Smit Frankrijk hulp gevraagd

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Arjen, 8 dec 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mannetje of vrouwtje, aan een motor.
    Draairichting bepaal ik dan via de zender, of via omsolderen, omstekkeren, idd.
    De zender is reeds een computerzender. Modern ouwetje op 2.4Ghz.

    Gaat er om dat je consequent aansluit en niet per ongeluk kan kortsluiten.


    Praktijk is dat je eigelijk alleen nog maar de accu loshaalt. Uitwisselen of andermans accu lenen is bijna niet aan de orde.

    Wel geven sommige stekkers bij de soldeerpunten aan wat plus en min is.
    Dat zie je bij de gele stekkers bijvoorbeeld... ‘XT’ stekkers.
    Dat kan je dan in de hele linie consequent doortrekken.

    Bij brushless motoren heb je altijd 3x mannetje aan de motor zitten. Idd ook vanwege draairichting. Dus dat ook bij een borstelmotor door te voeren is logisch gedacht. Twee van de drie wisselen en de draairichting is de andere kant uit bij een brushless...

    Feitelijk kan je de regelaars direct aan de motoren solderen als de lengte van de kabels dat toelaten. Alle opties dienen het gemak.

    HobbyKing heeft een aardig assortiment type stekkers, geeft overzicht.

    Ook Lindinger in Oostenrijk is goed gesorteerd.

    Voor jezelf logisch en praktisch stekkeren, en wellicht zo stekkeren dat accu’s uitwisselbaar zijn voor je modellen, ook het laden met zelfde soort stekker kan.

    Die eigen constante logica helpt om je niet te vergissen. Toch?
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2019
    eoosie344 en Stoompomp vinden dit leuk.
  2. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Het is even geleden maar heb niet stil gezeten. De alles aan elkaar gekoppeld en op het droge getest ..... en warempel alles deed het zoals het moest :)

    Hierop alles in de auto geladen en naar een vijver in de buurt (zout zeewater lijkt me voorlopig geen goed idee). De boot eerst zonder accu tewater gelaten en gekeken of er ook lekkages waren. Ze bleef gelukkig helemaal droog van binnen. Dus de accu geplaatst en aan de kant de motoren laten draaien. Daarna kon ze er gelijk uit want de schroeven hadden het gras en zooi uit de vijver gevonden. Dus die kond ik eerst schoonmaken.

    Weer tewater wat ballast toegevoegd (lees 2 stenen en een stuk ketting iets anders had ik zo niet). Nu hadden de schroeven genoeg water en kon ik met haar varen.

    De proefvaart verliep goed geen gekke dingen gehad behalve dat bij volgas de sb motor harder draaide dan die van bb. Zou dit in de regelaar zitten of kan dit door de splitsing van de voeding komen ? Beide motoren/regelaars worden door de zelfde accu gevoed.

    Ook tikken de schroeven tegen de straalbuizen aan. Uit het water kan ik het niet vinden hoe dat hij aanloopt. Iemand een idee hoe dat kan ?

    Ps Let niet op zooi aan kabel. Dit moet nog netjes gemaakt worden.

    Voor nood had ik nog mijn andere boot mee genomen. Mocht de Smit Frankrijk er mee stoppen heb ik mijn Cornelia Clasina nog om haar terug te duwen naar de kant. Nadat de accu van de Smit Frankrijk leeg was heb ik de Cornelia er nog voor gelegd en moet zeggen dat me het niks tegen valt van het sleep gedrag. 20200106_155407.jpeg 20200106_153649.jpeg 20200106_153643.jpeg 20200106_152943.jpeg 20200106_153100.jpeg 20200106_153139.jpeg

    Sent from my SM-A500FU using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2020
    MicropropSport en pentip vinden dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gefeliciteerd met de proefvaart Arjen. Even over het ongelijke toerental van de motoren. Als ik het goed zie dan liggen ze zo dat de kabels aan de voorkant zitten. Draai een motor maar 180 graden, zodat de voorkant de achterkant wordt. Een gelijkstroommotor met koolborstels loopt de ene kant op harder dan de andere. Scheelt niet veel, maar toch. Dat wordt veroorzaakt door de stand van de koolborstels t.o.v. de magneten. Leg de motoren zo dat bij vooruit draaien de rode draad aan de positieve uitgang van de regelaar zit. Ook zou ik de enkele kruiskoppelingen vervangen door dubbele. Reden komt bij het volgende "probleem".
    Het aanlopen van de schroeven in de straalbuizen komt omdat de romp van deze schepen vrij week is. Bij mij doet zich hetzelfde probleem voor. Op het droge heeft de romp een andere vorm als in het water, waardoor de assen en schroeven anders in lijn komen te liggen. Je hebt dan ook de kans dat de enkele kruiskoppelingen gaan wringen, waardoor de assen een andere stand aannemen en de boel aan gaat lopen. Als de koppelingen wringen dan geeft het vermogensverlies tussen motor en schroef. Dat kan ook nog een oorzaak zijn van het ongelijke toerental. Je zou de schroeven een mm kleiner kunnen maken. Ter hoogte van de asuithouders voor de straalbuizen heb ik aan de binnenkant van de romp een paar verstevigingsplaatjes gelijmd. Hoop dat je met deze info een en ander kunt verbeteren. Zelf beleef ik altijd veel plezier aan het varen met deze boot. Bij mij past een 12V 7 Ah accu precies tussen de motoren. Een andere staat er direct dwars voor. In de scheg ligt nog een beetje loodhagel (onder de ontvanger) als ballast. Succes verder met het afwerken. Gr. Klaas.

