Smart fly 200 van T2M, wie kent 'm?

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Lijkt een goedkoop alternatief voor een EasyGlider electric; bij Staufenbiel is-ie helemaal kompleet, brushless, tot en met de lipo, moet alleen nog een ontvanger bij, voor € 179. Dit toestel meet 196 cm span.
Heeft iemand er ervaring mee, of met het merk T2M?

085T4549_b_0.JPG

tjongejonge wat een origineel ontwerp
jemigdepemig al die kopieen :mad: ,ik word er bijna ziek van :bad-words:

ps. nee die ken ik niet

Hallo beste modelbouwers,

Ik heb een Smart Fly 200 gekocht helemaal compleet alleen nog ontvanger en zender erbij en dan vliegen maar.
Gekocht bij Quartel in Veenendaal gekocht voor €169,- en die meneer zij dat ik het wel kon doen met mijn oude zender/ontvanger van Robbe en dat is de Robbe Economic 4 kanaals zender en ontvanger, maar nu is de vraag hoe sluit je de regelaar aan?

PS: voor het eerst op het forum, wel jaren gevlogen met zwevers en 4 takt vliegtuigen, zeker 20 jaar niets meer gedaan maar nu toch weer eens beginnen.

Er zijn hier zat mensen die er meer van weten dan ik... maar in mijn sportWing zit de regelaar, naast de servo's, op een van de uitgangen van de ontvanger geplugd. De ontvanger krijgt zijn spanning dus via de regelaar. De regelaar heeft een kabeltje naar de accu, een kabeltje naar de ontvanger en drie naar de motor.
Nou maar hopen dat bij jou de plugjes inderdaad kloppen... :D anders moet er gesoldeerd worden, en dan moet je het natuurlijk wel goed weten...

Vertel je nog wat over je ervaringen met de SmartFly200, als-ie vliegt?

Bart

bdoets zei:
Er zijn hier zat mensen die er meer van weten dan ik... maar in mijn sportWing zit de regelaar, naast de servo's, op een van de uitgangen van de ontvanger geplugd. De ontvanger krijgt zijn spanning dus via de regelaar. De regelaar heeft een kabeltje naar de accu, een kabeltje naar de ontvanger en drie naar de motor.
Nou maar hopen dat bij jou de plugjes inderdaad kloppen... :D anders moet er gesoldeerd worden, en dan moet je het natuurlijk wel goed weten...

Vertel je nog wat over je ervaringen met de SmartFly200, als-ie vliegt?

Bart

Hoi Bart,

Nou het is gelukt ik heb het kabeltje van de regelaar in de ontvanger gestopt waar je de gasregeling zit , maar ik moet nog wel verloopstekkertjes
kopen ik had er maar 1 , moet er nog 3 kopen.
De regeling van de motor werkt alleen andersom volgas is helemaal naar achteren .

Als ik mijn eerste vlucht heb gemaakt dan zal ik er weer zijn met een verslagje.

greoeten Ilja

river1950 zei:
De regeling van de motor werkt alleen andersom volgas is helemaal naar achteren .
Op wat meer geavanceerde zenders kan je dat omkiezen. Mogelijk ook dat het in de ESC (regelaar) anders te programmeren is... heb je er een gebruiksaanwijzing bij?

Succes,
Bart

Vroeger, en ik neem aan tegenwoordig ook, kon je het ook gewoon in de zender omdraaien door de potmeter andersom aan te sluiten (eventjes een paar minuutjes solderen).

Jakkie takkie zei:
Vroeger, en ik neem aan tegenwoordig ook, kon je het ook gewoon in de zender omdraaien door de potmeter andersom aan te sluiten (eventjes een paar minuutjes solderen).

Ja dat ga ik ook proberen want ik heb de zender al open gemaakt en volgens mij hoef je maar 2 draadjes om te solderen.
De zender is wel 25 jaar oud maar doet het nog goed "Robbe Economic" 4 kanaals.

Ilja

oke het heeft even geduurd maar ik heb mijn eerste vlucht gemaakt met de smart fly.
Het vliegt heel makkelijk maar ik heb het idee dat de motor niet op vol vermogen komt.
Ik weet niet waar doordat komt, misschien door de oude zender, ik moet het gas halverwegen zetten voordat die aanslaat,
ik kan verder niks veranderen aan de zender" Robbe Economic"
Of het is een hele simpele motor ik heb nog niet kunnen achter halen welke het is staat helemaal niks op, de regelaar is een BLE-18 en 3 pass verder niks.
De accu is een EMAX Rc Powerpack 1800mah 11.1 volt 10c continu 15c burst Lipo.

Waar staat de 10c en 15c voor?

