sneller naar storage stand van lipo's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bosreus, 18 jun 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik wil ook niet op storage wegleggen, ik wil kunnen ontladen tot een van te voren vastgelegde spanning, zodat ik ze daarna kan herladen als capaciteitscheck. Dat doe ik ruwweg een keer in de vier maanden met alle NiMH accu's die ik heb. Namelijk als ik terugkom van zee, en de accu's 2 maanden ongebruikt zijn geweest. Is het eerste wat ik doe als ik dan een vliegtuig uit de opslag pak.
    In de daaropvolgende periode dat ik thuis ben en vlieg, is een ruwe vergelijking van voltage aan het eind van de vliegdag met hoeveel er in terug gaat aan de lader, een heel aardige indicatie, maar bij het " weer opstarten" na 2 maanden inactiviteit wil ik dus gewoon een keihard cijfertje zien.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat werkt niet met die ontlader, daar moet je dan echt een loadbank voor bouwen of aanschaffen.
    Je moet om een capaciteitstest te doen, en ik heb er honderden gedaan met Nicads, een ingestelde stroom nemen en die stroom moet dan ook de hele ontlaadperiode gelijk blijven terwijl de spanning zakt.
    Dan kijk je na een bepaalde tijd of, als de bereikte ingestelde minimumspanning bereikt is, hoeveel eruit gegaan is.

    Dat doet een goede lader ook, die ontlaad met een ingestelde stroom tot een ingestelde minimumspanning bereikt is.
    Als je gewoon met lampen of een weerstand ontlaad zal de stroom zakken als de spanning zakt dus je krijgt dan een rare ontlaadcurve die weinig zegt over de echte capaciteit.
    En daarnaast zou je ook nog de interne weerstand moeten meten, dat is eigenlijk de enige waarde die echt aangeeft wat de kwaliteit van de accu is.
    Maar om nou een meter te kopen van 2500 Euro om je modelbouw accu's te meten gaat erg ver.
    Goedkoper om elke 2 jaar je accu's te vervangen.
    Nicads gaan als ze goed behandeld worden zeker 10 jaar mee, op het werk kwam ik sets van 21 jaar oud tegen en die hadden in weer en wind gestaan en waren nog 90% van de waarde.
    Dus ik zou me echt geen zorgen maken.
    Trouwens, laden en ontladen veroudert de accu, je kan hem beter op een druppellading zetten van 1,2 Volt per cel, dat vinden ze fijn.

    GJ
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kijk niet naar wat er uit komt, ik kijk naar wat er weer ingaat. Dat vertelt me voldoende over wat er uit gekomen is, en ik weet dat de ontlaadstroom "voldoende" was en de ontlaadspanning "nominaal gebleven is gedurende de ontlaadperiode".... Ik doe geen prestatie-test, ik doe een "go/no go" test...

    Ik denk niet, dat als ik 3 a 4 keer in de week ga vliegen (en dus even vaak laad) dat de drie keer per jaar dat ik een capaciteitscheck doe, wezenlijke extra slijtage veroorzaakt....
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet weten wat eruit gaat en ook wat erin gaat, dan doe je pas een vergelijking.
    Zomaar kijken wat erin gaat heeft geen waarde.
    Ik heb wel eens 3000 mAh in een 2000 mAh kunnen laden, dan is ie goed?
    Nou, niet echt, toen ik er een ontvanger en servo's op zette kakte hij in.


    Als je 3x per jaar een check doet, wat geen check is, dan maakt dat niet uit,
    Maar ik zou die "checks" dan overslaan en elk jaar of elke 2 jaar een setje nieuwe accu's kopen.

    GJ
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben jij nu zo dom, of ik zo slim? Als er 3000 mAh in een 2000 mAh accu gaat, dan WÉÉT je toch al dat OF je accu, OF je lader gefaald heeft?
    Blijkbaar is het verschil tussen jou en mij dat jij dan nog probeert een ontvanger op die accu aan te sluiten, en ik die accu subiet afgekeurd zou hebben. En toch beweer je zelf:
    Als jij een 5 liter jerrycan tot 10 liter kunt afvullen bij de pomp, ga je toch ook kijken of dat ding niet mischien lek is? Of is dat heel raar gedacht van mij?

    Dit weet jij mischien niet, maar ik heb ook nog maar een paar duizend beroepsmatige accu-checks achter mijn naam staan. Gedocumenteerd, dus geen spielerei of aanklooierij.