    20180422_102756.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klaas. Hebben die Buhlers 2 uitgaande assen voor aandrijven?
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goed gezien Bas! Als je goed kijkt zie je dat de motoren ongeveer 1 mm uit de lijn (iets te ver naar buiten) staan. Dank zij de dubbele kruiskoppelingen gaat dat zonder problemen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is wel mooi dus. Lukt je niet met een Mabuchi can motor. Dat toerenverschil mix of stuur je weg...

    Hoewel een snelbootromp het liefst rechtuit gaat... en slecht maneuvreert in aanmeer handelingen.

    Achteruit helemaal een drama. Ondanks verbeterde roeren.

    Zijn er geen data sheets van met koppelkrommes?
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nooit kunnen vinden Bas. Voor zover ik begrijp komen ze uit een partij overtollige industriemotoren. Eerst verkocht Hobbieplaza ze, maar zo te zien heeft die zijn voorraad doorgeschoven naar Chris. Hieronder wat gegevens van RC-Point. Gr. Klaas.

    Bühler jongtimer kwaliteitsmotor (industriekwaliteit) te gebruiken van 6 tot 18 VDC.
    Door 2 st. 604-ZZ precisie kogellagers, geruisloos en zeer lange levensduur.
    Uitstekend geschikt als truck- scheepsmotor.
    Afmetingen ca. 40 x 77 mm.
    2 Asjes 4 x 16 mm. met platte kanten.
    Montagegaten 18mm HoH M4

    Toerentallen onbelast:
    6 volt 1480 rpm
    12 volt 3030 rpm
    18 volt 4520 rpm
    Nominale spanning 18 VDC.
    39 Watt.

    max. 6 Ncm.
    1,7 Ampére.
    Gewicht 416 gram
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dank voor die info’s Klaas :thumbsup:
     
  9. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Gister en vandaag ben ik bezig geweest met een frame om de Frankrijk in te zetten.

    Gewoon op een vlakke tafel zetten kon niet want dan stond de boot met zijn roeren en straalbuizen op de ondergrond. Dus vandaar het frame.

    Frame is van 15x15x1.5 mm koker en zelf gelast met Tig. Het was veel meten, nog eens kijken en nog eens meten maar vindt dat het mooi gelukt is.

    Het frame staat momenteel in de primer. Moet nog even zien welke kleur het gaat worden: waarschijnlijk donker zwart ;) 20200116_180957.jpeg 20200116_181026.jpeg 20200116_181035.jpeg 20200116_181056.jpeg

    Sent from my SM-A500FU using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    MicropropSport en Marc w vinden dit leuk.
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hee.... Is dat toevallig 'mijn' ouwe Cornelia Klasiena?
    Met "Waldorf and Stadler" aan boord?
    Heb je die overgenomen van Vincent uit Deventer?
    Ik had het scheepje aan hem verkocht en hij heeft 'r een tijd later weer te koop gezet, wegens gezinsuitbreiding.
    Als dat zo is: blij om haar in goeie handen te zien!
    P1360530.JPG

    P1360425.JPG

    crew2.jpg

    crew1.jpg

    Overigens: een mooi en lekker stevig frame!
    Maar wel even bekleden met zelfklevend vilt (voor onder stoelpoten) of iets dergelijks aan de binnenzijde, anders blijft er van je lak weinig over...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo Roel

    Denk inderdaad dat het de zelfde is. Ik heb hem via iemand uit harlingen overgekocht. Nog helemaal compleet inclusief bemanning.

    Over het vilt: ik heb nog een stuk rubber liggen wat ik op bepaalde plekke wou plakken.

    Sent from my SM-A500FU using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2020
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Leuk! En in handen van iemand die zo te zien bij de KNRM mooie dingen doet!
     
  13. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Jazeker Roel, het is iets wat met de paplepel ingegoten is. En het is heel mooi werk om te kunnen doen.

    De echte Cornelia Clasina heeft hier op Vlieland dienst gedaan. Mijn vader en opa hebben beide nog op deze boot gevaren als schipper voor de KNZHRM (de voorganger van de KNRM) het was dus een snelle keuze om het model te kopen.

    Als ik straks tijd heb wil ik haar graag aanpassen naar die tijd toen zij er op voeren. Open radar scanner er op, verlichting, juiste stickers op de juiste plekken, kantelzak op de opbouw en zo zijn er nog wel een paar dingen. 1579425354786.jpeg

    Sent from my SM-A500FU using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  14. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Na 5 maanden op zee gezeten te hebben gaan we binnenkort weer verder met de Smit. Ik wil graag alles wat beter organiseren binnen in het schip.

    Ook staat de het aan sluiten van de verlichting nog in de planning. Tevens wil ik de radar die er op zit vervangen of draaiend maken.
     

Deel Deze Pagina