 naar 1:2. Valt dus wel mee, en is wat ik minimaal wilde bereiken. De afplatting zou eigenlijk nog iets extremer kunnen.

    Het ziet er misschien wat lomp groot uit, maar ook dat valt mee. Ik gebruik 10 gram servo's, en als je daar het kruishoorntje van pakt, past de ellips daar in de lengte en breedte exact op.
     

Deel Deze Pagina