Smart-UPS Accu

Hallo,

Ik heb 2 UPS'en van mijn ouweheer gekregen.
Hier zitten per stuk 2 accu's in.
Op het beschermingsplaatje van de UPS staat: 12V, 10Ah (17Ah)
Betekend dit nu dat het 2x 6V is of 2x 12V.
Onderstaand enkele foto's.
Mijn vraag is; kan ik deze accu's voor mijn schip gebruiken, aangezien ik geen chocolade van het "typeplaatje" kan maken.
Daarom heb ik hier ook nog even een foto van bijgevoegd.
Nog een vraagje; hoe valt zo'n accu op te laden.
Er zitten wel 2 (enorme) travo's ingebouwd in het systeem, maar deze zijn aangesloten op het "moederbord".

De accu:
accu-001.jpg

Typeplaatje:
accu-004.jpg

Gestripte UPS:
accu-006.jpg

Frontje:
accu-007.jpg

Lijkt op 2X6V dus 2X 3cellen in serie toaal 12V.
Meten zal dit waarschijnlijk duidelijk maken tenminste als hij in goede staat verkeerd.
Laden als lood accu dus max tot 14.2V op 0.1C.

APC is het merk, als er een modelnr op staat kan je met google vrij snel wel ergens de specs van die accu's meten en anders zet je even de voltmeter erop ;)

Yo,

Heb de voltmeter er even aangeknoopt, en deze geeft 26V aan op elke accu.
Wat houd dit in????
(begrijp geen ene h*l van dat zwakstroomgebeuren....)
Het lijkt er in iedergeval wel op dat deze accu's bruikbaar zijn voor mijn scheepje.

Greetings,
Luit

Je hebt een paar mooie foto's geplaatst maar daar kan ik niets op vinden waar je wat aan hebt. Kan je vertellen wat er op die grote witte stiker op de batterij zelf staat? Daar staat als het goed is op wat de spanning en de capaciteit van die accu's is. Misschien moet je de stickers eraf trekken om te kunnen lezen wat er op de accu's zelf staat.
Als het 12V accu's zijn en je meet nu 26V dan is er iets grondig mis met de accu's en kan je ze waarschijnlijk weggooien (bij het chemisch afval natuurlijk).
Als je meer over loodaccu's wilt weten dan moet je even HIER kijken en het artikel door lezen.

Ernst Grundmann zei:
Je hebt een paar mooie foto's geplaatst maar daar kan ik niets op vinden waar je wat aan hebt. Kan je vertellen wat er op die grote witte stiker op de batterij zelf staat? Daar staat als het goed is op wat de spanning en de capaciteit van die accu's is. Misschien moet je de stickers eraf trekken om te kunnen lezen wat er op de accu's zelf staat.
Als het 12V accu's zijn en je meet nu 26V dan is er iets grondig mis met de accu's en kan je ze waarschijnlijk weggooien (bij het chemisch afval natuurlijk).
Als je meer over loodaccu's wilt weten dan moet je even HIER kijken en het artikel door lezen.

Hoi,

Op de witte sticker staat alleen dat het een lood-accu betreft, en dat deze door proffesionele mensen vervangen moet worden (en dit in 4 talen)
Ik vraag me af hoe het kan dat allebei de accu's precies 26V aangeven, terwijl er 12V op het bescheminsplaatje staat.
Je zou toch bijna denken dat het beschermingsplaatje niet klopt ;-)
Ik heb er nog een derde accu van liggen, en deze geeft nu 10,6V aan, maar deze ligt er al een tijdje.
En komt er nog bij dat de UPS voor 2 dagen terug z'n functie nog uitvoerde (die 2 van 26V).
En hij is niet vervangen omdat er een defect was, maar door een "upgrade" van het bedrijf.

Greetings,
Luit

De accus' zijn 12 Volt (12,6 Volt eigenlijk) per stuk en zijn in de UPS in serie geschakeld. Wij vervangen wekelijks van zulke accu's bij klanten (makkelijk als je in de ICT zit). Er zijn er ook van 6 Volt. Dus per cel even meten, bij voorkeur met een belasting eraan (autolampje van 24 V voor de zekerheid), onbelast meet je niet nauwkeurig en mogelijk meer (tot 13,8 Volt = laadspanning per accu).