Als je die motor niet goed krijgt zou ik niet te lang wachten met teruggaan naar de winkel.
Een weekje geleden schreef ik in een andere thread: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=58469&postdays=0&postorder=asc&&start=75

>Tegelijkertijd vond ik een draadje over de Elbatros op een Frans forum; daar waren een stuk of drie mensen die problemen met een Elbatros hadden, (en ééntje kende nog meer voorvallen van buiten dat forum) met name met de motor. Bij de éen deed de motor het niet meer, bij een ander wilde de motor niet meer uit... en BMI bleek erg weinig toeschietelijk, beweerde dat de motoras krom was, terwijl de eigenaar stelde dat het toestel altijd keurig was geland. <
dus je zou niet de eerste zijn met een motorprobleem. (Elbatros = SmartFly)
Bart

bdoets zei:
Als je die motor niet goed krijgt zou ik niet te lang wachten met teruggaan naar de winkel.
Een weekje geleden schreef ik in een andere thread: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=58469&postdays=0&postorder=asc&&start=75

>Tegelijkertijd vond ik een draadje over de Elbatros op een Frans forum; daar waren een stuk of drie mensen die problemen met een Elbatros hadden, (en ééntje kende nog meer voorvallen van buiten dat forum) met name met de motor. Bij de éen deed de motor het niet meer, bij een ander wilde de motor niet meer uit... en BMI bleek erg weinig toeschietelijk, beweerde dat de motoras krom was, terwijl de eigenaar stelde dat het toestel altijd keurig was geland. <
dus je zou niet de eerste zijn met een motorprobleem. (Elbatros = SmartFly)
Bart

Even een vraagje wat is de beste motor voor deze rgelaar en accu?

Ik begrijp dat het een motor kan zijn die 18 ampere verbruikt of heb ik het mis

Ik heb nog een vraag:

De accu is een EMAX Rc Powerpack 1800mah 11.1 volt 10c continu 15c burst Lipo.

De regelaar is BLE-18 verder staat er niks op

welk motortje zou hier goed bij passen??

Liefst een buitenlopertje

vriedelijke groet Ilja

Qua draairichting kan het, want je kan een brushless heel makkelijk de andere kant op laten draaien (willekeurig 2 van de 3 motorkabels verwisselen).
Maar ik denk niet dat je de as kan doorschuiven zonder de komplete motor te demonteren.
Bart

bdoets zei:
Qua draairichting kan het, want je kan een brushless heel makkelijk de andere kant op laten draaien (willekeurig 2 van de 3 motorkabels verwisselen).
Maar ik denk niet dat je de as kan doorschuiven zonder de komplete motor te demonteren.
Bart

Bedankt voor je info.

Nou dan word het een verbouwing want de oude motor had de bevestiging achter en de nieuwe aan de voorkant dat word even puzzelen.

want ik ben nog niet zo thuis in de elektro wereld.

groeten ilja

Houd je de oude regelaar? Ik geloof dat dat niet zomaar kan hoor, voor brushless moet je een speciale brushless regelaar hebben...!
Bart

Oh sorry, ik vergat dat er origineel ook een brushless in zat natuurlijk...

bdoets zei:
Houd je de oude regelaar? Ik geloof dat dat niet zomaar kan hoor, voor brushless moet je een speciale brushless regelaar hebben...!
Bart

Oh sorry, ik vergat dat er origineel ook een brushless in zat natuurlijk...

Het is een brushless regelaar want er zat een brushles in maar nu heb ik een probleem de moter draait de verkeerde kant op welke twee draadjes moet ik ver wisselen het zijn een rode een gele en een zwarte?

groete Ilja

maakt niet uit, wissel twee willekeurige... altijd goed!
(ja ik geef ook maar door wat ze mij hebben verteld hoor... bij mij klopte het in elk geval...)

Bart

bdoets zei:
maakt niet uit, wissel twee willekeurige... altijd goed!
(ja ik geef ook maar door wat ze mij hebben verteld hoor... bij mij klopte het in elk geval...)

Bart

ik heb vanavond even gevlogen en hij doet het wel aardig maar ik zou hem aan niemand aanbevelen want volgens mij is de regelaar ook niet
van je welste er zit een motor rem op maar als je die inschakeld dan wil de motor niet lopen dus dan maar zonder rem.
oke dan ga je de lucht in en na 20 sec. begint de motor te sputteren en wil dan niet meer volgas lopen, hoe dit komt ben ik nog achter gekomen.
Heb al extra gaten in de romp gemaakt voor de koeling van de regelaar want die word nogal warm.

Dit is voor de regelaar in te stellen: BLE-18

1. Schakel de zender aan.
2. Gastrim in het midden en gasstick op minimumpositie plaatsen.
3. Regelaar verbinden/aanschakelen. U zal meteen een signaal horen. Dit betekent dat de initialisatie beedindigd is.
4. De regelaar is momenteel geprogrammeerd zonder remfunctie.

Programmatie van de rem

1. Zender aanzetten. Gasstick op volgas plaatsen
2. Regelaar aanschakelen; “ON”
3. 5 seconden wachten tot u 2 toontjes hoort
4. Gasstick op neutraal zetten
5. U zal twee confirmatietonen horen
6. Rem is momenteel geprogrammeerd.
Opgepast: Indien de motor in de verkeerde richting zou draaien dient u de regelaar uit te schakelen en 2 kabels te verwisselen.

Groeten Ilja

Back