Smit Rotterdam / Smit London

Ben in het bezit gekomen van een Smit Rotterdam alias Smit Londen fabrikaat Billing Boats. Aangezien aan 'nieuw en ongebouwd' een prijskaartje hangt en ik ook niet zocht naar een volmaakt afgebouwd model op zoek gegaan naar iets ertussenin: een goede basis voor een redelijke prijs. Het is dit exemplaar geworden (zie foto's). In de machinekamer twee mooie karren aan gedateerde koppelingen. Maar om maar met de deur in huis te vallen: de schroefassen zijn een drama, hangen schuin naar beneden. Dat werd dus de eerste klus van dit weekend, schroefassen verwijderen, huidopeningen verplaatsen, doorgang door het spant verplaatsen en opnieuw uitlijnen ten opzichte van de elektromotoren opdat de schroefassen meer evenwijdig komen met de waterlijn. foto's spreken voor zich ....

full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie geen boegschroef. Maar verder ziet het er wel strak uit. Ik heb zelf ook graag de Smit Rotterdam willen bouwen maar vanwege het buget vanaf gezien.

Ik ga dit volgen!

Marco

Als je dan toch bezig bent.
Vervang die schroefaskoppelingen.
Heb er hier ook één liggen uit 1978, dat plastic krimpt en op een bepaald moment scheurt de messing "klem" gewoon uit het kunststof.

Boegschroef

Ik zie geen boegschroef. Maar verder ziet het er wel strak uit. Ik heb zelf ook graag de Smit Rotterdam willen bouwen maar vanwege het buget vanaf gezien.Ik ga dit volgen! Marco

Goed gezien Marco, een boegschroef is niet ingebouwd. Leuk dat je gaat volgen!

full

Als je dan toch bezig bent.Vervang die schroefaskoppelingen. Heb er hier ook één liggen uit 1978, dat plastic krimpt en op een bepaald moment scheurt de messing "klem" gewoon uit het kunststof

Zal er op termijn wel van komen, Heb inderdaad al een van de koppelingen hersteld met materiaal uit mijn vooraad onderdelen vanwege het genoemde euvel. Verbaas mij trouwens toch dat deze koppelingen de overbrenging van het motorvermogen aan kunnen!

Smit Internationale kleuren

mooi schip, ben zelf de london aan het bouwen al ligt het ff stil, maar binnenkort weer eens een update daarover. Ga je hem in de originele kleuren laten of in een later kleurschema?

Het plan is deze Smit Rotterdam in de Smit Internationale kleuren te schilderen: maar eerst maar construeren, genoeg details en losse elementen die nog ontbreken, zoals betings en bolders en dekranden.

full

full

Relingwerk hoofdmast, refit sloependek, beting sleepdek

full
full
full

Mooie vooruitgang geboekt: de hoofdmast voorzien van relingwerk en steunen onder de plateaus, begonnen met de refit van het sloependek en de beting op het sleepdek in de grondverf. Zie ook de knieën die de beting sterkte geven. Niet origineel maar het staat beter (vind ik).

Zag ik het goed dat je maar 6v vaart?

Waarom niet over gaan op 12v of 24v ?

omdat de motoren er misschien al instonden??? :rolleyes:

Klopt, het zijn twee 6 volt Decaperm elektromotoren die 7 Ampère aankunnen. De eenvoudige reden is inderdaad: ze staan erin en zijn degelijk ingebouwd, dus 6 volt wordt het uitgangspunt.

De motoren gaan met een mechanische vaarregelaar werken om twee redenen: alhoewel ik weet dat elektronische vaarregelaars perfect werken wil ik ervaring opdoen met oude systemen met zichtbare werking (vind ik leuk), en omdat ik een dergelijke vaarregelaar heb liggen (low budget werken).

Het geheel heeft al proefgedraaid, waarop het besluit viel: motoren laten staan!

full
full

full

Sleepbeugels en bolders

full

Ben het met mijzelf eens geworden: de sleepbeugels gaan worden verbeterd. Ze staan niet op de goede plaats, waardoor de steunen eronder niet kunnen worden geplaatst, ze zijn te hoog en te fors; wat echt geen gezicht is, de voorste sleepbeugel over de trossenbergplaats ontbreekt, en het model en de aansluitingen op het potdeksel kloppen niet. Inmiddels ook een serie bolders gemaakt voor op de bak en het op sleepdek: de tot op heden geplaatste bolders uit de beslagset ogen gewoonweg te klein. Wordt vervolgd ...

