Smit Frankrijk

Hallo Maurice,

Die overkapping is een soort van vlonder. In principe ga ik hem wel maken. Naderhand kan ik altijd nog beslissen of ik hem plaatst of niet. De ogen ervoor zitten al wel achterop het het brugdek. Op het moment ben ik bezig met de schoorstenen met daarin de rookgenerators. Ben ook van plan om die lier te gaan maken aan de binnenkant van de linkerschoorsteen. Hier kan je dan de mast laten zakken.

Groeten,
Peter

Update

Hallo allemaal,

Hierbij weer een kleine update. Ik heb inmiddels de lampen op de reling gesoldeerd die als de boot klaar is moeten gaan branden.
In de schoorstenen zitten ook de rookgenerators. Ben alleen vergeten om tussentijds een foto ervan te nemen toen het geheel nog open was. Foutje ,kan gebeuren.

Groeten,
Peter
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben het ook niet helemaal eens met je trapleuning aan bb zijde
Daar moet je nu namelijk onderdoor he als je de trap op wilt
mvg
Frederik

Hoi Allemaal,

@F.van.Gent, Peter heeft zijn huiswerk prima gedaan, bij het origineel zat het ook zo. Als je aan bakboord omhoog wilt moet je eerst gebruik maken van twee treden die aan de zijkant van de opbouw gelast zijn, daarna vervolg je je weg via het trappetje :D. Waarom?! heel simpel op dat plateau stond een kraantje.

In haar Smit tijd heeft ze met het kraantje gevaren, maar toen ze laatst bij de URS een grote beurt kreeg hebben ze het kraantje verwijderd :(.

@P'vas, toch bespeur ik een klein foutje, bij het origineel staat de sleephaak gedeeltelijk onder het plateautje geschoven. Daarom is de zijplaat welke bij jouw nu helemaal dicht is bij het origineel open.....

Verder niets dan lof hoor..... :thumbsup:

Groetjes, Danny.

Hallo luitjes,

@Frederik,
Danny heeft gelijk, ik geloof dat de Frankrijk als enige een kraan op dat plateau staan, mede daardoor moest de reling aangepast worden. Als je niet zou weten dat daar een kraan hoort is het inderdaad wel een raar gezicht. In ieder geval bedankt voor je oplettendheid.

@Danny,
Het klopt inderdaad dat van die sleephaak, ik zag toevallig een foto voorbij komen deze week met een detailfoto van de sleephaak. Gelukkig staat de opbouw nog los en kan ik dit makkelijk aanpassen. Maar eerst maak ik de schoorstenen af met de mast. Bedankt voor de tip.

Groeten,
Peter

Voor wie het wil weten, hier een foto van het achterschip met kraan.

40949bee47b7c729.jpg

Ook nog even een detail van de opgang aan BB.

40949beeb49b0906.jpg

Groetjes Hans.

Hans,

Ik heb twee vragen voor je als dat mag.

1. Heb je toevallig ook nog een fotootje van hoe het precies zit bij die sleephaak?
2. Heb jij misschien ook de maten van de kraan?

Groetjes,
Peter

Deze van de sleephaak op de Denemarken is te vinden op tugspotters onder Smit Denemarken / rondleiding aan boord
smit.denemarken%20(61).JPG

groeten, brandaris

Hallo Brandaris,

Ik neem aan dat de sleephaak op de Frankrijk op dezelfde plek is geplaatst ondanks de aanwezigheid van de kraan.
Bedankt voor de foto.

Groetjes,
Peter

Helaas heb ik geen maten van het kraantje, ik heb daar een ruwe schets van gemaakt toen ik aan boord was. De maten en verhoudingen heb ik thuis later aan de hand van de foto's bepaald.
De sleephaak zit wel op dezelfde plaats als op de foto, helaas heb ik er geen foto van kunnen maken, aangezien dit vrijwel onmogelijk was door de aanwezigheid van touwen, dozen en kisten. Men was bezig het schip te schilderen en het was grotendeels aan het zicht onttrokken.
Toch zit het wel op dezelfde plaats als op de foto van Tugspotters, maar de constructie was wel anders.
Omdat het loopvlak van de trap was verwijderd en de voetplaat van de kraan daardoor lager was geworden, heeft men een zware U balk met een stuk haaks daaraan tegen de "bak" waar de kraan op staat gelast en ook op het dek. Dit was dus geen vlakke plaat meer. Daaraan zat de trekhaak en als je van deze plaats langs de lier gaat, dan kom je precies in het midden van dat ovale gat uit in die grote bolder. Op mijn model heb ik het dus ook zo uitgevoerd, maar helaas heb ik nog steeds geen digitale camera om daar even een foto van te maken. Ik spit nog even verder, misschien heb ik ergens nog een foto waar het op is te zien.

Groetjes Hans.

Hans,

Bedankt voor de uitleg en doe maar rustig aan met het spitten omdat ik er toch nog niet aan toe ben. Ik kan voorlopig nog voorruit met de andere dingen. Het kraantje ga ik ook als laatste maken en ik denk dat het goed te doen is aan de hand van het fotomateriaal qua verhoudigen.

Groeten,
Peter

kleine update

Hallo modelbouwers,

Ben bezig met de lier tussen de schoorstenen om de mast te laten zakken. Ik probeer het wel werkend (zoals in het echt) te maken dmv een aantal poelies die ik heb bevestigd op en tussen de schoorstenen. Is wel een priegelwerk. Deze week hoop ik de lier af te hebben.

Groeten,
Peter
full

Ik hoop voor jou dat hij soepeler draait als op de 1:1 boten, want het zijn K*T liertjes in het echt.
En je heb denk ik een pincet nodig om hem op schaal te bedienen.
Maar ik bewonder je moed om hieraan te beginnen !

Brandaris

Hallo Brandaris,

Hadden ze vroeger dan geen WD40?
Het zal zeker wel priegelen en vloeken worden denk ik maar ik heb een keer een dragline schaal 1:50 gemaakt en daar kon ik dan met een schroeverdraaier de kabeltrommel bedienen en het viel ook niet op.
Als het niet lukt kan ik het nog altijd eraf halen. Als je niets probeert dan ...........!

Groeten,
Peter

Hoi Peter, WD40 genoeg maar dat soort liertjes heb ik nooit fijn gevonden, vroeger op de Rijntankvaart zaten dezelfde soort liertjes op de davits om de roeiboot uit te zetten en binnen te draaien, het buitenboord zetten dat ging dan nog wel met het vrijeval palletje maar met een leeg schip en dan opdraaien van de roeiboot viel niet mee en zeker na een avondje stappen :proost: kan ik zeggen dat deze klus zwaar tegen viel.

Maar wat je zeg , als je niets probeer dan weet je niks.

ik ben benieuwd,succes:thumbsup:, Brandaris

Hallo Peter,

Je bootje ziet er echt super netjes uit!!
Binnenkort maar een keer in het echt bekijken ;)

Groeten,

Danny (de buurman) :)

Hé Danny,

Je komt maar een keer langs hoor. Ik heb de zender nu te koop aangeboden op het forum.

Groetjes,
Peter

Back