Soleil Royal (Royal Sun)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Tias, 4 apr 2019.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
  2. Hans Tias

    Hans Tias Guest

    Aangepast Thanx
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Toch is er iets niet goed gegaan Hans, nu is het een grote link naar ene Piet... :confused::confused:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    JPG_8714_4531_bewerkt-1.jpg
    Sorry voor de late reactie, ik ben een weekje weggeweest.

    Op de tekening; is 1 zoals de broeking loopt volgens het Franse systeem, door een gat in de wangen van het rolpaard en 2 (de stippellijn) laat het verloop van de broeking zien volgens het Engelse systeem, waar de broeking via een ring net boven de druif loopt, of simpel met een slag om de druif. 3 zijn de baks- of zijtakels, vast gezet op een ring aan het rolpaard en een ring in de verschansing. En vier zijn de inhaaltalies, waarvan er in dit geval twee zijn aangebracht, maar één kan ook die dan vast zit in het midden van het rolpaard aan de achterkant. Hopelijk beantwoord dit een deel van je vragen.

    Het geschut op de tekening (post 39 onder de vragen) zijn de zogenaamde culverijns, licht geschut wat je meestal op de bovenste dekken vond, zelf bevestig ik op dit soort geschut alleen de bakstalies, aan een ring zo halverwege op de wangen,
    JPG_3067_2037_bewerkt-1.jpg
    getuigd krijg je dan dit beeld,
    JPG_3409_2132_bewerkt-1.jpg
     
  6. Hans Tias

    Hans Tias Guest

    Dank je wel Piet voor de zeer duidelijke informatie
    Het is met nu duidelijke hoe ik eea moet gaan tuigen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Zuidland
    Leuk om te lezen dat ook anderen hetzelfde model aan het bouwen zijn! De Soleil Royal van Sergal was m’n vorige project en staat er in z’n vitrine nu zo bij..... IMG_0053.JPG


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
    Hoosterw, TIMBERWOLF en Prutsertje vinden dit leuk.
  8. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Mea culpa maar ik zie nu pas deze fraaie topic. Ik lig dubbel. Deze kit kostte in 1982 299 gulden:) Nu het 10-voudige ca € 900,- Het kan aan mijn liggen maar ik zie ineens veel soleil royal's voorbij komen m.n. ook van plastic en op facebook. Of is hier sprake van het 'rode autootjes effect' omdat ik dit prachtige schip ook zelf aan het bouwen ben. Ik ga mijn draadje ook maar eens oppakken. Veel succes Hans.
     
  9. Henk Liebre

    Henk Liebre

    Lid geworden:
    11 okt 2020
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Amersfoort
    Mooi schip
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2021
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Toen ik in 1993 geïnteresseerd raakte in houten scheepsmodelbouw, keek ik kwijlend naar dit model dat voor de ronde som van 40.000 BEF aangeboden werd in de lokale kleinhandelszaak.
    Dat in EUR net 1.000. Rekeninghoudende met de inflatie komt dat in hedendaagse euro op ongeveer 2 à 2,5 keur.
    Je kan de bouwdoos courant vinden voor minder dan 1.500 eur. Dus is deze in 28 jaar eigenlijk bijna de helft goedkoper geworden.
    Enige maanden geleden vond ik er 1 in Italië die voor 780 euro aan mijn deur geleverd werd. :banana:
    Het is inderdaad zo dat als je zelf een model bouwt, of als je opzoekingen doet met het oog op een nakend begin, dat je allerlei bouwverslagen ervan tegenkomt, maar vele zijn al enkele jaren oud.

    ik volg de avonturen met deze kit van Mantua dus ook op de voet, en hoop binnenkort een vervolg van dit bouwverslag en dat van jou Ron, met leukjes te mogen overstelpen. :)
     

Deel Deze Pagina