Accu, vaarregelaar en servo

Accu, vaarregelaar en servo's samengebouwd om als een geheel in te bouwen. De stuurservo tracht ik ook midscheeps te plaatsen: ik wil de 'machinekamer' leeg houden en zo min mogelijk bedrading door de romp laten lopen

full

full
full
full

Hallo Johan, Hoewel deze regelaar "cool:D" en tevens "oldskool:D" is toch ter overweging: veel vermogen wordt weggegooid door warmte i.p.v. vaartduur/voortstuwing. Veel succes!

Leuke woordspeling: 'cool' en 'oldschool' ... En het is allemaal waar, energie die omgezet wordt in warmte en niet in voortstuwend vermogen anex vaartijd. Maar de doos met van alles en nog wat wordt leger en het levert bouwplezier op, en dat is ook weer winst. Wellicht dat ik later overga op elektronisch, kan de mechanische vaarregelaar naar de boegschroef of sleeplier.

Rookgenerator ....

Ben benieuwd of deze regelaar 2x 6V Decaperm kan bijhouden. Vermoed dat je hiermee eerder een rookgenerator in gebouwd heb.....

De praktijk zal het leren, maar 'k zal het in de gaten houden! Ik neem je aanwijzing zeker serieus, maar ga er van uit dat de meeste warmte wordt gegenereeerd bij langzaam varen. Bij vollast (lees 14 ampere) is de spoel buiten werking, zo beredeneer ik vooralsnog.

Alleen heb je wel dat er een ampere of 13 door de laatste wikkeling van die weerstand gaat.
En of die dan niet oranje wordt zou ik toch zeker maar even met een open boot gaan bekijken.

Alleen heb je wel dat er een ampere of 13 door de laatste wikkeling van die weerstand gaat. En of die dan niet oranje wordt zou ik toch zeker maar even met een open boot gaan bekijken.

Nu is het zo dat de opgewekte weerstand in een spoel en daarmee de warmteontwikkeling beïnvloed wordt door het aantal windingen dus de warmteontwikkeling zal bij de laatste windingen minder moeten worden.

Daarbij wil ik de regelaar/servocombinatie zo afstellen dat bij 'vollast' de regelspoel in het geheel niet ingeschakeld zal zijn, de sleper komt dan terecht bij een breed contact.

7 Ampère is de stroomsterkte die de Decaperm elektromotoren aan kunnen, de opgenomen stroom kan ook nog getemperd worden door de schroeven niet te zwaar te kiezen aangezien de stroomsterkte toeneemt bij toenemende belasting.

De motoren gaan gezekerd worden en wil ook met een AVO- meter de stroomsterkten gaan meten, al met al veel uitdaging met de nodige voldoening. Volgens ingewonnen informatie op internet zijn Decaperms bestemd voor schroeven van 40 a 50 mm, een goede richtlijn om in acht te nemen.

bij 'vollast' de regelspoel in het geheel niet ingeschakeld zal zijn, de sleper komt dan terecht bij een breed contact.
Net voordat de motor volgas draait zit de regelaar nog niet op dat brede contact.
Dus op een wikkeling.
Als die de (bijna) maximaal stroom kan hebben kan het.
Anders niet.

Proefopstelling met vaarregelaar, servo's en ontvanger

Net voordat de motor volgas draait zit de regelaar nog niet op dat brede contact. Dus op een wikkeling. Als die de (bijna) maximaal stroom kan hebben kan het. Anders niet.

Dat is zo, daarbij hoop ik de stroomafname zo laag mogelijk te maken door weloverwogen schroefkeuze om zodoende de vaartijd te verlengen.

full
full

Handreling en yackstay, bolders en beting

full

Handreling en yackstay aan de voorzijde van de brug, waar zeker nog werk aan de winkel om het lakwerk strak te krijgen, zo laat deze uitvergrootte foto zien ... de camera liegt niet.
full

Groter bolders ter vervanging van de exemplaren uit het beslagpakket. Deze laatsten zijn eigenlijk net een maat te klein, de grotere staan een stuk beter in mijn optiek.
full

Tussentijds aanzicht van het sleepdek. Alle bolders staan nog los, helemaal achterop waar nu ook een bolder staat komen uiteraard de sleeptrosgeleiders

Back