(Sociale) Verbeterpunten forum!

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat mij opvalt in de forums (maak ik me zelf helaas ook schuldig aan) is dat reakties over de toon, het gebruik van de Nederlandse taal, de duidelijkheid van titels of teksten, etc. In de topics worden gedaan.

Uit mijn eigen ervaringen als moderator bij de XRay forums heb ik gemerkt dat dit meestal averechts werkt. Voor de gebruikers, volg Eric's advies en gebruik de report optie in plaats van zelf te reageren. Wil je toch een opmerking maken, gebruik stuur dan een persoonlijk bericht en doe die discussie buiten de forums om. Dit laatste is ook een goed advies voor de moderators. Een "laten we het wel leuk houden" in het forum, gekoppeld aan een geriche PB aan degenen die daar tijdelijk even moeite mee hebben is meestal meer dan genoeg.

Deze aanpak voorkomt dat opmerkingen als olie op het vuur gaan dienen, waar degene die de ter discussie staande post heeft gemaakt, het in de meeste gevallen echt niet kwaad bedoelde.

Zow..even dit topic doorgenomen....

Het lijkt me dat "we" met z'n allen wel willen, maar voornamelijk spreken over de manier van communiceren. (Metacommunicatie noemt men dat)

Gewoon doen! Lijkt mij het isseu...Ellenlange discussie's met "vaardige" ABN schrijvers...Tja..Leuk, maar wat heeft dit forum hieraan?

Laat gewoon je mentaliteit eens blijken in de dagelijkse praktijk. Ik probeer dat i.i.g. wel te doen, maak ook fouten en probeer niet oordelend te zijn over anderen. Oordelen..Tja....Daar hebben we Mods voor, welke als gespreksleider fungeren......

Doe maar gewoon...spreek een ander desnoods (op een vriendelijke manier) aan...Dan komt het best wel goed hier....

Waarom heb ik ineens de neiging mezelf te "quoten":sleepy::rolleyes:Maarja...doe het maar niet....denk ik....

Ik vind de opmerking van Micropuller wel geplaatst. We leven in Nederland, we hebben allemaal Nederlands op school geleerd en anderen hebben al een paar jaar les erop zitten dus mogen we van elkaar verwachten dat we in het Nederlands communiceren.
Net zoals we onszelf aanleren dat het gras groen is maar buiten school mag het blauw zijn. Nee, dan is het ook groen.

Natuurlijk worden hier en daar fouten gemaakt maar het ontbreken van leestekens, het gebruik van MSN tot zelfs een dialect heeft gewoon niets met datgene te maken wat we op school leren of geleerd hebben, dat hier een 12 jarige dat bewijst (mijn complimenten) geeft aan dat het op die leeftijd wel gewoon kan en er buiten een echte vorm van dyslexie er geen excuus is om zo onbegrijpelijk Nederlands te schrijven zals melvinf1 dat doet.

Over sociaal gesproken:confused: Ik vind persoonlijk dat een discussie zich nooit op een persoon richt. Zoals jij Melvin benoemd, stel je hem ter discussie... Terwijl de discussie zou moeten gaan over "hoe gaan we met elkaar om?";) Volgens mij zijn dat de omgangs normen:mrgreen:

Sorry voor de dubbelpost...viel me even op..

Laatst bewerkt:
Eigenlijk denk ik het wel.
Zowel bij mezelf, als bij een aantal anderen is er een besef gekomen: "verbeter het forum, begin bij jezelf" ;).

Waarom denk jij dat niet?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Over sociaal gesproken:confused: Ik vind persoonlijk dat een discussie zich nooit op een persoon richt. Zoals jij Melvin benoemd, stel je hem ter discussie... Terwijl de discussie zou moeten gaan over "hoe gaan we met elkaar om?";) Volgens mij zijn dat de omgangs normen:mrgreen:

Sorry voor de dubbelpost...viel me even op..

Omdat door mij maar ook door anderen vooral naar de jongeren gewezen wordt laat een paar posts terug een 12 jarige toch zien dat het niet onmogelijk is terwijl melvin al had aangegeven dat hij niet de moeite neemt om eventuele hulpmiddelen te gebruiken. De eigenwijsheid om het niet eens te proberen (zoals eerder in dit topic iemand die geen hoofdletters gebruikt) komt denk ik nog het meest irritant over en mag dan ook best genoemd worden.
Het is niet alleen goed voor ons om zo correct/leesbaar mogelijk te schrijven maar ook voor hun eigen ontwikkeling. Op een ander forum in een appart gedeelte voor mods en oud gedienden hangt ook een leraar rond en die heeft al aangegeven dat in het huidige onderwijs het gebruik van correct Nederlands zwaar bedroefd is en vind ik ook dat ook in het sociale leven zoals dit forum daar best aandacht aan besteed mag worden.

