Snel optrekken..??

  • Topicstarter Topicstarter Ron4you
  • Startdatum Startdatum
R

Ron4you

Guest
Hoi

Ik zie steeds de filmpjes van de Traxxas en de Savage bv, wat ik mooi vind is hoe snel ze vanuit stilstand weg zijn.
Moet een nitro 1\10 toerwagen er ook zo vlot vandoor gaan? Mijn auto blijft een beetje wachten op iets meer toeren en gaat dan pas, moet ik nu in de koppeling die schroef met veer strakker of losser zetten om sneller op te trekken? Ben nu klaar met inrijden van het blokje en wil nu wat meer "spice" in de auto, dus lekker vlot weg en wat vroeger schakelen.
Ik heb de stelschroeven in de 2 bak nu 6.5 slagen open gezet (bouwhandleiding zegt 5) maar hij mag van mij nog wel iets sneller schakelen, ik vind alleen de speling die nu tussen de 2 schoentjes zit al behoorlijk...moet ik behalve die 2 stelschroeven ook de 2 imbusbouten met een kogel ervoor aantrekken zodat er een bepaalde opening tussen de schoentjes blijft? Met het standaard instelling moet ik die imbus aandraaien totdat er een heel licht spleetje tussen de blokjes zit.
Het gaat trouwens om de HPI R40..
Bedankt alvast!
Grt, Ron
 
Ik zou als ik jou was de 2bak gewoon op fabrieksinstellingen afstellen.
Want dat kan ook een probleem zijn dat die nu in z'n 2 al wegrijd en daarom minder snel accelereerd.

Een motor moet altijd loskomen als die net is ingereden en je moet hem natuurlijk goed instellen.
 
Het ligt enorm aan de combinatie motor, koppeling en vertanding (2bak dus ook) om de auto snel van z'n plek af te krijgen.

Over 't algemeen krijgen de nitro motortjes bij wat meer toeren meer kracht, dus ik zou zeggen zet je koppelingsveer is wat strakker. MAAR! Let heel goed op dat dekoppeling niet gaat slippen. Dat kun je testen door de auto vast te houden, langzaam iets meer vast geven. Op het moment dat de koppeling aangrijkt (je voelt de auto trekken/duwen) dan geef je meer gas, op dat moment moeten de wielen gaan spinnen.

De 2bak zou je wat later kunnen zetten. De imbusjes met de kogels eronder zijn om de speling tegen te gaan en zal ook effect hebben op het schakelgedrag (vloeien of niet). Kijk uit dat je motor niet te veel toeren gaat maken...


Wellicht, omdat je vind dat de auto traag wegrijd, staat de motor gewoon verkeerd afgesteld (te rijk). Dit heeft OOK effect op wanneer je auto schakkeld. Ik heb vrij vaak 't probleem dat de auto niet schakkeld terwijl hij dat de keer ervoor wel gedaan heeft. Op het moment dat ik dan de motor armer zet (bovenin) heeft hij meer kracht, en zal de 2bak ook eerder schakelen.

't is een complex verhaal waar we (met de info die je geeft) niet zomaar 1,2,3 een oplossing voor kunnen geven, that's the hobby :)
 
Die Savage gebruikt trouwens ook een hoger Nitro gehalte (20%maar dat
kan ook afhangen van het aantal cc's) dus dat scheelt ook weer een stukkie.

GReetz
 
de koppeling van de r40 is niet de beste die er is maar heb je de lager erin en de ringetjes heb ik nu helemaal geen op zitten en trekt op als een gek

maar let wel op dat de standaard uit doos de zwaarste vertanding heeft
je zult merken als je op toeren bent dat hij ongeloofelijke top heeft maar weinig trekkrcht mischien is het wat om de paarse pinions te kopen

groetjes Bas :D :D
 
Hij trekt wel in z'n 1 op, schakelen gebeurt pas bij een heel hoog toerental (te hoog naar mijn idee) Het optrekken is niet langzaam maar pakt gewoon wat slechter op, dus eerst een beetje toeren maken en dan pas echt weggaan, ik vind dat ie teveel toeren moet maken om de koppeling te laten aangrijpen dus heb de veer nu iets losser gezet en kijken wat dat uitmaakt.
Ik kan nu lekker binnen op een perfect stuk asfalt rijden bij mijn zwager in de kassen, hij heeft daar zo'n vloer inleggen waar die robots over rijden. Is even stil nu met de orchideen dus ik mag een maandje scheuren :D