Voordeel van deze accu's is de enorm hoge kortsluitstroom (sommige modellen worden geclaimd als kortsluitvast, maar dat zou ik niet proberen). Je kunt ze dus vreselijk op hun donder geven zonder schade aan te richten. Wij hebben twee klanten die zelfs een extra setje nieuwe accu's hebben aangeschaft vanwege het gebruik in de modelboot.

Ik kijk net wat beter naar die eerste foto en zie daar een flinke witte steker. Heb je op die steker de 26V spanning gemeten? Als dat zo is dan is er helemaal niets aan de hand en zijn de twee accu's netjes vol (13V per stuk wat heel netjes is).
Als je de twee accu's van elkaar los maakt heb je twee mooie accu's voor je boot als ze tenminste niet te groot en/of te zwaar zijn.
Pas wel op met dit soort accu's dat je niet per ongeluk sluiting maakt. Er kan dan een enorme grote stroom gaan lopen wat heel makkelijk brandt kan veroorzaken of op z'n minst flinke schroeiplekken. Een broer van m'n zwager heeft een soortgelijke accu in zijn visboot. Door verkeerd aansluiten en niet goed opletten hoever de draden aangestript waren ontstond er sluiting. De draden werden zo heet dat er bijna een gat in de polyester romp ontstond. Het brandde net niet door omdat het water aan de buitenkant de zaak nog voldoende afkoelde. Helaas was de schade van binnen veel erger.

O, ja die andere accu die je hebt staan geeft nog maar 10,6V af. Die moet je zo snel mogelijk aan de lader hangen anders kan hij onherstelbaar beschadigd raken. Lees het artikel dat ik al eerder opgaf maar eens goed door dan weet je wat ik bedoel.

Ernst Grundmann zei:
Ik kijk net wat beter naar die eerste foto en zie daar een flinke witte steker. Heb je op die steker de 26V spanning gemeten? Als dat zo is dan is er helemaal niets aan de hand en zijn de twee accu's netjes vol (13V per stuk wat heel netjes is).
Als je de twee accu's van elkaar los maakt heb je twee mooie accu's voor je boot als ze tenminste niet te groot en/of te zwaar zijn....

Hoi Ernst,

Oef, eindelijk eens een keer goed nieuws, ik was al bang dat ik ze niet gebruiken kon.
Heb inderdaad gemeten via de stekker.
Qua gewicht is het ideaal, want ze zijn behoorlijk zwaar, en dat heb ik wel nodig voor mijn Typhoon.
Zou bij wijze van spreken wel 8 van deze accu's er in kunnen zetten ;-)
Hoe kan ik deze accu's het beste laden?
Kan dit met een "gewone" acculader?

@ Sleurhutje:
Bedankt voor de info, en ik zie dat ze inderdaad in serie geschakeld zijn.
Eigenlijk heb ik dus 4 accu's van 6V (2 x 2 in serie)
Heb je enig idee hoelang ik met 1 accu (12 / 13V) kan varen?
Wat zijn die 2 travo's in de UPS (loodzwaar...), kan ik deze ook als lader gebruiken?

Greetings,
Luit

Met een gewone lader zou ik voorzichtig zijn want die zijn bijna altijd bedoeld voor auto accu's. Het probleem met die laders is dat ze voor deze accu's een te hoge laadstroom hebben.
Lood-gell accu's, want dat zijn deze accu's, hebben als belangrijkste nadeel dat ze lang niet zo snel geladen kunnen worden als een gewone (natte) loodaccu. Meestal is de maximale laadstroom voor lood-gell accu's ongeveer 1/4 tot 1/3C. Voor deze accu zou dat 4,25A tot 5,67A betekenen. Als je het veilig wilt houden dan zou ik niet hoger gaan dan 4,25A. Het laden duurt dan wel iets langer, niet eens zo veel langer, maar de accu blijft er veel langer heel van.
Maar als je een gewone acculader hebt met een maximale laadstroom van rond de 4A dan kan je die gebruiken.

niet slopen die UPS

ik schat dat hij intact op marktplaats zoveel opbrengt dat je 3 van zulke accus vlamnieuw kan kopen van het geld dat hij opbrengt

@Ernst, in deze UPSen zitten speciale "gewone" loodaccu's en geen "gel" (setje kost verkoop ca. € 200,-- geschikt om "snel"(=gemiddeld in 3 uur onder last) te laden en "snel"(is < 10 minuten) te ontladen)

De complete APC Smart-UPS-2200VA-XL kost ca. € 1.000,-- nieuw.

