smoke system voor 2 dempers. met da 100.

Beste model collega's.

Enkele jaren geleden ben ik me gaan verdiepen in het maken van model heteluchtballonnen. Ik ben toendertijd begonnen aan de bouw van een modelballon. Dit is echter een prachtig resultaat geworden wat radiografisch bestuur baar is. Van dit mooie project heb ik zeer veel geleerd. Onder andere ook veel van klein leiding werk met speciale koppelingen.

Binnenkort komt er een extra binnen van Extreme flight van 3.12 meter. Deze extra gaat gevlogen worden met een Da 150. Hier wil ik de perfecte smoker voor bouwen. Met 2 pompen zodat ik met verschillende kleuren kan gaan werken. Elke demper krijgt zijn eigen pomp.

Om alvast ideeen op te doen voor het project ga ik beginnen met een smoke system voor mijn Da 100 die op de extreme flight yak 110" komt. hiervoor ga ik 1 pomp gebruiken van Powerbox-systems omdat deze perfect werkt naar mijn zin. Als dit gaat werken ga ik het project aanpassen naar een dubbelpomps installatie.

Snel zal er meer informatie en foto's te vinden zijn via deze link.

Gr john van gastel

verschillende kleuren???

ik denk niet dat dat gaat lukken. Er is al een hoop over geschreven op de verschillende fora.
Temperatuur is te laag voor gekleurde rook, gaat schijnbaar alleen lukken bij jets.

ik gebruik de terugloop dempers van bmb. daar zit een buis in die naar achteren loopt. vrij snel na de cilinder komt al die buis. ik spuit daarop. let op... niet daarin. dan heb ik toch de hoge temperatuur maar mijn olie kan niet terug schieten in de cilinder. vandaag ga ik bekijken wat de mogelijkheden zijn van de powerbox pomp. omdat hier zeer netjes 5 mm draad in verwerkt zit kan ik standaard knieen en andere hulpmiddelen gebruiken.

gr john

Dit gaat niet lukken:mad:die gekleurde rook.

Alleen bij Jets daar is de temp. hoog genoeg, en als je de prijs van
de kleurstof kent dan verkleur je zelf ook. :puppydogeyes:

Dus hou het maar op een pomp en diesel of speciale rook brandstof die niet stinkt.

oke. de kleur komt ter vervalling dan. maar de installatie word zeker gebouwd. het heeft geen enkele zin om 2 pompen te gebruiken wanneer kleur niet gaat werken. dus dan ga ik maar beginnen met die ene pomp. vanmiddag de eerste foto's.

gr john

Volgens mij was het Sebastiano Silvestri op XFC of een andere wedstrijd in 2007 die het ook had, als ik mij niet vergis met rood en groen....

Grt.

Dat zal ws een rookpatroon zijn oid.. niet een 'smoke system' zoals hier bedoeld..

maar effect is wel leuk :)

Jup dat zijn idd smoke patronen...

Het zijn ook de enige die ik tot nu al echt goed heb zien werken.

Ze worden het meest gebruikt op zwevers, vader Bruckmann wist ons te vertellen dat die smokepatronen bijna 500gr wegen en daarmee de katana van onze vriend sebastiano dus zeker over de 20kg limiet kwam ;-)

die smoke pomps van powerbox systems werken dus nooit bij mij :p ik ga bij mijn extra ook ineens de smoke installeren denk ik:p dan kunne we daar ook al mee gaan teste:p

ik ga bij mijn extra ook ineens de smoke installeren denk ik:p dan kunne we daar ook al mee gaan teste:p

Ja, het is wel gaaf opzich, ik zit er ook een beetje aan te denken, alle dempers van mijn boxermotoren hebben de aansluiting al zitten, dus veel werk is het niet, het geeft alleen 2 nadelen;

-Extra gewicht; accu, pomp, slangen en dieseltank
-Rotzooi + ik denk dat zeker bij een houtbouw-kist de diesel zijn inwerking doet in het hout, daar zit ik ook niet op te wachten.....

