Soleil Royal (Royal Sun)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Tias, 4 apr 2019.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er allemaal heel netjes en verzorgd uit Hans, maar zit er geen knik in het derde berghout van boven??? :(Of is is dit een vertekening op de foto??
    Nogmaals succes verder:)
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooi schip
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    mooi project.
     
  4. Hans Tias

    Hans Tias Guest

    Goed gezien Jaques, er (zat inderdaad een knik in derde berg hout van boven, ik heb dit inmiddels gecorrigeerd, want ik was hier zelf niet tevreden over.
    Overigens ben ik er achter dat een een foto soms wel vertekenend beeld geeft

    Waar ik ook niet tevreden op ben, zijn de posities van de poorten, deze golven, ik heb dan ook besloten om ze allemaal opnieuw uit te boren en opnieuw te plaatsen, wel veel werk, maar als je er constant tegenaan loopt te kijken, en de ergenis toeslaat ....
     
    Jaques vindt dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Heel mooi project, succes en heel veel plezier met de bouw
     
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ben ook van mening om ze te gaan nummeren. Als nieuwkomer is het erg verwarrend en ingewikkeld. We moeten al zoveel nieuwe scheepstermen leren, daar kan dit niet meer bij. :):)
     
  7. Hans Tias

    Hans Tias Guest

    Inmiddels ben ik begonnen met de geschutspoorten te vervangen en de onderste geschutpoorten lopen nu op de lijn zoals ik ze wel hebben, ik maak ze van balsa , waar ik later een stevig blokje in laat lopen met vooraf een gaatjes om de kanonnen te bevestigen, ( na meten kwam ik er achter dat de diepte van de poorten ook verschillen)
    op deze manier kan ik nog wat spelen van de positie met het blokje in de poort, zodat de kanonnen straks ook op een lijn zitten.

    De maten van de binnen zijden van het blokje past nu exact het poort ornamentje,welke ( zie foto 2) tussen de ornaments plaats ik straks latjes van 0,5 mm om op te vullen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jaques, Stephan Kertész en SjorsZ vinden dit leuk.
  8. Hans Tias

    Hans Tias Guest

    De bijgeleverde ornamenten zijn van stevig messing, links de orginele en rechts de behandelde Ornament 1.JPG Ornament 1.JPG Ornament 1.JPG

    ik deze ontvet en behandeld met behandeld net Vallego Wash , zo ziet er niet meer zo glimmend uit
     
    Hoosterw en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk Hans, het zijn allemaal goedbedoelde adviezen en absoluut geen kritiek hoor.
    Ik weet als geen ander hoe het voelt als je een avond aan het werk geweest bent, hier een fotootje plaats en waar vervolgens iemand commentaar op geeft wat je nu net niet wil horen:mad::mad:
    Maar achteraf ben je toch weer helemaal blij als het aangepast is en dat is nu het mooie van dit forum, met elkaar streven naar een prachtig eindresultaat en dat gaat bij jou helemaal goedkomen hoor:yes:
    Je poorten zijn netjes aangepast en je ornamenten zien er prachtig uit:wave
    Succes verder
     
    Hoosterw en *Hans* vinden dit leuk.
  10. Hans Tias

    Hans Tias Guest

    Port test.jpg Inmiddels wat verder met de geschutspoorten te vervangen en het berghout waar een knik in zat
    een ander probleem waar ik tegenaan liep was de bevestinging van de insteek kanonnen, deze laten zich lastig te bevestigen en vervolgens zo opgelost:

    Het messing pinnetje verwijderend, een blokje gemaakt van hout, daar een gaatje in zodat het kanon er stevig inzit en verlijmd, het houte blokje zwart gemaakt zodat je het straks niet meer ziet, het geheel wordt nu (strak) in de gemaakte poortjes geschoven, bijkomend voordeel is je kan nog schuiven naar voor en naar achter zodat allen (72 stuks) op de zelfde positie zitten.