@Dirk,
Ik heb zelf ook een APC UPS, niet zo'n zware als deze maar een APC Smart UPS 600. Daar zitten wel gell accu's in en volgens mij zijn dit ook wel degelijk gell accu's. Niet dat deze gell accu's met die goedkope dingen uit de modelbouwwinkel te vergelijken zijn, dat zeker niet. Dit zijn veel betere accu's die inderdaad gemaakt zijn om veel sneller te kunnen ontladen.
Toch moet het laden duidelijk langzamer gebeuren als bij een natte loodaccu. Maar als je goed gelezen zou hebben wat ik schreef komt dat zeer dicht bij wat jij schrijft. Dit soort accu's mag je laden met een maximale laadstroom van 1/4C tot 1/3C. Dat betekend dat de laadtijd theoretisch tussen de 4 en 3 uur zal liggen. In de praktijk moet je daar ongeveer een uur bij optellen.
Jij schrijft over een laadtijd van 3 uur dus dat zou betekenen dat de maximale laadstroom in dit geval iets meer is dan 1/3C maar dat maakt niet veel uit. Als je precies 1/3C zou gebruiken dan zou het volledig volladen van deze accu's misschien 4 tot maximaal 4,5 uur duren. Geen dramatisch verschil volgens mij.
Als je een natte loodaccu met de maximale laadstroom gaat laden dan kan je sommige binnen een half uur "volpompen". Dat moet je met deze accu's absoluut niet doen want dan krijgen ze echt bolle wangen en in het ergste geval springen ze ook nog eens open.
Nee ze ontploffen niet want er zitten veiligheids ventielen in. De platen zullen opzwellen en kromtrekken en zo de zijkanten uit elkaar drukken tot het plastic open scheurt.

@ Ernst,
Hoelang moet ik dan laden als ik een lader van 4A heb, of heb ik dan de mogelijkheid om tot druppelladen over te gaan....
Die "oudere" accu bijv. geeft 10,6V aan, hoelang moet deze "bijgeladen" worden?

@fbk,
Oeps.... tsja travo's heeft meer met kerels in vrouwenkleren te maken ;-)

@ Dirk,
Kan niet zo 1-2-3 ontdekken of het loodaccu's of gelaccu's zijn.
Op de sticker staat: non-spillable lead acid battery.

@ Gerard_nl,
Te laat!!!!!

Het zal iedereen wel duidelijk zijn dat zwakstroom niet mijn ding is.
Alles van 220V en erboven is geen probleem, maar zodra het eronder komt dan blokeert er iets in m'n kop.
Ik kom niet verder dan dat een stroom van de + naar de - moet lopen.
Toch zou ik graag die ene accu in iedergeval bijladen voordat'ie de geest geeft.
Maar ik wil e'm ook niet door mijn eigen toedoen om zeep helpen.

De trafo's waar ik het over had, daar wordt ik helemaal geen steek wijzer van.
- Kan ik deze bijv. zo op 220V aansluiten, en dat er 12V aan de andere kant eruit komt.
- Er gaan 2 draden in, en er komen er 4 weer uit ??????
- Deze 2 trafo's staan ook in serie geschakeld, via de ingang (plus -> min doorgelinkt naar de plus van de tweede -> min)

Greetings,
Luit (die er net achterkomt dat zijn camera de geest heeft gegeven %$*(!@)))

De Smart-ups'en van APC zijn van het 'online' type, d.w.z. de aangesloten apparatuur wordt altijd vanuit de accu's gevoed ... zolang de netspanning aanwezig is wordt de accu's ook weer onmiddellijk bijgeladen .....

Dus transformator 230V->24V -> gelijkrichter -> acculaadcircuit -> accu -> 24V sinus generator -> transformator 24V -> 230V
voordeel van deze constructie is dat bij een stroomstoring er absoluut geen onderbreking is in de stroomvoorziening, dit in tegenstelling tot 'off-line' UPS'en die de accu pas bijschakelen nadat de stroom uitgevallen is en enkele miliseconden stroomstoring doorgeven.

