Snelheid meten.Beste manieren

Een rollenbank is leuk, maar is nog onnauwkeuriger dan een gps.
Een rollenbank kan natuurlijk best goed de maximum snelheid van je auto bepalen, maar in het echt zul je waarschijnlijk veel moeite hebben om dit te halen.
De wrijving, wind weerstand en je eigen stuurkunsten worden bijvoorbeeld niet meegerekend.
Als ik mijn e-revo op zo'n bank zou zetten, zou ik waarschijnlijk zonder al te veel problemen 150km/u op de teller kunnen zetten (als ik mijn bandjes netjes aangepast heb en er een lekker zware vertanding op gooi). Echter om in werkelijkheid je auto met die snelheid aan de grond te houden is bijna onmogelijk. Daarbij neemt de weerstand tijdens het rijden over het algemeen exponentieel toe, waardoor je die snelheid dus niet meer zult halen.

GPS is echt de enige meest accurate manier.

Rollenbank is dan ook eigenlijk bedoeld om de "kracht" te meten, en niet de snelheid. Voor een acurate snelheid meting is deze zelfs zeer ongeschikt zoals bovenstand bericht al aangeeft.

Jij doet een uitspraak over “mijn rollerbank”, jouw Revo zou hier wel 150 km p/u op kunnen halen, dit zou veel hoger uitwijzen dan de reële snelheid. Op welke basis berust dit “giswerk”,
Berust op basis van een gehaalde snelheid met een e-revo waarvan het filmpje op youtube staat en de setup besproken is op de traxxas forums (deze haalt 91.2mph). Er vanuit gaand dat ik eenzelfde setup erin kan zetten zou een snelheid van 150km/u, waarbij ik het voertuig niet hoef te besturen, mogelijk zijn op zo'n bank.

Daarnaast geef ik aan dat een accurate reële snelheidmeting niet eens van zo’n groot belang is.
De titel van dit topic is "snelheid meten.Beste manieren. In dit topic is een accurate en reële snelheidsmeting dus mogelijk wel van belang

Ik begrijp alleen niet waarom “het formaat van het model”, tot onnauwkeurigheid van het GPS systeem kan leiden, de afstand waarover de meting plaats vindt wel, hoe langer hoe nauwkeuriger (meer metingen “points”, minder afwijking)
Aangezien het formaat van de auto over het algemeen bepaald op welk terrein wordt gereden. Een kleinere auto zal meestal op een kleinere baan gebruikt worden. Dat was mijn enige redenering hierachter.

Bv: een GPS systeem met een resolutie (meting) van 1x per seconden, zal dus bij 50km p/u een 2de meting doen bij afstand van 13,9 meter verwijderd van de eerste meting. Het systeem heeft bv een “accuracy van 3m (= 10ft)” 13,9m tozv 3m is al 21%. bij de volgende meting: 2x 13,9m = 27,8m tozv 3m is al 11%. 4de meting: 3x 13,9 = 41.7m is al 7%. 5de meting: 4x 13,9m = 55,6m is al 5%. 6de meting: 5x 13,9m = 69,5m is al 4%. 7de meting: 6x 13,9m = 83,4m is al 3,4%. 8st meting: 7x 13,9m = 97,3 is al 3%, enz.

Bij 50km p/u is dit ongv 1,5 km p/u afwijking over een afstand van 100m, dat vindt ik acceptabel.

Zoals je hier kan zien in mijn voorbeeld, is niet alleen de nauwkeurigheid van het apparaat zelf van belang bij goede snelheidmeting, maar het aantal metingen per/sec ook, hoe meer metingen p/s, hoe sneller/eerder hij de juiste reele snelheidmeting aangeeft.

Wanneer mijn berekening niet goed is, dan hoor ik het graag!
:worship:

Je geeft hier overigens wel zelf weer aan dat een gps op een afstand van meer dan 100m dus best een acceptabele afwijking heeft en dus goed gebruikt kan worden voor snelheidsmetingen. Dat een rollenbank bruikbare vermogens gegevens kan produceren begrijp ik hardstikke goed. Maar het ging hier toch nog steed om de beste manier om snelheid te meten???