Grt.

Die laatste.. als de diesel volgens jou problemen zou geven, heb je nu ook al problemen, want balsa vind jouw brandstof en de rook uit je uitlaat nu ook al niet leuk hoor ;)

Ja, het is wel gaaf opzich, ik zit er ook een beetje aan te denken, alle dempers van mijn boxermotoren hebben de aansluiting al zitten, dus veel werk is het niet, het geeft alleen 2 nadelen;

-Extra gewicht; accu, pomp, slangen en dieseltank
-Rotzooi + ik denk dat zeker bij een houtbouw-kist de diesel zijn inwerking doet in het hout, daar zit ik ook niet op te wachten.....

Grt.

Bij mij komt er zoiezo smoke in, maar waarschijnlijk maar later... ik moet nog eens denken maar de smoke tank gaat komen etc.

Maar ik zou het niet doen, moest ik geen freestyle wedstrijden vliegen. Idd heb je het extra gewicht (maar ik denk om een uitneembaar systeem te maken, afhankelijk van de power van mijn vliegtuig).

Als je smoke gebruikt hebt heb je zoiezo wat kuis werk :-)
Hij hangt met name meestal helemaal vol.

Die laatste.. als de diesel volgens jou problemen zou geven, heb je nu ook al problemen, want balsa vind jouw brandstof en de rook uit je uitlaat nu ook al niet leuk hoor ;)

Zelfs met de 150'er heb ik na 5 vluchten op 1 dag maar een paar kleine druppeltjes verbrande olie aan de onderkant van de romp zitten, die richten geen schade aan, al zou ik hem 10 jaar lang niet schoonmaken:p Die dikke rookwolken van de diesel echter......:rolleyes:

Grt.

John ik ben benieuwd of dit gaat lukken. We gaan vanavond gewoon wat testen en dan komt dat goed. Vanavond foto's!!

Laatst bewerkt:
ik ga jullie laten zien hoe je een smoker bouwd die niet lekt en waar de rook ook echt uit de uitlaat komt en nergens anders. met speciale 4 mm banjobouten en messingen leidingen. is het helemaal lekdicht te maken. het mooie van de pomp van powerboxsystems is dat je de tules er uit kunt halen. dit is er in gezet met m5 draad. dit is toevallig wel de maat van mijn banjobouten en dergelijken. de koppeling die ik ga gebruiken zijn van m5. foto's komen snel. de eerste smoker ga ik bouwen voor mijn knol yak. als dit werkt ga ik er nog 1 bouwen voor de yak van extreme flight.

gr john

ik ga jullie laten zien hoe je een smoker bouwd die niet lekt en waar de rook ook echt uit de uitlaat komt en nergens anders. met speciale 4 mm banjobouten en messingen leidingen. is het helemaal lekdicht te maken. het mooie van de pomp van powerboxsystems is dat je de tules er uit kunt halen. dit is er in gezet met m5 draad. dit is toevallig wel de maat van mijn banjobouten en dergelijken. de koppeling die ik ga gebruiken zijn van m5. foto's komen snel. de eerste smoker ga ik bouwen voor mijn knol yak. als dit werkt ga ik er nog 1 bouwen voor de yak van extreme flight.

gr john

Hee John, zit je onder het accountje van Bas?:)

Grt.

De temperatuur is heel belangrijk om een goeie dikke rook te krijgen, je kan daarom dus ook je vloeistof eerst voorverwarmen voor de druppel op de hete plaat komt. Je kan dit bv door een messing/alu buisje een aantal keren rond de uitlaat of iets anders warm op de motor te draaien en daar de vloeistof eerst door te laten lopen. Ziet wel dat het contact tussen dat messing/alu en de warmtebron optimaal is voor de beste warmtewisseling, misschien zelfs solderen.

Back