Volgens APC zijn alle accu's gesealde loodaccu's en geen gel accu's .......

Dus plat gezegd kan ik een stekker aan de ene kant van de trafo monteren, en dan heb ik 24V aan de "andere zijde"?

Greetings,
Luit

Ja, in principe wel .... maar wat uit de secondaire wikkelinge komt ... je zegt dat er 4 draadjes aanzitten? dus zullen er ook wel meer wikkelingen op zitten (met verschilend voltage) .... en hoe die zitten moet je weten zijn het twee gescheiden "spoelen" of is het één spoel met meerdere aftakkingen ..... bij onbekende trafo's is meten weten .....

Dirk zei:
De Smart-ups'en van APC zijn van het 'online' type, d.w.z. de aangesloten apparatuur wordt altijd vanuit de accu's gevoed ... zolang de netspanning aanwezig is wordt de accu's ook weer onmiddellijk bijgeladen .......
Klopt niet helemaal, de accu voedt de aangesloten apparatuur NIET zolang de netspanning aanwezig is. Een voeding levert de benodigde stroom om de apparatuur te voeden. Omdat die voeding parallel staat met de accu, en dus ook de lader is, zal de gebruiker er helemaal niets van merken als de netspanning weg valt. De accu neemt de stroom leverantie naadloos over van de voeding omdat die niets meer levert. Zie ook de quote hieronder.
Mooi maar wel een beetje duur systeem. Grootste nadeel: de elektronica moet constant blijven werken om een goede netspanning aan de gebruikers te leveren. Dit betekend dus ook dat er altijd extra verliezen optreden. Grootste voordeel: absoluut storingsvrije netspanning en ook bij het uitvallen van de netspanning geen enkele dip of iets dergelijks op het "gebruikersnet". Ook is een komplete scheiding van het "normale" lichtnet mogelijk.

Dirk zei:
Dus transformator 230V->24V -> gelijkrichter -> acculaadcircuit -> accu -> 24V sinus generator -> transformator 24V -> 230V
voordeel van deze constructie is dat bij een stroomstoring er absoluut geen onderbreking is in de stroomvoorziening, dit in tegenstelling tot 'off-line' UPS'en die de accu pas bijschakelen nadat de stroom uitgevallen is en enkele miliseconden stroomstoring doorgeven.
Die twee trafo's zijn met grote waarschijnlijkheid beide uitgangstrafo's. Men gebruikt hier vaker twee trafo's in serie om zo kleinere trafo's te kunnen gebruiken. Voor de ingang, de voeding, wordt zo goed als altijd een schakelende voeding gebruikt met een veel kleinere trafo. Deze kan dus echt niet gebruikt worden om rechtstreeks de 220V naar 12 of 24V om te zetten! Dat geldt dus ook voor de twee uitgangs trafo's.

Dirk zei:
Volgens APC zijn alle accu's gesealde loodaccu's en geen gel accu's .......
Gesealde loodaccu's zijn per definitie gell accu's. In plaats van het vloeibare elektroliet (accuzuur) zit er een elektroliet in gell vorm in. In deze gell zit een extra toevoeging om het gas dat tijdens het opladen ontstaat op te kunnen nemen. Tijdens het ontladen komt dat dan weer vrij om weer gebruikt te worden. Daarom hoef je bij dit soort accu's het accuzuur niet regelmatig bij te vullen, het kan niet eens. Met gewoon accuzuur kan dat niet. Als je dat in een gesealde accu zou gebruiken zou tijdens het laden de druk in de accu hoog op kunnen lopen, met alle nare gevolgen van dien.
Hoe dat precies chemisch gaat weet ik echt niet daar weet ik gewoon niet veel van af.

Emmmm, maar om nu even kort te houden (vindt die verhalen van je geweldig hoor Ernst ;-))
Kan ik die trafo's nu wel of niet gebruiken als lader, en zo ja; hoe.
Wel of geen 220V, en zo niet; hoeveel V dan wel.

Hieronder de laatste foto die ik uit mijn camera kon persen, voordat hij zei; doe het zelf maar..... :-(
trafo.jpg

Greetings,
Luit (die zich behoorlijk opgeladen voelt ;-))

Back