Snelheidsregelaar beginnersvraag.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door carp1970, 1 feb 2014.

  1. carp1970

    carp1970 Guest

    Hallo modelbouwer/bouwsters,

    Ik ben nieuw, en begin meteen met een - voor mij - lastige vraag.
    Heb kortgelden een zgn voerboot mbt het karpervissen gekocht waarbij de motor, en de snelheidsregelaar ontbrak.
    Nu wil ik hem zelf aan de praat krijgen met een klein budget.

    Een motor had ik nog liggen, en betreft de Graupner 500E.
    Nu heb ik een beetje op Ebay gesnuffeld, maar aangezien ik de ballen verstand heb van de V,W, en AH's heb ik jullie hulp nodig.

    Hieronder een aantal waarvan ik wil weten of ik die kan gebruiken:
    High Voltage ESC Brushed Speed Controller for RC Car Truck Boat 320A 7 2V 16V | eBay

    320A Brushed Brush Speed Controller ESC RC Car Truck Boat Reverse 1 8 1 10 1 10 | eBay

    Wat voor mij het belangrijkste is, is dat de motor, en liefst ook de snelheidsregelaar gaat werken op de grote 12V accu, en niet op een een extra voeding oid net als bij de zender-ontvanger.

    Hier een foto van het geheel zoals het nu is.

    [​IMG]

    Mvrgr,
    Dennis
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een 500E op 12V? Ja, het kan, in een speedboot. Voerboten zijn meestal zwaar en lomp. Belangrijk is dat de schroef niet te groot is en niet teveel spoed heeft.

    Beide regelaars hebben BEC, dus dat elimineert een aparte ontvangeraccu.
    Los daarvan zou je je toch moeten inlezen in V, A enW, anders komt er vrij snel rook uit je installatie.

    En elektriciteit werkt op rook: als de rook er uit is, doet het spulletje het niet meer.
     
  3. carp1970

    carp1970 Guest

    Hallo,

    De 500E komt uit een andere voerboot, en werkt ook op 12V.
    Vandaar dat ik er van uitging dat het hier ook zou werken.
    Deze boot is idd erg groot voor een voerboot, en schroef is niet zo groot.
    Gaat hem dus sowieso niet worden met deze motor ?

    Is de regelaar van de bovenste Ebaylink sowieso iets ?

    Zogezegd ben ik niet thuis in dat stroom gebeuren, vandaar mijn vraag aan jullie.
    Wil graag rookpluimen voorkomen...:)
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dennis,

    De regelaar, die geschikt is voor 12V zal werken in je boot.

    Hoe groot is je boot? Foto's?
    Als de Speed 500 continue (te) hard moet werken, wordt 'ie te warm en is het gauw gedaan.

    Gevoelsmatig zou je beter een Bühler kunnen nemen, die zijn zuiniger en maken minder toeren.
    Ik wacht de gegevens en de foto's wel af.

    Groeten, Jan.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ...
    Algemeen
    elektronica basics - MBF

    Hoewel het accent bij de volgende twee op elektro-vliegen ligt, kun je hier veel uit halen. Als iets niet duidelijk is gewoon hier op forum vragen:
    The Future is Electric
    -> [SIZE=-1]Electric Power Basics
    (de eigenlijke tekst/inhoudsopgave begint na de kudde openingsfoto's)
    [/SIZE]en vervolgens aldaar ook
    -> Everything you wanted to know about electric powerd flight[SIZE=-1]


    [/SIZE]En nog twee forumtipjes:
    • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.[​IMG]
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die 320ampere moet je met een ... eeeeh ... truck-lading zout nemen. Dat getal is marketingkolder, grenzend aan oplichterij, kun je gevoeglijk vergeten, niet mee/op rekenen. Helaas nog steeds schering en inslag bij fabrikanten/leveranciers voor RC auto's. Meer uitleg waarom het kolder is:
    Speed Passion ESC brushless
    C-waarde Lipo/burst current ESC
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2016
  7. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    De regelaar waar Markjuhh naar linkt kan ik zeker aanraden. In tegenstelling tot de meeste goedkope regelaars is deze ook erg soepel te regelen in het lage toerengebied, en de rem is uit te schakelen, wat voor gebruik in boten ook erg fijn is.

    En de specs zijn tenminste niet zo overdreven als bij de 320A. Wat ze vaak opgeven is wat de gebruikte transistors (FETs) maximaal kortstondig kunnen hebben zonder in rook op te gaan, en zoals Ron terecht opmerkt, vaak flink overtrokken, want voor de waarde die de regelaar continue kan hebben, kun je er al snel een 0 van afhalen, dus 32A max bijvoorbeeld. Soms zelfs nog lager.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Als Dennis op 12V wil gaan varen, kom je met de HK regelaar niet erg ver ben ik bang...