Nu hou ik ermee op.
Off-topic: drift je ook met een 1:1? Zelf ben ik in maart weer op lelystad te vinden.

Laatst bewerkt:
Rollenbank is dan ook eigenlijk bedoeld om de "kracht" te meten, en niet de snelheid. Voor een acurate snelheid meting is deze zelfs zeer ongeschikt zoals bovenstand bericht al aangeeft.

Op basis van wat dan kan hij geen snelheid meten, bij een goede rollerbank is nl de “belasting” gerelateerd aan een reële waarde (rolweerstand traploos instelbaar) het simuleert de relatieve omstandigheden waaronder gereden wordt. Daarnaast heeft hij de snelheidmeting nodig voor een evt calculatie, of denk jij dat dit maar “gegist” wordt :confused:

check this out rajtCUXeRpc[/media] - Zip SP op rollerbank 88 km/pu

Laatst bewerkt door een moderator:
Op basis van wat dan kan hij geen snelheid meten, bij een goede rollerbank is nl de “belasting” gerelateerd aan een reële waarde (rolweerstand traploos instelbaar) het simuleert de relatieve omstandigheden waaronder gereden wordt. Daarnaast heeft hij de snelheidmeting nodig voor een evt calculatie, of denk jij dat dit maar “gegist” wordt :confused:

check this out [URL="
- Zip SP op rollerbank 88 km/pu[/URL]

Dus dat ding weet hoe groot de luchtweerstand is bij een bepaalde snelheid? :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, maar wanneer je de "luchtweerstand" invoerd bij de "belasting", geeft hij wel de "relatieve snelheid" aan bij die bp luchtweerstand, zo ook met de rolweerstand, enz.

jah, kan dat bij jouw mini versie rollenbankje ook?

Ik veronderstel dat je wel waarheden verkondigt (ik lees nooit je volledige posts, te lang en saai) maar dat die hier minder ter zake doen.
Rollenbank is goed voor VERGELIJKENDE TESTS zonder beïnvloedende omstandigheden.
Maar voor een ECHTE REËLE snelheidstest klopt zo'n bank niet!

Heeft iemand de manier met een filmcamera al vernoemd?

jah, kan dat bij jouw mini versie rollenbankje ook?

Ik veronderstel dat je wel waarheden verkondigt (ik lees nooit je volledige posts, te lang en saai) maar dat die hier minder ter zake doen.

Het zijn in ieder geval een serieuze, meedenkende antwoorden. ;);)

Iemand al eens geprobeerd om met een 1:1 auto naast de RC te gaan rijden en de snelheid af te lezen? Ik wel...werkt perfect!!!
(Natuurlijk wel de tellerafwijking van de 1:1 auto incalculeren)

Laatst bewerkt:
gezegD...

² = second = ik deel uw mening..

Nuja, meet jij maar met iets anders. Ik hang er wel een GPS in alsk wil weten hoe hard mijn auto's gaan.

@byte: Houden die dingen eigenlijk wel rekening met tire ballooning enzo? Erg nauwkeurig lijken die dingen toch niet om snelheden te meten.

Dacht dat er ZZZZzzzz stond want beetje onduidelijke 2... in dat geval sorry ;)

ikzelf gebruik de garmin etrex legend, houd ook de tijd bewogen, tijd stilstaan, gemiddelde snelheid, en max snelheid. alles kan hij in 1 keer opslaan.
verder is het ding zeer robuust, maar dat zijn alle garmin's :)

En als je low budget wilt zet je op 10 meter van elkaar een streep, plaats je een filmcamera (fotocamera met film optie) zo dat je de 2 strepen in beeld hebt. Zet de camera op opnemen en scheur een paar keer over de strepen heen. Thuis kan je op basis van de FPS van de camera de hoeveelheid frames bepalen en dus de tijd die de auto over die 10 meter doet. Dan is het een simpele rekensom....

