Sopwith Pup scale 1-3.

De beide hoogteroeren zijn uitgehard.

Foto-JIUTEUWV.jpg


Foto-BGSXIGHC.jpg


Ik ga nu balsa stroken op de ribben lijmen zodat ik een verloop krijg vanaf de ronde neuslijst tot aan de achterlijst.

Ton
 
Prachtig Ton,
De spandraden van de roerhoorn richting de achterlijst nemen straks de krachten op
Wat wegen ze nu?

Groeten, Ralf
 
Dank je Ralf,

De spandraden nemen inderdaad de krachten op.
Ik ben blij verrast hoe stijf de roeren nu al zijn.

Ton
 
Op de koolstof ribben heb ik balsa stroken gelijmd.
Daarna in profiel geschuurd.

Foto-4JCX7TUG.jpg


Rondom de roerhevel heb ik dunne triplex delen gelijmd .
Dit maakt het bespannen makkelijker.

Foto-7FLEHKDZ.jpg


Op de volgende foto is een scharnier deel te zien.
Deze zit geschroefd in de Alu achterlijst.

Foto-RQWLHZGK.jpg


Ton
 
Om wat afwisseling te hebben tijdens het bouwen heb ik het zijroer bespannen.
Om een goede hechting van de folie te krijgen heb ik stroken folie om de Alu buis gelijmd.
Ik heb hiervoor dubbelzijdige band gebruikt.

Foto-LNINNNJB.jpg


Het eerste stuk van de Pup is bespannen.

Foto-GYUZSRYM.jpg


Ton
 
Ben nu bezig om het stabilo af te werken zodat deze ook bespannen kan worden.
Voordat de romp dicht gaat wil ik de hele cockpit klaar hebben.
Dat werkt makkelijker als de romp goed toegankelijk is.

Dus het kompas afmaken.

Foto-HAPZOW6R.jpg


Voor het kompashuis heb ik het diepgetrokken onderdeel van de kit gebruikt.
De rest van onderdelen in de kit waren van hout.
Ik heb deze uit kunststof gefreesd.

De kompasring heb ik van PVC gemaakt.

Foto-6MK6QTGP.jpg


Nu nog iets verzinnen om de tekst op het conische binnendeel krijg.

Foto-X8WY4OEJ.jpg


Ton
 
Bedankt Roland.

Henk, ik heb geen plaats voor en grote vitrine , dus hij moet wel vliegen.
Als we jouw pronkstukken in een vitrine moeten zetten hebben we een sporthal nodig.

Ton
 
Door drukte op het werk en daarna een verkoudheid heeft de bouw een tijd stil gelegen.
Maar nu weer verder.
Om de spandraden makkelijk te kunnen solderen heb ik een hulpmiddel gemaakt.
Eerst een blokje om de draadeinden en de vork te kunnen klemmen.

Foto-DTO6YVCM.jpg


In het grote blokje heb ik M 3 schroefdraad aangebracht.
Vervolgens de blokjes op elkaar geschroefd.

Foto-XWKCOZWM.jpg


Op de deelnaad worden dan de gaten geboord.

Foto-F84TLUDM.jpg


In de gaten kan dan de vork en een draadeind geklemd worden.

Foto-7BW3XLQV.jpg


Vervolgens een blokje gemaakt om de verschillende breedtes strip te kunnen klemmen.

Foto-WUTUQQQF.jpg


Op deze manier zijn de spandraden gemakkelijk te solderen.

Ton
 
Weer zeer fraai gemaakt Ton, klassenwerk.
Ga je de vlieg- en landingsdraden toch met de M2 forkends van Mick uitvoeren of alleen de minder zwaar belaste kabels?

Groeten, Ralf
 
Dag Ralf,

De Pup heeft 35 spandraden.
Dat zijn er toch te veel om ze allemaal door Flying Wires te laten maken.
Dus ik heb besloten om alleen de vlieg- en landingsdraden bij Flying Wires te bestellen.

Ton
 
Vandaag de eerste spandraad gemaakt.
De strip aan het uiteinde taps toelopend gemaakt.
In het M2 draadeinde een sleufje gefreesd waarin de strip past.

Foto-43YDTIZE.jpg


Hieronder de eerste soldering.

Foto-DUSDWD6L.jpg


Nog heel wat te gaan.

Ton
 
Heel wat te gaan! Maar erg leuk om te doen. Als het straks klaar is mis je het! Heb ik althans! Dan krijg je de eindeloze lijstjes af te werken!
 
De spandraden voor het vleugelmiddenstuk zijn klaar.

Foto-P4EOVN86.jpg


Het word nu een behoorlijk stijf geheel.

Foto-DSCWAQYQ.jpg


Foto-7KJ4RA8Y.jpg


Nu verder met de spandraden voor het stabilo.
Dat worden er acht.
Ik kan dan de staart ook uitrichten.

Ton
 
Back
Top