(Sociale) Verbeterpunten forum!

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat gezeur over de hand boven et hoofd houden voor mensen dyslectisch zijn, vind ik klinkklare onzin.
Als je zon moeite hebt met woorden spellen, installeer dan een plugin of browser die het voor je checkt.
Gebruik bijvoorbeeld Firefox als browser, die doet het vanzelf al voor je, in meerdere talen zelfs.
Het probleem is alleen dat mensen gewoon niet weten dat er zoiets bestaat als een "ander internet".
Grammatica daar gaat je browser je waarschijnlijk niet mee helpen, maar dat is geen dyslexie volgens mij.

Misschien gewoon mensen die rommelig spellen erop attenderen dat er browsers zijn met handige hulp functies?

Wederom,
Het is onmogelijk om vanachter je toetsenbordje 100% vast te leggen hoe iemand is, waar hij vandaan komt, in welk milieu hij zich beweegd, wat voor tekortkomingen hij misschien heeft.
Tenzij iemand het overduidelijk maakt in zijn onderschrift of op een andere manier...en zelfs dan...

Ik raad mensen ook aan om het niet in hun onderschrift te zetten trouwens...
Werkt als een magneet op mensen die zich liever concentreren op bijzaken dan de inhoud van het onderwerp.. "Modelbouw".

Ben het met de meeste punten wel eens, die Rinaldo overigens netjes heeft samengevat.
Ik kom hier om mijn hobbyplezier met anderen te delen.
Beoordelen van anderen, op welk vlak dan ook, doe ik echt alleen als het niet anders kan.
Het moet namelijk in de verste verte niet op werk gaan lijken!

Mijn persoonlijke kijk hierop, en een stukje zelfreflectie...
Modelbouwers zijn vaak perfectionisten, aard van het beestje.
En dat is voor de niet modelbouwers in deze wereld best wel eens lastig heb ik mijzelf laten vertellen.
Dus eigenlijk zijn we zowiezo een stelletje zeurpieten bij elkaar ;)
Het is moeilijk, maar probeer op alle vlakken die niets met je hobby te maken hebben wat soepeler te worden.
Werkt na een tijdje, en wat geforceerde training, voor je eigen gemoedsrust echt als een warme douche op een donkere winterochtend.
:)

Misschien gewoon mensen die rommelig spellen erop attenderen dat er browsers zijn met handige hulp functies?

Doe geen moeite... :) Die (perfecte) oplossing is al tig keren aangehaald door meerdere forumgebruikers. Het is makkelijk, efficiënt en kost niets tenzij een beetje moeite.
Het is me een raadsel waarom dat nog niet door het forumbeheer werd opgenomen in de forumregels of in een sticky geplaatst is.
Veel mensen zijn volgens mij niet eens ervan op hoogte dat er zoiets bestaat.

Even reagerend op het dyslectie isseu wat hier leeft. Het lijkt me dat de meeste "echt" dyslectische schrijvers juist hun uiterste best doen om een goed leesbare post neer te zetten.

Persoonlijk vind ik dat we het dyslectie hoofdstuk kunnen plaatsen onder de conclusie: Probeer je post zo begrijpelijk mogelijk te houden. Doe hier oprecht je best voor.

Ben benieuwd of er nog meer toevoegingen zijn. EricW haalde ook al een mooi punt aan.:mrgreen:

Even reagerend op het dyslectie isseu wat hier leeft. Het lijkt me dat de meeste "echt" dyslectische schrijvers juist hun uiterste best doen om een goed leesbare post neer te zetten.

Persoonlijk vind ik dat we het dyslectie hoofdstuk kunnen plaatsen onder de conclusie: Probeer je post zo begrijpelijk mogelijk te houden. Doe hier oprecht je best voor.

Ben benieuwd of er nog meer toevoegingen zijn. EricW haalde ook al een mooi punt aan.:mrgreen:

Jah, want soms type mense gewoon sulke berichte weet je wel?
En als juh dan ff zoon bericht gaat lese, wort het voor sommege andere moeiluk om te begrijpe.

Dit soort typen lijkt mij niet het typwerk van een dyslect:(

Jah, want soms type mense gewoon sulke berichte weet je wel?
En als juh dan ff zoon bericht gaat lese, wort het voor sommege andere moeiluk om te begrijpe.

Daarom verbaast het me dat de discussie zich erg richt op mensen met dyslectie. Of spelen de niet zo vaardige schrijvers verstoppertje en verschuilt men zich achter dit gebrek??

Als we eens overstappen naar het volgende puntje: Probeer elkaar te begrijpen. Ook hier in inzet voor vereist. De gequote zinnen zijn welliswaar geen abn. Maar met een beetje goede wil prima te ontcijferen. Even begrijpen wat men bedoeld..toch? In dit geval wordt er iets van de "lezer" gevraagd...

Zolang er dan toch die focus is op dyslexie, laten we het eens omdraaien.

Denk eens aan het voorbeeld dat Oversized_RC net gegeven heeft, hoe leesbaar is dat voor iemand met dyslexie? Als mensen zonder deze handicap al twee keer moeten lezen om door te krijgen wat er staat (nog los van de vraag wat de schrijver ermee bedoelt), dan maken we het mensen met dyslexie wel héél moeilijk, of niet?

Lijkt me dat als dyslexie in deze discussie al een rol speelt, dan juist als argument om inderdaad je best te doen zo duidelijk en leesbaar mogelijk te schrijven (niet alleen taal, maar ook layout!) en niet als argument om dat niet te doen.

Dat gezegd hebbende, niet iedereen schrijft even makkelijk en daar mag best ook rekening mee gehouden worden. Als je je aan iemands schrijven stoort, stuur dan een PB met het verzoek om verduidelijking en ga die discussie niet op het forum zelf voeren. Zulke posts leiden namelijk juist nog meer af van het eigenlijke onderwerp van een topic.

Ik heb deze quote van Oversized gebruikt om een voorbeeld te geven over het "willen" begrijpen van minder vaardige schrijvers. Hoe iemand met dyslectie het lezen hiervan zou moeten ervaren? Geen idee! Hiermee heb je absoluut een punt.....Wellicht dat iemand met ervaring hierin dit eens toe kan lichten? (Of heb ik een dergelijk voorbeeld gemist;))

Hetgeen je schrijft in de laatste alinea zou een oplossing kunnen bieden. Maar dat lijkt me "way over the top" voor een dyslect.

Ik ben het overigens inhoudelijk eens met je gehele reactie..

Groeten,

Rinaldo

Laatst bewerkt:
[mod]
Ik zet hierbij deze discussie stil. We draaien in een cirkel rond.
Alles is nu al een keertje gezegd en tussendoor zijn er zelfs in dit draadje een aantal mensen boos geworden. [/mod]

Goede tool, het kunnen openen van de draadjes ;) .

Vriendelijke groeten,
Aldert

:lol: Dus toch een bug?
Kan heftig worden als iemand het niet eens is met een mod slotje.
Welles! *klik* nietes! *klik* welles! *klik* nietes! *klik*

:lol: Dus toch een bug?
Kan heftig worden als iemand het niet eens is met een mod slotje.
Welles! *klik* nietes! *klik* welles! *klik* nietes! *klik*

Haha, cool!
DrStress.gif

smiley_hautain.gif
Maar Sven, we weten nu dat het mogelijk is. Laten we daar nu geen misbruik van maken
smiley_dontagree2.gif
.

emoticon-cartoon-013.gif

Groetjes,
Aldert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back