smit nederland

hey

ik ben een beginnende modelbouwer en heb vandaag mijn eerste boot gekocht een "Smit Nederland" deze sprak me wel aan .

ik ga proberen regelmatig bouwverslagen op het forum te zetten
zodat jullie het wat kunnen volgen en eventueel bijsturen waar nodig
alle tips en trick's zijn altijd welkom

groetjes bart :cool:

hoi bart

welkom op het forum
hebt een goede keuze gemaakt waar je heel veel plezier aan gaat beleven
succes zou ik zeggen

mvg rudieke

Hallo,

Welkom op dit prachtige forum...
De Smit Nederland is een zeer goeie keuze geweest

hier bij wat foto's van mijn Smit Nederland:
dit is wel wat te hard maar ff voor de show af en toe.
en ik lag voor nog te hoog

dit is van mijn lier
deze wordt nog werkend gemaakt

achterdek:

nog 1 en dat is van in de stuurhut:

ik hou het bij deze foto's misschien als je nog vragen heb
stuur maar een PB'tje

Ik blijf je volgens en blijf tips geven!

Mvg,
Karsten

heb eens een vraagje hoe plaats ik een foto bij in een bericht

@ karsten bedankt voor je foto's

groetjes bart

Hoi bart,

Wat de andere ook al zeiden dat het een zeer goede keus is geweest. Maar ik raad het je sterk af om alles van hout te maken. Want dat geeft hele grote nerven als het hout er wat langer op zit. Ik ben nu zelf met een smit denemarken 1:50 bezig en maak veel van printplaat en kunststof.

tim

Hoi bart,

Wat de andere ook al zeiden dat het een zeer goede keus is geweest. Maar ik raad het je sterk af om alles van hout te maken. Want dat geeft hele grote nerven als het hout er wat langer op zit. Ik ben nu zelf met een smit denemarken 1:50 bezig en maak veel van printplaat en kunststof.

tim

rudi vertelde me als je het hout een plamuur laag geeft je de nerven niet meer ziet

groetjes bart

tim

bart heeft een bouwdoos gekocht van billingboats en is zijn eerste boot die hij bouwt dan is het zeker niet de bedoeling al het hout dat gemaakt is voor de bovenbouw te gaan veranderen dat zou weg gegooid geld zijn
en hij zal het al moeilijk genoeg hebben met deze in elkaar te steken

mvg rudieke

Vergeet niet de bovenste rand van de romp af te snijden. Anders wordt de romp veel te hoog. Ik denk dat de stabiliteit ook afneemt als je deze rand er wel op laat zitten.

Greetz,
Bart

Vergeet niet de bovenste rand van de romp af te snijden. Anders wordt de romp veel te hoog. Ik denk dat de stabiliteit ook afneemt als je deze rand er wel op laat zitten.

Greetz,
Bart

heb ik van rudi al vernomen de rand van zijn halfgebouwde smit was veel te hoog
dus zeker een stuk af doen
maar bedankt voor de tip

Hoi bart,

Een plaat kunststof kost ongeveer 3 euro. Als je daar je opbouw van maakt en je dek met verschansing zal het niet meer dan 10 euro zijn. Anders moet je plamuur kopen van 12 euro. Dat kost egt heel veel tijd om dat netjes te schuren.

tim

Een mooi model:)
Succes er mee heb er al vele draadjes over gelezen.
Zelf ben nu bezig met ene boeier van billing boats:p

Nog maaals succes!

Bouw Smit Nederland

Hallo Bart,
Welkom als scheepsmodel bouwer. Je hebt een leuke sleper gekocht, waar je perfect mee kunt varen. Heb je al een naam bedacht van één van de 9 zusterschepen?. Ik zou alleen je dekluik verkleinen, door dit net na de beting af te zagen en alleen het achter deel uitneembaar te maken.
En het stuurhuis over een opstaande rand van 2cm afneembaar te maken.

