Smit Denemarken

Martin, ben wel benieuwd naar welke schroeven je precies hebt.. Als dat bij jou werkt, ben ik zeker van plan om het bij mij ook zo te gaan doen.

Welke motoren ben jij van plan te gaan gebruiken? Ik denk ik de Robbe 755/40 die Graupner Torque 720BB is mij toch wel een beetje duur, en de versie van Protech vind ik ook nog wel beetje prijzig.

Als het niet anders kan ga ik wel voor de 720BB maar zoals het nu lijkt is de Robbe Power 755/40 een geschikte motor.

Eerst nog bezig met een opbouw voor mijn Dolly. Ben van plan hier een soort loodsbootje van te maken, maar ik vind de opbouw ervan echt helemaal niks, die meegeleverd word door Robbe. Ga ik dus naar eigen inzicht wat van maken.

Jon,

Heb je bericht net gelezen. Ben weer terrug van vakantie.

Ik het de Robbe 755/40 motoren gekocht.
De schroeven zijn van Raboesch 3 blads rond 50 links en rechts met schroefassen van graupner 321.
Ik heb 2 regelaars genomen van robbe de rokraftt 100.
Of deze combinatie de beste is zal de praktijk uitwijzen maar lezend op het forum denk ik er niet ver naast te zitten.

Ben inmiddels bezig met de opbouw, van de week gaan de tunnels eronder.

Groeten,

Martin.

Hoi Martin,

Bedankt, over de motorkeuze denken wij in ieder geval geloof ik hetzelfde. Ik was dus eerst van plan om alleen de schroefassen te vervangen, maar nu is bij een kennis van mij het schroefblad van de originele schroef tijdens een vaart afgebroken.
Dat gezeur en gedoe wil ik kunnen verkomen, en aangezien ik het weet dat het bij die kennis gebeurt is, hoef ik die fout niet nog een keer te maken, en ga dus ook meteen voor nieuwe schroeven, en dan net als Martin hierboven, van Rabousch, 50 mm 3 blads, één linksdraaiend, één rechtsdraaiend.

Ik denk wel dat ik de tunnels eronder laat.
Helaas wel een trieste mededeling. Door de activiteiten van mijn broer (we hebben voor hem hier een fietsverhuur opgestart in Spier, en dat loopt overigens harstikke mooi) ben ik mijn werkplek wel kwijt geraakt. Zagen gaat niet meer, want pas op als de fietsen onder het stof komen te zitten!
Dus dat word buiten zagen, en op mijn eigen kamer de bende maar in elkaar lijmen.
Ik ben verder nog niet gevorderd. Dit doordat door die fietsverhuur alles ingepakt werd, en ik het eerlijk gezegt een beetje vergeten ben. Ook door veel drukte op school.
Toch begon het vorige week in de vakantie weer te kriebelen, en ga dus nu verder met de bouw.

Hopen dat ik nu een stuk verder kom. Doordat ik veel werk, heb ik nu in ieder geval geen problemen meer met mijn budget, en dat scheelt ook wel.

Hoi Martin,

Bedankt, over de motorkeuze denken wij in ieder geval geloof ik hetzelfde. Ik was dus eerst van plan om alleen de schroefassen te vervangen, maar nu is bij een kennis van mij het schroefblad van de originele schroef tijdens een vaart afgebroken.
Dat gezeur en gedoe wil ik kunnen verkomen, en aangezien ik het weet dat het bij die kennis gebeurt is, hoef ik die fout niet nog een keer te maken, en ga dus ook meteen voor nieuwe schroeven, en dan net als Martin hierboven, van Rabousch, 50 mm 3 blads, één linksdraaiend, één rechtsdraaiend.

Ik denk wel dat ik de tunnels eronder laat.
Helaas wel een trieste mededeling. Door de activiteiten van mijn broer (we hebben voor hem hier een fietsverhuur opgestart in Spier, en dat loopt overigens harstikke mooi) ben ik mijn werkplek wel kwijt geraakt. Zagen gaat niet meer, want pas op als de fietsen onder het stof komen te zitten!
Dus dat word buiten zagen, en op mijn eigen kamer de bende maar in elkaar lijmen.
Ik ben verder nog niet gevorderd. Dit doordat door die fietsverhuur alles ingepakt werd, en ik het eerlijk gezegt een beetje vergeten ben. Ook door veel drukte op school.
Toch begon het vorige week in de vakantie weer te kriebelen, en ga dus nu verder met de bouw.

Hopen dat ik nu een stuk verder kom. Doordat ik veel werk, heb ik nu in ieder geval geen problemen meer met mijn budget, en dat scheelt ook wel.

Als je ze bij www.modelbouwshopflevoland.nl besteld kan je je schroeven gelijk af laten toppen tot 50 mm.. Aangezien je schroeftunnels hebt :D

Als je ze bij www.modelbouwshopflevoland.nl besteld kan je je schroeven gelijk af laten toppen tot 50 mm.. Aangezien je schroeftunnels hebt :D

Dankje voor de tip, daar zat ik inderdaad nog lelijk mee met het aftoppen!
Moet ik dan alsnog uitgaan dat de schroef 50 mm is die ik geleverd krijg, of is die dan door het aftoppen wat verloren, en is het dan 45 mm o.i.d. geworden?

