Smit Rotterdam/London (billing boats)

Hallo allemaal.

http://www.netshop.nl/shop/krikkem/contents/media/smrott.jpg

Ik heb sinds kort het bouwpakket van de Smit R'dam gekregen. Er is al aan gebouwd maar diegene wou er geen RC-schip van maken dus heeft het dek er al opgelijmd. Ik kan nog bij alles want de spanten zijn nog niet met latjes bekleed. Ik wil er graag een boegschroef in maken en twee motoren. Mijn vraag is welke motoren kan ik het beste gebruiken? Bij de boegschroef dacht ik aan deze:

http://www.netshop.nl/shop/krikkem/contents/media/graupner1785.jpg

Deze boegschroef wou ik dan inkorten zodat hij er in past ik heb een ruimte van 13 cm dat is tog wel genoeg???

Groetjes Justin[/url]

Justin,

Dat kan je toch nameten als je in de winkel bent bij die boegschroef.
Het lijkt voor geen meter als de schroef buiten de romp uitkomt.
Je moet dus de maat weten van het werkende gedeelte van de boegschroef die pvc pijp zaag je na het plaatsen in de romp toch af.

Hoi Justin,

Het "middenstuk" van die boegschroef is ongeveer 45mm, het kan iets meer of minder zijn :? . Ik heb namelijk dezelfde boegschroef in mijn Amsterdam zitten en omdat de boel al in de romp gelijmd zit is het lastig meten.

Groetjes Danny.

Kan je er geen stangetje doorheen steken of de achterkant van een schuifmaat.
Als je de lengste van Bakboord naar Stuurboord hebt kan je ook van beide kanten de diepte meten en dit van de totale maat van Bakboord naar Stuurboord aftrekken.
Of zie ik dat verkeerd.

Hoi allemaal

@Danny Ik ben uitgegaan van 6cm en dan lukt het nog en waarschijnlijk zet ik hem een beetje naar achter dan komt het helemaal goed uit en Danny hoeveel cm zit de boegschroef van de Amsterdam van de punt af?

Ik dacht er 2 mabuchi 900 BB torque in te zetten wat is jullie mening daarover?

Groetjes Justin

Justin, die boegschroef (is niet de juiste benaming, het is een soort peddeltje wat ronddraait in het buisje) van Graupner maakt ERG veel lawaai. In heb 'm in de Norderney zitten, maar overweeg om 'm eruit te slopen en er een echte boegschroef voor in de plaats te zetten...

Hoi Justin,

Hoe bedoel je van de punt af? Bedoel je de neus? Hier in ieder geval een foto waarop je de positie van de boegschroef ziet zitten;

Amsterdam_620.jpg

Wat die herrie betreft heeft Roel helemaal gelijk, ze maken behoorlijk wat herrie :( . Ook schijnt dat lepeltje niet reuze effectief te zijn, maar daar kan ik (nog) niet over meepraten want ik ben alleen die boegschroef gewend. Ik denk dat je helaas niet anders kunt, alle boegschroeven die ik ken met een echte schroef in plaats van zo'n lepeltje zijn een slag groter.

Groetjes Danny.

De boegschroef met een peddeltje is toch van Robbe?
Volgens mij hoort deze bij de Berlin.
Ik heb hem zelf ook in de Waterschout zitten, maar ik vind dat de herrie best mee valt. Heb je wel een een boegschroef gehoord met tandwielen onderin? :mad:
Daar wordt je ook niet vrolijk van.
Ik heb echter wel er een 12V motor op zitten die op 6V draait.
De stuwkracht is daar door wel iets minder, maar het lawaai ook.
Maar ik denk dat als het op een Tito Neri kan werken, moet dat op een Rotterdam ook gaan. Rotterdam is misschien de helft van het gewicht van een vaarklare Tito.

Daarnaast denk ik dat de BB 900's een beetje "overdone" zijn voor een Smit Rotterdam.
Een maatje kleiner is ook geen probleem.

Hoi

@Danny Ik bedoelde van het hart van het openingsgat van de boegschroef aan de buitenkant, daar een rechte lijn naar voren trekken(denkbeeldig) en hoeveel dat ongeveer is.

Het worden 2 Mabuchi 700BB torque 6-12v Volgende week bestellen want ik ga een weekje weg.

