snelheid berekenen

• Topicstarter Topicstarter racer17
  • Startdatum Startdatum
R

racer17

Guest
hoi mensen een goede avond ik had het pas er over met mij stiefvader en die zij mij marder gaat 80 km ik vraag me zo af hoe weet jij dat eigenlijk toen zij hij daar is een website van als je iets doet sneller maken dan je dan kunt zien hoe hard hij kan gaan heeft er iemand die site

is iets anders voor

Venom Speed Meter of ook wel VSM is je antwoord.

Er is ook een iets goedkopere versie van Robbe, kost je een 39 euro en kan de topsnelheid vastleggen

afstand \ tijd = snelheid ( voor kilometers per uur x 3.6 doen )

snelheid x tijd = afstand

maar wat zal ongevere mij marder gaan

mij stief vader zecht 80 km met zoon carson uitlaatje

23cc

Bij lange na geen 80 km/h. Er is ooit een test gedaan met een standaard Marder om 50 km/h te bereiken (de bestuurder wou geflitst worden op de openbare weg, met zijn Marder) en uiteindelijk heeft hij 55 km/h kunnen bereiken, na een paar pogingen. Dus een andere uitlaat zal wel een klein beetje verschil maken, maar niet zo veel. Ik schat dat je Marder ongeveer 60-65 zal gaan. Zeker geen 80.

Sander

ach ja..
pak je tandwielen erbij, meet de omtrek van je achterwiel, en kijk hoe hard hij zou gaan bij welk toerental ;)

heb je een indicatie..
tip, 20.000 toeren haalt ie niet... denk ik :P

Dat is dus allesbehalve een nauwkeurige manier om je snelheid te berekenen... Je berekent dan de theoretische snelheid, niet rekening houdend met wrijving van de banden op het wegdek, de luchtweerstand, etc. :)
De enige nauwkeurige manieren zijn ofwel een speedmeter op de auto zelf ofwel een radarpistool.

Mvg,
Sander

of je laat je pa in een echte wagen rijden met een tom tom (nauwkeurig)
en je gaat er volle snelheid met je marder naast rijden, heb ik met mijn carson attack ook gedaan, was idd iets van 60 tot 65 km/h

lennart

Ga er met je fiets naast rije, met kilometerteller. :D

Daniel

Je kan het uitrekenen:
Omtrek van je banden opmeten, dan het maximale toerental van je motor uitzoeken, de vertraging van je vertragingsbak, de diffentieel vertanding uitzoeken....

Dan de berekening:
Toerental motor x 3600 = de omwentelingen van de motor per uur. Dit deel je door vertraging van alle tandwielen. De uitkomst vermenigvuldig je met de omtrek van de banden, dan heb je de theoretische topsnelheid. Trek daar ongeveer 15% vanaf (wrijving en luchtweerstand) en je weet hoe hard hij gaat....

Een rekenvoorbeeld:
Stel: de motor loopt max 35.000 toeren
De versnellingsbak vertraagd 4,874 keer
De wielen hebben een diameter van 65 mm, de formule voor de afrollengte is 2pi x r (pi is ongeveer 3,14 en r is de straal 32,5mm).
Dus bij een rondje van de wielen legt de auto (2 x 3,14) x 32,5 = 204mm af.

de 35000 toeren deel je door de gearratio en daarna door 60 om het aantal omwentelingen van het wiel per seconde te krijgen hier dus
(35000 / 4.875)/60 = 119

Het wiel legt dus per seconde:
204 mm x 119 omwentelingen = 24288 mm af (= 24.288 meter/seconde)

Dat vermenigvuldig je met 3600 (60 seconden x 60 minuten) =
87436 meter per uur

En dat deel je door 1000 om kilometers per uur te krijgen:
87436 / 1000 = 87,436 KM/h!!

En daarbij is nog geen rekening gehouden met verliezen van snelheid door wrijving en luchtweerstand!!

Nog even de rekensom:
35.000 rpm ./. gear ratio 4.875 (2nd gear) = 119 rp/s x afrollengte wielen (=diameter 65mm (2pi x R => 2x3,14 x(32,5) =) 204mm = 24288mm/sec = 2428cm/s = 24.28mtr/s x 3600 = 87408 meter per uur = 87,4 KM/H

laat hem langs een flitspaal rijden van de gewenste
snelheid heb ik ook gedaan werd wel geflist maar heb nu nog geen bekeuring:(

Ben je al iets verder: Je bent onverantwoordelijk bezig door met je RC op de openbare weg te rijden, boven de toegestande snelheid.
Weet je in elk geval dat je niet slim bezig bent :P

Enne... Fast... had je een bekeuring verwacht dan? Heb je een nummerplaat op je rc hangen?

vraagje: Is het niet makkelijk om op een grote parkeerplaats op een afstand van 25meter of zo 2 strepen te zetten, en iemand hebben die de auto kan klokken. versnel hem tot volle snelheid, start de klok bij de eerste streep, stop hem bij de 2e.

Afstand = snelheid x tijd. dan zou je dus de snelheid in meter per seconde hebben.

je kunt het ook zo omrekenen:
WeerOnline - wind-calculator

ach ja.. lui zijn heeft z'n voordelen :)

ik bedoel, je kunt het wel allemaal gaan uitrekenen, maar dan blijft het nog steeds theoretisch.
en zoals je mischien weet, Theorie en praktijk zijn theoretisch hetzelfde :rolling:

hey ik wou een nieuw forum oprichten, maar kan ik nog niet...
ik moet voor school een mover maken die 4.4km/u gaat
ik heb een electromotor gekregen die 175 r.p.m. gaat,
en een wiel van 75mm diameter
er MOET een overbrenging in komen.
ik ben al een uur aan het kloten maar snapt er niks van:P
en die van bart banaan raak ik eerser de weg kwijt dan wijs:P

Back