Smit Nederland 1:33

  • Topicstarter Topicstarter mennojan
  • Startdatum Startdatum
M

mennojan

Guest
Sinds vanmiddag de trotse eigenaar van een Smit Nederland van Billing Boats in de schaal 1:33 (wéér een Smit Nederland erbij op dit forum :wink:)

Ik weet van mezelf dat ik niet zo'n ster ben in het bijhouden van verslagen e.d maar ik zal toch een poging wagen. :oops:

Mijn eerste vraag gaat meteen over de aandrijving van deze dame. Ik hoorde al iets dat de bijgeleverde schroefassen af te raden zijn, maar waarom? Ik vind de straalbuizen die erbij zitten niet echt stevig, dus ik denk dat ik die maar meteen vervang. Verder vind ik de schroeven wat aan de kleine kant voor deze straalbuizen, er zit ongeveer 1 cm ruimte tussen het blad en de buis.Ik denk dat daarvoor heel veel kracht verloren gaat. Als ik naar de schroef (5 blads, doorsnee 1.80 m) en straalbuis van ons eigen echte schip bekijk, krijg je amper een vinger topje ertussen.
 
@mennojan
Je kan eerst eens kijken naar Frederik
Restauratie Smit Nedeland ook hier op het forum
mvg
Frederik :banana:
 
Deel van het stuurhuis en de roef;
mj0046vo2.jpg


mj0047um5.jpg
 
Alweer een stukje verder;

smitnederlandqa6.jpg


Roef had ik 2x in de grondverf gezet en toen geschuurt, die is nu al aardig glad. Alleen de kiertjes hier en daar moeten nog even weg gewerkt worden.

Bij het los halen van de ramen zijn helaas hier en daar de kozijnen beschadigt. Even kijken hoe ik dat netjes kan repareren.
 
Hoi Allemaal,

F.van.Gent zei:
Nieuwe straalbuizen voor de smit nederland
Hallo Danny 15 euro.s hoor :D

Ben ik net een beetje over mijn trauma heen, beginnen ze er weer over ;).

Maar nu even zonder gekheid, wat voor materiaal is dat eigenlijk?

Waarom eigenlijk 5-blad schroeven? het origineel heeft 3-blad VPP schroeven :?.

Groetjes, Danny.
 
Voorlopig komen de orginele messing 3 blads schroeven van Billing Boats er nog onder Danny. De 5 blads schroeven zijn van F.van.Gent en puur voor de foto :wink:
 
@Danny Bimmel
Sorry Danny ik zal het nooit weer doen hoor.
Die 5 blads schroeven horen er niet bij Danny die zijn van mij zelf.
Zitten er op voor de maat schroefdraad.
En voor de foto voor het gezicht he.
En die straalbuizen dat is een harde kunststof waar ik de naam niet van weet.
Maar dat is zeer hard je kan er zelfs draad in tappen.
En het word gebruikt voor de rollen: van zo.n transsportband op het vliegveld die worden hier namelik gebouwd
Het buigd niet en als je er met een hamer op slaat goed hard ,dan breek het net als een ruit,
Prima spul er voor.
mvg
Frederik :D :D
 
Waarom zijn ze alleen niet volgens een orgineel tunnel profiel gedraaid?
Een tunnel is in het orgingeel wel iets meer dan een taps toelopende buis.......
 
Waarom zijn door BB bij de Smit Nederland en Smit Rotterdam dezelfde straalbuizen geleverd.

De bij de Smit Nederland zijn niet eens op schaal van de 1 : 1 Smit Nederland.
Dit had ik al gezien toen ik eens een foto kreeg te zien van het orginele achterschip waar de straalbuizen gemonterrd werden.
Hier kon je duidelijk zien dat de straalbuizen gelijk liepen met de onderzijde van de hak van de sleepboot.

Maar straalbuizen zijn er in alle soorten, er is geen vaste form voor dit heb ik van een scheepstekenaar waar we er eens een discusie over hadden.
En als je ook bij 1 : 1 schepen kijkt dan zie je allelei formen.
 
Ik denk dat het gemakzucht is van Billing Boats om maar 1 soort straalbuis te fabriceren voor al hun schepen :?
 
Hallo
hpim1096op8.jpg

Deze zullen een stuk duurder zijn als ik ze moet maken maar ze zullen wel exact zijn deze zijn trouwens van de Smit lloyd 41
 
Back
Top