    Ik ben dus niet geheel en al achterlijk: als een accu tot van te voren gedefiniëerde belastte klemspanning leeggetrokken word, mag hij voor alle practische toepassingen als leeg verondersteld worden. Hoeveel je er dan uitgetrokken hebt doet er niet toe, hij is verondersteld leeg en dat is een uitgangspunt. Of hij dat wel of niet daadwerkelijk is, doet er niet eens toe, want dat komt in de eropvolgende laadcyclus wel naar voren.
    Daarna moet de accu bij "doelmatige laadcyclus" op of nabij zijn nominale capaciteit accepteren, en doet hij dat niet, of dat nu te veel is of te weinig, dan is er wat aan de hand.
    Daar heb ik geen gemeten ontlaad-capaciteit voor nodig, en ook geen inwendige weerstandsmeting, om dát vast te kunnen stellen.
    Die inwendige weerstand toont zich namelijk net zo goed op de teruggeladen capaciteit (verhoogde inwendige weerstand verlaagt de klemspanning onder belasting, je ontlaadcyclus stopt dus eerder, de klemspanning onder lading neemt sneller toe, lader slaat dus ook sneller af en gevolg: er past dus ook minder weer in terug). Hoe hoog die inwendige weerstand is, is volkomen oninteressant. Dat gaat pas een rol spelen bij hoogbelastte accu's, en daar hebben we het nu niet over.

    En als er aldus geconstateerd is dat er wat aan de hand is, dan kun je A) verder zoeken WAT er aan de hand is, en B) onafhankelijk daarvan, beoordelen of je die accu nog verder wenst te gebruiken of niet.
    Als je het leuk vind accu's weg te gooien doe je alleen B, als je iets meer wilt weten, doe je A

    Lang verhaal, samenvatting is simpel: ontlaad tot de toestand die gedefiniëerd is als "leeg" en kijk wat er in terug gaat. Afwijkingen naar beide kanten (te veel of te weinig) duiden ondubbelzinnig en zonder uitzondering op een probleem.
    Meer hoef je niet te weten, meer hoef je niet te doen. Pas als er een probleem geconstateerd is, dán moet je wat doen...

    Leuk idee, maar die methode beschermt mij niet tegen "mishandeling", zoals bijvoorbeeld per ongeluk een ontvanger aan laten staan terwijl ik op zee ben, of tegen verhoogde zelfontlading omdat een accu een mechanische klap gehad heeft: dan pak ik een vliegtuig uit het rek, hang hem aan de lader, en omdat er maar 500 van de 2000 mAh weer in terug gaat denk ik "oh, dat zal wel zelfontlading geweest zijn". Ik ga vliegen en crash...

    Nee, dank je wel, ik denk dat mijn methode toch iets veiliger is....
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2019
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben beroepsmatig 13 jaar met accu's, laders, omvormers en loadbanks bezig geweest en weet wel ongeveer waar ik over praat.
    En die 3000 mAh in een 2000 accu was een extreem voorbeeld maar stel je hebt een 2000 accu en je laad er 1900 in, wil dat dan ook zeggen dat je er 1900 uit kan halen?
    NEE!
    Dus je moet altijd ontladen en laden en beide meten en dan ook naar de interne weerstand kijken.
    Zonder dat heeft geen van beide, laden of ontladen, zin.
    Het is dus heel link om er vanuit te gaan dat als er bijna de capaciteit in gaat dat de accu dan goed is.
    Maar dat kan je niet weten als je niet bezig bent met electronica.
    Maar dat mag je gerust van me aannemen dat jouw manier van testen gewoon vals vertrouwen geeft en totaal geen zin heeft, dus je het beter niet kan doen.

    En je verhaal van hogere zelfontlading door een mechanische klap raakt ook kant nog wal.
    Ik heb trainingen en cursussen gehad , ook bij Saft, 1 van de grootste Nicad fabrikanten en die gasten weten dondersgoed waar ze het over hebben.
    Ik schaamde me destijds toen ik opperde dat ik ooit eens per ongeluk nicads verkeerdom opgeladen had, dus eigenlijk negatief geladen had en dat die beter waren dan eerst.
    Maar ook daar hadden ze een verklaring voor dat dat wel eens zou kunnen.
    En zelfontlading komt door de chemie, niet door mechanische klappen, dan heb je sluiting, dus totale ontlading.
    Nicads, NiMh en loodaccu's kan je me niets over wijs maken.
    Lipo wordt in de industrie niet gebruikt omdat dat te onbetrouwbaar is, dus daar heb ik geen les over gehad.

