Snelheidsregelaar

Heb er nu de oude motoren nog inzitten , de rechtse gaat sneller dan de linkse
Hierdoor blijft hij rondjes draaien op het water :rolleyes:

Morgen ga ik de robbe power 744/40 halen

de rechtse gaat sneller dan de linkse
Hierdoor blijft hij rondjes draaien op het water :rolleyes:

Heb je de motoren al eens losgekoppeld van de schroefas, en dan gevoeld hoe licht/zwaar de schroefassen draaien als je aan de schroef draait?

Heb je trouwens een multimeter waarmee je stroomsterkte kan meten?

Groet,

Ad Bakker

Vandaag nieuwe motoren erin en probleem blijft hetzelfde
Boot wilt maar niet vooruit gaan op het water :-|

Schroeven draaien allebei zelfde richting uit

Aan wat ligt dit ?

Hij heeft al wel gevaren en zijn nog zelfde schroeven

Ja, maar als ze tegen elkaar in draaien dan gaat hij geen meter vooruit, en wil alleen ronddraaien. Je laat nu alleen de linker schroef zien, maar is de rechter identiek of gespiegeld.
Normaal is dat de schroeven van twee schroefs schepen tegen elkaar indraaien, en heb je daarom een linkse en een rechtse schroef. Als dat zo is kan dat eenvoudig opgelost worden door de draairichting van 1 van de motoren om te draaien, of als het een motor is met twee aseinden 1 van de motoren om te draaien.
Maak desnoods even een foto van de rechter schroef, dan weten we het zo.

Voila

mrtrw2.jpg

Rechts is een linksdraaiende schroef (van achter naar de schroef kijkend) en links is een rechtsdraaiende schroef. Dat betekent dus dat de motoren ook tegengesteld moeten draaien. Ik weet niet hoe de bedrading is geregeld, maar je zou kunnen proberen van de rechter motor de draden die naar de regelaar gaan om te wisselen. Lukt dat?

De draden zitten dus aan de motor gesoldeerd. Dan kan je die van de rechter motor toch omdraaien?

Groet,

Ad Bakker

Edit
Ik zie dat ze bij de rechter motor doorverbonden zijn naar de linker. Om het uit te proberen zou je de draden van de linker motor moeten omdraaien.

Hoe krijg ik soldeersel dan los ?

Ik begrijp dus dat je niet kunt solderen?
Dan zijn er twee mogelijkheden. Je zoekt iemand die wel kan solderen of (en velen zullen dit knoeien vinden, maar het werkt wel) je knipt de draden tussen de twee motoren door, stript de afgeknipte uiteinden en je zet er een kroonsteentje tussen waarbij je dus de draden verwisselt (rood op zwart).

Groet,

Ad Bakker

Back