    (wel veel werk maar dan zitten ze wel netjes) Guns.JPG


    Daarnaast nog voor de afwisseling wat ornamenten verouderd

    Port test.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2019
  11. Hans Tias

    Hans Tias Guest

    In de kerstvakantie wat vorderingen gemaakt met het bouwen ( stuurboord volgt later verder)

    Ik loop tegen het volgende probleem aan;

    in de kit zitten messing strips, welke bij de boeg vastgemaaakt moet worden , dit weekend een Proxon industie/boor/slijper gekocht
    met bijbehorende Hss boortjes (Snelheid: 5.000 - 20.000/min) dus moet snel genoeg zijn om de messing strips te boren

    De strips zijn 1,5 mm dik met 2 groeven er in, en laat zich lastig boren (boortjes breken )
    Op foto de strip met drie messing spijkers vastgezet en met de tweede strip even gestopt om dat ik geen passende 1mm boortjes meer heb

    Door de buiging zit er best wat spanning op de strip en verder nog vastgezet met Zapp lijm (alleen lijm was niet voldoende

    In de kit zitten nog een paar meter van deze strips voor de achterboeg, dus wordt nog wat...

    Iemand van de forum leden nog suggesties hiervoor ?

    Messing Strip.JPG boeg 2.jpg Tekening boeg 2.JPG Messing Strip.JPG boeg 2.jpg Tekening boeg 2.JPG
    Iemand van de forum leden nog suggesties hiervoor ?
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Je hebt de verkeerde boordjes denk ik. Je moet printplaat boordjes hebben. Dat zijn die boordjes met zo'n verdikking. Pcb boren
     
  13. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik heb dat probleem ook gehad bij het boren van 0.7mm gaatjes in de kanonluik scharnieren. Toen ben ik overgestapt op freesjes, werkte iets beter maar dan nog is geduld een noodzaak, te snel naar beneden is KRAK...... Ik ga hierna proberen om het messing tussen twee laagjes hout in te klemmen en dan te frezen. Maar ik ben even gestopt met de scharnieren dus deze test laat nog even op zich wachten
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Begin sowieso eens met het messing zacht te gloeien. Heet stoken tot roodgloeiend en daarna af laten koelen. Maakt het makkelijker bewerkbaar.
     
    Herby63 en Prutsertje vinden dit leuk.
  15. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Inderdaad wat @*Hans* zegt.
    Bij mij brak het messing ook maar had daar geen last meer van na verhitting. Stuk messing vasthouden met een tang en roodgloeiend maken onder het gasfornuis.
    Extra messing heb ik op Ebay gekocht. €3 per plaat in diverse diktes te vinden. Ook messingdraad. Wereldwijd zoeken + prijs en verzendkosten laagste bovenaan :)
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De messing strippen zijn goed te verlijmen met zap-a-gap, zo doe ik het tenminste altijd. Je moet ze wel goed in de juiste vorm brengen, dan heb je geen spijkertjes nodig. Hoe je ze makkelijker kan vormen staat hierboven al...
     
    Hans Groenenberg en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  17. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Misschien boor je met te hoge snelheid en als je de IBS aanzet rust de boor al op het materiaal, er is van proxxon ook een voetschakelaar te koop (FS 28700) dat gaat wel beter dan kun je de machine aanzetten met je grote teen en eerst met een centerpoint een deukje maken dat de boor niet wegloopt. Veel succes!
    Grz,
    Chris
     
  18. Hans Tias

    Hans Tias Guest

    Dank mensen voor de nuttig en zinvolle informatie

    Inmiddels de strips verhit en het buigen ging nu wat beter

    Ik volg de methode van Piet om geen spijkertjes te gebruiken , welke in het zicht te zien zijn

    Inmiddels wel vijf pogingen gedaan om te lijmen, maar bij de tweede strip viel de eerste er weer af als ik de tweede wilde bevestigen , ook een proefje gedaan met opruwen van de ondergronden op een stukje niet geschilderd hout (vast gezet met klemmetjes!)

    De lijm staat hier al een jaar of drie/vier ( de paarse variant) wellicht ligt het hier aan…

    Ik zal binnenkort de groene halen en de strips met de spijkers vervangen om opnieuw temaken en te lijmen

    De nieuwe aangebrachte messing strips zitten nu wel zoals ik ze wil hebben (zitten nog dry-fit vast)

    Inmiddels verder gegaan met de boeg en alle kanosons poorten BB vervangen zodat ze nu wel conform de tekening lopen (ook deze zitten nu dry-fit vast)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Hans Tias

    Hans Tias Guest

  20. Hans Tias

    Hans Tias Guest

Deel Deze Pagina