    GJ
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Dat kan ik sinds kort grotendeels beamen. Voor een klant van het bedrijf waar ik nu werk maken we een apparaatje dat door één LiPo cel van 800mAh wordt gevoed. Elke cel heeft een door de fabrikant "ingebouwd" klein stukje elektronica dat de cel tegen overbelasting en te ver ontladen moet beschermen. Dat apparaatje maken we nu zo'n jaar of 4 misschien 5.
    Ze hebben nu een nieuwe versie ontwikkelt vanwege de vooruitgang van de techniek, verbetering van het product en ………… je kent al die verhalen wel. We hebben onlangs een voorproductie serie gemaakt voor evaluatie We hopen in de nabije toekomst dat nieuwe apparaat in grote getale te gaan maken. Bij dat nieuwe apparaat zijn ze terug gegaan naar één NiMH cel van 2200mAh. De reden die we daarvoor kregen te horen was dat de LiPo te veel problemen gaf en vooral te kort mee ging. Elk apparaatje zou minimaal 5 jaar moeten mee gaan, helaas gaven te veel er na één jaar al de brui aan. De gebruikers van die apparaatjes klaagden over de (veel) te korte levensduur.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik test mijn nimh of eneloops ook net zoals Bert dat doet. De lader geeft keurig aan wat hij erin stopt, slaat hij voortijdig af weet je gewoon dat de accu slecht is. Elke 2 jaar vervangen vind ik overdreven.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn lader doet dat normaal gesproken ook maar bij 1 of 2 pakketten ging hij door.
    1 laadde hij tot 3000 mAh terwijl het een 2200 pakket was en een andere laadde hij tot 2000 mAh, ook een 2200 mAh.
    Beide pakketjes gebruikte ik om dingen op de grond uit te proberen.
    Die van 3000 mAh was duidelijk, die was stuk.
    Maar die van 2000 zou OK moeten zijn.
    Bij ontladen kwam er 500 uit (wat jullie dus met jullie methode niet kunnen zien) en er ging 2000 in.
    En bij het aansluiten van 1 servo zakte hij na 5 minuten helemaal in.
    Dus.... als je ontlaad zonder meten en alleen maar uitgaat van wat erin gaat da kan het gebeuren dat je model vrolijk de lucht in gaat en daar dan zegt, bekijk het maar.
    Daarom zei ik, ontladen met een weerstand, zonder meting en dan laden is vals vertrouwen wekken en heeft totaal geen zin.
    Dat zal elke technicus je vertellen.
    En elke 2 jaar nieuwe batterijen, ik stopte elk jaar nieuwe accu's in mijn kist.

    GJ
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik doe, mits er de tijd voor is, een prestatie test.
    Na een vliegdag worden de ontvanger en ontstekings-accu (eneloop 1900mAh) ontladen met een stroom die gelijk is aan het uur gemiddelde.
    Ontsteking 450mA ontvanger 250mA
    En daarna gewoon ff opladen met dezelfde stromen als waarmee het is ontladen.

    Nu heb ik laatst na een vliegmiddag een pakketje met 500mA ontladen en met 190mA opgeladen.

    Het oog wil ook wat.
    Dit laat meer zien dan alleen een getalletje van wat er in of uit is gegaan.
    De ontsteking had nog zeker 2 uur kunnen vonken.


    Knipsel.JPG
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @hobbyist

    Kijk, en zo test je inderdaad je accu goed!
    Dan weet je zeker dat alles in orde is.
    Lijkt wel de grafiek die ik altijd voor mijn werk aan de klant moest mailen....

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2019
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, en aangepast.
    Dank!
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Roelof, maar dan weet je niet wat eruit komt.
    Dat heb ik al eerder aangegeven.
    Dan kan je wel sneller ontladen en bij een vliegaccu (of in jouw geval rij-accu) en lipo's is dat niet zo erg maar als je het als ontvangeraccu gebruikt, vooral de NiMh en Nicads dan weet je niets, alleen dat er iets in gaat en dat ie even een spanning haalt.

    GJ
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Zet je er zo'n GTpower powermeter tussen, dat ding kost een 10 tot 20 euro en kan in Ah en Wh meten.
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant

Deel Deze Pagina