Jullie hebben het steeds over kracht die nodig is om te schakelen? Dat is toch puur een zaak van toeren (centrifugaal)?
Het motortje is een tuned Novarossi dus die wil wel, is nu zo'n beetje ingereden en nu dus de instelling zien te vinden van koppel\schakel moment. Ook de instelling van het motortje op zich is inderdaad iets wat je even moet leren, als je niet bekend bent met de r\c techniek dan vind je die toeren wel een beetje eng, ik heb wel veel 1:1 auto's getuned en dat is toch wel heeeeel anders!

Zoals het er nu uitziet is het zondag een mooie dag om eens naar de Mach te gaan, (als ik m'n bestelde onderdelen maar binnen krijg voor die tijd), daar zal ik ongetwijfeld veel advies krijgen waar ik wat van leer :D

Het R\C virus heeft me wel erg te pakken..ik geef bakken met geld uit aan de auto's, m'n geplande budget was zo'n 6\700 euro maar inmiddels is dat al een veelvoud.
Ik zal denk ik ook een setje kristallen voor de zender extra moeten hebben?
Als er nu 2 op dezelfde zitten dan heb je dus een probleem op het circuit denk ik?
Heb je op het circuit ook een transponder nodig? Registreerd die ook je rondetijden en aantal ronden of alleen het aantal?
Hoeveel invloed heeft het model van de body op je auto?
Is het echt zo dat ze voor extra downforce etc zorgen?
Zoja welke body is favoriet en als standaard te gebruiken?
Ik wil elke keer even een kort vraagje stellen maar er rollen steeds meer vragen door m'n kop..hahahahaha, als ik lastig word blokkeer dan maar m'n IP nummer voor een weekje hoor!! 8O 8O

Grt, Ron
 
@ Bas
Jij hebt de "shims" er allemaal tussenuit? Hoeveel speling heb jij dan nu? Zou volgens het boekje tussn de 0.6\0.8 moeten zijn, ik weet niet wat er precies gebeurt binnenin de koppeling als die speling groter is..

De paarse pinions...kan je iets specifieker zijn? Of is de kleur van de pinions gebonden aan vertanding, dus gen paarse pinions met andere vertanding?

Ik vind de koppeling van de R40 trouwens amper verschillen met andere merken...het princiepe is gelijk en de onderdelen lijken zelfs soms exact op elkaar (past natuurlijk niet maar lijken wel erg veel). Ik denk dat ook het materiaal niet veel van elkaar verschilt. Maarja, je hoort op elk forum andere dingen..

Grt, Ron
 
Ik weet natuurlijk niet als dit je eerste serieuze snelle auto is. In de klank van een echte raceblok en een simpele Force/HPI blok is natuurlijk heel anders. Als je een HPI gewend bent en je vergelijkt de prestaties van je NSR12 daarmee in de afstelling ervan haal je duidelijk er niet alles uit.
Dat kan ook het late punt van schakelen en moeilijk oppakken betekenen.
 
hoeveel % rij je? want ik reed altijd 16 maar toen ik een keer naar 10 ging merkte ik ook dat ie voor geen meter optrok net zoals jou... eerst toeren moeten maken.
 
Als je een HPI gewend bent en je vergelijkt de prestaties van je NSR12 daarmee in de afstelling ervan haal je duidelijk er niet alles uit.
Dat kan ook het late punt van schakelen en moeilijk oppakken betekenen.

@ Roelof

Wat bedoel je hier exact mee? De HPI zal niet de kwaliteiten van de motor kunnen benutten? Zoja waarom niet? Waar ligt dat exact aan, is de HPI zoveel minder als de andere merken en waarmee zijn ze dan minder (materiaal, afstelling...etc..?)
Ik hoor zoveel verschillende berichten over de HPI R40...de ene keer denk ik dat het een gigantische miskoop is en dan lees ik weer andere site's waar de hPI R40 weer aangeprezen word...
Lees je ergens weer dat er een R40 in de finale van het NK meereed...dan moet het dus wel mogelijk zijn om de auto zo te maken dat ie wel meekomt met de andere.
Ik heb nu ook een Mugen MSX3 en die schijnt ook niet goed genoeg te zijn als ik die tune en raceklaar zou maken. Erg verwarrend allemaal, ik zou heel graag een site ofzo willen weten waar ze exact de verschillen en de gevolgen daarvan eens uitleggen, is er zoiets? De startopstellingen op het circuit zeggen mij niet al teveel, die word voor een groot gedeelte bepaald door welk merk het jaar daarvoor wereldkampioen was (zondag kampioen en maandag met z'n allen naar de winkel er een kopen)

