Je kan het uitrekenen:
Omtrek van je banden opmeten, dan het maximale toerental van je motor uitzoeken, de vertraging van je vertragingsbak, de diffentieel vertanding uitzoeken....
Dan de berekening:
Toerental motor x 3600 = de omwentelingen van de motor per uur. Dit deel je door vertraging van alle tandwielen. De uitkomst vermenigvuldig je met de omtrek van de banden, dan heb je de theoretische topsnelheid. Trek daar ongeveer 15% vanaf (wrijving en luchtweerstand) en je weet hoe hard hij gaat....
Een rekenvoorbeeld:
Stel: de motor loopt max 35.000 toeren
De versnellingsbak vertraagd 4,874 keer
De wielen hebben een diameter van 65 mm, de formule voor de afrollengte is 2pi x r (pi is ongeveer 3,14 en r is de straal 32,5mm).
Dus bij een rondje van de wielen legt de auto (2 x 3,14) x 32,5 = 204mm af.
de 35000 toeren deel je door de gearratio en daarna door 60 om het aantal omwentelingen van het wiel per seconde te krijgen hier dus
(35000 / 4.875)/60 = 119
Het wiel legt dus per seconde:
204 mm x 119 omwentelingen = 24288 mm af (= 24.288 meter/seconde)
Dat vermenigvuldig je met 3600 (60 seconden x 60 minuten) =
87436 meter per uur
En dat deel je door 1000 om kilometers per uur te krijgen:
87436 / 1000 = 87,436 KM/h!!
En daarbij is nog geen rekening gehouden met verliezen van snelheid door wrijving en luchtweerstand!!
Nog even de rekensom:
35.000 rpm ./. gear ratio 4.875 (2nd gear) = 119 rp/s x afrollengte wielen (=diameter 65mm (2pi x R => 2x3,14 x(32,5) =) 204mm = 24288mm/sec = 2428cm/s = 24.28mtr/s x 3600 = 87408 meter per uur = 87,4 KM/H