Hoe ironisch dat JiB en Jurre nu net de 2 grootste lawaaimakers worden die zelf geen kritiek kunnen aanvaarden als ze zich eventjes aagevallen voelen door een reactie van Micropuller. :D
Overigens is de reactie van Micropuller ook vollédig op zijn plaats. Het is duidelijk dat Jurre hem totaal niet begrepen heeft (we zitten hier ook niet op school, he Jurre, dus waarom moeite doen? ;)), maar ik hoop dat de rest er wel een beetje een boodschap aan heeft.

Roelof, Ik denk dat je met je laatste zin het juist zegt. "Aandacht aan besteed mag worden"

Dat gebeurt ook wel degelijk maar het moet geen doel op zich zijn. We hebben het hier nog wel over een modelbouwforum en geen taalkundigforum. Ja het is van belang dat er fatsoenlijk begrijpende posts worden geplaatst, daar hebben wij als mods ook aandacht voor. Nee, het gaat geen dagtaak worden om op alle punten en komma's te letten. Het vreemde is niet dat mensen worden aangesproken op de leesbaarheid, dat vind ik prima. Het gaat meer over de manier waarop. Werkt een vriendelijk post niet met het verzoek je post iets duidelijker te maken dan is de reportknop voldoende om onze aandacht daar te krijgen.

Let er ook op dat sommige mensen ook niet veel beter kunnen, niets ten nadele van hen, het zouden wel eens heel aardige gasten kunnen zijn. Misschien dat een grote modelbouwforummeeting, waar je kennis kunt maken met de gezichten achter de namen, hier eens bij kan helpen ;)

Omdat door mij maar ook door anderen vooral naar de jongeren gewezen wordt laat een paar posts terug een 12 jarige toch zien dat het niet onmogelijk is terwijl melvin al had aangegeven dat hij niet de moeite neemt om eventuele hulpmiddelen te gebruiken. De eigenwijsheid om het niet eens te proberen (zoals eerder in dit topic iemand die geen hoofdletters gebruikt) komt denk ik nog het meest irritant over en mag dan ook best genoemd worden.

Daar komt nog bij dat het negatief afgeeft op mensen die wel de moeite nemen om hulpmiddelen te gebruiken en hun best te doen. Als iemand elke keer als er kritiek op hem is zegt "ik heb X en daarom kan ik me zo asociaal gedragen als ik maar wil.", dan zal dat tot vooroordelen leiden met betrekking tot X.
En dat is niet leuk voor degenen die ook X hebben, maar wel hun best doen en hun problemen niet de hele tijd afschuiven op X (waardoor mensen meestal niet eens weten dat iemand X heeft). Want op het moment dat die mensen X moeten noemen omdat ze niet anders kunnen, dan steken al die vooroordelen de kop op. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat zeer onprettig kan zijn... :(

Wel je best doen heeft als positief effect dat mensen niet geërgerd raken en op je handicap focussen (en je hoeft hem ook niet te noemen), maar letten op wat je doet/vraagt. En dat geeft jou weer minder frustratie, want je krijgt de reactie die je wilt in plaats van een welles/nietes-discussie.:D

Hoe ironisch dat JiB en Jurre nu net de 2 grootste lawaaimakers worden die zelf geen kritiek kunnen aanvaarden als ze zich eventjes aagevallen voelen door een reactie van Micropuller. :D
Overigens is de reactie van Micropuller ook vollédig op zijn plaats. Het is duidelijk dat Jurre hem totaal niet begrepen heeft (we zitten hier ook niet op school, he Jurre, dus waarom moeite doen? ;)), maar ik hoop dat de rest er wel een beetje een boodschap aan heeft.

Dat is niet ironisch Sander, het is namelijk alleen waar als je een heel speciale definitie van lawaaimaken hebt. (je kritiek dat ik niet tegen kritiek zou kunnen is misschien terecht, soms is dat wat moeilijk, hoe goed ga jij daar mee om?)
Jurre zei:
we zitten hier niet op school, maar we zijn hier om dingen te vragen of om antwoord te geven
Let even op het tweede deel van het
micropuller zei:
We zitten hier niet op school, dus hoeven we niet op onze spelling te letten,[...en voert een heel betoog hiertegen...]
jurre zei:
Waarom voel jij je zo aangevallen?
micropuller zei:
You're so vain, you probably think this song is about you
jurre zei:
JiB zei:
Jurre, je hebt helemaal gelijk hoor. Micropuller blijkt wel erg slecht tegen kritiek te kunnen, terwijl hij die wel maar al te graag op anderen heeft.
Dus Sander, dat mag je lawaaimaken en heel ironisch vinden, ik ben dat in ieder geval niet met je eens.
@Micropuller, wat jij een luchtig grapje noemt, noem ik onvriendelijke spot. Ik vermoed dat jij vaak net iets harder uit de hoek komt dan je bedoeling was, en ja dat herken ik wel. Iets minder tekst en vaker niet posten is mijn oplossing daar tegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Iets minder tekst en vaker niet posten is mijn oplossing daar tegen.