Maarja, voor mij als beginneling is de HPI en de Mugen zeker goed genoeg :D :D

Erg jammer vind ik dat de winkeliers geen objectieve mening geven als je daarom vraagd, zeker als die winkeliers zelf ook nog eens aktief rijden in wedstrijden of er nauw bij betrokken zijn..

Grt, Ron
 
Ik bedoelde met de HPI niet de auto maar een motor...

De NSR12 draait duidelijk veel meer toeren en de de resonantieuitlaat die daarbij zit zorgt er ook voor dat de klank veel anders is. Als je op de klank/rook/snelheid van een HPI/Force motor die Novarossi afstelt zit je ver onder zijn prestaties.
 
Aaahh, op die manier :D

Ik snapte al niet wat je nou bedoelde..hahaha
Ik snap dat een snelle motor idd heel anders zal klinken. dat maakt het voor mij misschien wat moeilijker omdat ik instap met een snelle motor.
Het hoge toerental is iets waar ik echt aan moet wennen, soms gaat ie me voorbij en dan hoor ik die toeren en dan denk ik " oooww...als die maar niet ploft"...dan realiseer ik me ineens dat ik net ietsje over half gas rijd dus het geluid is ok :D
Even op volgas laten rijden om de top eens te zien\horen, man wat gaat dat hard zeg...en ik heb de top niet gehaald volgens mij, de afstand was te kort.

Grt, Ron
 
[quote="Ron4you]
Ik hoor zoveel verschillende berichten over de HPI R40...de ene keer denk ik dat het een gigantische miskoop is en dan lees ik weer andere site's waar de hPI R40 weer aangeprezen word...
Lees je ergens weer dat er een R40 in de finale van het NK meereed...dan moet het dus wel mogelijk zijn om de auto zo te maken dat ie wel meekomt met de andere.
Ik heb nu ook een Mugen MSX3 en die schijnt ook niet goed genoeg te zijn als ik die tune en raceklaar zou maken. Erg verwarrend allemaal, ik zou heel graag een site ofzo willen weten waar ze exact de verschillen en de gevolgen daarvan eens uitleggen, is er zoiets? De startopstellingen op het circuit zeggen mij niet al teveel, die word voor een groot gedeelte bepaald door welk merk het jaar daarvoor wereldkampioen was (zondag kampioen en maandag met z'n allen naar de winkel er een kopen)

Maarja, voor mij als beginneling is de HPI en de Mugen zeker goed genoeg :D :D

Erg jammer vind ik dat de winkeliers geen objectieve mening geven als je daarom vraagd, zeker als die winkeliers zelf ook nog eens aktief rijden in wedstrijden of er nauw bij betrokken zijn..

Grt, Ron[/quote]


Met die R40 is niks mis. Dat is gewoon een goeie auto en kan gewoon meekomen met de Mugens en de Serpents. En dat je die R40 niet zoveel op het circuit ziet is omdat de 1:10 NK rijders een stelletje kuddedieren zijn :wink: .
En dat is logisch want als er meer mensen met eenzelfde chassis rijden dan is de 'betere' setup sneller gevonden...
Het is overigens niet zo dat er spontaan de auto gekocht wordt die het WK en EK gewonnen heeft. Ik heb daarin geen recht van spreken want ik heb hem wel, maar ik weet ook dat ik op 1 iemand na de enige ben die er wedstrijden mee reed afegelopen seizoen...

greetz.

Bartje.
 
Dat merk ik nu idd..de goede setup is voor de R40 bijna niet te vinden, voor de serpents en mugens etc is er zat te vinden. Heb ik tenminste nog wat te proberen, voordeel is dat ik de wagen naar mijn eigen inzicht en "feeling" moet instellen.

Grt, Ron
 
Back
Top