Groeten Justin

Hoi Justin,

Van hart boegschroef tot de fender op de neus is ongeveer 15cm. Maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de romp. Hoe verder de boegschroef naar voren zit des te beter de boegschroef werkt. Je kunt het een beetje vergelijken met een deur :D . Als je die net naast het schanierpunt open wilt doen moet je veel kracht zetten, halverwege de deur gaat het al een stuk makkelijker en bij de klink gaat het zonder moeite :D .

Bij de Smit Rotterdam zou ik de boegschroef net na de bulb zetten en zo laag mogelijk in de romp.

Groetjes Danny.

Doe je zelf een plezier en gebruik tijdens de bouw van het model foto's. Het pakket van Billing klopt voor geen meter getuige de werf tekeningen. Al dat werk is zonde voor een model wat niet strookt met de werkelijkheid.

Hey

@Danny

Danny weet je nog waar jij de boegschroef van je Smitwijs Singapore heb gekocht?? Die is namelijk niet zo breed....

Groet Justin

Justin zei:
Danny weet je nog waar jij de boegschroef van je Smitwijs Singapore heb gekocht?? Die is namelijk niet zo breed....

Euh, volgens mij gaat de boegschroef uit een SWS in 1:50 niet echt passen in een Billing Boats Smit Rotterdam. :?

Hoi Justin,

Adam heeft inderdaad gelijk, mijn Smitwijs Singapore is schaal 1:50. De boegschroef die daar nu inzit is de 7020/94 van Aero-Naut, met een doorsnede van 4cm. Dat is bijna net zo groot als de twee schroeven die onder jouw Smit Rotterdam hangen :wink: . Aero-Naut levert ook kleinere boegschroeven, maar die zijn voor jouw Smit Rotterdam nog te groot denk ik. Daar komt nog bij dat ze behoorlijk prijzig zijn :( .

Ik zou gewoon voor die 1785 van Graupner gaan, leuke boegschroef voor niet al te veel geld :D . Mijn Amsterdam kan ik daarmee goed onder controle houden en die is toch een slag groter en zwaarder dan je Smit Rotterdam.

Groetjes Danny.

Hoi

Mijn neef heeft ook de amsterdam gebouwd, maar die heeft een printje gemaakt zodat als de a'dam op een lage snelheid vaart de boegschroef mee stuurd zouden ze deze printjes ook verkopen??

Greets Justin

Hoi Justin,

Ik heb er nog nooit één gezien, maar dat betekend natuurlijk niet dat ze niet te krijgen zijn :lol: . Zo'n schakeling zou eventueel ook wel te maken zijn met micro-schakelaars (Normally Closed) en een (extra) servo.

Ik weet niet hoeveel kanalen je op je zender hebt, maar ik heb op mijn F-14 via de linkerstick het gas en boegschroef staan en op de rechter het gewone roer. Het is even oefenen maar als je het eenmaal gewend bent gaat het prima :D .

Groetjes Danny.

Hoi

Zo mijn eerste echte update. Ik ben bezig geweest met het beplakken van de spanten. Op deze foto kun je zien dat ik eerst een helft heb gedaan. De andere helft is nu ongeveer op een kwart. Ik ben nu volop bezig met schuren en de romp begint al aardig glad te worden. Als ik strax klaar ben met de romp moet ik deze met epoxy gaan behandelen wie kan hier nog een paar tips over geven want die word namelijk de eerste keer dat ik dit gaan doen. Bijv hoe deze aan te brengen en welk merk te gebruiken....

normal_Foto%3DZODU843L.jpg

Groeten Justin

Bij houtbouw moet je de romp "om-en-om" bekleden om scheef trekken van de romp te voorkomen. Wat is dat witte goedje wat je er op gesmeerd hebt? Plamuur? Haal dat er maar af. Beter eerst de romp bekleden, in vorm schuren, dan met epoxy hars/glasmat behandelen en dan fijn afwerken. Persoonlijk vind ik R&G epoxy mooi spul om mee te werken. Kun je bij oa 2brothers bestellen. Bij epoxy verwerking moet je absoluut de voorschriften (temperatuur/verhoudingen/etc) aanhouden. Als je er nog niet mee gewerkt hebt, dan eerst wat proefstukjes lamineren.
Succes
Marc

Hoi Justin,

Het ziet er netjes uit, maar je had beter de romp gelijkmatig kunnen beplanken. Nu loop je namelijk het risico dat de romp kromtrekt, dat kun je voorkomen door om en om te beplanken.

Groetjes, Danny.

Back