Zo zou'k het ook doen: filmen over 2 strepen met gekende afstand, en dan het avi'tje frame per frame bekijken met Midas Player, een viewer bedoeld voor het bekijken van beelden van high speed camera's. Gratis versie hier:
MiDAS Player - Slow Motion Video Player from Xcitex
En dan de avi hier posten natuurlijk :P

Off-topic:
De meeste webcams zijn 30fps, das meer dan de meeste camera's in fototoestellen.
Kheb ooit geprobeerd of daarmee het veergedrag van een buggy over bulten kan bekeken worden, maar 30fps is net te weinig voor goeie info. Met een Sony webcam van 90fps zou dat wel lukken denk ik.

Enkele Casio camera's gaan zelfs tot 1000fps.

Maar dat doet er niet toe, als tussen 2 frames het verschil zit van de auto voor en na de streep kan je wel redelijk schatten voor een hoeveelste deel van een frame de auto op de streep zou zijn.

jah, kan dat bij jouw mini versie rollenbankje ook?.....Ik veronderstel dat je wel waarheden verkondigt (ik lees nooit je volledige posts, te lang en saai) maar dat die hier minder ter zake doen.
Rollenbank is goed voor VERGELIJKENDE TESTS zonder beïnvloedende omstandigheden......Maar voor een ECHTE REËLE snelheidstest klopt zo'n bank niet!.....Heeft iemand de manier met een filmcamera al vernoemd?

En als je low budget wilt zet je op 10 meter van elkaar een streep, plaats je een filmcamera (fotocamera met film optie) zo dat je de 2 strepen in beeld hebt. Zet de camera op opnemen en scheur een paar keer over de strepen heen. Thuis kan je op basis van de FPS van de camera de hoeveelheid frames bepalen en dus de tijd die de auto over die 10 meter doet. Dan is het een simpele rekensom....

Heb altijd al iets willen hebben waarmee ik snelheid kan meten van rc wagen.Weet dat er verschillende manieren zijn maar verder is kennis hiervan 0……Zou graag eens de voor en nadelen van alle soorten geweten en mogelijks linkjes waar te verkrijgen…Alvast bedankt

Dat je mijn posten niet leest is tot daar aan toe, maar je leest helemaal geen postings, ook niet van een ander. De topicstarter vraagt niet specifiek om de reële snelheid, maar vraagt iets over de verschillende manieren van snelheidmeting, inclusief de voor en nadelen daarvan.

Waarom moeilijk doen met Gps gedoe.
Neem een punt(pion of paaltje) en nog een met een afstand van 100meter.
Stopwacht er bij. langse de eerste punt stopwacht aan, door rijden naar tweede punt stopwach uit en uitrekenen maar doe dat een paar keer, neem daar het gemiddelde van, dat is prima genoeg. Zeker voor indicatie. (vaak beter dan sommige GPS)
Anders zoek een atteliekbaan op met optisch oog registratie. Die zijn soms ook geasfalteerd. afroud zal met gravel geen moeite hebben.

hallo,

voor ik weer een nieuw topic start...
ik ben hier ook een beetje mee bezig,
ik zoek een zo goedkoop mogelijke GPS
hoeft alleen top speed aan te geven
mag niet te groot/zwaar(moet iig minder dan 100Gr) zijn(moet ook op een MERV passen)

iemand een idee?

Gr Onno

Iphone met speedo aplicatie, of een nokia telefoon met een soortgelijke aplicatie.
Maat van me heeft t op zn nokia n97 mini. Werkt best!

ieder zijn ding toch? ik ga geen extra 150 euro uitgeven voor een apparaat om snelheid te meten, zeker niet als je een nokia/ iphone ( niet iedereen heeft er 1 nee) heb en waar het gratis opgegooid kan worden.
die forerunner kan ook loskomen, ligt er geheel aan hoe je hem vastzet.
Ik zal t ook niet met een tapje aan de buitenkantzetten nee :D

Back