Voor wat praktische tips hierbij een link naar een collega bouwer Daan
bouwverslag-smit-nederland

Veel bouwplezier.

mvg Paul

Bijgaande een link naar mijn Smit Duitsland van Billing boats
Zoals je kunt zien kan ze wel wat hebben.(en mijn Rode Zee)
Demo's 2007/Varen Hollands diep 15-07-2007/DSC_1723

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bart,
Welkom als scheepsmodel bouwer. Je hebt een leuke sleper gekocht, waar je perfect mee kunt varen. Heb je al een naam bedacht van één van de 9 zusterschepen?. Ik zou alleen je dekluik verkleinen, door dit net na de beting af te zagen en alleen het achter deel uitneembaar te maken.
En het stuurhuis over een opstaande rand van 2cm afneembaar te maken.

Voor wat praktische tips hierbij een link naar een collega bouwer Daan
bouwverslag-smit-nederland

Veel bouwplezier.

mvg Paul

Bijgaande een link naar mijn Smit Duitsland van Billing boats
Zoals je kunt zien kan ze wel wat hebben.(en mijn Rode Zee)
Demo's 2007/Varen Hollands diep 15-07-2007/DSC_1723

hey paul bedankt voor je reactie

nee hbe nog geen naam bedacht maar tegen dat hij klaar is zal ik er wel uit zijn
heb wel totaal geen idee wat je bedoelt met beting misschien een klein woordje uitleg ?? :oops:

alvast bedankt
groetjes bart

Laatst bewerkt door een moderator:
hey

bij deze een eerste foto van mijn smit nederland

IMG_0840.JPG

groetjes bart

Beting

Hallo Bart,

Je ziet er zijn voldoende bezoekers die met je mee lezen.
Zo ook Tim, die een mooie foto heeft geplaatst van dat zwarte ding "Beting" op het achterdek van een zusterschip .

Ongeveer 2cm vanaf de beting moet je het voorgesneden dek van het pakket voorzichtig haaks door zagen. Het voorste deel moet je weer netjes in het dek lijmen en voorzien van een nieuw kleiner gat waar omheen je een opstaande rand lijmd. Om deze rand laat je het stuurhuis heen passen. Ongeveer 5mm van de onderzijde van je stuurhuis, aan de binnen zijde, lijm je eerst nog een randje van ca. 1cm. Binnen deze rand maak je de opstaande rand voor het dek pas. Waarna je deze rand op het dek lijmt. Pas dan kun je de afmeting van het nieuwe gat in het dek bepalen.

Kortom je moet dus niet je dekhuis op dat uitneembare dek lijmen zoals BB. dat aangeeft.

Succes. :wink:

mvg Paul

als je vragen hebt kun je me ook je mail adres geven in een privé berichtje.

Laatst bewerkt:
Hallo Bart,

Welkom op het bouwforum.
Hebben elkaar al even gesproken via mail en wat je keuze betreft een goede.
De houten bovenbouw zou ik wel in de grondverf zetten en daarna licht plamuren.
Geeft desnoods de binnekant ook een laagje grondverf of lak zodat het vocht er niet kan intrekken.
Zolang je er geen speedboot van maakt hoef je niet bang te zijn dat het vocht in het hout komt.
Heb zelf een smit Frankrijk en een Amsterdam deze hebben beide een houten bovenbouw en er is nog geen plankje gaan werken van het vocht.
En daar is de binnenkant nog geen eens van behadeld.
Zal je bouw verslag blijven volgen.
Succes met je Smit Nederland.

De Smit Nederland is een mooi bouw paket. Hij is niet al te groot en goed te besturen met twee motoren en de beckerroeren. Ik blijf dit zeker volgen.

Greetz,
Bart

al vast bedankt voor de veele reacties en hulp van

jullie
heb nog niet zo veel extra meer gedaan sinds het vorige berichtje maar wou toch nog even een update plaatsen voor men examens
ben nu begonnen aan het interieur van men stuurhut

IMG_0856.JPG

Mvg bart

Back