Snelheidsregelaar

Nu zou de Robbe 755/40 goed zijn voor mijn doel
Als regelaar dacht ik dan aan Graupner speed profi 40 R

Motor 4,5 A (max. 8 A) en 4600 omw/min bij 12 V en volgens de winkelgegevens geschikt voor directe aandrijving van 50-65 mm schroeven.

Regelaar kan 40 A bij 12 V aan, is dus wat "zwaar" maar dat maakt niet zoveel uit, want veel goedkoper zal je ze niet vinden. De vraag is wel of Graupner deze nog wel levert (ik vermoed dat daar alle borstelzaken gaan verdwijnen). Maar misschien nog voorraad, niets mis mee!!!

Groet,

Ad Bakker

Borstelmotoren zullen nog vele jaren in gebruik blijven en ze zullen ook nog vele jaren gemaakt worden. In de modelbouw zijn ze nu een beetje ouderwets geworden, het gebruik ervan wordt al snel afgedaan als achterhaalt en zo.
In de modelbouwwinkel zal je dus minder borstelmotoren aantreffen. Toch denk ik dat ze nooit helemaal zullen verdwijnen omdat nog steeds prima motoren zijn. Er bestaat vreselijk veel kennis over en ze worden in zoveel verschillende soorten en maten gemaakt dat je zo goed als overal wel een passende motor voor kan vinden.
De motortjes die door de modelmerken zoals Robbe of Graupner en ook anderen op de markt worden gebracht zijn feitelijk "gewone" standaard motoren van een paar grote fabrikanten. Mabuchi is zo'n fabrikant. Motoren die wij bijvoorbeeld als de speed 600 kennen vindt je ook in een willekeurige accu boormachine. Alleen staat er dan het Mabuchi type nummer op. Zo zijn er nog veel meer. Dat maakt die motoren van Robbe of Graupner niet slecht, bepaald niet zelfs. Deze merken kopen de beste variant bij Mabichi en zullen er ook nog wel verscherpte kwaliteitscontroles op uitvoeren.
Dus weest niet bang dat je geen (goede) borstelmotoren meer kan kopen, dat zal best meevallen.

KLopt helemaal.
Het voordeel van een borstelmotor blijft dat je er gewoon spanning op kunt zetten zonder regelaar.
Wij model piloten stellen echter hoge eisen aan de vermogen/gewicht verhouding rendement en slijtvastheid bij hoge prestaties.

Wij model piloten stellen echter hoge eisen aan de vermogen/gewicht verhouding en slijtvastheid bij hoge prestaties.

Ja, maar dit is dus niet voor "wij model piloten", er bestaat namelijk ook nog zoiets als "wij model stuurlui".:D

En ik ben het 100% met Ernst eens, borstelmotoren zijn echt niet zomaar verdwenen, en zeker niet weggevlogen:nooo:.

Groet,

Ad

er bestaat namelijk ook nog zoiets als "wij model stuurlui".:D

En ik ben het 100% met Ernst eens, borstelmotoren zijn echt niet zomaar verdwenen, en zeker niet weggevlogen:nooo:.

Groet,

Ad

En daar hoorde ik vroeger ook bij maar dat was voor"het borstelloze tijdperk"
Bij mij liggen ze ook nog in de kast en ik kan er ook nog geen afscheid van nemen evenals van mijn boten.:D

Heb gevraagd achter motors voor in voerboot , hij raadde me deze aan .
Ben het bij albatros gaan halen , modelbouw winkel in Turnhout is ze in aan het bouwen .

Laat jullie nog iets weten hoe hij vaart

Wat kan er dan gebeuren als ik volgas geef ?

Volgens mij krijgen je vissen dan gekookt of geroosterd voer:confused:.
Je wil een toch al grote schroef voor deze motor met een heel hoog toerental laten draaien, ik vermoed dat hij dan zoveel stroom gaat trekken dat je regelaar doorbrandt.
Maar er zullen nog wel meer reacties komen, ik hoef het natuurlijk niet bij het rechte eind te hebben.

Groet,

Ad Bakker

Zie net 1 van je vorige berichten

De winkel die eraan bezig is , is idd. meer bezig met vliegtuigen en auto's
Hij heeft wel al aan voerboten gewerkt

Dus met een vertraging erop te zetten is het op te lossen ?

Op zich wel, maar ik zou voor motoren met een lager toerental gaan, die 755/40 van Robbe bijvoorbeeld en die trekken ook veel minder stroom. Weet je de capaciteit van je accu (Ah waarde)?

Groet,

Ad Bakker

Zou een winkel deze motoren nog terug nemen ?
Of als er iemand intresse in heeft , ik ga dadelijk eens kijken hoe ver ie staat

Back