Het gaat er wel om dat ie mooi in de straalbuis past natuurlijk.
Daarom hier de afmetingen van mijn straalbuis (Gewoon meegeleverd door BillingBoats, standaard plastic versie)

kleinste diameter : 53 mm
Grootste diameter: 61 mm

Een schema van mijn straalbuis, rechts in beeld de schroefsas
tekeningstraalbuisaf5.jpg

Waar moet ik nu precies mijn schroef plaatsen in de straalbuis.. Meer bij de 61mm grote opening, of meer bij de 53 mm opening? Hoe groot kan ik dan het beste mijn schroef kiezen? 50 of 55 mm?

Laatst bewerkt:
Zo, er zijn naar een lange tijd even wat knopen doorgehakt;

- De schroeven; 50 mm van Raboesch. 4 blads en afgetopt
- De motoren ; Mega X 720BB van Protech
- De schroefas ; Graupner nr. 321 (netzo als Danny in zijn Walcheren)

Wat betreft de schroeven; ik weet het, de Smit Nederland heeft eigenlijk 3 blads, maar ik heb zelf hier de mogelijkheid niet om schroeven af te toppen, dus daarom ga ik voor 4 blads. Ik heb liever dan een mooi schip terwijl dat niet helemaal klopt met de werkelijkheid, dan dat ik een 3 blad onafgetopte schroef deronder heb hangen, want dat is ook geen werkelijkheid!

En ik had nog een vraag wat betreft de motoren; Waar kan ik deze Protech motoren kopen?

Hallo Jon,

Deze Protech motoren worden niet meer onder de naam Protech verkocht dus je kunt ze nergens meer kopen.

Ik wilde ze ook kopen, maar dat is niet gelukt.;)

Graupner heeft ze nog wel, dan heten ze "SPEED 720BB Torque". Het is alleen jammer dat ze een tientje duurder zijn.

Gr, Daan.

Dat is niet zulk mooi nieuws! Maar goed, dan houd ik het denk ik op de Robbe 755/40. Ik heb dat al eerder overwogen. De Graupner is met 45 euro mij gewoon te duur per stuk. Maximaal 25 euro per motor had ik in mijn gedachten.

Groeten Jon

Ja, ik vond het ook jammer.
Ik kwam er alleen op een vervelende manier achter. Ik had ze bestelt voor mijn Smit NL en ik kreeg uit eindelijk de robbe motoren zonder dat het gemeld was en zonder dat ik het te veel betaalde geld terug kreeg. Na wat vervelende gesprekken heb ik het te veel bedaalde bedrag gelukkig als nog terug gekregen.

Ik heb nog niet gevaren met de Robbe motoren, maar ik denk dat ze het wel goed aan kunnen. En het scheelt best veel geld voor twee van die dingen.

Gr, Daan.

Ik was zo even aan het bestellen bij Robbe (nahjah eerst nog even goedkijken dan.)
Maar welke koppeling bevelen jullie aan? Het liefst wel bij Robbe, dan kan ik de hele bestelling daar in een keer doen, en hoef ik niet nog voor 2 koppelingen naar Quartel.

Dit zijn de gegevens van mijn schroefas:
Shaft diameter: 4 mm
Stern tube diameter: 6 mm : 175
Shaft lenght: 223 mm
Thread: M 4

En de dikte van de as van de Robbe 755/40 motor weet ik niet.

Weten jullie trouwens welke prijs bij Robbe voor ons geld? De goedkopere of de hogere prijs. Als ik op dat rode 'I'tje klik, krijg ik dit te zien:
Price without VAT is valid
only for Countries out of EU!

Bedoelen ze daarmee, buiten de EU of landen uit de EU?

Weten jullie trouwens welke prijs bij Robbe voor ons geld? De goedkopere of de hogere prijs. Als ik op dat rode 'I'tje klik, krijg ik dit te zien:
Price without VAT is valid
only for Countries out of EU!

Volgens mij kun je als "particulier" helemaal niet bij Robbe bestellen.
Leveringen van Robbe gaan alleen via de vakhandel.

Volgens mij kun je als "particulier" helemaal niet bij Robbe bestellen.
Leveringen van Robbe gaan alleen via de vakhandel.

Ja nu je het zegd
Meende ook al zoiets te weten cq horen
Heb zelf altijd bij de erkende handelaren gekocht
zodoende eigenljik is mij dat nooit zo opgevallen he
Maar Adam voo 99% heb je gelijk hoor
mvg
Frederik:D

Oke, ik kan mij anders wel gewoon aanmelden/registreren voor die webshop. Maar voor de zekerheid ga ik dan toch wel naar een andere shop.

Bij Robbe kun je gewoon een account aanmaken en je spullen in de webshop bestellen. Voor mijn boten doe ik niet anders. Levering gaat vaak nog sneller dan via de reguliere handel.

Back