snaproll uitslagen finetunen.. waar beginnen?

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 10 jan 2009.

  1. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Het is niet omdat het geen echte snaprolls zijn dat je het niet kan gebruiken in je AM he :)
    Als het mooi is... :)

    Ik bedoel gewoon dat het gaan introduceren van Snap rolls in F3P programma's (op dit moment) flauwe kul is. En dat je je elipsia zeker niet moet gaan aanpassen ofzo om er iets goed uit te krijgen. In een engelse powerpoint over F3p voor jury las ik zonet, if it's not a barrel roll and it's not a straight roll then it's probably a snap roll. LOL dat zegt al veel.

    Volgens mij is het recept voor snap zoals donatas ze doet me de sultimate inderdaad het iets grotere gewicht (wat je trouwens niet voelt als je ermee vliegt). Heel grote roeren (maar vooral ook grote rolroeren), toch redelijk veel rudder uitslag en zoals je al zei wat minder hoogteroer geven. enja, niet (of niet veel) van de gas gaan waarschijnlijk.

    ps: Snaprolls zijn al een EEUWIGE discussie in F3M en F3A, wat het ooit gaat geven als ze het echt zouden invoeren bij F3P, dat durf ik mijzelf niet afvragen :)

    pss: 1.25min snaproll fun :) http://nl.youtube.com/watch?v=Tyih6eHKiEg&feature=channel_page
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2009
  2. hezik

    hezik Guest

    Ok.. tsja.. kan hooguit proberen met een 2s 1200 pakket aeromusical te gaan vliegen, maar of het airframe dat houdt.. waarschijnlijk wel, maar ga het niet proberen :p

    Overigen zeg ik nergens dat er snaprolls in een F3P programma moeten hoor.. ik vroeg mij alleen af hoe die 'snaproll-achtige figuren' dan het best gevlogen kunt worden, hoe je de uitslagen daarvoor moet tunen. Niet echt dus :p
     
  3. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    dat kun je, maar niet met die kist (volgens mij :) )
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Is er een specifieke reden waarom de elipsia niet geschikt zou zijn? Hij heeft niet een vleugelvorm als een Clik!, waar de tips breder zijn dan het middenstuk, maar meer een 'klassieke vleugelvorm', het grootste stuk oppervlakte zit dicht bij de romp.

    Zou je verwachten dat een Yak beter snapped dan een elipsia van hetzelfde gewicht? Zit 'm dat dan in de romplengte of in de vleugelgeometrie, of een combinatie van beide?
     
  5. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ik ben geen specialist, maar de vleugelopp is wss groter, je maakt altijd dat je meer uistlag hebt bij een AM kist en die heeft ook wss grotere roeren. Daarbij komt dat je met de yak waarschijnlijk veel sneller vliegt en de romp korter is. Maar met de yak (van ikarus) heb ik zelf nog niet gevlogen (enkel heel lang gelden).

    Het probleem is natuurlijk als je je rolroeren te groot gaat maken dan krijg je een "onstabiel gevoel". Ik heb met de laatste versie gevlogen van de donuts 55SP van Fabian Turpaud in aalst (nog een latere dan de kit nu verkrijgbaar) vliegt wel goed maar komt nog belange niet in de buurt qua stabiliteit in "snaps" etc dan de sultimate. Die nogtans ook heel grote roeren heeft. Fabian ging ze waarschijnlijk weer wat verkleinen. Waar het verschil juist zit? In detail waarschijnlijk I don't know :)
     
  6. Benoit

    Benoit

    Lid geworden:
    6 dec 2007
    Berichten:
    9
    Hi Guys,
    Interesting thread here: the Snap-Roll from Foamies :D

    First of all, what's a snap roll? It's a complex matter but here is what I understand about the snap... This is not the truth, this is what I think that could be near the truth... ;)

    A Snap Roll is a Roll with one wing in stalled condition. (left wing (cockpit point of view) for left roll, Right wing for right roll for positif snap, reverse for negatif snap)
    With outdoor (higher wing loading) or real planes :cool: , the academic snap starts with a fast elevator order (Yault) to stall the wing (angle of attack of 13°/15° or higher), then aileron, rudder and just realease enough of the back pressure to keep the stalled condition but avoiding the deep stall. The wing going down has a higher angle of attack due to the relative wind (stalled condition) compare to the wing going up, which one can fly again. The differentiel lift give the fast(er) roll rate compare to the normal aileron roll. (so, at least the pilot knows if it's a real snaproll ;) ) The tail makes a corkscrew. (If it's a barel roll, the CG of the plane make the corkscrew, which is not a Snap :rolleyes:)
    It's important during the snap to keep one wing stalled. As this is a draggy manouver, the inertia is important. That's why the higher wing loading are better for snap rolls.
    With foamies, that's the problem! If you stall the plane, the speed gets down so fast that you stop the plane in the air. And a flat wing likes the deep stall.
    The only way I see to snap a foamie is a LOT of aileron authority to lets fly the outboard wing (remember the relative wind) and a lot of power to conteract the drag and keep the airspeed.

    I hope it helps a bit. :)
    Just try and lets share your experience.

    Groetjes, Benoit
     
  7. hezik

    hezik Guest

    First if, welcome to this forum. Theoretically this is a dutch forum and people are requested to speak dutch, but if you're the Benoit I think you are, I think people will forgive you ;)

    Besides that, thanks for your input!

    unfortunatelly the shockflyer I'm using (donut models elipsia) doesn't really have massive aileron authority, so I guess I either have to do without snaps at all, or fly something that at least resembles a snap.
     
  8. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    @ Benoït

    Are you Benoît Dierickx ???
     
  9. Benoit

    Benoit

    Lid geworden:
    6 dec 2007
    Berichten:
    9
    Dank U Hezik,

    Sorry voor het engels maar mijn nederlands is niet echt goed genoeg om tecknik verhaal te schrijven :confused:

    The Elipsia is a very good F3P plane but I agree this is not a natural snaper. Even with bigger ailerons, the roll stability is quite big for crispy snaps.
    F3P is changing and the planes have to improve as well...


     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2009
  10. Benoit

    Benoit

    Lid geworden:
    6 dec 2007
    Berichten:
    9
    Ja "Messkant" ;), inderdaad.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    In that case, for all I care, you can speak japanese if you want ;)
     
  12. Benoit

    Benoit

    Lid geworden:
    6 dec 2007
    Berichten:
    9
    :D
    Arigato

     
  13. hezik

    hezik Guest

    知識は常に歓迎され、言語に関係なく !
     
  14. Benoit

    Benoit

    Lid geworden:
    6 dec 2007
    Berichten:
    9
    ありがとうございます、非常に言語に長けている​

     
  15. hezik

    hezik Guest

    I don't know about you, but I'm mostly good at google ;)
     
  16. Benoit

    Benoit

    Lid geworden:
    6 dec 2007
    Berichten:
    9
    Ik ook inderdaad :p

     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kopje thee en een koekje erbij jongens?:D
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Net de filmpjes van het wall halla (DE) gezien, dat zijn lelijke snaprollen...
    Het spijt me, ik weet dat de wereld top daar vliegt, en ik zou nooit zo kunnen vliegen, Maar de snaps zien er niet uit.
    Hoewel die van Gernot Bruckmann "wel aardig" was maar een Yak55... das al meer snapbaar.
     

Deel Deze Pagina