Het feit dat je zojuist een tekst hebt getypt die hier niet eens op mijn scherm past (17 inch, dus niet zo klein ;)), bevestigt anders wel mijn stelling. :mrgreen:
Ook het zinnetje dat ik zojuist van je gequote heb, doet me wel enigszins glimlachen. :D

Wat betreft mijn invulling van "lawaaimaken" had ik het inderdaad over het feit dat je enigszins de indruk gaf niet goed tegen kritiek te kunnen. Hoewel dat eerder als een grapje mijnerzijds bedoeld was, heb je je met bovenstaande post wel meteen laten kennen. :p

Ook je gelijk moeten halen is een vorm van niet tegen kritiek kunnen hoor. Je gaat namelijk het punt wat ik maakte (ja misschien iets te nadrukkelijk), volledig uit de weg, je richt je alleen nog op hetgeen ik fout zou doen, niet op hetgeen wat ik zei. Op zo'n manier verzand een discussie al snel in een potje gelijkhalen. Het zal wel, laat maar, het is mooi weer en ik heb een nieuwe keychain camera...

En zo verzandt dit topic in een brij van discussie's:confused:

Terwijl meerdere forumgebruikers de oplossingen om tot een sociaal forum te komen allang hebben gegeven...tja...

Het is natuurlijk ook de bedoeling dat er daadwerkelijk iets gedaan wordt met de oplossingen die in dit topic werden aangereikt. Ik denk dat daar vooralsnog het probleem ligt.

Het is natuurlijk ook de bedoeling dat er daadwerkelijk iets gedaan wordt met de oplossingen die in dit topic werden aangereikt. Ik denk dat daar vooralsnog het probleem ligt.

Als jij nou eens niet zoveel lawaai maakt;)
Het is natuurlijk wel erg makkelijk om iemand een lawaaimaker te noemen als je zelf niet met voorstellen komt.
Ik zeg wat ik vind en als iemand luchtige grapjes maakt hoop ik dat hij daar veel lol in heeft,
Want als hij iets niet snapt of niet begrijpt hoe ik het bedoel kan (micropuller) hij ook vragen wat ik er dan precies mee bedoel en dan geef ik hem daar antwoord op.
Dus zo ironisch is dit allemaal nog niet;)
Dit gaat over VERBETERINGEN en niet over scoren over andermans rug;)

Als ik wil scoren op andermans rug, blijf ik niet zo vriendelijk hoor. Maak je daar dus voorlopig nog niet druk om. ;)
Als je me beticht van geen oplossingen aan te reiken, moet je misschien eens een brilletje aanschaffen en een paar pagina's terugbladeren. Ik kan het anders dadelijk wel eventjes voor je herhalen als je dat graag wilt. Maar op een 10de keer hetzelfde zit niemand te wachten lijkt mij? ;)

Als ik wil scoren op andermans rug, blijf ik niet zo vriendelijk hoor. Maak je daar dus voorlopig nog niet druk om. ;)
Als je me beticht van geen oplossingen aan te reiken, moet je misschien eens een brilletje aanschaffen en een paar pagina's terugbladeren. Ik kan het anders dadelijk wel eventjes voor je herhalen als je dat graag wilt. Maar op een 10de keer hetzelfde zit niemand te wachten lijkt mij? ;)
Weer zo'n giller, leuke die van het brilletje;)
Maar nu even zonder geouwehoer,
Het is duidelijk dat Jurre hem totaal niet begrepen heeft (we zitten hier ook niet op school, he Jurre, dus waarom moeite doen? ), maar ik hoop dat de rest er wel een beetje een boodschap aan heeft.
Is het duidelijk ja? Volgens mij is het voor jou niet eens duidelijk wat ik bedoel;)
Het leuke aan dit topic dat er meer onzindiscussies zijn als in normale topics;)

Wat is je punt nu precies, knulletje? :)
Toch niet geïrriteerd omdat ik je vermeldde in mijn vorige posts? Lijkt mij niet eens de moeite om nu over te discussiëren. Het gaat hier namelijk over oplossingen wat betreft taalgebruik en mekaar duidelijk begrijpen. (Waarvoor ik al tig voorbeelden heb aangereikt een paar posts terug) Laten we er dus inderdaad maar geen onzin-discussie van maken. (In zoverre dat het nu nog niet is :lol:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hoeft niet zo denigrerend te doen met je knulletje hoor;)
Vind het eerder zielig dat jij als 20 jarige elke keer weer iedereen de les probeert te lezen;)
Doei grote vent:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back