    Groeten, Jan.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Specs HobbyKing X-Car 45A Brushed Car ESC

    Continuous Current: 45A
    Burst Current: 320A (10sec)
    Suitable Car: 1/10 on and off road
    Battery: 2 cell Lipo (5-6 cells NI-xx)
    Dat is dus 7,4V als maximaal voltage!!!
    BEC output: 5.6V/2A switch mode built-in
    Motor type: brushed
    Operation: Forward/Brake/Reverse
    Dimension: 38x28x22mm
    Weight: 40g
     
  11. carp1970

    carp1970 Guest

    Heren,

    Alvast bedankt voor jullie reaktie's.
    De regelaar in deze link zou in eerste instantie dus bruikbaar zijn ?
    High Voltage ESC Brushed Speed Controller for RC Car Truck Boat 320A 7 2V 16V | eBay

    Ik lees in de link dat hij voor een 540 motor is, is die 500 van mij dan een probleem ?
    Vind het geen probleem om ook meteen een 540 motor te kopen evt. aangezien dat nog in mijn budget past ;-)

    Hier een foto van het geheel, en heb er een maatje 44 naast gezet om een idee van het formaat te krijgen.

    [​IMG]
     
  12. carp1970

    carp1970 Guest

    Ik heb nu overigens mijn Woonplaats in mijn profiel staan.
    Ondanks dat ik in de buurt van Quartel woon wil ik daar geen cent uitgeven, dus bespaar u evt. de moeite om me daar te trachten heen te laten gaan ;-)
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dennis,

    De regelaar is het probleem niet, maar de motor zou niet mijn eerste keuze zijn voor een boot van ongeveer 90 cm lang (3 x maat 45).
    Op 12V draait deze motor 12.000 toeren onbelast, laat daar onder last eens 9000 van overblijven, dan zijn het nog 'speedboot waarden'.
    De Speed 500E is bedoeld voor snelle boten(30 40 km/h) van 50-60 cm met een gewicht van rond de kilo vaarklaar.

    Laat ik het zo zeggen: ik verwacht binnen de kortste keren rooksignalen, tenzij er een héél klein propje achter zit (en dan klaag je weer dat de boot niet vooruit te branden is...).

    Een setje als dit is dan veel beter geschikt:
    AS12/15RW-Easy + 600er Kraftprotzmotor - Modellbau-Regler.de Shop

    Groeten, Jan.
     
  14. carp1970

    carp1970 Guest

    Hallo Jan,

    Bedankt voor je reaktie.

    Er zit idd een vrij klein schroefje aan de boot maar een beetje snelheid is zeker een vereiste.

    Het setje dat je aanbeveeld is wel wat boven mijn budget maar ik houd het in gedachten.

    Heb je ervaring met dit bedrijf, en hebben ze schappelijke verzendkosten ?

    Stel dat ik het wel met de Ebay regelaar zou doen, en op Ebay verder kijk voor een motor, waar moet ik dan op letten ?
    Toerental ?

    Gr,
    Dennis
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ik dacht dat hij tot 3S ging, maar het is inderdaad maximaal 2S, dus geen 12V. Bedankt voor de correctie. :thumbsup:
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dennis,

    Ik heb verschillende regelaars van Modellbauregler, ze werken allemaal uitstekend.
    De verzendkosten vanuit Duitsland zijn soms fors, Europese regelgeving...
    Je kunt de verzendkosten opvragen.

    Als je een probleemloze motor wilt, ga dan voor deze:
    Hobbieplaza.nl
    Deze motor heeft ruim voldoende koppel voor een 60 mm schroef en heeft geen probleem met een boot van 90 cm.

    Meet je huidige prop eens op en kijk dan gelijk hoe groot de prop kan zijn, zonder de romp te raken.

    Groeten, Jan.
     
  17. carp1970

    carp1970 Guest

    Hoi Jan,

    Ik heb de kunststof schroef zo goed als mogelijk opgemeten, en is rond de 52mm.
    Zou zo'n 65mm moeten passen evt.
    De motor uit je link gaat het maar worden dan.
    Die zou dus 100% samengaan met de regelaar van Ebay ?
    Zo ja, dan ga ik die maar meteen bestellen.
    Heeft de boot naar jouw mening met dit setje genoeg stuwkracht om ook te varen bij een stevige wind/golven ?

    Alvast bedankt weer,
    Dennis
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dennis,

    De Bühler is een meerpool motor en vormt geen probleem voor de regelaar, hoe mooi de regelaar daadwerkelijk regelt, is natuurlijk afwachten.

    Zonder een foto van de prop, zodat ik de spoed van de bladen kan inschatten, is er geen antwoord te geven op de vraag hoe hard het zal gaan, je zult ongetwijfeld in de buurt van de rompsnelheid kunnen komen.

    Een paar foto's van de boot zelf, zodat we de rompvorm kunnen zien (en een inschatting van de rompsnelheid kunnen maken) zou ook helpen.

    Groeten, Jan.
     
  19. carp1970

    carp1970 Guest

    Beste Jan,

    Bij deze:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    als je dan toch bezig bent, bestel ook een messing schroef. een plastieken gaat kapot en zeker in het geval van een karpvisser (takken, geen vaste kist om hem te vervoeren)


    of was dit al gezegd???
     

Deel Deze Pagina